Friezen rijden: anders dan bijv. KWPN-ner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Espoir_

Re: Friezen rijden: anders dan bijv. KWPN-ner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:57

Ik rijd nu een kruising. Je ziet in principe niet dat er fries in zit alleen aan zn hoofd/hals houding.
Qua manier van rijden is er natuurlijk niks anders, maar ik wel dat ze inderdaad snel opkrullen. Ik moet deze echt eerst laag rijden en met het neusje eruit en dan echt een half uur.. Daarna pak ik hem op en is zn neus er goed uit! Dit vind ik bij KWPN'ers wat minder.. En vaak is de achterhand wat minder.. Maar dit kan net zo goed bij een KWPN'er..

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:10

Ik rijd ook een friesj en het is idd een verschil ! hoe kan ik niet zo goed uitleggen

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:19

Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt van KWPN op een Friese merrie. Was er een poosje uit geweest in verband met kleine kinderen. Ik had er beslist niet zo veel mee voor onder het zadel en was ook niet echt op zoek naar een Fries. Ik kreeg toendertijd deze merrie aangeboden, eerst een keer wezen kijken, later nog een keer terug om erop te zitten want het liet me toch niet los. Ik had vier rondjes gemaakt en toen wist ik dat dit mijn paard was, het zit als een stoeltje!!!
Ze heeft een super meewerkend karakter en wil altijd lopen, bovendien is ze het leifste paard wat ik ooit gehad heb, ik heb haar nog nooit chagarijnig zien kijken.....
In het rijden is het inderdaad iets anders, vooral de lengtebuiging en het lopen "van achteren naar voren" vraagt voortdurend de aandacht. Ik weet wel dat ik het enorm met deze merrie getroffen heb, goede stap, functionele draf, prima galop en vooral erg looplustig en dat laatste tref je wel eens anders bij de Friezen..........

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:44

er zijn degelijk verschillen, geestelijk en bouw.

Kwpn , fries
warmbloed , koudbloed
sportpaard , recreatiepaard
heter , en iets cooler
enz..enz,,,..
natuurlijk licht en zit elk paard ander in elkaar,
een fries rijd wat hobbeliger dan een kwpn en
een kwpn is vaak wat heter maar een fries kan ook wel weer
heet zijn van zichzelf...,,tja het is maar hoe je denkt ;)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:29

Sinds wanneer is een fries een koudbloed?

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:33

Ja, ik ben ook erg benieuwd..................

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:44

_Lotteke schreef:

Kwpn , fries
warmbloed , koudbloed
heter , en iets cooler
enz..enz,,,..

Haha, nou ik vind dit echt een onzin rijtje! :D

Ten eerste is een fries inderdaad geen koudbloed maar een warmbloed.

Ten tweede doen de friezen het ontzettend goed in de dressuursport en rijden ze menig KWPN'er voorbij.

Friezen hebben net als KWPN'ers verschillende temperamenten. Er zijn inderdaad coole friezen maar er zijn ook hete/ drukke friezen (net als KWPN'ers toch?)

En wat betreft dat hobbelen, dat ligt gewoon aan de gangen van een paard! Mijn KWPN'er 'hobbelde' meer dan mijn friezen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:52

Friezen zijn over het algemeen hele lieve betrouwbare paarden.
Qua rijden zit er onderling net zoveel verschil in als bij alle andere WARMBLOEDRASSEN ;)
maar er zijn beslist een heleboel hele fijne Friese paarden waar je zalig mee kan rijden.

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:48

Elk paard is anders of het nou een fries of een kwpn-er is het maakt niet uit.. elk paard loopt anders

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:33

Marliesvr schreef:
_Lotteke schreef:

Kwpn , fries
warmbloed , koudbloed
heter , en iets cooler
enz..enz,,,..

Haha, nou ik vind dit echt een onzin rijtje! :D

Ten eerste is een fries inderdaad geen koudbloed maar een warmbloed.

Ten tweede doen de friezen het ontzettend goed in de dressuursport en rijden ze menig KWPN'er voorbij.

Friezen hebben net als KWPN'ers verschillende temperamenten. Er zijn inderdaad coole friezen maar er zijn ook hete/ drukke friezen (net als KWPN'ers toch?)

