Waarom altijd dikke shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: Waarom altijd dikke shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:14

Er lopen soms bij de basis ook wel eens paardjes in een wat al te rijke conditie. Maar daar wordt je er niet op afgerekend als je pony wel slank is, zoals b.v. wel bij de het welsh stamboek.

Maar ik ben het er mee eens dat shetten van bijna niets kunnen leven.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:17

Ik heb iets van 2 jaar geleden een mini shetje verzorgt van een meisje wat toen een vriendin was.
Ik was bijna elke dag op die boerderij en was altijd in de weer met dat kleintje (longeren enz. rijden niet).
Die shet was in de tijd toen ik hem verzorgde alles behalve dik :D
Maar toen ik ruzie met dat meisje kreeg en ik dr niet meer mocht doen was ze ook binnen een aantal weken dik :+

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:59

Paintlinger schreef:
Ze zijn nou eenmaal snel te dik....ze hebben er aanleg voor.
Oorspronkelijk komen ze van de shetland eilanden waar ze heeeeel erg schaars staan...
Bijna alle kleine beetjes zijn al teveel voor een shet.

Wat ook meespeelt is dat mensen denken dat een shet 24/7 op het land MOET....
En dat terwijl die van mij ook op stal staan en gewoon mooi slank zijn....
Dan denk ik.......wat is er nou beter dan?

Mee eens en oneens.
Het eerste vind ik ook, maar het is soms gewoon lastig om ze weer goed op gewicht te krijgen.
Het tweede, in de wei is gewoon van nature, en vind ik persoonlijk gewoon het beste, rennen met vriendjes etc.

Het kan beide goed zijn, zolang ze precies genoeg eten krijgen en de training.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:00

@Levitrol: Maar dat geldt in principe voor alle paarden...niet alleen voor shetlanders...
Maar juist voor shetten zou het beter zijn ze meer in een paddock zonder gras te houden.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:23

Die beweging en met vriendjes zijn hoeft natuurlijk niet op zo´n vette koeienweide!!! Er zijn alternatieven als gras arme of grasloze paddocks.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:38

Wedden dat de ts geen Shet heeft ? :D
Grapje hoor, maar het is best een opgave om je Shet op gewicht te houden, op een gezond gewicht bedoel ik dan, als ze maar naar eten kijken worden ze al dik namelijk, die beestjes zijn gemaakt om te overleven in gebieden waar voedsel schaars is, dus al het voedsel wat ze tot zich nemen, slaan ze meteen op als reserve, helaas hebben ze dezer dagen die reserves niet meer nodig, maarja vertel dat je Shet maar is :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 03:02

Shetlanders krijgen vaak te veel voer omdat ze als grasmaaier worden gebruikt of als gezelschap voor een groot paard met meer voedingsbehoefde. Als ze vervolgens ook nog eens weinig beweging krijgen dan heb je ze snel dik. In de winter zijn ze helemaal moeilijk op pijl te houden. Ik heb het gevoel dat mijn pony redelijk in het vet zit maar als ik heb gereden en hij is nat van het zweet dan is hij eigenlijk prima op gewicht.
Maar ze hoeven niet altijd vet te zijn, kijk maar naar mijn pony (in de zomervacht)
Afbeelding

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 03:09

Ik ben het ermee eens dat shetten regelmatig veel te vet zijn maar er wordt hier voorbij gegaan aan het feit dat shetten niet zomaar miniatuuruitgaven van grote paarden zijn(zoals de falabella b.v. veel meer is). Een shet is veel rondborstiger en lijkt daardoor ook snel "dikker".

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:10

napie, mooi beestje hoor!! ziet er super gezond uit!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:25

mensen geven aan: Een shet is moeilijk(er) op gewicht te houden...
Tja, dan voer je dus niet goed.
Als straks de weides hier open gaan, gaat mijn shet 2 weken later dan de rest, zodat het ergste gras eraf is. In de zomer (showseizoen) indien nodig 's nachts op stal en dan op vlas. Krijgt 2x een kwart basis brok en hooi, en dat gaat momenteel prima.
Heb haar voorheen weleens gevaarlijk dik gehad. Er zijn mensen die de pony dan maar laten lopen en niks ondernemen... Tja, dat vet gaat er niet vanzelf af natuurlijk.
Je moet ze idd niet met een paard vergelijken, het zijn pony's en veel pony's zijn ronder. Maar rond van bouw of rond van vet is een heel erg groot verschil

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:55

stef schreef:
mensen geven aan: Een shet is moeilijk(er) op gewicht te houden...
Tja, dan voer je dus niet goed.
Als straks de weides hier open gaan, gaat mijn shet 2 weken later dan de rest, zodat het ergste gras eraf is. In de zomer (showseizoen) indien nodig 's nachts op stal en dan op vlas. Krijgt 2x een kwart basis brok en hooi, en dat gaat momenteel prima.
Heb haar voorheen weleens gevaarlijk dik gehad. Er zijn mensen die de pony dan maar laten lopen en niks ondernemen... Tja, dat vet gaat er niet vanzelf af natuurlijk.
Je moet ze idd niet met een paard vergelijken, het zijn pony's en veel pony's zijn ronder. Maar rond van bouw of rond van vet is een heel erg groot verschil

niet mee eens! een shet wordt makkelijker dik en daar kun je e voerpartroon op aanpassen, maar dat neemt niet weg dat een shet moeilijker op gewicht te houden is. ze hebben gewoon meer aanleg om dik te worden en dat is geen fabeltje. mijn pony's met shetbloed worden veel sneller te dik dan de rest en dat is alleen al van het hooi, wat niet eens onbeperkt wordt gevoerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:06

Lusitana schreef:
Vet verbloemt idd gebreken. Dit is waarom sommige paarden en ponies juist voor keuringen ver gevoerd worden.

