welk ras geschikt voor mennen & rijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

levitrol

Re: welk ras geschikt voor mennen & rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:44

Zou toch met je moeder over een Tinker gaan praten, zoals MDJ zegt zijn ze niet allemaal 'groot'. :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:45

Ik heb een paar jaar geleden geholpen met het inrijden van twee Noriker paarden. Een wat steviger slag dan de haflinger, erg lief en gemakkeliijk en zeer geschikt voor recreatie rijden (zit als een huis) en voor het mennen! MOcht ik ooit een echte recreatieruiter worden, dan wil ik zo eentje!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:09

nokikers zijn hier wel genoeg te krijgen, maar ik hoor dat ze over het algemeen niet super prettig rijden,, onregelmatige draf enzo.. maar ik zal nog eens met mijn moeder over hebben,,
we hadden gister een araber op internet gevonden, 6 jaar stm. 148 dus daar gaan we misschien even kijken

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:10

1,30 is wel erg klein voor een raszuivere tink :P?
Maar je hebt zat tinkers die de zelfde stokmaat hebben als de fjorden en haflingers!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:02

leek mij ook erg klein,
maar goed we gaan zaterdag even kijken bij de arabier.
http://www.tieranzeigen.at/pferde/73028 ... fsteg.html
dit is het paardje, het lijkt mij een leuk paardje, maar ik weet niet of die al genoeg bereden is zodat die mak genoeg is voor mijn moeder.
ben benieuwd.. ik vind het in elk geval een mooi paardje.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:45

we hebben de arabier bekeken, maar helaas is dat toch niet wat voor ons, want het paard was van zichzelf al erg onzeker en mijn moeder is meestal ook aardig onzeker dus dat gaat dan niet werken.
Wel hebben we nog een fjord gevonden die te koop staat en daar gaan we waarschijnlijk binnenkort eens even kijken.
Onze shetty gaan we ook verkopen en vanmiddag komt er al iemand kijken. We krijgen al veel reacties, maar er is er nog maar 1 die komt kijken.
Maarja, kijken of het vanmiddag al lukt. Kzal die kleine wildebras wel missen , maarja hier staat ze ook alleen maar stil en dat is ook niet leuk, kan ik haar beter een goede plek gunnen waar ze meer beweging krijgt.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 16:07

me shetty is verkocht.. aan de ene kant ben ik blij.. maar aan de andere kant vind ik het wel jammer.. maarja, ze krijgt nu een goed thuis met iemand die op haar rijd

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:42

ik zou een haflinger nemen, je kunt alles met ze doen en ze komen ook uit oostenrijk toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:44

Je moet niet naar een ras kijken maar op zoek gaan naar een paard wat kwa karakter aan je eisen voldoet en het is maar net waar je echt een klik bij voelt.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:44

ja, wat vinden jullie van een welsh cob.. er staat er een te koop maar wel een beetje ver weg, misschien dat we er gaan kijken, maar dan moeten we mijn vader nog overhalen..
en hoeveel kilo kan zo'n beestje ongeveer trekken, want het is voor een koets bedoeld en geen menwagen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:44

iemand?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:40

wat weegt zo'n koets? Enhoeveel mensen gaan daar in zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:36

Same question here, Moska!
Foto van de koets zou ook al veel zeggen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:41

Eevj schreef:
Golan schreef:
een welsh cob :D

ja inderdaad :D

Wou ik ook net zeggen... :D

Epona-stud in Oostenrijk fokken Welsh Cobs
(en afhankelijk van waar in Oostenrijk je zit... er zijn ook enkele stoeterijen in Duitsland en Hongarije).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:46

Doorgaans is een koets, als het om een echte koets gaat, te groot en te zwaar voor enkelspan.
TS, kun je vertellen om wat voor type koets het gaat?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 18:27

hej hej..
ik zal even een paar foto's plaatsen..
het is nog een oude koets en die heeft de vorige eigenaar achter gelaten voor mij, omdat ik em graag wou hebben.. hij moet nog wel helemaal opgeknapt worden, maargoed dat is opzich wel te doen want hij is in een goede staat.. ik weet alleen nog niet of je hier met de ijzeren wielen op de straat mag.. dat moet ik nog even nagaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hopelijk hebben jullie nu een goed beeld ervan

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:30

Een fries
Geweldig. Staat ook voor kar
zie fotos in profiel

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:33

Gelders!

flairtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:37

hey ik zou voor een gelders paard gaan, deze paarden zijn heel fijn om aangespannen mee te werken en onder het zadel doen ze het ook heel erg goed.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 18:39

het zal moeilijk worden om een gelders paard te vinden hier in oostenrijk:P en een fries is behoorlijk prijzig.. jammer genoeg want ik vind het prachtige paarden, maarja dan ben je zo een paar duizend kwijt.. dat was nou niet echt onze bedoeling

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:40

Eevj schreef:
1,30 is wel erg klein voor een raszuivere tink :P?

Bestaan die dan een raszuivere tinker?
tinkers zijn een mengelmoes van van alles dus raszuiver zullen ze nooit zijn!

idd tinkers, fell pony, fjord maar in principe kan het met elk paard natuurlijk.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 18:44

het probleem is dat er momenteel maar weinig paarden te koop staan hier op internet.. ik bekijk regelmatig 3 site's waar paarden te koop aangeboden staan, maar het zijn er echt weinig.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:44

Dit komt van de site van het KWPN:

Citaat:
Kenmerkend voor het Gelders Paard zijn de veelzijdige gebruiksmogelijkheden, zijn lichamelijke gezondheid en zijn rustige karakter gecombineerd met een altijd blij optreden met front, voldoende heffing in het voorbeen en een krachtig ondertredend achterbeen.

Deze eigenschappen maken dat de populariteit van het Gelders Paard de laatste jaren weer enorm toeneemt. Het Gelders Paard is door deze gebruiksmogelijkheden geschikt voor diverse facetten van de paardensport en fokkerij. Binnen de Categorale Afdeling zien we dan ook dat de paarden in meerdere takken van de sport worden ingezet, zowel aangespannen als onder het zadel (springen en dressuur). Dit maakt het Gelders Paard ook aantrekkelijk voor de mensen die recreatief rijden. Temperament en karakter maakt het paard ook geschikt voor mensen die minder regelmatig rijden en toch een gewillig en handelbaar paard onder het zadel en voor de wagen willen hebben. Het rustige karakter is een pre in het hedendaagse drukke verkeer.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 18:48

dankje.. is idd wel precies wat wij zoeken.. hmm moeten we er maar een uit nederland importeren hahah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:49

Het is óf een Barouche óf een jachtwagen, maar dat is moeilijk te zien omdat hij deels gedemonteerd is. (zo mist o.a. de kap) Wel weet ik zeker dat het een wagen is van Duits/Oostenrijkse makelij.
Zit er een langboom bij of een gewoon lamoen?
Zowiezo is dit een wagen die te groot en te zwaar is voor één pony, je komt dan dus toch al snel aan een dubbelspan ponies, of een groot paard.

Edit: gevonden in een boek, het gaat om een Duitse jachtwagen. En die hebben geen kap. Wel hoort er nog bekleding in, als de wagen straks af is.

Nog een keer aanpassen, de ijzeren "hoepen" worden doorgaans bij dit soort wagens vervangen door rubber, misschien is dat ook een idee voor jullie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-09 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt