Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:56

tita schreef:
Janne deze fokker staat heel goed bekend en vele veulens gaan naar bekende stoeterijen en handelaren hij zit in een heel ander segement als jij.

Bij hem komen niet echt mensen die een gewoon paardje zoeken natuurlijk heeft hij ook wel eens slechte fok zoals paar jaar geleden van Mondriaan het beestje was niks bijzonders en die gaat dan ook gewoon weg voor schappelijk prijs van rond de 8000 euro (ondanks ze afgekeurd was ivm been vol botsplinters)

_O-

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:57

Zo is het Jokano, het begint nog maar net. Ook iedereen in loondienst is kwetsbaar.
Ook voor de goede veulens en paarden gaat de vraag omlaag omdat de onzekerheid over of je je inkomen wel houdt sterk gaat toenemen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:57

ik ken trouwens een hele goede fokker, meerdere paarden zijn voor veel geld verkocht, springen internationaal op 1m60
maar als hij eentje fokt die tegenvalt, mag nog uit topmoeder zijn
verkoopt hij dit beestje voor 2000-3000euro...
bijna voor slachtprijs, omdat de kop niet goed is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:58

Ik was sowiso al niet van plan om dit jaar iets te fokken. Gezien ik een jonge merrie heb die ik na dit veulen eerst goed door wil rijden.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:58

Over een jaar of 3,4 zal de economie weer opbloeien en kan het zomaar zijn dat er ontzettend veel vraag is naar jonge paarden. De veulens van nu dus.
Ik denk dat ieder het voor zich moet bekijken, kan je het financieel aan om veulen voor minder te verkopen of nog een paar jaar thuis te laten rijpen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:01

Als je in de gelegenheid bent ze aan te houden totdat ze 3 jaar oud zijn, ga je juist dit jaar gewoon al je merries laten dekken.
Dat in de hoop dat er minder gedekt gaat worden door anderen.
Over 4 jaar zit alles weer lekker in de lift, gaan de paarden weer als warme broodjes over de toonbank en als er het komende jaar wat minder gedekt worden dan krijg je misschien over 4 jaar best een aardige prijs omdat het aanbod wat minder groot is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:03

misterA schreef:
Welke crisis?
Het ziet er niet gunstig uit voor mensen met een eigen bedrijf en mensen die werkloos worden.
De heren politici doen het voorkomen of het eind van alles in zicht is.
Het overgrote deel van de mensen hebben nog steeds hetzelfde of een hoger salaris, vergeleken met een jaar geleden.
We moeten de gevolgen niet onderschatten maar elkaar de put in praten lijkt mij ook niet verstandig.

De crisis die er nog aan komt.....
Wat nu gebeurt, is nog maar het begin van het begin.

Iemand enig idee hoe het de fokkerij in '29 en daarna verging?

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:05

normaal gaat mijn merrie weer vol, weet wel nog niet springen of dressuur, want ze kan het beiden goed en in haar moederlijn zit er goed prestatiebloed op internationaal gebied voor springen, zelf is ze wat meer dressuur gefokt, maar springt zelf ook goed en vererft haar dressuur gangen ook voort dus dat wordt nog overwegen wat er zal worden opgezet...
mijn andere 3 jarige merrie wil ik nu eerst rustig zadelmak maken om in de winter rustig op te nemen en klaar te zetten voor de 4jarige paarden, die zal dan vroeg in het jaar gedekt worden, begin februari zodat ze dan vlot de 5 jarige paarden ook weer kan meedoen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:49

ulestro schreef:
tita schreef:
Janne deze fokker staat heel goed bekend en vele veulens gaan naar bekende stoeterijen en handelaren hij zit in een heel ander segement als jij.

Bij hem komen niet echt mensen die een gewoon paardje zoeken natuurlijk heeft hij ook wel eens slechte fok zoals paar jaar geleden van Mondriaan het beestje was niks bijzonders en die gaat dan ook gewoon weg voor schappelijk prijs van rond de 8000 euro (ondanks ze afgekeurd was ivm been vol botsplinters)

dat noem ik niet schappelijk :(
paardje die tegenvalt, niet bijzonder is en dan nog een keertje afgekeurd.... hmmm zou ik eerder schatten op iets van 4000...(of zelfs minder)
zou ik zelfs niemand aanraden
tenzij het een merrie is, goed vererft, goede prestatierijke moeder heeft, super papier... dan zou het het mss wel waard zijn om mee te fokken

Dat is ook gebeurd :(:)

Merrie is gereden heel snel geheel niet vriendelijk vervolgens 1x misschien iets meer in de Z2 uitgebracht zij heeft super-papier weet niet wie de vader van haar moeder was iig een Wellington, Chabacon.
Dus moest ze de fokkerij in

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:50

ayo schreef:
Over een jaar of 3,4 zal de economie weer opbloeien en kan het zomaar zijn dat er ontzettend veel vraag is naar jonge paarden. De veulens van nu dus.
Ik denk dat ieder het voor zich moet bekijken, kan je het financieel aan om veulen voor minder te verkopen of nog een paar jaar thuis te laten rijpen?

