Sperma kwaliteit Spielberg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Sperma kwaliteit Spielberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:44

Kom zeg Janne. Doe eens niet zo flauw.

En conclussies trekken op basis van dit topic (waar misschien 1% van alle een te verwachten Spielberg eigenaar zit) is ook wel erg kort door de bocht.

We kennen de merrie niet en we hebben ook niet allemaal zicht op de kwaliteit van de hengst. Ik wil best geloven dat sperma gedurende het dekseizoen minder wordt, aangezien hij dan al veel heeft gedekt. Al zal het vast niet zoveel zijn geweest als in zijn eerste jaar :=
Het is natuurlijk ook niet goed voor een hengst om zoveel te moeten dekken. Om dan al die merries te bedienen, moet er gewoon heel veel verdund worden. Niet iedere merrie kan daar tegen.
En al dat gemorrel in een merrie is ook niet goed.
Ik denk niet dat het eerlijk is om te zeggen dat het áán de hengst ligt of áán de merrie, maar misschien wel gewoon een samenloop van omstandigheden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:58

Wijze woorden, sammie!

Overigens is onze merrie eind april uitgerekend, dus vorig jaar in mei gedekt (Miep besloot in april niet hengstig te worden). Is volgens mij wel redelijk halverwege het seizoen, maar was ook in een keer drachtig. Eerlijk is eerlijk, ze schoot eieren als een ballenautomaat, maar toch...

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:29

[***] schreef:
Ja, bij je merrie.

Je moet wel goed blijven lezen. Ik heb voor Spielberg gekozen om zijn vruchtbaarheid, (dus zoek ik de schuld bij mijn merrie!). En zoals eerder gesteld heb ik geen enkel moment getwijfeld aan de sperma van Spielberg, ook niet toen ze mij andere sperma aanboden heb ik voor hem gekozen mede ook omdat de hengstenhouder mij verzekerde van de hoge kwaliteit sperma van Spielberg.
Nu hoorde ik afgelopen weekend dus een heel ander verhaal. Het waren wel zeer betrouwbare mensen die allemaal concrete voorbeelden noemden van merries die gust waren gebleven (tientallen in hun omgeving met naam en toenaam). Maar kennelijk zitten deze mensen met deze guste merries niet op Bokt (of het is niet waar).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:57

Maar als jij voor Spielberg hebt gekozen vanwege zijn vruchtbaarheid, hebben die andere mensen dat wellicht ook gedaan. Weet je ook toevallig of deze merries andere jaren (bij andere hengsten) ook gust zijn gebleven of moeilijk drachtig werden?

Wat mij wel opvalt, is dat de merries in dit topic die drachtig zijn geworden, dat allemaal blijkbaar in een keer waren. Met slecht zaad zou dit mijns inziens niet kunnen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:11

Man in Utrecht zei dat het sperma van 2007 juist minder was...
Hij zei dat het vorige jaar echt stukken beter was.

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:25

mylittlejoy schreef:
Maar als jij voor Spielberg hebt gekozen vanwege zijn vruchtbaarheid, hebben die andere mensen dat wellicht ook gedaan. Weet je ook toevallig of deze merries andere jaren (bij andere hengsten) ook gust zijn gebleven of moeilijk drachtig werden?

Wat mij wel opvalt, is dat de merries in dit topic die drachtig zijn geworden, dat allemaal blijkbaar in een keer waren. Met slecht zaad zou dit mijns inziens niet kunnen.

Spielberg is voor velen natuurlijk wel een emotie keuze en is zijn vruchtbaarheid alleen maar meegenoemen. Ik ken de historie niet (noch de eigenaren) van de merries maar wat ik begreep was dat een aantal op het voorstel van de hengstenhouders zijn ingegaan en meteen drachtig waren (o.a. Florencio) en de rest gust bleef.
Maar als hier niemand, behalve ik, een guste merrie heeft van Spielberg kunnen we dit topic beter sluiten want dan is het een fabeltje en daar heeft niemand wat aan.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:00

Sammie schreef:
Kom zeg Janne. Doe eens niet zo flauw.

En conclussies trekken op basis van dit topic (waar misschien 1% van alle een te verwachten Spielberg eigenaar zit) is ook wel erg kort door de bocht.

