Veulen groeit slecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:56

Marion71 schreef:
Geniet idd van je jaarling. Geen zorgen maken, niet te dik laten worden en goed voeren met voldoende (ongedwongen) beweging.

En niet te vergeten op tijd ontwormen, een dikke buik kan op wormen duiden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:06

Ik voer altijd Pavo Grow, ongeveer 1,5 kilo per dag verdeeld over twee porties en voordroog 2 keer daags VEEL.
Beweging (veel beweging) is ook erg belangrijk, dus doe je veulens, jaarlingen etc elke dag minimaal een dagdeel los met andere paarden in een buitenbak waar ze ook kunnen galoperen. Dan kunnen ze tenminste vrij bewegen. Ik ben niet zo van de kleine padockjes.
En inderdaad om de 8 weken ontwormen met goeie middelen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:13

Daarom vroeg ik al of het alleen een dikke buik is maar kreeg geen antwoordt want ik vermoed ook eerder wormen, welk middel heb je voor het laatst gebruikt ?

tamoreliefje

Re: Veulen groeit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:27

Geen idee meer, ik dacht eqvalan.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:51

Probeer eens een wormenkuur met bestandsdeel Pyranthel denk dat dat al veel problemen op gaat lossen.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 09:59

en wat doet dat Pyranthel dan? Is dat speciaal voor bepaalde wormen of iets algemeen?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:20

Veulens zijn gevoeliger voor spoelwormen, daar is dan een wormenkuur met Pyranthel goed voor.

Heb je al een mest onderzoek laten doen, hoe is zijn vacht en hoe komt het veulen over, suf of gewoon allert?

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:49

nee nog geen mest onderzoek gedaan. Wel ziet ze ziet er gewoon wilt uit dus lange haren echt zo een pony met dikke winter vacht, en suf is ze zeker niet maar is wel super braaf( maar dit is ze altijd al geweest).

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:05

Mijn veulen heeft precies het zelfde.. Ze is nog best klein terwijl haar papa spielberg is en die fokt groot. Ze krijgt 3/4 sochtend en 3/4 savond van pavo podo grow. En flink kuil. En ze staat bijna de heledag buiten en snachts op stal. Haar vacht is dik en dof. En ze begint nu wel iets dikker te worden maar echt mega groeien doet ze ook niet. Sinds ik haar heb ontworm ik der ook goed. Weet ook niet of ik me er nu zorgen om moet maken of er iets aan kan doen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:13

Citaat:
en smorgens of s'avonds haar brok, een schep en half.

Je bedoelt daarmee 1,5 schep per keer. 3 scheppen op een dag? Dat vind ik erg veel. Ik weet dat de voeder fabrikanten dat adviseren, maar dat zou ik nooit geven. Een halve kilo veulenbrok op een dag en goed hooi.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:17

kazary schreef:
Citaat:
en smorgens of s'avonds haar brok, een schep en half.

Je bedoelt daarmee 1,5 schep per keer. 3 scheppen op een dag? Dat vind ik erg veel. Ik weet dat de voeder fabrikanten dat adviseren, maar dat zou ik nooit geven. Een halve kilo veulenbrok op een dag en goed hooi.

Zelfrs de DA adviseert minimaal 1 kg per dag, maar ja dat kost geld he :(:)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:19

Mijn veulen kreeg de eerste winter toen zij 8 maanden was ook al twee scheppen , later zelfs even drie; ze had het gewoon nodig, is nooit te vet of te mager geweest. Nu krijgt ze 1.5 en wordt ze twee in april.
IN opfokbedrijven voeren ze volgens mij ook flink, meer dan 1.5 kg de eerste winter!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:28

Mijn veulens, die de hele dag kunnen kiezen of ze buiten of binnen willen zijn en vrij schraal ogen krijgen samen: 5 kg veulenbrok waarvan een keer met lijnzaad slobber met zemelen en Muesli, wortels, Luzerne en goede droge kuil. Omdat ze nogal veel plezier samen hebben gebruiken ze veel energie.

