Zenon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dianne78

Re: Zenon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:10

Dat bedoel ik... niet speculeren maar uitgaan van feiten!

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:55

Dianne78 schreef:
En het zou dan toch echt niet eerlijk zijn als je daar op afgerekend wordt. Misschien had de merrie wel een hele rits aan predikaten behaald als zij niet geblesseerd zou zijn geraakt!!

Met het onderstandige, zeer holle, toontredend gestelde linkervoorbeen en de ongelijke voeten in zowel de hoogte als de breedte zal de merrie het ster-predikaat ook zonder die blessure never nooit verdiend hebben...

Bron: Moederrapport 2007 Patoya bij het verrichtingsrapport van Zenon

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:09

sprakeloos schreef:
Dianne78 schreef:
En het zou dan toch echt niet eerlijk zijn als je daar op afgerekend wordt. Misschien had de merrie wel een hele rits aan predikaten behaald als zij niet geblesseerd zou zijn geraakt!!

Met het onderstandige, zeer holle, toontredend gestelde linkervoorbeen en de ongelijke voeten in zowel de hoogte als de breedte zal de merrie het ster-predikaat ook zonder die blessure never nooit verdiend hebben...

Bron: Moederrapport 2007 Patoya bij het verrichtingsrapport van Zenon

Sprakeloos kan in een zin meer zeggen dan anderen in een heel verhaal. :D

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 00:20

Als Sprakeloos dan ook maar eens letterlijk overnam wat er geschreven wordt. Bovendien werd daar op de merriekeuring GEEN opmerking over gemaakt! Raar he.... die juryleden van tegenwoordig........

Bovendien had ik het in dit geval niet over mijn merrie.... 't schijnt bij meerdere het geval te zijn!

Wij gaan voor de predikaten preferent en prestatie, heb je meer aan dan ster of keur!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 02:07

Dianne78 schreef:
Dat bedoel ik... niet speculeren maar uitgaan van feiten!

De enige feiten die ik hier zie, zijn dat de merrie de predikaten niet heeft. Waarom dat zo is, laat ik in het midden, maar je kunt nooit zeker zijn dat ze ze wel zou gehaald hebben.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 09:22

Een grandprix merrie x een grandprix hengst geeft ook geen garantie tot een grandprix paard. Mij zeggen die predikaten niet zoveel. Leuk om te hebben, maar geen must... dat zie je in ons geval wel! Drie nakomelingen: een stermerrie, een goedgekeurde KWPN hengst en een hengst die derde bezichtiging gaat lopen bij het NRPS is niet misselijk.... zo zie je maar dat je merrie niet perse de predikaten ster, keur en sport nodig heeft :D !

Kijk naar je merrie en kijk welke hengst toegevoegde waarde heeft. Die moet je nemen!!

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:45

Voor de volledigheid het volledige moederrapport van Zenon:

"Moederrapport 2007
Patoya is een goed ontwikkelde merrie die goed in het rechthoeksmodel staat. De merrie zou meer opwaarts gebouwd moeten zijn.
Het hoofd is voldoende sprekend. De keeluitsnijding is voldoende licht. De nek zou wat meer lengte moeten hebben. De hals is lang. Deze is horizontaal aangezet en zou meer welving moeten hebben in de bovenlijn. De schoft is goed ontwikkeld en loopt ruim voldoende lang door. De schouder heeft ruim voldoende lengte, deze is nog voldoende schuin gelegen. De rug valt wat weg achter de schoft. De lendenen zijn voldoende bespierd. De croupe is voldoende hellend wat betreft ligging en heeft voldoende lengte. De staartinplant is wat hoog. De bespiering loopt voldoende ver door. Het voorbeen is van terzijde gezien onderstandig en met name linksvoor erg hol gesteld. Het achterbeen is correct gesteld. De kootstand is normaal. De hoeven zijn ruim voldoende breed. De linkerhoef is iets breder en heeft wat lagere verzenen dan de rechtervoorhoef. Het fundament heeft ruim voldoende kwaliteit en is passend wat betreft omvang.
In stap toont de merrie ruim voldoende ruimte en activiteit. De stap is zuiver. Ze gaat linksvoor wat toontredend. In draf toont de merrie ruim voldoende ruimte, afdruk en souplesse. Ze zou wat meer gedragen moeten gaan en meer zelfhouding moeten tonen.
Stokmaat: 168.0 cm. Kleur: bruin."
Bron: http://www.kwpnstallion.com