We kennen de merrie niet en we hebben ook niet allemaal zicht op de kwaliteit van de hengst. Ik wil best geloven dat sperma gedurende het dekseizoen minder wordt, aangezien hij dan al veel heeft gedekt. Al zal het vast niet zoveel zijn geweest als in zijn eerste jaar :=
Het is natuurlijk ook niet goed voor een hengst om zoveel te moeten dekken. Om dan al die merries te bedienen, moet er gewoon heel veel verdund worden. Niet iedere merrie kan daar tegen.
En al dat gemorrel in een merrie is ook niet goed.
Ik denk niet dat het eerlijk is om te zeggen dat het áán de hengst ligt of áán de merrie, maar misschien wel gewoon een samenloop van omstandigheden.

Wellicht is het goed om te weten dat sperma niet tot in den treure verdund kan worden, er zijn gewoon eisen aan verzendsperma. minimaal aantal levende zaadcellen.
Dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het heel veel verdund wordt. het is niet zo dat wanneer de hengst op 1 dag 15 aanvragen krijgt, ze dan maar zo sterk verdunnen dat het ook 15 keer verzonden wordt. misschien kan de hengst het 10 keer aan en hebben de overige 5 merrie-eigenaren dan gewoon 'pech'. die het eerst belt, die het eerst krijgt verstuurd.

dus in deze ben ik het eens met Janne d'r post op de vorige pagina.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:44

Bedankt voor een nutteloos lesje die ik al wist :+
Dat het niet tot in den treure verdund kan worden en dat er allerlei eisen zijn, weet ik nl. al lang al. Het lijkt me dan ook wel logisch dat je zelf ook wel snapt dat ik niet bedoel dat ze 1 zaadcel per buisje doen en de rest is verdunner. Maar of een hengst er nu 10 of 20 heeft, bij 20 zal er méér verdund worden dan bij 10. Wellicht gaat het overige nog de diepvriezer in. En er zijn maar weinig merriehouders die néé krijgen te horen. Je moet niet niet voor niks het liefst voor negen uur bellen.

Er kunnen veel meer oorzaken kunnen zijn waarom iets niet pakt. Als jij liever gaat voor de "het is enkel de schuld de merrie' misschien wel onder het mom "Over Spielberg geen negatieve verhalen" moet je dat zelf weten. Ik bekijk het liever wat objectiever en geef noch de hengst noch de merrie de schuld. Gewoon omdat je daar veel te weinig feiten voor heb.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:52

Beste vriendin heeft een Spielbergveulen van inmiddels een ruim half jaar (misschien al wel bijna een jaar..) uit m'n hoofd.

Niks misgeweest met sperma. Merrie was in één x bevrucht.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:17

Sammie schreef:
Bedankt voor een nutteloos lesje die ik al wist :+
Dat het niet tot in den treure verdund kan worden en dat er allerlei eisen zijn, weet ik nl. al lang al. Het lijkt me dan ook wel logisch dat je zelf ook wel snapt dat ik niet bedoel dat ze 1 zaadcel per buisje doen en de rest is verdunner. Maar of een hengst er nu 10 of 20 heeft, bij 20 zal er méér verdund worden dan bij 10. Wellicht gaat het overige nog de diepvriezer in. En er zijn maar weinig merriehouders die néé krijgen te horen. Je moet niet niet voor niks het liefst voor negen uur bellen.

Er kunnen veel meer oorzaken kunnen zijn waarom iets niet pakt. Als jij liever gaat voor de "het is enkel de schuld de merrie' misschien wel onder het mom "Over Spielberg geen negatieve verhalen" moet je dat zelf weten. Ik bekijk het liever wat objectiever en geef noch de hengst noch de merrie de schuld. Gewoon omdat je daar veel te weinig feiten voor heb.

toch lijk je het niet te snappen.. je kunt niet eindeloos verdunnen, omdat er simpelweg minimum is aan de kwaliteit en kwantiteit van verzendsperma (overigens ook met insemineren op het station). Ik heb jaren bij een hengstenhouder gewerkt en als het niet meer kon, kon het gewoon niet meer. op is op....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:25

Ik snap dondersgoed wat je bedoeld. Dat jij iets anders (wil) lezen is niet mijn probleem. Ik weet niet bij welke hh jij gewerkt heb en om welke hengsten het ging, maar hoe vaak (en over welke periode hebben we het dan) heb je het meegemaakt dat er tegen iemand, waarvan bekend was dat hij zijn merrie door X wilde dekken, nee is gezegd omdat anders de kwaliteit in het geding kwam. Terwijl deze persoon zich vóór negen uur heeft gemeld. En dan ga ik even uit van een hengst met een normaal (gemiddeld) spermagehalte.
Was dat dan ook een hengst die ruim 800 merries dekte? Of was dat minder?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:32

was over een periode van 6 jaar, met hengsten die erg populair waren, topjaar met dik 350 merries met een hengst met uitmuntende sperma kwaliteit, waar het in mei weleens voorkwam dat er gewoon tegen de 20 aanvragen waren, en we bijvoorbeeld maar 15 porties konden maken, in overleg werd er dan diepvries gebruikt, maar het werd niet eindeloos verdund, omdat je dan 3 weken later met meer guste merries kan zitten, en dan heb je weer meer sperma nodig. Dus het probleem werd niet verschoven, maar opgelost.

