Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlands

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:24

Pletje123 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat er voor een betere imago wat meer gelderse goed zouden moeten presteren in de sport.De meeste ruiters willen toch een flitsend sportpaard,en dat kan een gelderse best zijn.Maar dan moeten ze inderdaad van het imago van braaf karrepaard af.

Dat roep ik al tijden :D

Welke goede en commerciele ruiter wil er op een goede Gelderse stappen? :)

Misschien is het niet alleen het feit dat een commerciele ruiter niet op een Gelders paard wil stappen maar ook dat de eigenaren van die paarden geen zin hebben om voor de (hoge) kosten op te draaien.
Ik denk nl dat die ruiters wel te vinden zijn als het om een goed paard gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:25

@Shera...Ik ook! :j :j :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:29

We moeten een stichting oprichten ter promotie van het Gelderse paard. Dat heeft het Trakhener Contact ook gedaan met Partout. Die hebben Partout bij Anky gezet..

Imke op Alexandro...ik zie het helemaal zitten :D ( nu Imke nog... :D )

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:00

haha jaja. Met zn allen paard kopen en samen voor de kosten opdraaien k weet er nog wel een groninger met hele oude bloedlijnen die veel betekend heeft voor de huidige kwpn sportfokkerij opa van deze merrie is namelijk de groninger loek. Ik had vroeger een leraares op de agrarische school en die starte met haar dekhengst barto van de boukemaheerd Z1 of Z2 was goedgekeurd bij het IHW.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:16

Zo zijn er idd legio, lees bijvoorbeeld maar: http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... 0Paard.htm

Barto staat nu al een jaar te koop, Z1 geklasseerd. Een clubgenootje heeft een dochter van hem en dat is qua alles nu net geen typische Groninger. Rank met een edel hoofd, zeer lastig te rijden en onvriendelijk in de omgang.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:51

Hij had bij ons merrie's op school gedekt en daar zijn hele leuke en lieve veulens uitgekomen weet je toevallig ook de moeder is dat Marjolein of heeft ze veulen van eigen merrie gefokt? En Barto is verkocht geweest maar staat nu opnieuw te koop meisje heeft orun meegedaan en vervolgens doorverkocht en de gene die m nu heeft heeft m weer te koop staan omdat paard meer in zn mars heeft dan ruiter er mee doet en kan.

__PSM__

Re: Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:05

Ik heb wel eens het idee als ik met mijn guppekop de ring in rij dat ik juist wel eens punten krijg om het feit dat er gewoon eeen echt paard de ring in loopt :D :P Dus tja, tis maar net wat een jury wil, maar gelderse en groninger paarden kunnen echt wel goed mee komen hoor :D

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:13

weet je wat ik zo jammer vind..

dat er vooral in de groninger richting paarden als gronings geclaimd worden terwijl hun oorsprong duidelijk in duitsland ligt.....

groninger en gelders zijn types en geen ras...

en willen ze er een ras van maken, dan moet het een gesloten richting worden en dan moet het zich afspitsen van het kwpn...wat ik toe zou juichen, overgens...

dan is het over 100 jaar net zoals de friezen een "ras".

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:30

@Sigrid..

Er wordt nogal geroepen over het Gelderse paard op dit moment. Sommige denken daar door dat het een ras is. Maar veel mensen denken ook dat een KWPNer of een Hanoveraan een ras is. Maar het Gelderse paard is een type. Net als de Groninger..maar dat heb ik een pagina eerder en in ieder ander topic over het Gelderse paard ook al eens geroepen.

Maar je kan een paard rustig Gronings noemen ook al is het van oorsprong een duits of pools paard. Het gaat erom het type te behouden. Je moet het alleen geen ras noemen.

Er zijn veel KWPNers met bv een Holsteiner vader...dat noem je dan toch nog steeds een KWPNer, mits vader erkend/goedgekeurd is voor het KWPN natuurlijk.

Maar waarom zou je het toejuichen dat de Gelderse fokrichting zich afsplits van het KWPN??? Moeten de tuigpaarden zich dan ook maar afsplitsen?? Je hebt er , behoudens wat oeverloos gelul op bokt, toch helemaal geen last van? Gewoon die onzin op bokt niet openen dan is er niets aan de hand.

Een ras moet het nooit worden...dat gaat ten kosten van het type.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:47

Zijn ze het er overeens welk type er behouden moet worden...?

er word toch over ras gesproken blijkt vaak

stichting zeldzame huisdierrassen heeft t ook over Ras...en zij zijn niet de enige....

je laatse zin snap ik niet, waarom zou t ten koste van type gaan als je er een rasfokkerij van maakt? Ik zou denken dat je het type dan vast kunt leggen..

net zoals bv de welsh mountain fokkerij, daar ligt t type ook grotendeels vast...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:59

Omdat ze dan evengoed weer meer sportpaard achtig gaan worden kijk maar eens op http://www.hetgroningerpaard.nl en kijk dan maar eens naar de jongere hengsten die zijn al weer veel ieler als daarvoor en de letterlijke woorden van IHW als een paard minder stevig is gebouwd kunnen we het opnemen als dekhengst als die voor de sport interessant is

