Rijden met drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: Rijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:00

Onze töltende draver merrie had de vorige keer heel snel al met een dikke buik dat ze aan gaf niet harder te kunnen dan stap. Dus heb ik haar toen ook lekker vrij gegeven, afentoe wandelen alleen.
Nu is in mei mijn andere merrie uitgerekend en ik rijd nu ongeveer 2 keer per week rustig ritje en ik ga haar een maand van te voren niet meer rijden maar ook lekker wandelen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:57

willemlover schreef:
ik heb ook zoals meedere mensen hier al zeggen gewoon gekeken wanneer ze het niet meer aankon. volgens mij was dat ongeveer 2 weken voor de dracht.

Dan stop jij wel héél vroeg met rijden :D .

Mijn merrie is nu goed 9 maanden drachtig. We rijden nog altijd, wel lekker rustig aan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:30

Mijn merrie inmiddels bijna 10 maanden drachtig wordt ook nog gewoon gereden. Ik zeg niet dat ze nog aan het werk is. Maar we rijden relaxed door tot het eind. De ene dag wil ze nog best een sprintje trekken. De andere dag komen we niet verder dan ontspannen stappen!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:46

Ik ben bij 7 a 8 maanden gestopt met rijden.
Merrie kreeg het zwaar en der buik werkte niet echt meer mee.
Buiten dat na het rijden ging het veulen zo tekeer dat merrie dat niet prettig vondt.

Ik volg mijn eigen hart wat ik denk wat goed is, aangezien ik zelf bij 7 maanden zwangerschap ook niet ging rennen of snel van de trappen afging.

Elke merrie is anders.
Haar eerste dacht was ze een kreng en ik stopte na 5 maanden al.
Zal wel hormonen zijn, en nu tweede dracht veel later gestopt en ze vondt het leuk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:29

Inderdaad, bij ieder paard is het anders - en soms is het ook per dracht verschillend en soms ook per dag (lekker duidelijk :D ). Ik heb zelf wel de regel dat ze niet moeten zeuren tot ze een dikke buik hebben, maar daarna doen we 't in overleg. Springen met hoogdrachtige paarden vind ik wel discutabel, buitenritjes is weer wat anders.
Net zo belangrijk vind ik hoe snel je het weer oppakt, vroeger begonnen wij heel snel weer te rijden (en ook serieus te trainen), daarmee ben ik de laatste jaren voorzichtiger geworden omdat ik een paar keer heb meegemaakt dat ze later (als het veulen 3-4 maand is) toch een terugval krijgen (vooral last van de rug, waarschijnlijk nog als gevolg van de bevalling).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:44

Het is inderdaad echt per merrie heel verschillend. Ik heb mijn tinker met 7 maand dracht op rust gezet. Ze had een heel groot veulen en was met 7 maand echt al moe en dan kon ze het er niet bij hebben om ook nog gereden te worden.
Ik las dat iemand vond dat het paard voor de 9 maand dracht niet moet zeuren maar bij mensen heb je ook vrouwen die met 6 maand als echt erg moe zijn en het liefst zo veel mogelijk willen liggen. Dit kan per zwangerschap verschillen. Ik heb een goede vriendin die is tijdens de zwangerschap van haar eerste kindje tot op het laatst blijven werken. Maar nu ze 7 maand zwanger is van haar 2e kind kan ze echt bijna niets meer. Ze is nu al een paar weken zo veel mogelijk thuis en slaapt ontzettend veel.

Luister naar je paard die geeft het echt wel aan en als dat al met 6 maanden is dan kan je nog wel even proberen om te zien of het niet gewoon zwangerschapsnukken zijn maar als het echt niet gaat dan niet. Je kiest als het goed is bewust voor een veulen dan moet je er volgens mij geen problemen mee hebben als je merrie daardoor een maand of 6 a 7 niet mee kan lopen in de sport. (rustige stapritjes vind ik weer een heel ander verhaal dat vind ik geen echte training.)

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:53

Mijn merrie moet nog anderhalve maand en wist vandaag tijdens een 'rustig'stapritje weer bokkend en via een piaf zijwaartse galop en passage haar arabieren karakter net zo flexibel weer te geven als toen ze leeg was. :+
En dan is ze ook nog eens 20 jaar,waarbij ik steeds moet denken dat ze toch echt niet meer 5 kan zijn.
Haha als een deur zo gek. :P

l_iind_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:15

Ik denk dat ieder paard het wel kan aangeven.. Sommigen zijn bij 5 of 6 maanden al ver genoeg, en sommigen kan je later doen...
Vind het moeilijk om te beoordelen, maar vaak geeft de merrie het zelf wel aan...

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:47

Paard zal het idd al aangeven wij hebben op stal een merrie van 9 maanden kan nog rustig op gereden worden maar ook een van 6 maanden die echt niet meer 'wil'

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:15

Kendra schreef:
Inderdaad, bij ieder paard is het anders - en soms is het ook per dracht verschillend en soms ook per dag (lekker duidelijk :D ). Ik heb zelf wel de regel dat ze niet moeten zeuren tot ze een dikke buik hebben, maar daarna doen we 't in overleg. Springen met hoogdrachtige paarden vind ik wel discutabel, buitenritjes is weer wat anders.
Net zo belangrijk vind ik hoe snel je het weer oppakt, vroeger begonnen wij heel snel weer te rijden (en ook serieus te trainen), daarmee ben ik de laatste jaren voorzichtiger geworden omdat ik een paar keer heb meegemaakt dat ze later (als het veulen 3-4 maand is) toch een terugval krijgen (vooral last van de rug, waarschijnlijk nog als gevolg van de bevalling).

Handig om te weten dat ze een terugval kunnen krijgen, iets waarbij ik niet eens stil stond. :D Nu is ze pas 2/3 maandjes, maar als ze een echte buik heeft en aangeeft dat ze het niet meer kan dan luister ik naar haar en dan stoppen we gewoon.