Veulen blijft mager.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Veulen blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:20

3kg krachtvoer en dan in een stal zetten ipv buiten is ook vragen om ellende dat zou ik echt niet doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:21

Barvrouwke schreef:
Om te beginnen zal ik haar naar 3 kilo brok per dag zetten. Een deken opdoen, tja.. Kan ze niet gewoon in een loopstal?

maar als ze haar voeiding niet goed opneemt, wat hebben die 3 kg dan voor zin? :o \

Sorry TS, ik vind het plaatje nog wat onvolledig, kun je meer vertellen? We hebben inmiddels een aantal veulens op laten groeien hier (althans, sommigen tot ze oud genoeg waren en vertrokken) en hebben best wat mee gemaakt, dus misschien kan ik helpen. *D

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:35

Haar ontlasting is goed, zal vanavond haar temp. eens opnemen.
verder heeft ze 2 andere veulens van de zelfde leeftijd om mee te spelen, dat gaat ook erg goed.
Zit toch erg in over die deken hoor, het is wat jullie zeggen misschien in haar geval wel beter, maar ben zo bank dat ze dalijk staat te zweten, en dan zijn we misschien wel verder van huis.
Haar uit de kudde halen en op stal zetten ga ik echt niet doen. ze hebben 3 stallen met z'n 6en 3 merries 3 veulens die heel de dag open staan, dus als ze wil kan ze heel de dag naar binnen.
Detour: wat voor info zou je verders nog willen hebben, het is erg fijn dat jullie zo meedenken.
Ga vanmiddag de dierenarts eens bellen, gewoon zeggen dat ik me zorgen maak, en of hij misschien nog een oplossing weet, en heb gelijk vragen hoe hij over een dekentje denkt.
Maar nu nog, waar kan ik een dekentje voor haar kopen, en hoe kan ik de maat bepalen. Heb op internet al even zitten neuzen, er zijn (gelukkig ) maar weinig dekentjes voor veulens te vinden.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:36

Detour: veulen heeft een prima ontlasting niks niet dun ed.
Dierenarts zei ook dat haar ontlasting er gewoon erg goed uit zag.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:38

Is eht een klein veulen?
Soms heb je wel eens hondendekens voor grote rassen, idee?
En soms doen mensen wel eens een fleecedeken met een dekensingel maarja, het idd gepruts, misschien weet de DA wel wat een idee is en of het een idee is? Als ontlasting ok is, is olie optie en msischien 2 kg brok, maar zou niet zomaar van 1.5kg naar drie gaan, vind dat nogal wat.
Fijn dat ze alert, attent en speels is, misschien zit ze dan lekker in haar vel. Heeft de DA nog iets uit het bloed kunnen halen mbt maagzweren? Wij hebben destijds eentje op stal gehad, die had dit maar vraag me nu af of dit zichtbaar was vanuit bloedonderzoek of maagsondering..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:39

Da zei dat haar ontlasting er goed uit zag, heeft ie ook een uitgebreid wormenonderzoek gedaan?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:43

Misschien neemt ze de voedingstoffen niet goed op?
Heeft de da er verder niks over gezegt?

De lengte van haar schoft naar haar staart opmeten en dan aan de hand daarvan een dekentje gaan zoeken. Vaak zijn er veel verschillende veulendekens bij ruitersportzaken op internet.
Goed idee van detour als je echt een klein veulen hebt!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:43

ik heb vorig jaar ook een veulen gekocht wat heel mager was.
hij was vroeg gespeend omdat de moeder er aan onderdoor ging, en hij wou niks anders eten dan hooi en de enkele sprietjes gras die nog in de weide stonden.
met veel geduld en geraspte wortels heb ik hem krachtvoer leren eten.
zelfs toen hij daar goed van at, heeft het nog een paar maand geduurd voor hij echt opgeknapt was.
nu staat hij tonnetje rond op enkel hooi en wat bietenpulp :D

een dekentje vind ik een goed idee omdat de energie die hij uit zijn voedsel haalt dan niet meer 'verspild' wordt aan de lichaamstemperatuur op peil houden.
verder zou ik het toch wat tijd geven.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:51

De dierenarts heeft haar 2 weken geleden, ook nog een spuit in heet hals gegeven, die ervoor gaat zorgen dat de voeding goed wordt opgenomen.
Hij komt over 2 weken terug, zo kan hij nadat hij bloed en mest heeft af genomen, en duidelijk beeld krijgen over haar gezondheid.
Z'n 2,5 maand geleden heeft hij al bloed en mest afgenomen, en daaruit kwam dat ze een worm infectie had/heeft, meteen behandeld en hij zou na 2 maanden terug komen voor na controle/behandeling. dat heeft hij gedaan dmv wormenkuur en de vloeistof die ervoor ging zorgen dat haar voeding goed wordt opgenomen, hij zou 1e week van maart weer komen om te controleren en mest en bloed af te nemen

