sigrid1182 schreef:Zijn ze het er overeens welk type er behouden moet worden...?
er word toch over ras gesproken blijkt vaak
stichting zeldzame huisdierrassen heeft t ook over Ras...en zij zijn niet de enige....
je laatse zin snap ik niet, waarom zou t ten koste van type gaan als je er een rasfokkerij van maakt? Ik zou denken dat je het type dan vast kunt leggen..
net zoals bv de welsh mountain fokkerij, daar ligt t type ook grotendeels vast...
Euh nee de meeste willen het moderne Gelderse type een klein clubje wil liever het ouderwetse...nou iedereen moet maar het paard fokken wat hij wil..toch? Bij de rijpaarden zijn er ook verschillen dus dat lijkt me niet zo'n probleem
Bij st. zeldzame huisdierenrassen kunnen ze roepen wat ze willen en er het "ras" van het jaar van maken...het blijft een type fokkerij.
De Gelderse fokrichting is klein en als je het stamboek nu sluit krijg je te maken met een te hoog inteelt-precentage. Bovendien staan er nog veel merries in het ouderwetse Geldersetype..die kunnen wel een klein beetje rijpaardenbloed verdragen.
Juist door steeds vers bloed van buiten te gebruiken met hengsten die goed in het type staan kan je het type bewaren en er een gezonde fokrichting van maken. Als je het stamboek sluit hou je onverkoopbare paarden over die ook nog eens gezondheidsproblemen kunnen gaan krijgen door een te hoog inteeltprecentage.
Maar waarom zou jij het toejuichen dat de Geldersefokrichting zich afsplitst?