Gefeliciteerd met het fokken van een goedgekeurde hengst, daar kunnen de meeste van ons alleen maar van dromen! Kritiek moet je, of het nou terecht is of niet, maar gewoon van je af laten glijden, want je kunt er toch geen invloed op uitoefenen.

Een foto zou leuk zijn. Hoe ze te plaatsen, zie hier http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Hoe_p ... oto.27s.3F

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:05

Dianne78 schreef:
Als Sprakeloos dan ook maar eens letterlijk overnam wat er geschreven wordt.

Bovendien had ik het in dit geval niet over mijn merrie.... 't schijnt bij meerdere het geval te zijn!

Vertel mij dan eens wat er niet klopt, ik heb alleen wat steekwoorden met betrekking tot het fundament uit het moederrapport samengevoegd. Daarmee haal ik niets uit zijn verband, het wordt juist inzichtelijker.

Het is fantastisch dat je een goedgekeurde hengst hebt gefokt, en dat gun ik je van harte. Maar fokkers nemen deze informatie, en waardevolle informatie vanuit de moederlijn, niet mee in hun fokbeleid..en dan over 3 jaar teleurgesteld dat hun Zenon-merrie geen ster wordt vanwege ongelijke voeten!

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:20

Lees het bericht van Jokano maar, dan weet je wat ze schrijven over de linkervoorhoef. En niet zoals jij zegt: ongelijke voeten in zowel de hoogte als de breedte.

Jouw mening mbt tot de fokkerij ligt duidelijk anders dan die van mij. Ik denk daar met nuchter verstand over na en ga niet zo diep op de zaken in. Ik kijk niet naar predikaten en dergelijke, een hengst moet toegevoegde waarde hebben op je merrie. Kijk naar je merrie, naar de tekortkomingen van je merrie en zoek daar een hengst bij. Eentje die je merrie aanvuld. En dan hoop ik dat je de goede keus hebt gemaakt! Wanneer ik vind dat de hengst uit de meest predikate moederlijn van Nederland geen toegevoegde waarde heeft op mijn merrie, laat ik die hengst staan.

Blijkbaar ben jij niet gecharmeerd van onze paarden (die je overigens nog nooit hebt gezien) en dat is jouw goed recht. Maar laat een ander ook in zijn waarde en ga niet andermans zaken/spullen/paarden afkraken. Je mag voor je mening uitkomen, maar je kunt daarin ook te ver gaan! Dit is pure kift en daar ben ik niet van gecharmeerd.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:41

Dianne78 schreef:
Lees het bericht van Jokano maar, dan weet je wat ze schrijven over de linkervoorhoef. En niet zoals jij zegt: ongelijke voeten in zowel de hoogte als de breedte.

"De linkervoet is iets breder, en heeft lagere verzenen dan de rechtervoorhoef"....dat is niet anders dan dat de voeten ongelijk zijn qua breedte en hoogte! :j

Ik heb helemaal niets tegen Zenon of één van je paarden.
Het gaat om een stukje bewustwording van fokkerij, niet om mensen/paarden af te katten. Mensen zijn alleen teleurgesteld wanneer een hengst (en dan bedoel ik niet specifiek Zenon) niet fokt zoals ze gehoopt hadden. Deze teleurstelling kan je voorkomen door je alle informatie over een hengst in overweging te nemen...de moeder en de moederlijn wegen bij mij heel zwaar daarin..