Ik ga niet bezuinigen op de tijd die zo belangrijk voor de groei is. Als ze dikker worden ga ik terug in het voer, maar nooit minder dan 1 1/2 kg per veulen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:31

Wat een rare opmerking Sarabande.
En dan merk je ook wel dat niet elke dierenarts hetzelfde adviseert. De dierenarts op de stal waar ik kwam adviseerde dat dus juist weer helemaal niet. Die adviseerde goed hooi en maar een beetje brok. Juist om groeispurten te voorkomen. En als ik dan kijk bij de paarden die als volwassene op de foto gingen kwam er zelden wat verkeerds uit. Dus ongezond waren de dieren niet.
Ieder zijn eigen visie, maar het dan op geld te gaan gooien??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:34

Ja, dat vind ik ook wel, kazary, soms kiezen mensen ervoor om het geheel op ruwvor te doen wat ook prima kan gaan. Of dit nu altijd vanuit financieel oogpunt is..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:37

Mijn veulen is op voordroog alleen al tegen te dik aan. 3 kilo brok erbij in stoppen zou waanzin zijn.
TS, hoe groot is je veulen eigenlijk. Kan het niet zijn dat je je meer zorgen maakt dan nodig?
Ik heb ook ooit een jaarling megemaakt die enkel maar in de lengte bleef groeien, die zag er echt niet uit. Pas met twee jaar kwam de hoogte spurt, en ze is nu tegen de 1.70m

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:38

Nou mijn DA zei dat hij aan zijn eigen veulen 2 kilo gaf per dag. En in de winter wel 3 kg. Dat vond ik zelf wel heel erg veel en aangezien mijn pension houdster aan haar eigen veulen 1,5 gaf deed ik dat ook. Ze krijgt ook om de dag havens slobber bij gevoert. (moet ook goed voor de groei zijn ) Geld maakt me niet uit vind het raar dat iedereen het over geld heeft. Je doet tog wat je denk dat goed voor je veulen/paard is?
Laatst bijgewerkt door joycev op 27-01-09 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:38

detour schreef:
Ja, dat vind ik ook wel, kazary, soms kiezen mensen ervoor om het geheel op ruwvor te doen wat ook prima kan gaan. Of dit nu altijd vanuit financieel oogpunt is..

Bij sommige vast wel, maar dat meteen maar te denken zonder verder informatie gaat mij wat ver. Laat ik voor de duidelijkheid maar zeggen dat die stal nooit bezuinigde op de dieren. Ze kwamen er niets te kort. Netjes op tijd naar de smid, wat je op veel plaatsen bij die jonge dieren ook vaak anders ziet. Altijd op tijd ontwormt. Niet alleen maar met het goedkoopste spuitje. Veel beweging. Maar ieder zijn kijk erop. En ik heb daar ook mogen leren en ik denk dat zijn visie niet meteen de verkeerde was.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:39

Mijn neef is een vervent paardenman en heeft al jaren een opfokbedrijf. De dieren groeien daar prachtig op, vooral buiten, met ruwvoer. Verder komt er geen brok aan te pas!
Niks mis met die dieren, hoor!~
er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:41

detour schreef:

Alle ocd onderzoeken van de laatse jaren hebben uitgewezen dat het huidige sportpaard in de opgroei bijgevoerd moet worden, naast beweging etc. Dus een Da die zegt dat minder dan 1 kg of helemaal geen veulenbrok, dat van welk merk dan ook speciaal ontwikkeld is naar aanleiding van die OCD onderzoeken, die is daar niet van op de hoogte.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:45

Of die is wél op de hoogte, meis, en heeft weer andere criteria wat het gebruiken van krachtvoer ondermijnt.

Dus het zegt mij niet zoveel. Deze opfokdieren hebben tot nu toe geen OCD problematiek opgeleverd, en ze lopen al weer in de sport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:39

Ik kijk naar het dier zelf. Mijn bontje groeit al van de lucht en die krijgt 1,5 kilo van de hele dag. En nog is ze voor het beste net iets te dik.

Ik heb ook een veulen/jaarling gehad die 4 kilo kreeg en nog niet vet was.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:53

detour schreef:
Of die is wél op de hoogte, meis, en heeft weer andere criteria wat het gebruiken van krachtvoer ondermijnt.

Dus het zegt mij niet zoveel. Deze opfokdieren hebben tot nu toe geen OCD problematiek opgeleverd, en ze lopen al weer in de sport.

