Kosten en opbrengst als hobby fokker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:10

__Nathalie__ schreef:
bedankt! Ik ben echt een leek op dit gebied dus voor ik er aan begin zal ik ook zeker info opzoeken.

Stel je houd het veulen aan. maakt het met 3 zadelmak, en je verkoopt het dan?
Kost het dan ook nog steeds meer?

Als ie niet goed op de foto is 6000,- ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:12

ik zal je even een pm sturen.

ja dat begrijp ik, maar uitgaande dat het dier wel goed is ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:14

happytime schreef:
als je dan de toch de gok wil nemen,zou ik als ik jou was, een drachtige merrie kopen ,heb je geen ellende van de dekking (lukt het wel en de kosten van dierenarts,dekstation) kan je nu nog wat rijden, en als het veulen afgespeent is, weer verder rijden en je vader heeft en leuk veulen.

Je koopt toch ook geen oude Mercedes model 1994..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:22

__Nathalie__ schreef:
ik zal je even een pm sturen.

ja dat begrijp ik, maar uitgaande dat het dier wel goed is ;)

1500 + 6000= 7500

En aangezien er geen persoonlijke leningen meer af gegeven worden voor kopers, zal dat ook nog een moeilijk bedrag worden...
Het hele paarden verhaal krijgt de komende jaren een flinke duw..
Zeker als ze nu al voorspellen een werkeloosheids-getal van 650000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:25

ceasario schreef:
happytime schreef:
als je dan de toch de gok wil nemen,zou ik als ik jou was, een drachtige merrie kopen ,heb je geen ellende van de dekking (lukt het wel en de kosten van dierenarts,dekstation) kan je nu nog wat rijden, en als het veulen afgespeent is, weer verder rijden en je vader heeft en leuk veulen.

Je koopt toch ook geen oude Mercedes model 1994..

Alsof de paardenfokkerij er per generatie alleen maar op vooruit gaat...

Tjady: TS wil als veulen verkopen, dus dan zijn predikaten een must. Een sportpaard zonder predikaten in de moederlijn komt helemaal niet in dit verhaal voor, en het zijn vaak uitzonderingen op de regel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:26

jaa zoiezo zou het dan verstandig zijn om te wachten met fokken tot de economie weer beter is.

Zou op zich ook niet zo heel erg zijn. Ik wil zoiezo een jong paard, dus als die eerst lekker onder het zadel is en een tijdje gestart is, dan heb ik er tegen die tijd mischien al wat mee bereikt. Dat mischien de verkoop van het veulen bevorderd?

stel moeder is z dressuur zou dat veulen dan makkelijker verkopen als dat moeder nog niks is?

in mijn geval zou het dus een must zijn om een predikaat rijke moederstam te hebben voor mijn veulen?

Vjestagirl

Re: Kosten en opbrengst als hobby fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:36

Z dessuur is niet iets heel bijzonders meer. Ik denk dat de sport prestaties van de moeder pas meetelt vanaf GP niveau... Dat het dan waarde toe gaat voegen aan het veulen...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:37

oooo nou als ik realistisch ben gaat dat hem niet worden haha

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:38

hahahaha

Als ik jou was zou ik fokken omdat het leuk is, niet omdat je het veulen met winst wilt verkopen. De kans dat je in het doel teleurgesteld gaat worden is vrij groot...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:56

Ja dat denk ik dan ook inderdaad.
Maar vond het wel belangrijk om toch het 1 en ander te weten.

Mocht er een merrie zijn wat een potentiele kanshebber gaat worden dan zal ik er even door kenners naar laten kijken.

Misschien heb ik geluk als ik een keer ga fokken en komt er wat leuks uit!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:00

__Nathalie__ schreef:
Mocht er een merrie zijn wat een potentiele kanshebber gaat worden dan zal ik er even door kenners naar laten kijken.

Dat moet je beslist niet doen...want dan wordt het een grote een grote ramp zeker nu al als je de antwoorden bekijkt...
Koop een paard met moderne bloedlijnen wat belangrijker is dan die hele predikaten bull.
Want wanneer je later verkoopt kijkt dan de nieuwe hipe gebruiker naar bekende namen...
en over 10 jaar zegt bv. Ferro, Jazz o.i.d. een nieuwe generatie niets van een paard waarvan de vader bv 30 jaar geleden geboren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:25

Je moet tegenwoordig niet meer fokken voor de winst, maar puur voor de hobby. Je moet zo'n ontzettend goed veulen hebben wil je er aan verdienen. Je bent het voordeligst uit als je het veulen verkoopt zodra het van de merrie af kan. Als je het houd tot je hem kan beleren etc voor de verkoop ben je vrijwel altijd meer kosten kwijt dan dat je terug zal verdienen. Dit gezien vanuit het oogpunt dat je je paarden niet aan huis kunt stallen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:41

