[TI] Hoe werkt het premie-systeem bij Tinkers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:25

:roll: Ik heb mezelf er ook wel een beetje in verdiept, en kom voor mezelf tot 1 conclusie.
Alles valt voor mij gewoon in de categorie Irish Cob, de ene klein en zwaar en de andere groot en zwaar , en dan nog lichter gebouwde Irisch cobs.

Het NSvT heeft ze dus verdeeld in 4 types, Cob, Vanner, Grai, Scudder.
Het Ics verdeeld ze in secties,A,B,C. dit gaat (volgens mij) ook naar grote en type.
GCDHA, doelt op het fokken van de Drumhorse, (groot), en Gypsy Cob

Alle stamboeken keuren misschien wel anders , gezien de rasstandaard eisen die ze stellen *D
Maar volgens mij hebben allemaal hetzelfde doel, een leuke veelzijdige Irisch Cob, cq Tinker , met of zonder vlekken, en veel behang die goed in het type staat te fokken :D :D

En het is en blijft toch altijd persoonlijke smaak ;) of je van luxer of heel zwaar houd.Het is en blijft een Tinker. ( in mijn ogen dan) :D :D

meikemarieke

Re: Hoe werkt het premie-systeem bij Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 14:31

Ok, dat is duidelijk :D
Ja dankjewel.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:18

starjo schreef:
:roll: Ik heb mezelf er ook wel een beetje in verdiept, en kom voor mezelf tot 1 conclusie.
Alles valt voor mij gewoon in de categorie Irish Cob, de ene klein en zwaar en de andere groot en zwaar , en dan nog lichter gebouwde Irisch cobs.

Het NSvT heeft ze dus verdeeld in 4 types, Cob, Vanner, Grai, Scudder.
Het Ics verdeeld ze in secties,A,B,C. dit gaat (volgens mij) ook naar grote en type.
GCDHA, doelt op het fokken van de Drumhorse, (groot), en Gypsy Cob

Alle stamboeken keuren misschien wel anders , gezien de rasstandaard eisen die ze stellen *D
Maar volgens mij hebben allemaal hetzelfde doel, een leuke veelzijdige Irisch Cob, cq Tinker , met of zonder vlekken, en veel behang die goed in het type staat te fokken :D :D

En het is en blijft toch altijd persoonlijke smaak ;) of je van luxer of heel zwaar houd.Het is en blijft een Tinker. ( in mijn ogen dan) :D :D

Erg kortbondig duidelijk :)

Maar

AMEN

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:42

En krijgen alle Tinkers op zijn minst een 3e premie? Of zijn er ook veel Tinkers met helemaal geen premie? Kortom: hoe bijzonder is het om bijvoorbeeld een merrie met een tweede premie te hebben?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:46

dorientjuh schreef:
En krijgen alle Tinkers op zijn minst een 3e premie? Of zijn er ook veel Tinkers met helemaal geen premie? Kortom: hoe bijzonder is het om bijvoorbeeld een merrie met een tweede premie te hebben?

Bij het NSvT komt het niet vaak voor maar er worden wel eens paarden gekeurd die geen premie krijgen. Ze worden dan of niet opgenomen (want niet Tinkertypisch genoeg) of opgenomen maar zonder primering. Maar volgens mij is dat laatste geval in de afgelopen jaren slechts 2-3 keer voor gekomen.

Ik ga er vanuit dat opname zonder primering in principe ook kan voorkomen bij de andere stamboeken.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:53

dan heb ik ook nog een vraag, kunnen de merrie en het veulen op dezelfde dag worden gekeurd/opgenomen worden in het stamboek of zijn hier aparte keuringen voor?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:10

Kan bij alle stamboeken op dezelfde dag :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:54

Ja maar ik geloof niet dat de merrie dan op het papier van het veulen komt te staan bij het NSvT. Of dat moet al aangepast zijn...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:57

Dat weet ik eigenlijk ook niet, maar dat haalde ik ook niet uit de vraag van jamejozie?

Blondie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:51

Nee, dan komt de merrie niet als moeder op het veulen papier te staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:54

Die van mij staat bij t ICS ingeschreven, en we hebben daar vorig jaar een keuring gelopen. Wat ik er van weet:
Je krijgt punten voor een aantal dingen: stap, draf, algehele uitstraling, sokken, manen/staart, voorhand, achterhand, rug, gedrag..
Die punten worden opgeteld:
0-127 punten = geen premie
128 - 135 pt. = 3e premie
136 - 143 pt. = 2e premie
144 - 160 pt. = 1e premie
Heb je twee keer achter elkaar, in een verschillend kalenderjaar, een 1e premie behaald, dan krijg je een STER

Hoe het met veulens zit weet ik niet.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 17:51

ik snap het toch niet helemaal met die punten, want hier staat een merrie die 140 punten had met de keuring en wel eerste premie is? Of verschillende die punten dan ook weer per stamboek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:07

Dat verschilt per stamboek inderdaad.
Het aantal punten is namelijk gewoon alle punten bij elkaar opgeteld.
Het ICS heeft 16 punten waarop wordt gekeurd. Voor elk kun je een cijfer van 6 t/m 10 halen. In totaal dus maximaal 160 punten als het paard op alle vlakken perfect is.
Bij het tinkerstamboek heb je volgens mij maar 15 punten, die paarden worden niet op gedrag beoordeeld, en dus maximaal 150 punten. Daarom zijn de tinkers van t NSvT al vanaf 140 punten 1e premie.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:31

ok, maar ze hebben hier ook een hengst met 155 punten? Hoe kan dat dan als ze maximaal 150 punten kunnen krijgen?
Sorry voor de moeilijke vragen hoor :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:47

Dan zal die hengst niet bij het Nederlands Tinkerstamboek zijn goedgekeurd?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 10:18

Volgens mij laten ze alle tinkers hier keuren bij het nederlands tinkerstamboek.....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:32

150 punten kan best bij het NSvT.
Bij het NSvT krijgen ze punten voor bouw en gangwerk. Heb je gemiddeld 70 punten voor beide onderdelen dan zit je al op een totaal van 140 punten = 1e premie.
155 punten wil dus zeggen dat dat paard bijvoorbeeld voor bouw 80 punten en voor gangwerk 75 punten heeft gekregen.
Daarnaast wordt (dacht ik := ) een hengst niet goed gekeurd als hij niet minstens 140 punten heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:35

Aha, zo zit dat dus.. Dus je kan bij het NSvT maximaal 100 punten halen, en met 70 punten bij beide heb je al een eerste premie?
Bij het ICS heb je overal gemiddeld een 9 voor nodig, dan heb je een eerste premie.
Wordt bij t NSvT dan niet voor elk onderdeel afzonderlijk een waardering gegeven? Bij het ICS gaan ze een hele lijst af.. hoofd, hals, schoft, voorbenen, borst, rug, achterhand, achterbenen.. en dan nog sokken, manen, stap, draf, gedrag, algehele indruk en presentatie..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:14

Voor een voorbeeld van een hengstenkeuringsrapport kun je even hier kijken: http://www.tinkerhengst-djenges.nl/ en dan bij keuringsrapporten.
Deze is weliswaar van 2006 dus kan in de tussentijd verandert zijn maar het geeft je een ideetje van hoe zo'n rapport eruit ziet.