[EHK] Springhengst met goede bewegingen en karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musto

Re: [EHK] Springhengst met goede bewegingen en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:46

Het vosje hierboven springt inderdaad erg leuk! Nu moet ik wel zeggen dat Gorki zo niet sprong (toch niet naar mijn mening).

Tiniez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:22

Adorado is echt een toppertje, hij is dit jaar beschikbaar via stal Verhoeven http://www.stalverhoeven.nl op hun site staan ook twee films.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 10:44

Ik woon in België dus voor mij is de breemeerschen gemakkelijker ;) Maar er blijft toch een grote twijfel in mijn hoofd dwalen :P
Bij adorado is het echt alles of niets, je bent voor zijn manier van springen of tegen zijn manier. En ik vind zijn manier van springen maar 'zozo' maar ik denk dat hij veel dingen op mijn merrie zou kunnen 'rechtzetten'. Maar dan blijft er in mijn hoofd wel nog altijd zitten: ik zit al 3jaar achter elkaar te zeggen dat Cicero erg goed op de merrie zou passen en elk jaar belandt hij op de 2e plaats waar ik dan later weer spijt van krijg :P
Ik ga de hengstenshows afwachten en dan maak ik mijn keuze :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:49

Wij hebben een tweejarige merrie van Tangelo van de Zuuthoeve uit een Voltaire x Saluut. Tangelo heeft zeer mooi beenwerk doorgegeven. Maat lijkt ook goed.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 14:55

capraibex70 schreef:
Wij hebben een tweejarige merrie van Tangelo van de Zuuthoeve uit een Voltaire x Saluut. Tangelo heeft zeer mooi beenwerk doorgegeven. Maat lijkt ook goed.

We verwachten dit jaar een veulen van Tangelo uit haar halfzus! :)
Maar met tangelo fokken we té veel bloed. Merrie is al bijna halfbloed en tangelo is ook al een halfbloed, daar gaan we geen koeler karakter mee krijgen vrees ik en dat is toch het hoofddoel.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:58

Nog afgezien van het karakter: ik vrees dat het fundament dan ook aan de tere kant zal worden! Tandeloos heeft bij ons veulen ook zeer verfijnend gewerkt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:08

Karennnn schreef:
Ik woon in België dus voor mij is de breemeerschen gemakkelijker ;) Maar er blijft toch een grote twijfel in mijn hoofd dwalen :P
Bij adorado is het echt alles of niets, je bent voor zijn manier van springen of tegen zijn manier. En ik vind zijn manier van springen maar 'zozo' maar ik denk dat hij veel dingen op mijn merrie zou kunnen 'rechtzetten'. Maar dan blijft er in mijn hoofd wel nog altijd zitten: ik zit al 3jaar achter elkaar te zeggen dat Cicero erg goed op de merrie zou passen en elk jaar belandt hij op de 2e plaats waar ik dan later weer spijt van krijg :P

Ik heb al enkele Cicero-veulens gezien en dat waren stuk voor stuk echt zware veulens. Jonge paarden heb ik er nog wel niet van gezien dus ik weet niet hoe ze uitgroeien.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 11:00

s0173957 schreef:
Karennnn schreef:

Ik heb al enkele Cicero-veulens gezien en dat waren stuk voor stuk echt zware veulens. Jonge paarden heb ik er nog wel niet van gezien dus ik weet niet hoe ze uitgroeien.

En dat wil ik net :j deze merrie zelf is niet van de fijnste, maar uit de stam komen echt veel bloedpaardjes met iele nek, iele bespiering... Dat wil ik vermijden. Bovendien zijn er hier op bokt een aantal met Cicero nakomelingen en die staan echt hoog int bloed. Hangt volgens mij gewoon af van de merrie en omdat ik weet dat de merrie veel bloed heeft en vererft ben ik net opzoek naar een groffere, grote, koele hengst.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:10

Karennnn schreef:
ben ik net opzoek naar een groffere, grote, koele hengst.

Ik hou me al 2 jaar een beetje verder van Adorado, omdat ik hemzelf niet de grootste en grofste vind, en wou dit jaar wel met Cicero proberen... Want ik ben zoek net hetzelfde qua springhengst voor mijn 4jarige Bentley x Palestro.

Maar koel is Adorado zeker wel!

Ik zie vanavond mijn vroegere bijrijdster, deze heeft 2 jaar de jonge paarden zadelmak gemaakt in de Breemeersen en verwacht zelf een veulen van Adorado, ik zal bij haar eens informeren naar zijn nakomelingen qua type/bouw.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 15:09

lientjeds schreef:
Karennnn schreef:
ben ik net opzoek naar een groffere, grote, koele hengst.

Ik hou me al 2 jaar een beetje verder van Adorado, omdat ik hemzelf niet de grootste en grofste vind, en wou dit jaar wel met Cicero proberen... Want ik ben zoek net hetzelfde qua springhengst voor mijn 4jarige Bentley x Palestro.

Maar koel is Adorado zeker wel!