En wat betreft dat hobbelen, dat ligt gewoon aan de gangen van een paard! Mijn KWPN'er 'hobbelde' meer dan mijn friezen

dat meen je niet, zijn friezen warmbloedpaarden? Een die sokken, ik werd dus altijd voortgelogen.
Nou ben ik dus een beetje onozel bezig geweest, maar ik wist echt niet dat friezen warmbloedpaarden waren.
Oke weer iets geleerd.
IDD nu ik later naar dit rijdje keek, slaat idd nergens op, maar ik heb niet gezegd dat friezen niet voor
de sport waren, integendeel zeer zeker recreatief. Springen vinden de meeste friezen dan nog wel de beste niet in.
En over dat hobbelen, het is meniging wel zo, natuurlijk hangt dat ook van het hele paard af...

daimygable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:11

Miszy schreef:
Ik vindt het best wel een groot verschil friezen hebben een moeilijke galop (niet alle) en de stap is heel belangrijk daarin tegen vindt ik kwpn'ers makkelijker rijden ze zijn wat soepeler in alle bewegingen.. maar dat is mijn mening..

myn fries deed in het begin supper lastig met galop , nu gaat het wat beter . maar nog niet zoals het hooord te zyn ;)

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:38

Ik vind dit topic net zo'n vergelijking als : KWPN versus BWP.
ALLe paarden zijn anders. Ook de warmbloeden onder mekaar zijn verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:43

_Lotteke schreef:
_Lotteke schreef:

Kwpn , fries
warmbloed , koudbloed
heter , en iets cooler
enz..enz,,,..

dat meen je niet, zijn friezen warmbloedpaarden? Een die sokken, ik werd dus altijd voortgelogen.
Nou ben ik dus een beetje onozel bezig geweest, maar ik wist echt niet dat friezen warmbloedpaarden waren.
Oke weer iets geleerd.
IDD nu ik later naar dit rijdje keek, slaat idd nergens op, maar ik heb niet gezegd dat friezen niet voor
de sport waren
, integendeel zeer zeker recreatief. Springen vinden de meeste friezen dan nog wel de beste niet in.
En over dat hobbelen, het is meniging wel zo, natuurlijk hangt dat ook van het hele paard af...

Oh nee? Heb het even aangegeven in het berichtje :D
Ik vind dat er wel een verschil is, maar dat is natuurlijk al per paard verschillend.
Wel is het zo dat ik op een Fries over het algemeen een beter 'gevoel' heb zeg maar, omdat je wéét dat Friezen er gewoon goed uitzien en dan al helemaal met die gangen :D Maar dat is het dan ook wel :))

pattyspeedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:45

nou..ik heb een verzorg fries..en ze zijn supper..
Ze hebben een hele andere bouw.
Maar heeel fijnn

oscaartjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:24

ik heb 1 keer op een fries gezetten ze noemde frida <3<3
ze was heel braaf maar ze draafde moeilijk aan.
maar dat is omdat ze lang niet had gereden dus ze was het nietmeer zo goed gewoon.ze was heel braaf maar het zit inderdaad anders dan andere paarden vooral omdat ze zo een ruime passen hebben .
maar het zit wel heeeeeeeeeeeeel goed !!!!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:30

Ik heb 4 friezen waarvan er 3 onder het zadel lopen, alle 3 zijn ze verschillend.
Ze hebben een heerlijk karakter, en er zit genoeg pit in.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:35

is heel verschillend elke fries is anders. op de manege hadden ze er vroeger 1 kon je amper uitzitten galop kon ie ook amper. naar beneden ho maar.

heb zelf een fries. wordt op een goede manier gereden kan ik heel goed uitzitten galop is een van zn sterkste punten en makklijk uit te zitten. daarbij heb ik een fries kwa uiterlijk maar zeggen altijd maar dat het een halve KWPNer is. hij is echt vol fries maar hij is o knettergek blijft maar gaan is erg alert en erg snel. maar het verschilt dus ook heel erg per fries.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:39

ik noem de firs altijd de mercedes onder de paarden hahaha
ik vind ik fries veel lekkerder zitten dan een kwpner maarja dat is mijn mening dan he
wat mij wel opvalt is dat als je op wedstrijd gaat met je fries is als je bijv met een kwpner z2 rijd kijken de mensen gewoon maar als je met een fries de l2 rijd kijken de mensen altijd helemaal met open mond als je de bak in komt stappen haha

