opfok of geen opfok voor veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra_daan

Re: opfok of geen opfok voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:34

En je kan een goede opfok uitzoeken!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:01

sandra_daan schreef:
Ik zei toch, dat het ook bij huis kan met leeftijdsgenootjes...!

Dat klopt, maar het gaat mij erom dat jij de opfok en het aan huis opgroeien op 1 lijn zet. Het maakt niets uit zeg je immers. Ik denk dat het wel degelijk wat uitmaakt. En een goede opfok uitzoeken? In praktijk blijft dat nog niet zo makkelijk te zijn en mankeert er nogal het e.e.a. aan veel opfokadressen. Speur hier maar eens op bokt, dan zul je ook het nodige opfokleed aantreffen.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:02

Een goed adres vinden voor opfok is heel belangrijk, dat is punt1. Maar zo'n jong dier hoeft heus niet mee te wandelen of zo, hij kan beter paardentaal leren. De fokker moet hem als jong veulentje al mensentaal leren, dat vergeet hij dan echt niet.
Ik heb laatst een paard weergezien dat wij hadden gefokt. Die was vreselijk braaf als veulen. Vervolgens is hij de opfok ingegaan, we hadden hem verkocht aan een grote hengstenhouder. We hebben hem nu weergezien (3 jaar later)en hij gedroeg zich nog net zo als toen. Die mensen vonden hem erg braaf.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:06

Mijn veulen (nu jaarling) stond in eerste instantie in de opfok maar na drie keer een dierenarts erbij gehaald te hebben, heb ik haar uit de kudde gehaald.

Ze staat nu wel op stal maar komt eigenlijk meer naar buiten dan in de opfok...gemiddeld zo'n 4,5 uur. Ze staat met mijn volwassen merie in een paddock en komt ook met een tweejarige en een vierjarige buiten...ze hoeft zich niet te vervelen en krijgt voldoende beweging ;-)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:15

Het liefst zie ik veulens opgroeien in een gemengde groep. Nu heb ik het geluk dat ik zelf de ruimte én zo'n groep heb. Ik heb merries, een ruin en zelfs een hengstje staan van allerlei leeftijden en daar groeit mijn bijna jaarling nu in op. Mijn Friese merrie en het hengstje zijn ook zo groot geworden bij mij en het zijn heerlijk sociale dieren geworden.
Veulens die elkaar moeten opvoeden, geloof ik niet zo in.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 08:39

Ik zie daar ook wel wat in Diablo..
Jonge paarden leren heel vaak de gedragsregels van de oudere, vaak pinnigere merries. Een van mijn hengstjes zag dat verschil na een poosje met allen vriendjes niet meer. Die greep mijn oude merrie in de nek.. Oude merrie beet echt flink terug, voor haar was het menens. Mijn hengstje zag het als een spelletje en greep vervolgens mijn oude merrie bij haar voorbenen. Nou toen heeft hij het geweten.. Was op zich wel een komisch gezicht..

Ze leren een hoop van elkaar, maar de details leren ze echt van de oudere paarden..

xannickx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:44

ik heb 4 maand geleden een veulen gekocht, merrie veulen van special D.
ze is met 5 maand afgespeend en een maandje naar een andere stal geweest.
ze staat nu gewoon weer op de stal waar ze gefokt is en heeft de hele zomer dag en nacht buiten gestaan.
omdat de eigenaren van de stal de paarden swinters naar binnen zetten is mijn veulen ook mee naar binnen gegaan, ze gaat elke dag nu een paar uur met haar moeder en half zusje naar buiten.
ik ga elke dag naar haar toe om haar stal uit te mesten en om haar te poetsen.
sommige dagen laat ik haar los in de bak met het paardje waar ze naast staat in de stal, dan gaan ze lekker rond rennen en een beetje dollen in de rijbak.

ik ga er dus elke dag naar toe, ik weet ook dat de meningen hierover verdeeld zijn en ik heb ookal kritiek gekregen omdat veel mensen vinden dat een veulen een veulen moet blijven en ze er geen baat bij heeft om elke dag contact te hebben met mensen.
ik vind het dus onzin om niet naar haar toe te gaan, ik ben er ongeveer een uurtje per dag, de rest van de dag, de andere 23 uur, kan ze dus doen wat ze wil.
van de zomer gaat ze met de andere paarden weer dag en nacht op de wei.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:57

ik vind dat je ook moet kijken wat je veulen aankan.
als die van mij in de opfok had gestaan was hij waarschijnlijk al overleden dit omdat hij niet tegen die kou kan.

dus als je veulen het niet aankan moet je alsnog een andere oplossing gaan zoeken of je hem nou graag in de opfok had of niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:07

sassie76 schreef:
Mijn veulen (nu jaarling) stond in eerste instantie in de opfok maar na drie keer een dierenarts erbij gehaald te hebben, heb ik haar uit de kudde gehaald.

