Wie heeft er nog meer en haf met veel beenproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Wie heeft er nog meer en haf met veel beenproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 23:25

Tommie gaat goed. Hij loopt weer regelmatig en op de thermografie was niets bijzonders te zien.
Hij mag nu onder het zadel 3 kwartier stappen en dit opbouwen tot een uur. Daarna draf erbij.
Valt dus best mee deze keer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:29

Interessante topic.

Komt het zo vaak voor bij haflingers, dat ze slechte hoeven hebben en benen?

Ik zie het ook om me heen bij de haflingers, of lijkt dat alleen maar zo en hebben ze gewoon pech?

Ik vind het wel sneu voor de paarden en de eigenaars.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 23:31

Ik denk niet dat het aan het ras ligt. Zie het als erge pech.
Maar ben nieuwsgierig of er meer haflingers zijn met dit soort problemen of juist hele andere problemen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:42

Ik heb een haf met (been)drama.
Luie achterbenen, zo krom als een banaan.
Aug 2007 heb ik haar overgekocht en toen begon zij links voor te kreupelen.
Toevallig woon ik redelijk dichtbij.
Wij zijn bij Wellensiek geweest (dat was nutteloos) daarna bij Hofma en Gelder en daar kreeg ik een verkeerde diagnose (kissing spines)
Na een peesblessure uiteindelijk ook bij De Vallei uitgekomen en daar hebben ze ons wel super geholpen!
Bij Marny is een hoefkanteling geconstateerd, na een zeer uitgebreid onderzoek en ik zou daar rijlessen krijgen maar qua lessen klikte het niet en via de AdB methode gaat het eindelijk (afkloppen) de betere kant op na ruim anderhalf jaar drama.
Ik les nu bij http://www.debosrandrenswoude.nl/ en dat gaat super!
Zij kent de dierenartsen van De Vallei en vind het hele goede da's maar qua rijden heeft zij een andere visie.
Gertjan zegt: eert rijden dan worden ze vanzelf recht. En zij is eerst bezig met rechtrichten en vanuit daar verder gaan.
Mijn haf is ook drachtig en tot voor onze lessen (2maanden terug) nog redelijk kreupel en nu na 7 lessen loopt ze niet meer kreupel.
Zij past ook haar les aan op het paard, kan je nog niet rijden dan kan ze dubbele lijnen les geven.
Goed heel verhaal... Maar persoonlijk vind ik De Vallei een erg goede da alleen de lessen voor mij en mijn paard iets minder.

Ik hoop dat je gauw beter nieuws krijgt!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:45

Zou het kunnen komen door de hoefkanteling, door hoefbevangenheid, dat de haflingers hierdoor beenproblemen krijgen? doordat het niet op tijd is opgemerkt dat het een hoefkanteling heeft? het is een hard ras en helaas ook gevoelig voor hoefbevangenheid, zou het hiermee te maken hebben???

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:20

De hoefkanteling van Marny kan zijn door een hoefbevangenheid, alleen heeft Marny nooit de symptomen gehad.
En idd het is een hard ras, Marny laat helemaal niet zien dat zij pijn heeft, daarom was ik zo geschrokken van haar kreupelheid.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:19

Tommies hoefbenen zijn gelukkig goed. Die zijn ook op de foto geweest.
OP het moment is hij weer goed. We zijn nu het stappen aan het opbouwen en van daaruit steeds iets meer.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:07

AnnemiekvM schreef:
Mirei schreef:
mijn haf heeft losse wand aan beide voorhoeven, en heeft daarbij ook nog een verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven....dus ook veel pech

Wat doen jullie daaraan?

beetje late reactie sorry
Maar voor de verbening (daarbij had hij ook nog een verzakte zool) hebben we tot juli08 ijzers met siliconen gehad hier liep hij weer super op. In juli 08 kwam de losse wand, ijzers er af gehaald en we zijn nu onder behandeling bij smid Bloem in Heerde. Hij heeft bij beide voeten de gehele losse wand verwijderd, was bijna tot op de kroonrand. Het was dus een echt gat..elke dag moet ik het desinfecteren, speciaal vet erop smeren en kroonwand insmeren met laurierzalf wat de groei verbeterd. Vorige week maandag nog geweest en nu zijn het nog kleine stukjes...maar ik kan hem nu weer langzaam laten longeren...vanaf juni waarschijnlijk weer rijden....

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:32

wow heftig...