Las toch wel wat anders in de krant dat de economie verlopig krimpt met ruim 2% en dan hoopt men dat in 2012 kan spreken van een lichte bloei maar ze betwijfelen het omdat de recessie nu al anders verloopt dan voorspeld was

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:54

Ik fok wel gewoon door. Ik houd er echter inmddels wel rekening mee dat het met de afzet wel eens tegen kan gaan vallen, zeker van veulens.

ulestro

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:31

bij veulens is dit al het geval
zo is de volle broer van paganini(internationaal dressuurpaard, belgisch kampioen dressuur) op de veiling verkocht voor 9000euro...maar dat heb je altijd bij veulens, bij paarden van 3-4jaar die zich tonen onder het zadel kan het meer opbrengen en dat zie ik nog niet meteen zakken...in tegendeel, minder veulens komende jaren is minder keus tussen de paarden dus zijn ze schaarser, bij schaarste springen de prijzen in de lucht
dus eigenlijk is het misschien een verstandige keuze als je goed fokmateriaal hebt staan om toch een gokje te wagen met een goeie hengst, wie weet brengt dat gokje op, maar het blijft gokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:28

Ik geloof niet dat er zoveel minder gefokt gaat worden. De fokkers die echt vanuit passie fokken die eten volgens mij liever een boterham minder, dan dat ze hun merrie leeglaten.

Daarnaast vind ik dat de media de boel nogal opblaast en daarmee kom je in een cirkel terecht waarbij iedereen elkaar vanzelf een crisis aanpraat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:34

O over de media ben ik het hardgrondig met je eens. Vooral het nieuws, dan denk je na 10 minuten finaciele rampspoed kan er nu wat anders komen.
Maar er is een wereldwijde ineenzakking van de traditionele financiele markt met alle nasleep die dat met zich meebrengt en dat is moeilijk te negeren.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:35

tita schreef:
ayo schreef:

Las toch wel wat anders in de krant dat de economie verlopig krimpt met ruim 2% en dan hoopt men dat in 2012 kan spreken van een lichte bloei maar ze betwijfelen het omdat de recessie nu al anders verloopt dan voorspeld was

Dat zeggen sommigen inderdaad, vanmorgen was op radio1 een man (ik weet niet meer wie, maar hij had een zeker staat van dienst) die verwacht dat het minder zou worden dan voorspeld en dat de economie over 3 jaar alweer zou aantrekken. Het CBS schijnt de afgelopen jaren niet echt betrouwbare prognoses te hebben geleverd m.b.t. de economie.

Maarja economie voorspellen is gewoon koffiedik kijken, een normale cyclus duurt geloof ik 8 jaar, waarin een dieptepunt en een hoogtepunt wordt bereikt. Soms is het langer, soms is het korter, soms is het heviger, soms juist niet. Als deskundigen er al geen zinnig woord over kunnen zeggen, wie zijn wij dan he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:38

sarabande schreef:
O over de media ben ik het hardgrondig met je eens. Vooral het nieuws, dan denk je na 10 minuten finaciele rampspoed kan er nu wat anders komen.
Maar er is een wereldwijde ineenzakking van de traditionele financiele markt met alle nasleep die dat met zich meebrengt en dat is moeilijk te negeren.

Dat is ook zeker zo. Maar je zult de consument toch aan het kopen moeten krijgen wil je de boel weer op de rit krijgen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:39

Persoonlijk vond ik de prijzen die de afgelopen jaren voor veulens/driejarige paarden gevraagd werden, VEEL te hoog! :(

Diegenen met echte toppers hoeven mi nooit te leuren met hun producten. De kopers staan in de rij. :9

Maar iedereen dacht dat zijn/haar paard een topper was, of toch in die prijscategorie viel.

Nu pas zullen de prijzen terug gaan normaliseren/stabiliseren. Want zeg nou eerlijk, paard met slechte foto's voor 8000 EUR???
Die 2000-3000 EUR voor een paard van bij een gerenomeerde fokker, maar dan wel 1 dat minder presteert/slechte foto's heeft, dat vind ik dan wel normaal en zo weet ik er ook één.