Ga je het paard aan huis houden? Zo ja, is het dan niet een idee om een rijpaard voor jou te kopen en een kleine pony als fokmerrie? Wij hebben een welsh A merrie waarmee we willen gaan fokken. Een hele leuke wereld moet ik zeggen, actieve verenigingen e.d. en er wordt in deze wereld ook net zo gekeken naar bloedlijnen zoals bij een sportpaard. Zo hebben mijn paarden gezeldschap, heb ik geen probleem dat ik een paar maanden niet kan rijden (hoewel ik daar nu mee gestopt ben en ga mennen, ook met de welsh), en kunnen we toch fokken.Bijkomende voordelen is dat de aanschaf van een welsh pony héél wat minder geld kost, in onderhoud sober en het dekgeld is ook niet zo veel (tussen de 150-250,- over het algemeen).

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:46

Bij fokken moet je er niet van uit gaan dat je er winst mee kan maken. Een goed veulen kan je inderdaad iets opleveren, maar is nooit iets waar je van te voren vanuit moet gaan...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 11:47

Ik heb ze niet aan huis (helaas)
Ik ga wat verder door sparen zodat ik een merrie kan kopen met goed papier (en niet met matig papier)
En dan ga ik voor de leuk fokken in de hoop dat er een goed veulen uit komt.
Maar ik moet dan zeker nog een jaar sparen voor ik een merrie met goed papier kan kopen.
Dus tegen die tijd zie ik wel weer verder!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:18

__Nathalie__ schreef:
Ik heb ze niet aan huis (helaas)
Ik ga wat verder door sparen zodat ik een merrie kan kopen met goed papier (en niet met matig papier)
En dan ga ik voor de leuk fokken in de hoop dat er een goed veulen uit komt.
Maar ik moet dan zeker nog een jaar sparen voor ik een merrie met goed papier kan kopen.
Dus tegen die tijd zie ik wel weer verder!

Hele goede keus hoor. Een goede merrie kan je ook zo maar tegen aan lopen en soms kan je er ook 1 krijgen voor een normale acceptabele prijs. Gewoon je ogen de kost geven, doe ik dat ook voor je. ;)
Welke leeftijd was je voorkeur ookal weer?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:38

3/4 jaar minimaal 1,70 hoog liefst hoger ivm mijn lengte en veel front! geen iel dames paard :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:47

Heel goed dat je je zo aan het orienteren bent!!

Het is hier al heel vaak goed gegaan, en ze staan hier ook aan huis. Plus dat we zelf het hooi en stro verbouwen en het hele jaar weidegang hebben.
Dus voor ons liggen de kosten vrij laag.

Toch heb ik met Casa al behoorlijk pech gehad. In 2006 heeft ze haar eerste veulen gekregen, die heeft me aan dekgeld 1200 euro gekost (2maal gedekt) verder kwam ze op ruim een jaar met haar been in het draad (Kosste me weer 1200 euro totaal) en vervolgens toen ze anderhalf was kreeg ze (naar wat wij denken) Grass sickness. Operatie tegenaan gegooid (wij dachten eerst aan koliek) en na een week alsnog inlaten slapen. Die operatie etc. heeft me ook nog eens 5000 gekost.

Nou heb je daar allemaal geen last van als je het veulen gelijk verkoopt natuurlijk.....

Dit jaar met Casa, 800 euro dekgeld (in een keer drachtig) insemineren en scannen 150 euro.
Op 7 maanden heeft ze het veulen vergooid. Totale DA kosten 450 euro. En weer niets.
Dit kan je wel overkomen, gelukkig gaat het vaker goed dan fout......

Ik ben ook alweer een hengst aan het zoeken voor mn merrie. Misschien weer dezelfde als de vorige....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:43

Mijn verhaal: ik heb mijn merrie drachtig gekocht, het veulen in de opfok gehad en met 3 onbeleerd voor 3000,- kunnen verkopen. Uitgerekend dat ik precies quitte gespeeld had omdat ik geen dekgeldkosten had, dus verder geen rare dingen gebeurd. Paar jaar later nu zelf een veulen gefokt, ontzettend leuk veulen maar moet 2x geopereerd worden en heeft net een worminfectie achter de rug. Ik wil niet eens meer weten wat het gekost heeft, maar mijn gevoel zegt dat ik beter een knappe driejarige had kunnen kopen :D

Merrie is nu weer drachtig, maar daarna stop ik, echt!

Dat kun je je natuurlijk ook van te voren bedenken, maar het uitzoeken van een hengst, het afwachten van hoe het veulen is etc is ook allemaal wel erg leuk. Maar dit akkefietje heeft me wel weer eventjes met de beentjes op de grond gezet...