en spielberg dekte in zijn eerste jaar ca. 600 merries en zijn 2de jaar een flink stukkie minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:23

Er wordt zeker wel eens nee verkocht, daar ken ik genoeg voorbeelden van.
Onder andere bij Zivagho vorig jaar. Sperma voor die dag was op, helaas. Zoek maar een andere uit, of probeer het morgen nog maar eens. Bij Friezen gebeurd het helemaal regelmatig.

Ze gaan geen verdunner zonder zaad opsturen, want een DA of HH controleerd het sperma en dan zou het snel genoeg aan het licht komen als het niet aan de eisen voldoet.

Als ik de TS was dan zou ik snel een andere hengst en hengstenhouder uitzoeken dan de prutser die deze praatjes verkondigd over andermans hengst.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:24

[***] schreef:
Er wordt zeker wel eens nee verkocht, daar ken ik genoeg voorbeelden van.
Onder andere bij Zivagho vorig jaar. Sperma voor die dag was op, helaas. Zoek maar een andere uit, of probeer het morgen nog maar eens. Bij Friezen gebeurd het helemaal regelmatig.

Ze gaan geen verdunner zonder zaad opsturen, want een DA of HH controleerd het sperma en dan zou het snel genoeg aan het licht komen als het niet aan de eisen voldoet.

Als ik de TS was dan zou ik snel een andere hengst en hengstenhouder uitzoeken dan de prutser die deze praatjes verkondigd over andermans hengst.

+:)+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:02

Het verhaal klopt wel. Wij kregen later in het seizoen ook sperma van hem en dat was nagenoeg dood en niet meer geschikt om te insemineren.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:12

Volgens mij kan het sperma om meerdere redenen 'dood' zijn... hoeft niet altijd aan kwaliteit te liggen volgens mij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:24

Embe schreef:
Volgens mij kan het sperma om meerdere redenen 'dood' zijn... hoeft niet altijd aan kwaliteit te liggen volgens mij.

Maar als het niet meer leeft is de kwaliteit niet meer goed ;)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:46

Nee, maar hoeft ook niet met de hengst te maken gehad te hebben... kan ook tijdens vervoer of iets dergelijks gebeuren (te warm, te lang etc)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:48

Nope, keurig op temperatuur en zeker niet te lang vervoerd. Maar dit was ook al bekend aan het einde van het 2007 dekseizoen hoor. In principe is die hengst wel ok qua sperma maar hij is denk ik wat te zwaar belast voor zo'n jonge leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:21

janderegelaa schreef:
Nope, keurig op temperatuur en zeker niet te lang vervoerd. Maar dit was ook al bekend aan het einde van het 2007 dekseizoen hoor. In principe is die hengst wel ok qua sperma maar hij is denk ik wat te zwaar belast voor zo'n jonge leeftijd.

Zelfs als dit waar is, dan had dit bij de TS bekend moeten zijn ten tijde van insemineren. Dan wordt het namelijk gecheckt.
Niet 1,5 jaar na dato.
Dood sperma geloof ik niet, dat heeft geen zin om te verzenden, voor het verzonden wordt is het ook nagekeken.

Aan TS het advies om een DA of hengstenhouder te zoeken die beter is in begeleiden van het drachtigheidsproces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:22

Trouwens jvdr: je merrie is toch dragend geworden?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:26

Ik heb dit bv ook al gehoord van andere hengsten. Ik ken bv 2 mensen die herhaaldelijk hebben laten dekken van DC en niet drachtig gekregen. Onze merrie was van de 1e x vol...
(ze is nu ook wel heel vruchtbaar, altijd van de 1e x drachtig)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:36

[***] schreef:
Trouwens jvdr: je merrie is toch dragend geworden?

We hebben 1 embryo gespoeld en daarvan had ik en dracht, dat veulen is 3 weken voor tijd verworpen. De andere dekkingen hadden we geen dracht.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:52

@jannie 19: ben het met je eens, het sperma wordt idd gechekt voor verzending (altijd, en indien dood niet verstuurd mag ik toch hopen)...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:58

weule schreef:
en spielberg dekte in zijn eerste jaar ca. 600 merries .

Staat dat ergens op papier anders dan op Bokt.? :D