Inderdaad. Juist hebben de onderzoeken aangegeven dat te veel dieren juist teveel aan brok krijgen en daardoor te explosief groeien. En dat dat juist problemen kan geven. Ieder zijn visie, het is raar als dat afgebrand wordt. Ook op de stal waar ik kwam waren de paarden niet vol met ocd of andere problemen. Zagen er ook goed uit, dus slecht was het zeker niet bij voorbaat al.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:22

kazary schreef:
Inderdaad. Juist hebben de onderzoeken aangegeven dat te veel dieren juist teveel aan brok krijgen en daardoor te explosief groeien. En dat dat juist problemen kan geven. Ieder zijn visie, het is raar als dat afgebrand wordt. Ook op de stal waar ik kwam waren de paarden niet vol met ocd of andere problemen. Zagen er ook goed uit, dus slecht was het zeker niet bij voorbaat al.

Die onderzoeken hebben aangegeven dat te vette dieren, met te weinig beweging later op de foto problemen hebben. Dat ze er goed uitzien is mooi, maar OCD kan je aan de buitenkant niet zien.
Het is gemakkelijk om te zeggen dat paarden die zo opgegroeid zijn allemaal goed op de foto's waren, maar onderzoek, de realiteit en ervaring hebben anders aangetoont. Niet voor niets voeren goede opfokbedrijven ook flink bij, als die jaar na jaar verkeerde paarden afleveren kunnen ze hun bedrijf wel beeindigen.

Het explosief groeien komt niet van voer, maar is genetisch. Je ziet in een groep gelijkwaardige veulens die allemaal hetzelfde voer krijgen enorme verschillen in groei en ontwikkeling, juist om die snelle groeiers te ondersteunen is een uitgebalanceerde, speciaal daarvoor ontwikkelde voeding nodig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:47

Ja die kregen ook problemen, dat is aangetoond. En onderzoeken hebben aangetoond dat te veel mensen teveel brok voeren. Dat is de realiteit.

Citaat:
Osteochondrose: Het belang van beweging

Osteochondrose betreft een onregelmatige verbening van het kraakbeen in bijvoorbeeld de knie, hals en elleboog. Er ontstaan scheuren en het bot wordt steeds zwakker.

Oorzaken van osteochondrose :

1) Een te grote belasting van het paard door ruiters, en een verkeerde manier van lopen. Bij wilde paarden komt OCD immers nauwelijks voor. Dit toont aan dat de ruiter een abnormale last voor het paard is.Vooral de voorbenen krijgen het te verduren bij deze vorm van OCD.

2) Osteochondrose kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde voeding, in het wild grazen paarden voortdurend en zijn daarbij ook voortdurend in beweging. Gedomesticeerde paarden echt, staan vaak vele uren per dag stil op stal en krijgen krachtvoer in plaats van ruwvoer de hele dag door. Dit met alle gevolgen van dien: obesitas, kolieken, maagzweren,... en ook osteochondrose.

3) Vaak krijgen veulens osteocondrose door onder of overvoeding. Het is zeer belangrijk om het voedingspatroon van het veulen juist aan te passen aan zijn behoeften, zodat hij niet te snel maar ook niet te traag groeit. Bij veulens is het dus zeer belangrijk dat ze een correcte voeding krijgen vanaf het begin. Overleg hierover met u dierenarts. Ook beweging speelt hier een belangrijke rol (zie hoofdstuk 1 en 6) dit geldt ook voor veulens. Veulens moeten voldoende beweging hebben. Laat ze buiten bewegen naar wens.

4) 20 tot 30% van de aandoeningen is bepaald door erfelijke eigenschappen.

punt 3 overleg met uw dierenarts. Deze dierenarts zag totaal geen toegevoegde waardes van veel brok. Wel van veel ruwvoer en inderdaad ook beweging. Veel goed ruwvoer is dan ook geen ondervoeding.
En ik ga nog even verder zoeken, want ik heb duidelijk ooit artikelen gezien waarop kilo's brok werden afgeraden. Op zich best logisch, in de natuur hebben ze in de winter maar een karig maaltje en in de zomer ook geen krachtvoer.