PROK keuring merries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: PROK keuring merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:57

Ik heb vandaag een Prok dierenarts gesproken en die vindt het ABC verhaal een lokkertje, ik heb zelf dit voorjaar ook nog een Prok aangevraag voor een merrie met een minimale OC en die werd helaas in de klasse C ingedeeld.
Zijn ervaring is niet anders.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:55

Hoe zit het dan met de PROK-merrie. Stel ze is goed gekeurd. Blijft ze dan haar leven lang PROK of is dat dan ook maar 3 maand geldig?? Misschien een stomme vraag maar bij een verkoop zijn de foto's dus maar 3 maand geldig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:37

Prok is een predicaat dus gaat nooit meer weg, net zo als ster of keur

annibl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:19

En wat is dan het verschil tussen PROK en SPORT keuring ? Wordt er voor 1 van beide hogere eisen gesteld ?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 07:34

Bij sport wordt bijvoorbeeld ook het straalbeen op de foto gezet en bij PROK niet (correct me if I'm wrong).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:34

Het straalbeen wordt wel degelijk op de foto gezet en beoordeeld.

annibl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:04

maar wat is dan het verschil in keuring voor PROK en SPORT

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:06

bij prok worden er wat meer fotoos genomen en zijn de eisen anders. voor sport is een kleine afvlakking geen probleem, maar je krijgt er geen prokpredikaat door.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:10

De PROK foto's zijn belangrijk voor het stamboek, er wordt extra en belangrijke informatie mee verkregen. Daarnaast moeten de PROK-foto's door een erkende dierenarts gemaakt worden en worden er meer foto's gemaakt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:20

Sjuimpje schreef:
Het straalbeen wordt wel degelijk op de foto gezet en beoordeeld.

Dat is toch niet vererfelijk? Althans dat is mij verteld.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:39

Waarom zou de aanleg van een gatenkaas-straalbeen niet erfelijk zijn?
Ik zelf zou geen veulen kopen uit een merrie welke op te jonge leeftijd al onacceptabele straalbeentjes had en zou ook niet fokken met zo'n dier.
Ik wil volgend jaar wel proberen om de merrie die ik bovenaan de pagina omschreef drachtig te krijgen, helaas een C op OC in de sprong maar wel nulletjes op beide straalbenen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:03

Maar waarom fok je er wel mee als ze een OC heeft?

En van dat straalbeen is me verteld door een PROK arts. Bij mijn merrie (sportkeuring overigens) was het allemaal prima trouwens.

En nulletjes worden die wel gegeven?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:46

Het is niet altijd zo dat het een feit is dat als de PROK commisie zegt dat het een C is dat er ook een dikke OC zit.
De omschrijving van een C is namelijk dat er een duidelijke afwijking te zien moet zijn.
Ik denk dat dierenartsen ook wel wijzer zijn in dat geval en dan een negatief advies geven voor het insturen van een PROK beoordeling.
Wat nog wel eens wil helpen is het aanvragen van een herbeoordeling. Heb al meerdere malen gehoord dat de C dan teruggedraaid wordt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:42

rowo schreef:
Maar waarom fok je er wel mee als ze een OC heeft?

En van dat straalbeen is me verteld door een PROK arts. Bij mijn merrie (sportkeuring overigens) was het allemaal prima trouwens.

En nulletjes worden die wel gegeven?

Ik zie ze zelden maar de klassering loopt van 0-4 en ze staan op het rapport van onze merrie, dus ja, die worden wel gegeven.

Ik denk dat je je Prok arts verkeerd begrepen hebt want er wordt echt op gekeurd en ik kan mij niet voorstellen dat een Prok arts dat niet zou weten.

Wij kiezen er voor om met deze merrie te fokken omdat deze OC naar onze mening (en die van de dierenarts) heel miniem is en dat hoeft niet van erfelijke aard te zijn, het kan dat de moeder tijdens de dracht voedingstoffen te kort is gekomen of dat er in de opfok te korten zijn geweest. Daarbij is het een NMK merrie en is ze op exterieur en beweging dus ook ver boven gemiddeld gescoord. Gezien de rest van de scores op het röntgenfoto's vinden wij het verantwoord om hier een veulen bij te fokken, het is jammer dat ze geen Prok merrie zal worden maar liever een merrie met een minimale OC en verder topscores dan helemaal vrij van OC en allemaal tweetjes en drietjes.

Voor deze merrie hebben we al een transcriptie aangevraagd aangezien ze nog in het oude systeem was beoordeeld, wij (dierenarts incluis) hadden de volle overtuiging dat ze in het nieuwe systeem in de klasse B gescoord zou worden maar helaas.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:53

Het kwam zo over alsof je liever een merrie met OC heb dan met een iets op het straalbeen. Maar ik snap nu wat je bedoelt. En het beste is natuurlijk gewoon netjes 1tjes op alles, maar helaas is dat niet altijd zo.

Daarnaast zou ik met een minimale OC bij mijn merrie ook gewoon gaan fokken hoor. Helemaal als het in jou geval een NMK is. Menig zou het niet doen. Maar met een PROK merrie is het ook nooit 100% gegarandeert dat de nakomeling het ook niet krijgt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:58

Bij een sportkeuring worden er ook foto's gemaakt vd achterkogels en bij de PROK niet.Ik weet niet of dat inmiddels al veranderd is,maar een paar jaar geleden moesten wij die altijd extra laten maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:05

ambre schreef:
Bij een sportkeuring worden er ook foto's gemaakt vd achterkogels en bij de PROK niet.Ik weet niet of dat inmiddels al veranderd is,maar een paar jaar geleden moesten wij die altijd extra laten maken.

Die worden verplicht gemaakt maar nog niet in het rapport meegenomen, wat op zich zelf een malle zaak is. Daar een oc betekent toch ook drager :?

Fokken is keuzes maken en daarbij legt iedereen de lat op zijn/haar eigen hoogte.
Met een merrie als die van Sjuim zou ik wellicht ook fokken omdat naast al haar eigen kwaliteiten de moeder elite is en het dus te wijten kan zijn aan de opfok.

Maar voor mij is het fokken met merries zonder enig predikaat of sportprestatie niet van deze tijd.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:08

Ik ga helemaal met je mee Sarabande (voor het eerst :+ ). Mijn oom fokt bijv. met een merrie zonder geweldig papier, geen predicaten, niet eens zadelmak en al 7 jaar. De veulens die eruit komen vind ik eigenlijk niks en zelfs niet eens van een goeie hengst. Dan snap ik het nut niet, behalve geldverspilling. Ieder zijn ding idd.

Mijn merrie heeft zelf ook alleen maar het ster en IBOP-spr, maar toch fok ik er een veulen mee. Onderandere om haar rust te gunnen omdat ze zo groot is, maar ook om haar fijne moederlijn.

Maar fokken blijft altijd gokken. Al kun je een boel uitsluiten, of juist niet.