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En dan nog wat mijn vraag is of iedereen gewoon even wil laten weten of die 1 van deze paarden heeft en wat ze ervan vinden. Het doel is niet om discussie te voeren of het ras of type is, dus als jullie allemaal zo vriendelijk zouden willen zijn om die discussie ergens anders te voeren, b.v.d.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 02-02-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:00

sigrid1182 schreef:
Zijn ze het er overeens welk type er behouden moet worden...?

er word toch over ras gesproken blijkt vaak

stichting zeldzame huisdierrassen heeft t ook over Ras...en zij zijn niet de enige....

je laatse zin snap ik niet, waarom zou t ten koste van type gaan als je er een rasfokkerij van maakt? Ik zou denken dat je het type dan vast kunt leggen..

net zoals bv de welsh mountain fokkerij, daar ligt t type ook grotendeels vast...

Euh nee de meeste willen het moderne Gelderse type een klein clubje wil liever het ouderwetse...nou iedereen moet maar het paard fokken wat hij wil..toch? Bij de rijpaarden zijn er ook verschillen dus dat lijkt me niet zo'n probleem
Bij st. zeldzame huisdierenrassen kunnen ze roepen wat ze willen en er het "ras" van het jaar van maken...het blijft een type fokkerij.

De Gelderse fokrichting is klein en als je het stamboek nu sluit krijg je te maken met een te hoog inteelt-precentage. Bovendien staan er nog veel merries in het ouderwetse Geldersetype..die kunnen wel een klein beetje rijpaardenbloed verdragen.
Juist door steeds vers bloed van buiten te gebruiken met hengsten die goed in het type staan kan je het type bewaren en er een gezonde fokrichting van maken. Als je het stamboek sluit hou je onverkoopbare paarden over die ook nog eens gezondheidsproblemen kunnen gaan krijgen door een te hoog inteeltprecentage.

Maar waarom zou jij het toejuichen dat de Geldersefokrichting zich afsplitst?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:05

De geldersen zouden door het kwpn ook meer gepromoot moeten worden en daarin is zeker vooruitgang te boeken als de gelderse fokrichting een aparte tak word denk ik.Vorig jaar ook met de paardendagen,de gelderse mochten op het achteraf terreintje lopen met een handjevol mensen eromheen.Die horen gewoon op het hoofdterrein.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:06

Dat lijkt me stug Sigrid, want zoals Natasja hier ook al noemt wordt het door bijna alle fokkers van dergelijke paarden toch zeker wel aangemerkt als 'type'. Voor onze eigen fokkerij is een ander kenmerk een goed karakter. Daar selecteren wij op. Daarnaast moet een paard goed in elkaar zitten en normaal tot goed kunnen bewegen om te overleven, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.

Mensen die niet beter weten noemen het wellicht een ras (zoals idd veel ruiters denken dat hun paard het 'ras KWPN' heeft :Y) ). Wij houden het maar op paard ;)

Citaat:
Omdat ze dan evengoed weer meer sportpaard achtig gaan worden kijk maar eens op http://www.hetgroningerpaard.nl en kijk dan maar eens naar de jongere hengsten die zijn al weer veel ieler als daarvoor en de letterlijke woorden van IHW als een paard minder stevig is gebouwd kunnen we het opnemen als dekhengst als die voor de sport interessant is

Dit vind ik een weinig doordachte uitspraak :o Weet je hoe lang een Groninger er over doet om uit te zwaren? En heb je Ede, de laatst ggk hengst van dit stamboek, irl gezien?

En nee hoor, gewoon een Groningse moeder bij de Barto-telg. Allemaal uit de kring rond de fokker van Barto en dus uit deze omgeving.

Ik vind overigens wel dat we af beginnen te drijven, aangezien het hier volgens mij om een enquête ging en niet om de zoveelste vraag of Groningers en Geldersen rassen zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:31

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:38

NatasjavE schreef:
We moeten een stichting oprichten ter promotie van het Gelderse paard. Dat heeft het Trakhener Contact ook gedaan met Partout. Die hebben Partout bij Anky gezet..

Imke op Alexandro...ik zie het helemaal zitten :D ( nu Imke nog... :D )

Ik ook!! :D En dan knallen! :D :D

Is er niet een welvarende hengstenhouder of hobbyfokker die dit plan zouden willen sponsoren? O:)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:45

sigrid1182 schreef:
weet je wat ik zo jammer vind..

dat er vooral in de groninger richting paarden als gronings geclaimd worden terwijl hun oorsprong duidelijk in duitsland ligt.....

groninger en gelders zijn types en geen ras...

en willen ze er een ras van maken, dan moet het een gesloten richting worden en dan moet het zich afspitsen van het kwpn...wat ik toe zou juichen, overgens...

dan is het over 100 jaar net zoals de friezen een "ras".