Overigens zijn niet alleen Sheltlanders te dik. Bijna alle paarden in Nederland zijn te dik.
In de eerste plaats omdat men niet meer zo goed weet hoe een paard er uit hoort te zien, (dat vind men dan mager) en in de tweede plaats, en dat is genoemd, omdat het gras totaal ongeschikt is voor paarden. Hollandse weilanden zijn ooit ingezaaid voor koeien. Die moeten melk produceren en hebben dus heel andere behoefte s (overigens zijn die levenslang aan de diarree, het gras is van nature ook niet zo goed voor hen
maar ja, het levert de hoogste melkproductie). Hooi van zulke landerijen is dus ook te rijk.
Dan zijn er nog een aantal (eigenlijk best veel als je ze op gaat sommen) rassen, waaronder de Shetlander, die van oorsprong op schaars gebied leven en dus wat je noemt "sober" zijn. Hun lichaam gaat heel zuinig om met wat ze binnen krijgen.
Vergelijk het met iemand die gewendt is op rijst te leven, die dan plots alle dagen patat gaat eten, dan krijg je hetzelfde effect.
Om dezelfde reden is hoefbevangenheid bij dergelijke rassen juist een gevaar.
Als je goed wilt zijn voor een sober ras, dan houd je ze slank. Dat betekent in Nederland dus in een piepklein weitje, aan de ketting of op stal met gecontroleerd voer en eventueel naar buiten op zand.
En natuurlijk de teveel binnengekregen caloriën laten verbranden door werk in verhouding.

Over die koeien wil ik even op ingaan, het ligt niet alleen aan het gras wat ze krijgen. Het ligt met name aan mais, en de andere producten die ze krijgen. Het gras is vaak het ergste nog niet. Koeien krijgen namelijk ook meel, bietenpulp, bierbostel en mais, deze producten zijn veel vetter dan het gras alleen.
Ook staat tegen woordig alle koeien zowieso de gehele winter dag en nacht op stal. En zomers staan ze bij ons alleen van een uur of tien/half elf, tot een uur of half vijf/vijf uur. En ook dan krijgen ze nog het hele voermengsel erlangs.

Tja shetten die te dik zijn.. Ze stammen af van de shetlandeilanden, als je daar swinters komt, zie je bijna nergens meer écht gras staan. Hier in nederland denken wij dat ze bijgevoerd moeten worden. Dat hoeft dus eigenlijk helemaal niet. En als je ze al bijvoerd hoeven ze neit de hoeveelheden te krijgen die wij ze geven.
Mijn pony is alleen de zomer dik, vanwege het gras dat ze krijgt (Staat dus op een koeienbedrijf). Swinters is ze pérfect op gewicht, en dan krijgt ze er alleen een pluk hooi bij, voor de hele dag. Ze heeft dan een klein graslandje, wat ze kaal kan plukken, en voor de rest hooi.
Zomers is een groter probleem. Vorige zomer stond ze voor het eerst in die weide. Ik denk dat ik dit jaar maar een héél klein stuk weide geef, en dan ook iedere dag een pluk hooi erbij, die eet ze toch wel op. Hopelijk blijft ze dan wel op gewicht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:16

Elien:

Ik bedoelde het meer als inleiding op wat ik er achteraan zeg. Mensen constateren dat de pony te dik is, maar ondernemen vervolgens niks. Pony staat op het land, wordt niet mee gewerkt.... (even generaliserend)
Om een of andere reden gaat er geen lampje branden van goh, wellicht meer arbeid of voeding aanpassen.
Sinds die van mij (weer) voor de wagen staat heb ik weinig klagen, maar ze wordt nu dan ook meer getraind dan vroeger

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:21

PussInBoots schreef:
Ik ben het ermee eens dat shetten regelmatig veel te vet zijn maar er wordt hier voorbij gegaan aan het feit dat shetten niet zomaar miniatuuruitgaven van grote paarden zijn(zoals de falabella b.v. veel meer is). Een shet is veel rondborstiger en lijkt daardoor ook snel "dikker".

Mee eens!
Het ligt ook aan het type shetlander. Als je het oude zware type hebt lijkt hij gouw vet terwijl het ook zijn bouw is.
Hier krijgen de shets s'winters op stal alleen kuilgras. Daar doen ze het prima op. s'zomers lopen er veulens bij en zijn ze drachtig, dus dan is het probleem 'te vet worden' niet zo snel een probleem.