Ik zie vanavond mijn vroegere bijrijdster, deze heeft 2 jaar de jonge paarden zadelmak gemaakt in de Breemeersen en verwacht zelf een veulen van Adorado, ik zal bij haar eens informeren naar zijn nakomelingen qua type/bouw.

Inderdaad voor dat iele ben ik ook een beetje bang met hem... Omdat de mensen van de breemeerschen zei dat hij op grootramige merries past en zelf wat kan veredelen. Maar dat wil ik net niet. Zijn koele werkwillige karakter spreekt mij immers wel aan.
Voor jouw 4jarige Bentley x palestro zou ik ook eens kijken naar Vigo (ik weet niet hoe je tov frans bloed staat)
maar indien deze merrie niet frans geweest was (via vaderlijn) dan had het gegarandeerd vigo geworden.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:20

ah, ikzelf had Nabab in gedachten, dus dat sluit wel goed aan bij jouw Vigo advies!

Helaas zal ik dan wel geen bewegingswonder moeten verwachten :(

Palestro = Quidam, dus ook hier zit er frans bloed; welliswaar in de moederlijn.
de volledige moederlijn is overigens Palestro x Sir de Verneuil x Fleuri de Manoir, en de moeder van Vigo is ook een Fleuri. Daarom mijn voorkeur voor Nabab zelf.

Els heeft meer dan genoeg Adorado-veulens gezien, haar eigen merrie is niet de meest grootramige merrie, dus misschien moet dat wel lukken met Adorado.

En koel en werkwillig is hij alleszins, ik heb hem 2 jaar zien passeren in de LRV, tem Midden, en ik was elke keer onder de indruk van hem!

Tiniez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:53

Weet er iemand meer van Calvino Z vind ik een geweldig mooi paard!!!!!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 16:04

lientjeds schreef:
ah, ikzelf had Nabab in gedachten, dus dat sluit wel goed aan bij jouw Vigo advies!

Helaas zal ik dan wel geen bewegingswonder moeten verwachten :(

Palestro = Quidam, dus ook hier zit er frans bloed; welliswaar in de moederlijn.
de volledige moederlijn is overigens Palestro x Sir de Verneuil x Fleuri de Manoir, en de moeder van Vigo is ook een Fleuri. Daarom mijn voorkeur voor Nabab zelf.!

Nabab zou qua bloedlijn inderdaad mooi aansluiten maar je zal inderdaad op gangwerk moeten afgeven zoals je zegt! Maar is dit met vigo ook zo hard? Ik dacht dat de Vigo nakomelingen nog best aardige bewegingen hadden? Ik heb toch altijd liefst een springhengst die toch nog wat kan bewegen (of de merrie moest dat dominant doorgeven) als de nakomeling dan niet genoeg kan springen dan kan hij nog als allround paardje dienen.

lientjeds schreef:
Els heeft meer dan genoeg Adorado-veulens gezien, haar eigen merrie is niet de meest grootramige merrie, dus misschien moet dat wel lukken met Adorado.

En koel en werkwillig is hij alleszins, ik heb hem 2 jaar zien passeren in de LRV, tem Midden, en ik was elke keer onder de indruk van hem!

Ik ben ook onder de indruk van hem, zeker weten! ook omdat hij alles zo simpel lijkt te doen.
Maar als ik moet kiezen tussen Cicero en Adorado als hengst gaat mijn voorkeur meer uit naar Cicero, waardoor deze precies toch altijd wel een streepje voor heeft... Maar ik wil ze zeker op de hengstenshows gaan bekijken.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 16:11

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:31

Karennnn schreef:
Nabab zou qua bloedlijn inderdaad mooi aansluiten maar je zal inderdaad op gangwerk moeten afgeven zoals je zegt! Maar is dit met vigo ook zo hard? Ik dacht dat de Vigo nakomelingen nog best aardige bewegingen hadden? Ik heb toch altijd liefst een springhengst die toch nog wat kan bewegen (of de merrie moest dat dominant doorgeven) als de nakomeling dan niet genoeg kan springen dan kan hij nog als allround paardje dienen.

De Vigo's bewegen wel redelijk, maar over het algemeen heb je wel af en toe een Nabab die netjes dressuur loopt. Voorkeur gaat dus uit naar Nabab, oa doordat ik geen lijninteelt op Fleuri wil doen (moeilijk karakter van Fleuri was hier overal gekend en de Bentley is al niet het makkelijkste paardje)
Ik twijfelde 7 jaar terug over Vigo op mijn toenmalige Landadelmerrie, maar vond hem toen 1 vd lelijkste 4jarige hengsten uit het lot. Maar springen kon die toen al!

Ook hier een absolute voorkeur om niet eenzijdig springen of dressuur te fokken, maar een goed allround paard te willen fokken! Maar dat wist je wel al...

