[TI] Advies gevraagd bit / Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalnijmegen

Re: Advies gevraagd bit / Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:56

onze vorige merrie, was altijd met stang en kinketting gereden ( liep meer voor de wagen dan onder het zadel) heb daar een simpel watertrensje in gehangen met argentaan...

katje is een drukte maker die graag juist de andere kant uit gaat of even doorduwd...
maar ookj haar rijd ik op dat simpele bitje...
ik houd niet van te veel poespas, zoek eerst even bij jezelf na het eventuele probleem
zelfs bij het zadel, wieweet ligt die niet lekker...

mijn haflinger die is gestoord, maar ik merk dat als ik zelf beter ga zitten en ontspannen ben, er niks is.. maar hoe korter ik de teugels pak, hoe harder en dwaaser zij is...

ik zie het zo vaak bij mensen die mij om hulp vragen dat ze zeggen mijn paard kan zo sterk zijn...
laat eerst eens die teugels 10cm langer is het geen wat ik bijna als eerste roep.....

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:14

Ik rij altijd met een los teugeltje behalve als ik vind dat ze te hard gaat, dat laat ik haar terugkomen op teugeldruk. Ik zal meer gaan oefenen met het terugrijden op zit. Les nemen is ook een optie maar in de bak is ze niet te vergelijken met buiten. In de bak is ze ook koppig maar dan meer dat ze sloom is.
Ik heb wel een tijd les gehad in Rechtrichten. Toch lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik door lessen een paard krijg die meer respect heeft voor mensen..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:06

ik denk dat je door lessen wat meer trucs krijgt om ze weer even met beide benen op de grond te zetten. In de bak ga ik meestal toch wat veder want als ik er naast beland blijft ze binnen de omheining. Buiten probeer ik er vaak met een compromie vanaf te komen zodat omstanders er geen hinder aan ondervinden. Of dat je paard alleen over de pad gaat.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:53

Gowgirl schreef:
Ik rij altijd met een los teugeltje behalve als ik vind dat ze te hard gaat, dat laat ik haar terugkomen op teugeldruk. Ik zal meer gaan oefenen met het terugrijden op zit. Les nemen is ook een optie maar in de bak is ze niet te vergelijken met buiten. In de bak is ze ook koppig maar dan meer dat ze sloom is.
Ik heb wel een tijd les gehad in Rechtrichten. Toch lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik door lessen een paard krijg die meer respect heeft voor mensen..

Les in rechtrichten is super en doet veel voor je paard, maar voor respect zijn andere oefeningen, zoals van emiel voest (hier heb ik zelf ervaring mee) parelli, hempfling etc.

Het gaat imo niet om trucs, maar om communicatie.

suddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:00

ik rijd mijn tinker ook met losse teugel als je ze strak neemt word ze ook erg dwars
mijn tinker deed altijd graag haar tong over het bit heen nu heb ik een rollerbit en is het over

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:04

gam heeft ook nog wel van die "joehoeeeee, nu ga'k ff heel hard hoor!" dingetjes maar als 't echt niet mag hou ik hem veel bij me door rust in het rijden te houden, zelfs niet draven en galopperen. je zit is belangrijk en ik merk bij napoleon dat zijn spanning wegvloeit als ik voor hem ga zuchten onder het rijden. :j

ik rij beide met een myler omdat ik dat anatomisch gezien mooie bitjes voor paarden vindt en heb er als het er op aankomt idd ff iets meer mee te zeggen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:55

Mijn tink is ook heel dwars en ik rijd buiten nog weleens met een pelham. Je kan er eventueel ook 2 teugels aan doen zodat je ook een soort van "handrem" hebt.