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:19

Ik heb een keer een fries gereden die bij ons stond op pension.
Ik vind het echt heerlijk zitten zeg!
Galop vond ik echt geweldig, beestje denderde en gaf echt een machtig gevoel :D

En over KWPN'ers dat ze niet lekker zitten, dat is ook bullshit. Sommige zitten wel lekker en sommige niet. Dat is met elk ras zo.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:34

Jantine_ schreef:
Ik heb een keer een fries gereden die bij ons stond op pension.
Ik vind het echt heerlijk zitten zeg!
Galop vond ik echt geweldig, beestje denderde en gaf echt een machtig gevoel :D

En over KWPN'ers dat ze niet lekker zitten, dat is ook bullshit. Sommige zitten wel lekker en sommige niet. Dat is met elk ras zo.

nou ik vin van niet ik vind friezen over het algemeen veel lekkerder zitten
ze gooien veel hoger op en dat zit lekker
verder zijn friezen over het algemeen veel rustiger dan een kwpner
maarja iedereen zijn mening :Z

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:36

Tja ieder paard is anders! Zo gooien Friezen heel hoog op en zijn ze meestal breder dan een kwpn'er...maar je hebt ook tuigers die ook heel hoog op gooien, maar niet zo breed zijn, die rijden ook weer anders! En elke kwpn'er rijdt ook anders...wat ik wel vind van friezen is dat ze zo'n ontzettende brede/grove nek erop hebben zitten, dat is toch wel een groot verschil...ik denk dat dit gewoon even wennen is, maar dat het in principe qua rijstijl e.d. niet anders wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:41

Mijn Fries heeft helemaal geen vlakke gangen maar hij gooit je echt niet hoog op uit het zadel, zelfs in middendraf laat hij me heerlijk zitten waar ik zit.
Verder is hij niet rustiger dan een KWPNer en de Fries die hier in pension staat ook niet. Mijn bijna driejarige Friese merrie is ook een druk opgelopen standje.
Mijn ruin heeft ruimere gangen dan de gemiddelde KWPNer en een groot gesprongen galop, maar verder merk ik geen verschil.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:45

Per fries is het echt verschillend, net als bij een kwpn-er.
Er lopen er hier 6 en er is er geen een hetzelfde met rijden.
De merrie waar ik voornamelijk op rij is echt een elastiekje en een slangetje, zo sensibel.
Haar dochter is echter ontzettend stabiel, net een leunstoel om op te rijden, je voelt haast niet dat ze beweegt.
Een andere is juist heel krachtig in haar bewegingen, maar minder elastiekig (weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen)

Als je met je ogen dicht op een paard gaat rijden, denk ik niet dat je zou weten op welk ras je rijdt!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:47

Rena100 schreef:
Tja ieder paard is anders! Zo gooien Friezen heel hoog op en zijn ze meestal breder dan een kwpn'er...maar je hebt ook tuigers die ook heel hoog op gooien, maar niet zo breed zijn, die rijden ook weer anders! En elke kwpn'er rijdt ook anders...wat ik wel vind van friezen is dat ze zo'n ontzettende brede/grove nek erop hebben zitten, dat is toch wel een groot verschil...ik denk dat dit gewoon even wennen is, maar dat het in principe qua rijstijl e.d. niet anders wordt

Dit is behoorlijk achterhaald Rena..
De tegenwoordige fries is juist helemaal niet breed en grof meer en gooien niet extreem hoog op!
Er wordt juist steeds luxer gefokt richting sportpaard (helaas...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:56

Ook een Fries met sportcapaciteiten kan een erg fraai plaatje opleveren ;)
Verder ben ik het met je eens, Jibbel en wat het opgooien betreft, dat is ook deels een kwestie van correct door het hele lijf laten lopen.