Ikzelf wil naar de hengstenshow vd Breemeersen om de nieuwe te zien, Cresendo, voor eventueel op de Painted Black.
En bij de Roshoeve zou First Junior me wel aanstaan...
Dus dan zie ik ook zowel Adorado als Cicero aan het werk.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 16:42

lientjeds schreef:
Ikzelf wil naar de hengstenshow vd Breemeersen om de nieuwe te zien, Cresendo, voor eventueel op de Painted Black.
En bij de Roshoeve zou First Junior me wel aanstaan...
Dus dan zie ik ook zowel Adorado als Cicero aan het werk.

Die lijkt het ook goed te doen! Heb er al veel over gehoord langs alle kanten...
First junior spreekt mij ook altijd aan als dressuurhengst (mede door zijn springkwaliteiten!)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:08

Cresendo zou, volgens diegenen die hem gezien hebben, een springhengst zijn met het exterieur en de bewegingen van een dressuurhengst.

First Junior is dan weer een dressuurhengst, maar was volgens velen 1 van de betere springhengsten van zijn jaargang op de keuring.

Is dit nou omdat wij Belg zijn???
Veelzijdigheid is en blijft bij mij prioritair!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 17:13

lientjeds schreef:
Cresendo zou, volgens diegenen die hem gezien hebben, een springhengst zijn met het exterieur en de bewegingen van een dressuurhengst.

First Junior is dan weer een dressuurhengst, maar was volgens velen 1 van de betere springhengsten van zijn jaargang op de keuring.

Is dit nou omdat wij Belg zijn???
Veelzijdigheid is en blijft bij mij prioritair!

Ja inderdaad! Nu of dat dat van de nationaliteit afhangt weet ik zo niet :P maar ik heb zo ook mijn prioriteiten. Ik zal dan ook nooit of te nimmer een pure dressuurhengst op een springpaard zetten of andersom. Maar bij een dressuurpaard zou ik dan wel voor een dressuurhengst gaan die er een deftige sprong heeft inzitten en bij een springpaard voor een springhengst met deftige gangen.
Zoals ik al zei wil ik het al niet riskeren om met een paard te zitten dat (even grof) niets kan qua sport(geen goed gangwerk en geen goede sprong) en verder vind ik het ook belangrijk dat bij het springen het gangwerk niet verloren gaat omdat het nu eenmaal ook basis is voor een goed springpaard. (met name de galop voor een springpaard!)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:12

Idem hier. Een paard moet een sprongske kunnen pakken en een nette proef kunnen lopen, ongeacht zijn afstamming. Ik heb ooit zoiets gehad, gelukkig had mijn ruin het allerliefste karakter dat er was, en heb ik hem ongelofelijk snel kunnen verkopen aan een meisje van 12. Dus karakter is ook een aandachtspunt in de fokkerij!

Over Adorado:
Volgens Els is hijzelf héél onderdanig naar mensen toe. Wel een hengst id stal, als hij een merrie ziet passeren, maar eenmaal je hem id hand hebt of zo, weet hij dat hij geen kuren moet verkopen.

Een gouden karakter volgens haar, maar dat wisten we al allebei.

Zijn nakomelingen: hij fokt licht vergrotend en volledig naar zichzelf van exterieur. Geen grote grove paarden, maar ook geen extreem fijne paarden. Zijn eigen model, zijn eigen achterhand, en het knappe hoofdje. Zo waren ongeveer alle veulens en jonge paarden die zij gezien heeft van hem.

Edit: over Cresendo zei ze: die zit in dezelfde lijn van Salinero, van Anky.
Nu ben ik vandaag even gaan zoeken en het klopt, VM : Salieri en VMMM Pik Bube

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:30

Waarschijnlijk is dit niet echt de hengst die jij zoekt (wat betreft de bloedlijnen), maar ik wil em toch genoemd hebben: wat vind je van Wolfgang? Ik ken een aantal nakomelingen van hem die allemaal heel goed kunnen bewegen en een super karakter hebben. Tevens geeft hij vaak echte all-rounders. Een nadeel kan echter zijn stokmaat zijn, volgens mij is hij slechts 1.65m

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:16

wolfgang heeft alleen nog dv en geeft veel kleintjes!

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:51

Ik geef toch ook aan dat hij slechts 1.65 is! Voor de rest past hij wel in het profiel van beweging en karakter. DV hoeft geen probleem te zijn

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:12

Als hij klein geeft is het geen optie voor ons. Het eerste veulen gaat vrij klein blijven en we willen hierdoor toch op zeker spelen. Omdat de merrie zelf een mooie maat heeft, denken we dat het vooral lag aan de vader en het feit dat het het 1e veulen was, maar we nemen liefst het zekere voor het onzekere ;)

VieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:22

Ik kan me goed voorstellen dat je het risico wat betreft de maat niet durft te nemen, maar niet al zijn nakomelingen zijn klein: Oscar is wel 1.73

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:12

Cicero heeft echt niet het exterieur en de loopkwaliteiten van een dressuurpaard... springen kan hij als geen ander, maar lopen... normaaltjes!
En First Junior komt bij mij ook tekort in beweging om er mee te fokken...