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:52

Nee, de linkervoorhoef is iets anders, ze heeft niet 4 ongelijke voeten.
Je mag je mening geven, zeker op een forum als dit, maar je hoeft je mening niet op te leggen. Een ieder beslist zelf met welke hengst gedekt wordt en zou daar vrij in moeten zijn.
Kijk naar Trento... hij krijgt een slecht afstammelingenrapport, maar er zijn ook goeie Trento's. In mijn ogen worden het dalijk goede sportpaarden, maar mensen zijn beinvloed door de keuringscommissie en niemand dekt met Trento. Ander voorbeeld: Men zegt dat United te klein fokt... omdat de moederlijn klein is. Enig idee hoeveel grotere en mooie Uniteds er rondlopen? VEEL!! Maar mensen laten zich beinvloeden door mensen die hun mening op willen leggen en dat is niet goed! Voor iedere merrie is er een passende hengst, die de mindere kanten van de merrie kan verbeteren. En daar heeft een papier niks mee te maken!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:55

Gefeliciteerd met het fokken van een goed gekeurde hengst. De discussie wordt vanzelf een objectivere als je nakomelingen erbij kunt betrekken.
Als je een foto van z'n moeder kunt plaatsen zou ik die graag zien.

In http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=999039 is een beetje gekeken naar Zenon in vergelijking tot z'n halfbroertjes. Ik ga eerder voor Ampere, maar dat moet iedereen zelf maar bepalen.

En ik zal wel een beetje pech hebben dan, want mijn United is wat aan de kleine kant, veel souplesse, beste gangen, maar ... niet erg groot (160+ en zeker geen 170+)

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:03

Dianne78 schreef:
Voor iedere merrie is er een passende hengst, die de mindere kanten van de merrie kan verbeteren. En daar heeft een papier niks mee te maken!

Fokkerij is genetica, en het papier is een representatie van genen...het heeft alles met elkaar te maken.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:17

Art_Uma.. wat jammer dat je dan net een beetje de pech hebt dat jou United wat kleiner is. Geweldig toch... dat het een goed paard is! Wat is belangrijker?? Een grote slappe dweil die niet kan bewegen of een kleintje met fantastische bewegingen?

En Smakeloos, wij denken hier blijkbaar echt anders over!!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:35

Dianne 78, gefeliciteerd met je fokkerijsuccessen.
Jammer dat je niet tegen een beetje tegengas kunt.
Je opent zelf dit topic en zegt dat Zenon uit een gewone stamboekmerrie komt.
Blijkbaar fokt ze niet "gewoon".
Vervolgens wordt er gesuggereerd dat a.d.h. van jouw merrie, de afstamming en predicaten er niet toe doen. Dat lokt reacties uit zoals van sprakeloos. Daar moet je dan maar tegen kunnen.
Inderdaad komen er uit stb.merries ook ggk hengsten.
Maar dat is meer een uitzondering dan een regel.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:37

Sprakeloos heeft wel degelijk een punt hoor Dianne. Het had wellicht wat minder direct en hard kunnen worden opgeschreven, maar dingen als ongelijke voeten, overbeten, etc. etc. zijn toch wel belangrijk in de fokkerij. Zulke "aandoeningen" zijn vaak erfelijk en kunnen ook zomaar een generatie overslaan waardoor het later alsnog weer tot uitting komt. Daar zie je niets van terug op papier.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Zenon en de andere nakomeling slechte paarden zijn (het is wel duidelijk dat dat zeker niet het geval is), maar alleen het exterieur en de gangen van een hengst geven niet alle informatie. Zo'n moederrapport (met name de ongelijke hoeven) is dus heel belangrijk. Ik trek daar ook mijn conclusies uit. Dat heeft dus niets te maken met "wat mensen zeggen".

Je hebt rede genoeg om apetrots op je paard en de fokproducten te zijn, maar je kan het fokkers niet kwalijk nemen als ze een paard laten staan vanwege een moederrapport waarin melding wordt gemaakt van ongelijke voeten. Dat ze dat ook hardop zeggen is misschien niet leuk, maar daar moet je toch gewoon tegen kunnen. *D

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:46

Ik kan heel goed tegen kritiek, zolang het opbouwend is. Iemand afkraken is laag en zielig. Ieder is vrij in het geven van zijn mening, ik ook!! Mijn mening ligt duidelijk anders dan die van bijvoorbeeld Sprakeloos.