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:57

Ik heb echt geen idee hoe hoog ze is, er staan 2 haflinger van ook 8 maanden, en mijn veulen is toch zeker wel 10cm hoger.
Heb ook echt het idee dat ze de afgelopen maand echt flink aan de groei is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:58

oh, ik dacht dat je al 3,5 maand bezig was om haar dikker te krijgen, maar eigenlijk is ze nog volop in behandeling.
2,5 maand ontwormd en nog maar pas die spuit.
dekentje erop en afwachten ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:00

ze is onder behandeling van een dierenarts en ze is levendig....geef het de tijd...en geen 3 kilo kracht voer...daar is een veulenmaag niet voor gemaakt,zeker niet een arabisch veulen,de wat kleiner rassen.
En ik zou toch een waterdicht gevoerd dekentje opdoen....
Bij loesdau hebben ze die voor 39 euro...ik wilde linken maar dat ging weer niet....
Even googelen op Loesdau ,dan zoeken op volendecke....
Mooie site trouwens,met veel spullen!!!(alleen is mijn duits super slecht...)

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 13:04

Ik heb de dierenart niet over maagzweren gehoord, mag dus ook hopen dat ze dat niet heeft.

ze is 3,5 maanden geleden afgespeend omdat moeder wormen had en aan de antibiotica moest, de dierenart die de merrie toen had behandeld zei dat het niet nodig was het veulen te behandelen, ze moest alleen meteen worden afgespeend.
vanaf toen ging het veulen achteruit, andere dierenart bijgehaald en ook mijn veulen had wormen, en is sinds dien onder behandeling.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 13:06

oh dat is lekker mijn duits is ook echt bagger, maar ik ga kijken misschien kom ik eruit.
Als er nog mensen zijn met nederlandse sites graag ;-)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:08

hey, dan heeft jouw veulen dus antibiotica via de moedermelk mee gekregen; is dit langdurig geweest?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:10

nee, volgens mij is ze afgespeend toen de moeder antibiotica kreeg.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:11

detour schreef:
maar als ze haar voeiding niet goed opneemt, wat hebben die 3 kg dan voor zin? :o \

mjah, niet opnemen of meer nodig hebben, daar kom je denk ik alleen achter door het te proberen. Ik vind 3 kilo helemaal niet raar. Veulens moet enorm veel groeien en als ze dan ook nog eens een "achterstand" hebben. 3x daags een kilo is best te doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:12

Voor een Arabisch veulen? 2 Lijkt me zat? misschien kan de DA dat beter beoordelen.. hier kregen de grote (KWPN) veulens idd 3 scheppen de eerste winter, maar dat waren echt grotere dieren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:13

fojoe schreef:
nee, volgens mij is ze afgespeend toen de moeder antibiotica kreeg.

idd, je hebt gelijk, niet goed gelezen, :o soms wil dat nl de darmflora onderuit halen met alle gevolgen vandien.. :(:)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:13

Veulens moeten juist niet te hard groeien omdat je daar heel veel ellende mee kunt krijgen. 3kg krachtvoer is voor mij echt not done dat is vragen om ellende. Misschien nu en misschien pas later.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:14

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:14

ik vind 3 kilo toch erg veel, hoor!
ze heeft nog maar 2 weken geleden die spuit gekregen.
hoeveel kan dat beestje nu verdikken op die tijd?

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 13:58

Ze heeft 2 maanden geleden die spuit gekregen, maar al 3,5 maand onder behandeling en ook a z'n 3,5 te mager.
Ik zou het ook zo fijn vinden als het wat warmer gaat worden, al zou ik nu niet willen weten hoe ze eruit ziet zonder als die winterharen, nu door dat pak haar lijkt het nog iets.
Ze heeft niets van de antibiotica binnen gekregen, ze is afgespeend voor dat moeder in behandeling was.
Ik ga haar nu ook niets extra kwa krachtvoer erbij geven, het is een langzame eten en die 0,5 kilo per keer (1.5 totaal) gaat ook echt maar net op.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:02

Hoeveel denk je dat ze in de hoogte gegroeid is in die tijd?

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 14:11

jeetje daar vraag je me wat.
Al vanaf dat ze geboren is ben ik bezig me dierenartsen voor zowel merrie als veulen, ben alleen bezig mijn paardje weer gezond te krijgen, ben eigenlijk de leuke dingen zoals bekijken hoe groot ze geworden is en hoe snel ze groeit helemaal vergeten.
Wat ik kan doen is morgenavond haar opmeten, zowel moeder als vader zijn rond de 1,56m. weet niet of je daar iets aan hebt?