Ook kan een shetlander vet lijken (een dikke buik hebben) zonder dat hij vet is. Ik heb een merrie die een enorme buik had van de zomer, maar op de keuring werd ze als schraal afgestraft. Ze had een grasbuik. Als je daardoor heen kijkt zie je dat haar ruggegraat er op ligt en haar ribben te voelen zijn. Een leek zou haar veel te vet noemen, maar als je goed keek zag je dat ze veel te schraal was.
Ik wil hiermee zeggen: niet alles is zoals het lijkt. Bekijk de pony kwa type, en of hij/zij een enorme vacht heeft of misschien drachtig. Er zijn een hoop factoren waardoor een shet vet lijkt terwijl de pony het niet is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:22

Ik heb nog nooit een pony te dik gehad. Die van mij hebben enkel een hooibuikje.

Ik ben een van de weinig als ik het zo lees die wel krachtvoer geeft. En toch zijn ze echt niet dik.

Ik voer ze een kwart kilo basisbrok en een handje muesli, dat is voor de pony's die niks doen.

Verder onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer en voila nooit dikke pony's

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:24

bij die van mij kun je gewoon de ribben voelen..
hij lijkt nou super dik door als een bolletje haar verkleed te zijn in de winter maar ze heeft niet zoon dikke buik
die van mij krijgt kuil 3x per dag en 1 handje brokken meer niet..
ze is dan ook 10 maanden oud

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:13

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:00

dit is die van ons, hij heeft veel spieren maar helemaal geen vet
Afbeelding

horselove88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:51

veel wintervacht, & eten eten eten :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:56

Bedankt voor de reacties :) Anoushka&nekie:
Mooie beestjes, maar dat zie je niet vaak :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:42

ook met een paddock moet je oppassen dat je ze wel bijvoerd en geen zand gaan eten.

mijn shet is echt te dik, maar heb hem dan ook meer dan moddervet gekocht.

het land is afgelopen zomer te rijk aan gras geweest en woonde ver weg en geen ruiter.

nu woon ik op tien min afstand dus als het land droger word kan hij mooi aan de longe paar keer per week. ruitertje is er inmiddels ook.

deze winter is het land kapot gelopen en willen ze opnieuw inzaaien, kijken of ze het zo kunnen laten, mooi schraal land.

voer hem nu wel hooi bij en handje musli

Mackenzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:43

Onze shetlander is ook niet de magerste. Ze staat inderdaad dag en nacht buiten, wel op een redelijke schrale wei. Ik voer niet bij behalve hooi en af en toe een wortel of zo.
Het probleem is namelijk dat ze niet meer bereden kan worden wegens leeftijd en medische problemen. Alleen aan de hand lopen of een klein kind een rondje door de wei dragen stapvoets lukt nog wel maar niet serieus iets meer doen. Toen ze nog bereden werd was ze niet te dik.
Aan de andere kant maak ik me er ook niet echt druk om. Ze is al ouder en hoeft toch niet zo veel meer. Ik hou het wel in de gaten natuurlijk want het moet niet ongezond worden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:49

Onze shetten zijn pezig en slank, dat kun je mooi zien doordat ze geschoren zijn, een bonk spieren.
Dat krijg je niet zomaar,ze rijden aangespannen een paar keer per week, enkel en dubbelspan, nu het indoorseizoen is afgelopen met wedstrijden, gaan ze de outdoors weer in, dwz een wedstrijd of 8/9 in de samengestelde sport deze zomer, dat zijn lange weekenden die veel energie vergen, ze krijgen bij ons dus ook het hele jaar door een kilo bix per dag en onbeperkt hooi, als traktatie nog peen.
In de zomer zijn ze juist nog dunner als in de winter, ze lopen veel meer en zulke weekenden zijn erg intensief.
We hebben ook maar en klein weidje voor ze, om narigheid van hoefbevangen etc te voorkomen, dan voeren we liever hooi bij.

Het ligt voor het grootste gedeelte aan de eigenaren zelf, onkunde of desintresse, dat ze zich graag voleten weet iedereen, geef ze daar dan geen gelegenheid voor of geef ze beweging, is het vet er zo af.....

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:02

toch vind ik een shet niet super slank horen, het is ras eigen stevig te zijn en veel behang, net als de haflinger en fjord oorspronkelijk stevig is zijn die ook allemaal sport gericht slank, ik vind iets steviger mooist

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:14

marieminime schreef:
toch vind ik een shet niet super slank horen, het is ras eigen stevig te zijn en veel behang, net als de haflinger en fjord oorspronkelijk stevig is zijn die ook allemaal sport gericht slank, ik vind iets steviger mooist

Alleen boek je dan geen resultaten, bij ons zijn ze slank doordat het vet weggetraind is, dat is heel wat anders als dun van magerte.
Er wordt al gauw gezegt, het is ras eigen om stevig te zijn, maar vroeger moest er gewerkt worden, daar moesten ze stevig en sterk voor zijn, tegenwoordig leiden ze een luxe leventje en zijn ze vaak gewoon moddervet van het stilstaan, ik weet wel wat ik liever zie........