Wel lekker dat je met Tommie weer mag stappen!! Wel lang 45 min.. maar is ook wel heftiger dan die van mij.. Alleen loopt die van mij meerendeels op de achterbenenen..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:29

MissDonna schreef:
wow heftig...

Wel lekker dat je met Tommie weer mag stappen!! Wel lang 45 min.. maar is ook wel heftiger dan die van mij.. Alleen loopt die van mij meerendeels op de achterbenenen..

Nou Tommie kan er ook wat van. Denken dat haflingers een stelletje makke schapen zijn klopt dus echt niet :D

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:45

Hier nog een blessurepaardje...
2 jaar geleden begon het met een springknie waar ze overigens weer helemaal van hersteld is.
afgelopen zomer kreeg ze (achteraf gezien) een peesklap waar we nog meer dan 3 maanden mee hebben gelopen en wedstrijden hebben gereden. Uiteindelijk heeft ze er waarschijnlijk zelfs 3 gehad voordat we bij de kliniek zijn beland met een nog steeds echt niet kreupel maar wel enigszins gevoelig paard met een dikke pees. :\
Dus op volledige boxrust en speciaal beslag (ijzers met keggen), koelen en wandelen op het harde. Na 3 maanden moesten we weer een echoscopie laten doen en daaruit kwam naar voren dat bovenin de pees geen blessure meer te vinden was en onderin het zoveel verbeterd was dat ik weer mag beginnen met opbouwen :) Helemaal super dus.
Uiteindelijk zal het de rest van haar leven een zwakke plek blijven maar de toekomst ziet er nu al een stuk zonniger uit dan bij de eerste echoscopie. Toen zou ze eerst 9 maanden op stal moeten en dan recreatief weer gereden mogen worden. Nu mag ik straks (als ik nu heel voorzichtig en rustig opbouw) weer alles met haar.

Maar o o o.. wat heb ik (en nu nog steeds) gebaald!!!!
WAAROM liet ze nou niets merken?! :? Ze heeft zich gewoon kapotgelopen... En dan voel je je toch wel een erg slecht baasje :\
zoals de arts ook al zei: Dit paard is wel hard voor zichzelf als je hier nog wedstrijden mee hebt kunnen rijden.... :=

Dus haar beenwerk is denk ik niet Je van Het. Daarentegen heeft ze wel erg goede hoeven! Daar hebben we nog nooit problemen mee gehad gelukkig ;)

edit: 45 minuten is trouwens best lang! Ik mocht met die van mij vlak voor de 2e echoscopie 25 minuten wandelen en dat vond ik (mede door alle kou) toch altijd best lang :+ (skibroek, muts, 2 paar handschoenen haha :Y) )

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:02

ik heb nu DE oplossing haha! Ik mag( met uitzondering van de rest, ivm belessure) haar binnen 'longeren'. Ik loop dan heen en weer in de bak( dus geen klein rondje ;) ). dat ze even der ei kwijt kant. Want ik ben er zondag van af gedonderd. En dat was de druppel.

ik mag op dit moment 5 min draven en 10 min stappen. 2x daags. waarvan soms dan dus het bovenstaande. maar niet elke dag. Die mogelijkheid heb ik helaas niet..

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:34

Wow! Als ik dit allemaal lees valt het bij mij alles mee!
Mijn haf loopt alleen een beetje apart met 1 achterbeen, niet kreupel maar meer 'een slag in dr wiel' ( zoals de DA het zegt ) niemand weet waar het vandaan komt en hoe ze eraf komt.. Maar ze heb er verder geen last van.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:39

@Ilsje87: Mijn haf liep ook met "een slag in d'r wiel" en met recht richten (via de AdB methode) is daar niks meer van te merken :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:45

ik ga tot volgende week woensdag er niet op, wil even dat mn zadel word na gekeken. en mn zadelmaker is op vakantie :Y) Dus ga nu maar met der aan de hand rennen. En dat is zéér vermoeiend haha!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 23:22

MissDonna schreef:
ik ga tot volgende week woensdag er niet op, wil even dat mn zadel word na gekeken. en mn zadelmaker is op vakantie :Y) Dus ga nu maar met der aan de hand rennen. En dat is zéér vermoeiend haha!!