Ze staat nu wel op stal maar komt eigenlijk meer naar buiten dan in de opfok...gemiddeld zo'n 4,5 uur. Ze staat met mijn volwassen merie in een paddock en komt ook met een tweejarige en een vierjarige buiten...ze hoeft zich niet te vervelen en krijgt voldoende beweging ;-)

Same here. Mijn (inmiddels) tweejarige staat 's zomers op 6 hectare wei met leeftijdgenootjes, maar in de winter zet ik hem niet in de groepsstal vanwege zijn toch wat onderdanige karakter. Hij staat in de winter gewoon op stal en heeft daar ook een speelkameraadje van ongeveer zijn eigen leeftijd en formaat. Bij ons ligt de winst er ook in dat hij hierdoor meer buitenkomt en ook daadwerkelijk meer beweging krijgt. Hij komt dagelijks aan draven en galopperen toe en ik vind dat toch ook wel belangrijk. Op stal heeft hij ook veel volwassen paarden om zich heen en ik denk dan maar dat hij daar ook weer van alles van leert. Hij blijkt heel sociaal te zijn en papt met alles aan wat haar heeft :D. In zijn hele leven is hij (behalve op de trailer) nog nooit alleen geweest en heeft hij altijd paarden om zich heen om paards mee samen te leven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:22

Klopt helemaal....groepsstallen zijn leuk - behalve voor de 'kneusjes', die kunnen ten onder gaan.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 03:48

De afgelopen 3 jaar heb ik mn beide jonge paarden zomers in de kudde/opfok gehad en in de winter thuis op stal. Op die manier komen ze toch genoeg 'in handen' en hebben ze daarnaast de opvoeding en het genot van de kudde. Omdat ze op 3 weken verschil in geboorte al hun hele leven samen zijn, hebben ze ook in de kudde nooit problemen gehad. Met z'n tweeën staan ze over t algemeen sterker in de schoenen, het enige probleem wat ik nu heb, is dat ze onafscheidelijk zijn. :+ Maar de zomeropfok is mij dus prima bevallen. (Was in friesland, achter de dijk, bij de Gouden Hoep)

Heb van vorig jaar juli nog een veulen lopen, daarover twijfel ik wel of ze wel naar de kudde moet. Het is een cremello en ik ben bang dat ze door de kleur eerder wordt afgestoten, net zoals je met albino's wel ziet. Daarnaast is het vaak paarden opfok, en dit is ook nog eens een laat veulen, dus ik ben bang dat ze als apart gekleurd 'klein' ponyveulen tussen dr leeftijds genootjes in het niet gaat vallen.
Thuis past ze zich trouwens prima aan in mn mini kudde (3 tot 14jr) dus ik denk dat ze gewoon lekker thuis blijft staan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:50

xannickx schreef:
ik ga er dus elke dag naar toe, ik weet ook dat de meningen hierover verdeeld zijn en ik heb ookal kritiek gekregen omdat veel mensen vinden dat een veulen een veulen moet blijven en ze er geen baat bij heeft om elke dag contact te hebben met mensen.

Je doet het goed hoor. Ik heb hier nu al verschillende veulens in mijn eigen groep (van 8 paarden/ponies) op zien groeien en ze kwamen/komen dagelijks in handen. Ik heb nu welopgevoede paarden, die niets eng vinden, volledig op de mens vertrouwen en tegelijk ook echt paard zijn.

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:59

Ik heb mijn veulens altijd thuis gelaten omdat ik grond genoeg heb staan ze gewoon in de kudde men hun familie dus de opvoeding krijgen van hun moeder en zussen en wij kunnen alles met ze doen. Ze zijn erg sociaal en gedragen zich prima zowel naar de ander paarden als naar mensen en dat vindt ik toch wel belangrijk wat ze nu leren hebben ze later alleen maar baat bij.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:10

