[H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:53

@Sizzle: ja da's een mooie hengst hoor.

Het enige dat ik wat minder wil benadrukt zien bij de dekhengst is een uitgesproken arabische uitstraling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:14

Het is volgens mij al vaker genoemd, maar ik zou als ik jou was mijn heil zoeken bij het NRPS. Neem anders eens contact met hun op!

thea_

Re: Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:18

Ik ben het ckr met je eens dat paarden zonder papieren ook paarden zijn, en er niets minder om zjin! Maar je kunt ook gewoon in de buurt kijken om een hengst? Heb ik ook gedaan, gewoon een beetje rondkijken, meestal staat er ook wel een paar goeie hengsten in de buurt, kan je ook altijd gaan kijken! Heb ik ook gedaan, is supermooi beestje uitgekomen, en is ook alweer verkocht!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:57

Is het veulen voor de verkoop bedoeld (of na een langere tijd...) of hou je het veulen zelf? Zelf zou ik nooit met een stamboekloze merrie dekken, voor hetzelfde geld koop je een veulen ipv fokken met papieren...

thea_

Re: Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:20

Gewoon lezen doet een hoop; ze zei dat ze graag een veulen zou willen fokken, vind ze leuk en dat ze hem wel wil houden!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:25

MissyTara schreef:
Vaak leveren kruisingen leuke paardjes op, die te betalen zijn.

Klopt en wel omdat men ze niet kwijt kan en dus maar met groot verlies van de hand doet.
Wel eens uitgerekend wat zon veulen van dekking tot 3 jaar gekost heeft????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:15

Vjestagirl schreef:
Ik zou niet met jouw merrie fokken, maar om een andere reden. Je geeft aan dat zij niet het gewenste karakter heeft (te druk, kijkerig enz), niet de gewenste maat heeft (te klein), en dat ze een lichamelijk probleem heeft (steile schouder, bokvoetje). Ik vind dit persoonlijk té veel grote verbeterpunten.

Al had de merrie wel een mooi papier met goede afstamming, dan nog zou ik er niet mee fokken.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:55

[***] schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik zou niet met jouw merrie fokken, maar om een andere reden. Je geeft aan dat zij niet het gewenste karakter heeft (te druk, kijkerig enz), niet de gewenste maat heeft (te klein), en dat ze een lichamelijk probleem heeft (steile schouder, bokvoetje). Ik vind dit persoonlijk té veel grote verbeterpunten.

Al had de merrie wel een mooi papier met goede afstamming, dan nog zou ik er niet mee fokken.

Hier ga ik mee akkoord. Stel je kiest een leuke hengst uit, betaalt 850€, dan alle kosten van de dracht (dierenarts, scannen, insemineren), kosten geboorte zelf en dan jaarlijks +-1000€ kosten (= op eigen veulens gebaseerd ivm dierenarts, hoefsmid, weide huur, voedsel, verzorging)
Dus 3 jaar : +-4000€
Als je dat geld opzij zet (zelfs voor een heel pak minder) kan je een leuk recreatiepaardje kopen die volledig aan jouw wensen voldoet!
Verder is de kans héél groot dat je veulen een e pony blijft! een bokvoetje kan vrij onschuldig zijn, maar stel dat het in een andere, schadelijkere vorm overgedragen wordt en het beestje er last van heeft...
Als je graag een veulentje wil fokken uit je merrie, dan kan ik dat enkel en alleen begrijpen om emotionele redenen, maar aangezien ik een enorme rationalist ben, zou dit bij mij NOOIT (!!) de doorslag kunnen geven in dit geval!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:31

Als je er een gewone leuke simpele pony uit wil fokken die nog best leuk bij de merrie kan staan kies dan voor Ralph (top karakter en super voor de sport) of voor Casper.

Of kijk even bij www.toppony.nl of http://www.kantjes-newforest.com/ .

Fok er een leuke grote d of e-pony mee dan heb je een mooier doel en krijg je geen scheef gefokt veulen. Verder kunnen vele volwassenen ook lol hebben met een pony, als je maar niet overdreven zwaar bent en niet al te groot.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:34

als ze een veulen wil fokken vind ik dat dit ts haar eigen keuze is...
ze zoekt een leuke hengst en vraagt niet jullie mening over wel of niet fokken.
en op een papier kun je niet rijden ;)

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:53

@Heaven: +:)+

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:56

heaven schreef:
als ze een veulen wil fokken vind ik dat dit ts haar eigen keuze is...
ze zoekt een leuke hengst en vraagt niet jullie mening over wel of niet fokken.
en op een papier kun je niet rijden ;)

Je moet de laatste posts een keertje doorlezen, over een papier wordt hier niks meer gezegd, omdat dat er inderdaad niet toe doet. Een tijdje geleden vroeg iemand voor een leuke hengst voor haar draver en daar heb ik gewoon mijn eigen advies gegeven. maar die draver was gezond (geen afwijkende standen e.d.) en zij wou ook gewoon dezelfde hoogtemaat houden.