Met Tommie lukt dat niet. Doe doet dan ineens zo raar dat hij losbreekt. En zie hem dan nog maar ens uit de bak te krijgen :+
Wat wel goed gaat is aan de lange lijnen. Dan is hij zo rustig. Dus dat doe ik regelmatig,
Met Tommie ben ik nu wel weer aan het rijden, maar ben nog wel heel voorzichtig.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:02

M'n oudje van 19 heeft bij de vorige eigenaars jarenlang last gehad van hoefbevangenheid. Sinds ze definitief bij ons staat, is dat mooi onder controle. Ze staat op dieet en haar hoeven zijn al mooi recht gegroeid en de ontsteking is eruit (heeft wel nog een brede witte lijn). Maar nu begint ze meer en meer last te krijgen rechtsachter in draf (artrose, ze sleept ook wat in stap). Ze verkrampt ook als ze dat been moet opheffen, meestal gooit ze het zo snel omhoog zodat ze omvalt. Onze nieuwe hoefsmid houdt gelukkig rekening met dat verkrampen, ze mag zelfs rustig tegen de muur leunen als hij die voet bekapt. Aangezien we enkel recreatief rijden, is het niet echt een probleem. En 't is nog steeds een pittige dame hoor, ze gaat nog steeds op een drafje naar de weide, artrose of niet.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:08

@megahaf: wat een onwijs lieve hoefsmid zeg! :)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:17

Ja, m'n vorige hoefsmid strafte haar wel eens als ze zich plots wegtrok. Het arme beest verloor gewoon d'er evenwicht, of ze kreeg de kramp, tja dan kan ze niet anders dan dat been wegtrekken. Toen de nieuwe smid en z'n leerjongen kwamen, zagen ze meteen dat ze kramp had. Als je haar been lichtjes opheft, ontspant ze zich wel, maar je moet haar wat tijd geven.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:38

Succubi schreef:
@Ilsje87: Mijn haf liep ook met "een slag in d'r wiel" en met recht richten (via de AdB methode) is daar niks meer van te merken :)

Wat gaaf! Dat ga ik ook proberen! ( als ze het veulen heeft gehad.. nu met een hele dikke buik denk ik niet dat het zo een goed idee is ;) )

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:50

Klinkt allemaal vrij heftig! ik heb wel van heel veel mensen gehoord dat haflingers wat zwakkere hoeven hebben, maar met die beenproblemen zou het ook gewoon stom toeval kunnen zijn?
Dat maakt het niet minder vervelend, veel sterkte er mee allemaal!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:25

Henrieke schreef:
Ik ken ook een haf die spat heeft, maar er is prima mee te rijden, alleen wel in het bos, ze loopt als een trein zolang je maar in het bos rijd en geen korte voltes (wat je dus veel in de bak doet) maakt. En de andere haflingers die ik ken hebben nergens last van hoor. Het is vast pure toeval, kan met elk paard gebeuren maar wel erg balen voor je! :(:)

mijn janneke heeft ook spat in beide achterbenen, ze loopt als een tierelier :) bak kan ze wel en doe ik ook maar zoals henrieke zegt, kleine voltes loopt ze niet super.

Minco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:31

Wow best wel veel Haflingers met beenproblemen zeg.
Ik heb juist een Haflinger gekocht ivm met hun sterke benen....maar helaas mocht het niet zo zijn.
Mijn haf heeft namelijk ocd in beide achterbenen...de knieen is ie aan geopereerd en hij heeft het ook nog in de kogels en de sprongen.
Men verwacht er geen problemen mee,maar uitsluiten kunnen ze het helaas ook niet.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:40

Ik heb ook een haf met bij haar beide achterbenen zware spat.
Maar ze heeft nergens meer last van behalve een beperkte buigzaamheid.
Maar ze vind alles leuk en loopt ook als een tierelier :j
Er is afgelopen zaterdag nog een oefencross in de paarden hoog met haar gereden :D

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:14

zit zo een beetje te denken.. zo als bij honden mag er niet door gefokt worden als ze hd of iets van dat hebben.. Helaas gebeurt dit wel.. Zal het met paarden ook zo zijn? Wel toch ?

Even iets anders, naar mijn idee gaat het echt super met luna. ik ga deze week even bellen voor een controle afspraak. ik draaf nu ong 13 min kan iets langer zijn of iets korter. Been word niet warm meer. is nog wel iets wat diker dan de ander. Maar dat kon blijvend zijn zei de DA.

ik heb trouwens zonder zadel gereden, zadelmaker komt elke x maar niet.. helaas.. hij heeft het zó onwijs druk.. dus van de week nog maar een x bellen.. heb trouwens wel een boomlooszadel om te testen. dit ligt perfect! Zo heerlijk! Ze loopt er helemaal lekker mee! :D