Hoe training merrie oppakken na bevalling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:06

wij doen vanaf dag 1 al beginnen met de veulens zelfstandig maken. dan is het voor de veulens heel normaal, als je ze een half jaar in het land gooit, en dan afspenen is in mijn ogen vele malen erger dan wanneer het rustig aan opgebouwd word.

ik heb hier nooit razende veulens of merries gehad tijdens het afspenen....

mijn vorige merrie heb ik vanaf dag 1 elke dag even gescheiden van het veulen, na 2 weken kon ik rustig een kwartiertje in de bak stappen en na 6 weken trainden we weer volop....
de merrie was blij dat ze even haar gedachten ergens anders bij had, en veullie had niet eens door dat mams niet in de wei liep :n

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:16

Zie dat de meningen verschillen. Vind het ook moeilijk. Bij de eerste keer heb ik de merrie gewoon gelaten met het veulen en pas na het spenen weer opgepakt. Maar de 2e keer wilde ik niet zo lang meer wachten. Als ik veulen in stal achterliet was het geen pretje. Wilde er overheen klimmen (veulens kunnen gekke dingen doen!) en merrie bleef hinniken. Dat dus niet meer.. toen maar rijden met veulen er naast. In het begin vond het veulen dat ook niet zo tof. Ging voor moeder lopen (wilde drinken etc.) en ik liet dat dus maar. Maar na een paar x rijden (gewoon in de wei want hadden toen geen bak) en toen het veulen al wat gras begon te eten en bij de andere ging staan. En eigenlijk niet meer naar ons omkeek naar de andere wei gegaan. Als het veulen dan begon te hinniken gingen we er even heen, en even later weer door. Zo steeds verder opgebouwd en ik kon na een maand of wat al weer gewoon lekker m'n buitenritten maken. Langzaam opbouwen dus en niets forceren. Als je merrie of veulen in paniek raakt heb je er allebei niets aan.

Dana01

Re: Hoe training merrie oppakken na bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:18

als je maar rustig aan opbouwd, dan kan het makkelijk :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 01:11

Op het moment dat je gaat rijden met veulen ernaast dwing je het veulen om te rennen om bij zijn moeder te blijven. Je put hem meer uit dan nodig is en dan hij zelf zou doen als hij de keus zou hebben om zijn eigen gang te gaan.
Het veulen op stal achterlaten zou ik ook niet doen en op het land lijkt me met bijv sloten er omheen ook niet echt veilig.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:50

Cassidy schreef:
Op het moment dat je gaat rijden met veulen ernaast dwing je het veulen om te rennen om bij zijn moeder te blijven. Je put hem meer uit dan nodig is en dan hij zelf zou doen als hij de keus zou hebben om zijn eigen gang te gaan.
Het veulen op stal achterlaten zou ik ook niet doen en op het land lijkt me met bijv sloten er omheen ook niet echt veilig.

Ben ik het niet helemaal mee eens, maar is wel iets om in de gaten te houden :). Ik kon mijn veulen ook niet op stal achterlaten, aangezien mijn stal alleen een onderdeur heeft en geen bovendeur. Was als de dood dat hij over de deur zou gaan. De mijne is op een gegeven moment dus ook meegegaan de bak in als ik ging rijden. Het was een hengstje die zichzelf al snel erg stoer vond: zolang hij mama maar ergens in zicht had, vond hij het best en deed lekker zijn eigen ding. Helemaal niet meelopen dus, maar lekker in een andere hoek staan, rondcrossen, spelen etc. En inderdaad af en toe even naar mama toe, soms even willen drinken, etc. Bij dit veulen was het dus prima te doen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 01:46

Cassidy schreef:

Wederom, als je het rustig opbouwt gaat het echt prima. In het begin maar heel kort gereden puur om eraan te laten wennen. Op een gegeven moment ziet het veulen ook in dat het goed zo is (in het begin reed ik voltes om het veulen heen of stopte ik tussendoor even, reed sowieso alleen maar in de wei de eerste weken) en kun je alle kanten op. Maar je moet je veulen inderdaad niet uit gaan putten ofzo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 02:08

Cassidy heeft wel een beetje gelijk...

Een standaardbenadering van 'we stappen er maar weer op', vind ik ook niet goed. Sommige merries kunnen het echt niet aan. Ik heb bij één paard - achteraf bekeken - wel een jaar lang problemen gehad omdat ik er weer te vroeg op ben gestapt. Maar als je merrie het wel aan kan, waarom zou je het dan niet doen? Ze vinden het vaak niet erg, even een uurtje bij het veulen weg.

En waar laat je je veulen? Wat mij betreft gewoon in de box, goed afgesloten, ander paard (liefst ook met veulen) er naast, levert eigenlijk nooit problemen op. Er naast laten lopen in de bak vind ik vooral veel gedoe, je wilt gewoon even een half uurtje met je paard bezig zijn en dan moet je ook nog op zo'n racemonster letten. Bovendien had ik vorig jaar een veulen dat de bak uit wilde - echt niet leuk, beetje eng. Gewoon maar op stal gezet, nooit weer problemen gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:41

En hoe staan jullie er dan tegenover om de merrie mee te nemen naar wedstrijden en het veulen gewoon thuis te laten? Ik zou het toch echt niet aandurven, stel je voor dat je onderweg een lekke band krijgt oid?

Een merrie met veulen aan de voet moet gewoon al haar kracht in dat veulen stoppen, daar wil ik dan gewoon niet op rijden.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:11

dat zou ik dus niet doen, maar ik rijd sowieso geen wedstrijden :n
inderdaad, je zal onderweg met pech komen, wat een gedoe....

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:21

Ik rij ook geen wedstrijden, maar zou dat denk ik ook niet doen - hooguit als het veulen al minstens een aantal maanden oud is, en de wedstrijd dichtbij is. En je het veulen dus al rustig geleerd hebt een paar uur alleen te zijn.
Het veulen meenemen naar de wedstrijd en dan op de trailer laten staan vind ik helemaal "not done".

anne10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:46

Hallo ja mijn pony is drachtig ze kijkt al van begeinafaan naar de buik ze is uitgerekend in begin april maar ik denk niet dat ze het haald tot begen april je kan haar al melken Allen ik zit met een probleem ze heeft een aantal kale plekjes waneer het is begonnen weet ik niet maar ik zag het gisteren dus nu moet ik haar elke dag wassen want het is over haar hele lichaam.ik bel morgen de dierenarts wanthet is weekend maar kan de ziekte ze heb ook dat het veulen zo wordt gebooren???[met kale plekjes]