Ik vind ook dat het TS haar keuze is of ze al dan nie fokt met haar merrie, maar ik vind wel dat wij haar mogen ''waarschuwen'' van het feit dat er wel eens een "scheefgefokt" veulen kan komen met zo'n combinatie. Zeker omdat TS niet bekend is met fokken en als ze zo'n dingen te horen krijgt, ze misschien helemaal geen veulentje meer wil uit die merrie. Dus is het maar eerlijk tov TS dat we haar WEL de mogelijke 'problemen' voorleggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:02

Goodgirls schreef:
@Heaven: +:)+

Ziet er niet uit of TS de goedbedoelde adviezen op prijs stelt :(:)

stoffel

Re: [H][wb]Welke hengst voor stamboekloze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:56

Er zijn al zoveel slechte paarden, waarom wil jij er dan nog een bij fokken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:26

Ralph staat al jaren niet meer in Nederland, zul je voor naar Scandinavie moeten. Bovendien voldoen deze hengsten niet aan de vraag van de TS, ze zijn niet vergrotend.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:04

Hier mag een slotje op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:56

Standaard reactie als mensen niet naar de mond gepraat worden: mag hier een slotje op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:00

Verder wordt fokken met deze merrie een gevalletje van "de lak wordt duurder dan de brief".
Dekgeld, alle bijkomende kosten, (en dan vergeet ik nog even de tekortkomingen van de merrie) Een jaarlingetje aanschaffen is goedkoper dat dit hele project, wat TS voornemens is.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:16

@[***]: er mag een slotje op omdat ik het nu wel weet en ik een beslissing heb genomen. Jeezes waarom moet er zo grof gereageerd worden?! ~~}>

Ik weet dat er velen zijn die me goede raad willen geven en dat apprecieer ik ook enorm! :j
Ik vind dat ik wel een goed paardje heb ondanks enkele lichamelijke gebreken :j
En we zijn hier allemaal voor hetzelfde op dit forum dacht ik zo: de liefde voor onze paarden. Daarom vind ik dat er niemand kwetsend of kinderachtig moet reageren. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:34

Als je liefde voor paarden hebt, probeer je als je fokt een zo goed en gezond mogelijk veulen te fokken, zodat het alle kansen in het leven heeft en niet slecht terecht komt of bij de slager geraakt.
Moeilijk karakter, bokvoet en te klein, als je echt zo gek bent met het toekomstige veulen dan fok je het niet.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:48

Als ze het nu leuk vind om een veulen te fokken bij haar merrie en het toch wel zelf wilt houden, waarom niet?

@ [***]: moeilijk karakter, dat hoeft niet persé zo te worden en hoeveel ruiters zijn er niet die een wat felle of schrikkerige pony hebben en dat helemaal geweldig vinden? De kans op een bokvoet is aanwezig, maar als je er zelf al een hebt met een bokvoet en de pony toch wilt houden zie ik het probleem niet. Te klein is natuurlijk relatief want zoals al gezegd een e-pony zou ook oke zijn.

Zelf vind ik romantico een ontzettend leuke pony, hij heeft ook een aantal leuke zonen in mooie kleuren. Maar dan zou het wel zeker een pony worden.
Verder kan ik alleen maar zeggen, succes!!

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:50

Ik heb nooit gezegd dat ze een moeilijk karakter heeft hoor.
Ik vind sommige opmerkingen gewoon serieus overdreven, maar zoals ik al eerder zei ieder zijn mening... :D
Ken trouwens ook veel paarden met papieren die ook niet "het goede veulen" kregen ondanks de goede bouw en goede karakter van de ouders. Dit lijkt me dan nog duurder en nog meer teleurstellender.

Daarbij zijn we al serieus offtopic aan het raken! ;)

Ah en wat betreft het bokvoetje, kon als veulen heel simpel gecorrigeerd worden door regelmatig eens bij te werken door de smid. Wat bij haar niet gedaan is waardoor het nu niet meer kan gecorrigeerd worden. Als ik merk dat het veulen ook zo'n voetje zou krijgen dan laat ik dat natuurlijk meteen bij werken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:56

ccathalijne schreef:
Als ze het nu leuk vind om een veulen te fokken bij haar merrie en het toch wel zelf wilt houden, waarom niet?

Niemand kan garanderen dat ze een veulen zal kunnen houden tot het oud wordt.
Omdat je zoveel liefde voor paarden hebt probeer je dus het veulen een zo goed mogelijk leven te laten krijgen en dat begint met gezonde ouders, zo simpel is het.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 15:02

Hey hey er is helemaal niets "ziekelijks" aan deze merrie... := Enfin voor de adel onder ons blijkbaar wel... _O-

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:05

Goodgirls schreef:
Hey hey er is helemaal niets "ziekelijks" aan deze merrie... := Enfin voor de adel onder ons blijkbaar wel... _O-

Hoe weet je dat is ze helemaal gerontgend???