Het is een type en dat wordt eigenlijk in zo goed als ieder topic op Bokt wel duidelijk gemaakt :) Op het moment zijn er fokkers die verschillende idealen naleven. De een vindt een klassiek type mooier dan het moderne type en andersom. Ik denk dat het belangrijk is dat het KWPN weet waar ze op moet keuren en dat het gros van de fokkers het met dat beleid eens is. "Eigenwijze" fokkers zullen altijd blijven bestaan.. je kunt nooit alle neuzen dezelfde kant op krijgen :)

Rasfokkerij is mijns inziens het doodvonnis van zo'n kleine populatie. Niet doen! :n Typefokkerij geeft je beduidend meer vrijheid en dat is in dit geval nodig. Kijk eens naar de bloedspreiding.. als er geen "vrije" hengsten bij komen en je mag geen ander bloed gebruiken, dan is het snel gebeurt met de stoere Geldersen.

De Friezen wil ik persoonlijk sowieso niet achterna.. wat een ****** stamboek! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:06

Pletje123 schreef:
Is er niet een welvarende hengstenhouder of hobbyfokker die dit plan zouden willen sponsoren? O:)

Ik ben wel hobbyfokkker, maar niet welvarend :o Mensen met paarden hebben een hemel op aarde...
Een paard laten uitbrengen is best erg duur.
Ik heb een gelderse Elite sportmerrie die het volgend jaar winter van mij eens in het Z mag gaan proberen. Maar dat gaat zolang het geld er is van het paard wat ik er voor verkoop. Het is een waar woord als er gesteld wordt dat de meeste mensen met gelderse paarden ze hebben voor de recreatie en een enkele dressuurproef of parcoursje. Ik ben ook meer van het bos- en strandcrossen.

Dus dat uitbrengen en sponsoren is meer iets voor de hengstenhouders. Voor hun is het een investering die (gedeeltelijk) terug te verdienen is als er meer met zo'n hengst gedekt wordt.
Alexandro en Imke, ik ben voor :D
Ik denk als Alexandro straks volwassen is en in de spieren zit het echt een spectaculaire dressuurbok zou zijn, dat is pas reclame.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:10

Dat denk ik ook Janne :)

Waar staat Alexandro ook alweer? Dan kunnen we ff mailen :D :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:12

Aris van Manen...zeg meteen dat ik het ook wel wil doen hoor...Alexandro uitbrengen :+ Gratis :D

...dromen mag..toch?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:21

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er voor een betere imago wat meer gelderse goed zouden moeten presteren in de sport.De meeste ruiters willen toch een flitsend sportpaard,en dat kan een gelderse best zijn.Maar dan moeten ze inderdaad van het imago van braaf karrepaard af.

heb 6 jaar een ENORME gelderse merrie gereden , dat was alles echt alles behalve een braaf karrepaard
zij was het moderne ronde type , haar maatje , ook een gelder maar dan het tuigpaard type
was idd een uber braaf karrepaard , was een van de laatste groep die de reddingsboot bij katwijk de zee in getrokken had

zelf ben ik erg gecharmeerd van de groningers
helaas voor mij te groot
heb er een paar mogen ontmoeten
lekker voorwaarts doch goud eerlijk
leuke alles paarden

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:27

NatasjavE schreef:
Aris van Manen...zeg meteen dat ik het ook wel wil doen hoor...Alexandro uitbrengen :+ Gratis :D

...dromen mag..toch?

Haha :D Dromen moet eigenlijk.. is soort van verplichte kost als je graag positief door het leven wil :Y) Althans.. dat is mijn visie O:)

@Nickyu: mijn Gelderse merrie is ook bepaald geen dooie diender hoor :) Maar dat geeft niet, ze is super eerlijk van karakter! :j Ik heb ook kennis mogen maken met een Groninger. Dat is die van Uums! :D

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:55

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:54

Beste mensen laat ik het nog een keer melden het gaat om een equette en niet om het feit ras geen ras, wist zelf even zo snel niet hoe ik t moest neerzetten. Zouden jullie misschien die andere berichten weg willen halen en verder PB met elkaar bedankt voor het begrip.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:21

daffie1986 schreef:
@NatasjaVe Ik ben hier in geinterresserd omdat ik in de toekomst wil gaan fokken met deze beide rassen en ik ben eigenlijk benieuwd hoe de ruiters/amazones er tegen aankijken en hoe de ruiters/amazones van deze paarden denken over hun paarden in de sport en hoe ze presteren in de sport. het gelderse paard is wel degelijk een eigen stamboek, dus een ras gelders is idd type van de KWPN fokkerij

@Ilegra ik ben blij dat jullie beide paarden gebruiken.

Zoals ik al aangaf, ruiters en amazones bekijken de afdeling FA amper.
Iedereen die nu jouw vragen beantwoord is fokker en evt. ruiter.
Op zich heb je dus niets aan de antwoorden op deze vragen, ze helpen je niet verder denk ik.
Zodoende is ook deze discussie op gang gekomen.
Als je antwoorden wilt hebben van ruiters/amazones, zul je andere vragen moeten stellen en toestemming moeten vragen om dit topic te openenen of de afdeling rijtechnisch/discussies.