Mijn paard is met 6 maanden naar de opfok gegaan en ben er zelf heel blij mee. Ze stonden met een kudde hengsten van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar en als je de wei in liep kon je dus zo ertussen staan zonder een enkel probleem. Ja hij had wel eens een beet of schop gehad, maar hij deelde ze ook uit. Er stond bij ons zelfs een welshje tussen de grote paarden veulens en dat was een draak die al die grote lummels echt wel van zich af sloeg als ze vervelend waren.
Mijn paard is bij andere paarden zelfverzekerd en ook bij mensen is hij gewoon heel erg braaf. Ik ben elke maand langs geweest en de stal waar ik stond zorgde voor wormenkuren, hoefsmid en entingen. Dus hij kreeg echt wel contact met mensen en nu heb ik er een gouden paard aan.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:01

Diablo schreef:
xannickx schreef:

Je doet het goed hoor. Ik heb hier nu al verschillende veulens in mijn eigen groep (van 8 paarden/ponies) op zien groeien en ze kwamen/komen dagelijks in handen. Ik heb nu welopgevoede paarden, die niets eng vinden, volledig op de mens vertrouwen en tegelijk ook echt paard zijn.

vind ik ook hoor! ik zie mijn veulen ook elke dag, ja het beestje zal toch eten moeten hebben en water. dan knuffel ik hem ook altijd wel even, en er gaat ook wel eens een borstel overheen.
Als ik hem veulen zou moeten laten zou ik dus hooi in het land moeten gooien en weer weggaan. nee zo werkt dat bij mij niet!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:45

ze moeten bewegen samen met andere veulens, maakt niet uit waar, als ze maar kunnen spelen.

onze jaarling staat dag en nacht buiten bij familie met andere jaarlingen en twee 2 jarige. komen ook regelmatig in de hand.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:28

Mijn veulen (moet nog geboren worden) gaat van de winter naar mensen die ook een veulen verwachten. Ze gaan dan samen in een box met uitloop en overdag staan ze lekker op het land. In de zomer kunnen ze dag en nacht het land op.
Ze staan samen met 4 shetjes, een oudere fries, een bejaarde dame en nog 2 jongere tinkers, lijkt me ideaal.
Zo is hij/zij lekker op zichzelf, maar krijgt elke dag aandacht en eten van lieve mensen en ik kan zo vaak op bezoek als ik kan, wat ong 2 x in de week zal zijn aangezien het niet naast de deur ligt en ik mama ook nog heb...

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:56

Ik heb mijn veulen hengst ook in de opfok staan. In het begin was het een gemengde groep, merries en hengsten van dat jaar allemaal bij elkaar in. Sinds de winter hebben ze de groep uitelkaar gehaald en staan de hengstjes apart van de merries. De veulens worden dagelijks binnen en buiten gezet en komen dus iedere dag in aanraking met mensen. Verder worden ze tijdens het voeren allemaal vast gezet zodat ze ook daar meteen aan wennen. Heb echt nog absoluut geen gekke dingen gezien, ze staan allemaal super netjes in een rijtje en eten hun bak leeg. Ook worden ze na het eten nog even gepoetst o.i.d.

Van het voorjaar worden de jonge veulens bij de 2-3 jarigen ingeschaard en staan ze 24/7 op het land. Ook dan is er regelmatig toezicht en komen ze regelmatig in mensenhanden aangezien ze toch bekapt, ontwormd enz moeten worden. Verder worden ze zoveel mogelijk met rust gelaten. Voor het baasje misschien even wat minder leuk, maar als ze 3/4 zijn en ze komen op stal dan zijn het echt makkelijke paardjes die al erg veel kennen. Het belangrijkste vindt ik dat ze lekker paard hebben mogen zijn en lekker hebben mogen stoeien en spelen. Zonder teveel inmenging van mensen maar wel onder toezicht!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:36

Ik heb mijn pony met drie maanden gekocht, naar mijn interpretatie te vroeg. Ik heb haar de eerste 2 maanden een aantal basisvaardigheden geleerd, te denken aan inprenten (overal aanraken), wijken voor druk en aan halster lopen. Ze stond gedurende dag met andere veulens in rijbak, 'savonds op stal met surograatmoeder.

Na twee maanden is Tinka naar veulenopfok gebracht om daar in groepsverband en vooral met leeftijdsgenoten te leven.

Tinka stond in een groep van 15 leeftijdsgenoten en 1 volwassen paard. Ze kwam regelmatig in hand.

Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat je een goede keuze heb gemaakt veulen in opfok te zetten. Nu is Tinka zelf drachtig, uitgerekend 19 maart. Het veulen blijft zeker een half jaar bij moeders en daarna gaat het naar dezelfde opfok waar Tinka is geweest.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 01:16

Ik heb mijn hengstveulen op stal. Hij komt iedere dag een paar uur met andere paarden in soorten, maten en leeftijden buiten in de padock. Ik ben er voor dat zo'n jonkie dagelijks in de hand komt. Iedere dag eventjes met m bezig zijn. Even knuffelen, beetje borstelen voor het idee, voetjes beuren en af en toe langs de weg een stukje wandelen. Als het buitenseizoen weer begint komt hij in een kleine, gemengde kudde 24/7 buiten.