Mijn conclusie: als je iets staan hebt dat het fokken waard is, doen. Als je er niet wilt aan verdienen en het een hobby blijft (en je beseft dat je er geld moet insteken), doen.
Als je denkt met een gewone dek, een gewone merrie, een gewoon veulen ooit geld te verdienen: LAAT HET!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:40

Pipo schreef:
Ik geloof niet dat er zoveel minder gefokt gaat worden. De fokkers die echt vanuit passie fokken die eten volgens mij liever een boterham minder, dan dat ze hun merrie leeglaten.

Daarnaast vind ik dat de media de boel nogal opblaast en daarmee kom je in een cirkel terecht waarbij iedereen elkaar vanzelf een crisis aanpraat.

Ben het helemaal met je eens qua media! Maar ik denk wel dat minder gefokt zal worden, niet door de fokkers met passie, die zullen wel doorgaan, maar degenen die er in zijn gestapt toen de bomen nog tot in de hemel groeiden (lees toen er grof geld werd gegeven voor zelfs gewone paarden), die haken wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:46

tita schreef:

Uit welk sprookje komt dat?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:23

[VN] Achterhoekse Paardedagen in Zelhem ook afgelast

Tja weer iets afgelast sponsoren twijfelen toch en zijn voorzichtiger met hun geld ...

Tita ... 8000 voor een paard wat niet goed is ... lijkt me een beetje aan de hoge kant ... ook bij een gerenomeerde fokker ..

Denk dat het bedrag behoorlijk opgeblazen is ... of iemand is goed belazerd

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:28

Aimee schreef:
misterA schreef:
Welke crisis?
Het ziet er niet gunstig uit voor mensen met een eigen bedrijf en mensen die werkloos worden.
De heren politici doen het voorkomen of het eind van alles in zicht is.
Het overgrote deel van de mensen hebben nog steeds hetzelfde of een hoger salaris, vergeleken met een jaar geleden.
We moeten de gevolgen niet onderschatten maar elkaar de put in praten lijkt mij ook niet verstandig.

De crisis die er nog aan komt.....
Wat nu gebeurt, is nog maar het begin van het begin.

Iemand enig idee hoe het de fokkerij in '29 en daarna verging?

Dat is toch totaal niet vergelijkbaar met de huidige situatie?? Destijds werkten de paarden op het land, toen waren ze nodig om überhaupt voedsel te kunnen produceren... I.t.t. het heden waarin paarden slechts luxe en (vaak alleen) hobby zijn.

De crisis van '29 leidde uiteindelijk tot de Tweede Wereldoorlog... Wat dat betreft zou je juist moeten fokken! :)* En ook vooral aanhouden... Kun je je paard in ieder geval nog opeten voor het geval het vlees weer op de bon gaat... _O-

Maar even zonder gekheid... Ik ga dit jaar voor het eerst wél fokken. Crisis of niet... Dit was ik al langer van plan en heb er dus ook (financiëel gezien) rekening mee gehouden. Ik heb wel het voordeel dat ik het veulen zelf kan aanhouden (stalling + weide), wat overigens sowieso al mijn bedoeling was. Bovendien staat mijn baan niet direct op de tocht, dus dat geeft mij genoeg zekerheid...

Kan me voorstellen dat het voor sommigen anders is, zeker als je te maken hebt met hoge opfok/stallingskosten of onzekerheid over werk.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:41

Wij krijgen hier 1 veulen ... als alles goed gaat ...

Ben echt heel benieuwd .. is het veulen wat fokken we het op hier aan huis ..

Eerlijk is eerlijk als de prijzen zo blijven ... koop ik vanaf nu liever 1 of meerdere veulens aan ...ipv dat ik een eigen merrie laat dekken ..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:43

Pipo schreef:

En zo is het maar net.

Straks, als het voorjaar is, de paarden buiten lopen en de merrie hengstig is, dan moet een fokker toch wel heel sterk in de schoenen staan om niets te doen.
Want, de andere kant, wat heb je aan een lege merrie? Die kost bijna net zo veel als een drachtige, ze moet ook een jaar lang onderhouden worden, neemt een stal in en brengt verder niets op.
Voor het dekgeld en wat d.a. kosten heb je een mooi veulen en een mooie hobby.

Als je alles, dus stalling van merrie en veulen, niet zelf kan doen dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:45

De echte fokkers komen wel bovendrijven zo ... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:13

Het is toch gewoon zo, een merrie leeglaten kost gewoon meer geld!