Ik wil hem niet in de opfok hebben. Het is nogal een doetje en ben als de dood dat hij het onderspit delft in zo'n groep. Voor mijn ventje is de huidige situatie een prima oplossing zo. Hij is braaf op stal, speelt iedere dag een paar uur buiten in de groep en is super aan mensen gewend. Kortom: Een zeer sociaal veulen naar mens en dier. Daarnaast vind ik het een hele fijne gedachte dat ik hem goed in de gaten kan houden wat gezondheid betreft.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:00

Ik heb mijn bijna enter sinds dat ze een half jaar is en ze heeft vanaf het begin 's nachts in een box gestaan en overdag op het land met paarden van verschillende leeftijden ( 1,5 tot 27 jaar). Zodra de temperaturen iets beter worden 's nachts, gaat ze misschien wel 24/7 naar buiten.

Ik "werk" 3 a 4 dagen in de week met haar. Even poetsen, stukje wandelen, soms alleen even knuffelen en tutten op het land etc. Ik merk dat ze het leuk vind om van het land af te mogen om iets te gaan doen, komt altijd luid hinnikend aangerend als ik haar roep en vind het heerlijk om in haar box te liggen slapen 's avonds.

Als we nog wat later op stal zijn ploft ze al lekker neer en kan ik bij haar kruipen :z dus blijkbaar vind ze het niet erg dat ze 's nachts op stal gaat.

De veearts adviseerde ook om gewoon "zo veel mogelijk" met haar te ondernemen, ik geef daar mijn eigen invulling aan maar denk een gulden middenweg gevonden te hebben. *D

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:30

Ik denk dat je ook gewoon naar de opfokken moet gaan kijken als je veulen er nog niet is. Zo ben je voorbereid voor wat er komen gaat en kan je zelf kijken of je veulen daar aan toe is of niet.
Ik ben in December al gaan kijken voor een opfok terwijl mijn veulen nog geboren moet worden. ( misschien iets Te overdreven I know ) maar zo weet ik wel wat verschillende opfokken te bieden hebben en kan ik zo de beste uitkiezen voor me veulen.
Ik ben er wel zeker van dat de jonge paarden niet happy worden in een stal of bij alleen maar volwassen paarden. Ik vind een opfok zeker een goed ding. Je moet alleen heel goed kijken welke opfok het beste bij jouw paard past.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:16

Ben het helemaal met je eens dat jonge paarden niet gelukkig zijn op stal, maar ze kunnen zich wel prima vermaken met oudere paarden. De mijne (nu bijna 2) staat nu sinds een tweetal maanden dag en nacht met een oudere shet. (Reden waarom ik niet voor opfok koos staat op p.1) En die shet is nog de gekste van de twee. Ze kunnen echt samen dollen en spelen. En 's avonds in de stal ligt Tapioka wel eens languit en ligt Darius met zijn hoofd op haar buik.

Als ik dat zie denk ik niet dat ik ongelukkige paarden heb. :)

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:08

Ik heb mijn veulens ook nooit in opfok gehad. Nu loopt Ilona (net drie weken oud) met mams en een kwpn paard buiten. In april verwachten we nog een shet veulentje en die komt er dan ook bij te staan met haar mams. En er komt nog een andere pony (meisje komt haar pony hier stallen) die ook in deze kudde komt.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:28

[Als ik dat zie denk ik niet dat ik ongelukkige paarden heb. :)[/quote]

Maar zo redeneer ik ook. Mijn merrie-enter staat ruim 12 uur per dag buiten en als ze binnen staat kan ze nog heel goed contact maken met de paarden direct naast haar. Toen ze laatst even alleen binnen stond omdat de smid kwam was ze zelfs lekker gaan liggen in stal. Totaal geen stress! Ze is ook niet superhyper als ze het land op mag. Als ik daar dan naar kijk heeft ze met deze "methode" totaal geen probleem, en ik dus ook niet. Het zou een heel ander verhaal zijn als ze over haar boxdeur klom of anderzijds onrustig zou zijn. Maar dat is dus niet.

Zou je mij eens uit kunnen leggen waarom je meent dat jonge paarden ongelukkig zijn op stal? Ik herken dat bij die van mij niet, dus vandaar mijn vraag.