En Jokano... heel veel fokkers laten zich beinvloeden door de uitspraken van andere mensen. De een zijn mening hoeft niet de mening van een ander te zijn!

Mijn merrie fokt goed en ondanks het (nu nog) ontbreken van een predikaat, zouden veel mensen zo'n merrie op stal willen hebben!!

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:47

@MisterA: ik zeg niet dat Zenon uit een 'gewone stamboekmerrie' komt, dat wordt door andere mensen beweerd!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:55

Ik sluit mij aan bij onderstaande reacties, discussie moet mogelijk zijn.
Super dat je een GGK hengst hebt gefokt, maar je moet wel kritisch blijven met de vereving daarvan.

In de rapportage van het voorjaarsonderzoek van Zenon staan de opmerkingen over het fundament,
moeders heeft dit duidelijk aan Zenon doorgegeven.
De kans bestaat dat ook Zenon dit doorgeeft aan zijn nakomelingen.

Daarbij vind ik de moederlijn tot 4 generaties erg mager qua prestatie (alleen Z1 paarden).
Persoonlijk zie ik graag 3/4 generaties sportpaarden in de lijn,
dit zegt mij iets over de kwaliteit en werkbaarheid van de stam (en dus de hengst)

M.Stamboek (vooralsnog alleen 3 keuringspaarden)
MM. Keur Sport (Z1)
MMM. Keur Pref Prestatie (Prestatie is van 3 nakomelingen Z1, Pref = 2 x Ster + 1 Elite)
MMMM. Ster

http://www.paardenfokken.nl/family.php?horseid=127320

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:12

Dianne78 schreef:
@MisterA: ik zeg niet dat Zenon uit een 'gewone stamboekmerrie' komt, dat wordt door andere mensen beweerd!

Ze heeft geen predikaten en is wel in het hoofdstamboek opgenomen. Ze is dus een "gewone stamboekmerrie" tegenover een "stamboekmerrie met predikaten". Met het woord gewoon is dus niks geïmpliceerd wat betreft de kwaliteit van de merrie.

Met "ongelijke voeten" is trouwens wel degelijk alles gezegd; hoeven verschillen sowieso tussen voor en achter en er zijn er van elks maar 2.
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 23-01-09 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:13

Dianne78 schreef:
En Jokano... heel veel fokkers laten zich beinvloeden door de uitspraken van andere mensen. De een zijn mening hoeft niet de mening van een ander te zijn!

Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat er dan maar helemaal niet gerapporteerd moet worden over gebreken bij een hengst en zijn voorouders omdat men er dan over gaat praten? Je gaat helemaal niet in op de mogelijke erfelijkheid van gebreken van een hengst en/of de voorouders daarvan (in dit geval jouw merrie).

Ik snap heus wel dat het voor jou niet leuk is om die dingen over je merrie te horen, maar de meeste (zelfs hobby)fokkers gaan echt niet enkel en alleen af op wat iemand zegt over een hengst bij de keuze om daar al dan niet gebruik van te maken.

Je moet op bokt geen topic openen als je beledigd raakt van een paar opmerkingen over je merrie. Niemand heeft gezegd dat het een slecht paard is, je wordt gefeliciteerd met je foksuccessen én er worden op- en aankingen gemaakt bij je merrie.

Laatst was ik met mijn merrie bij een clinic van Frenk Jespers, nou daar was exterieurmatig ook van alles mis mee hoor (en ze is nog wel elite, dat zegt dus ook niet alles). Dat werd voor de hele zaal uitgebreid behandeld. Als je dat soort dingen niet wilt horen moet je niet de aandacht op je paard vestigen, maar gewoon in stilte blij zijn met je successen. Die heb je namelijk wel degelijk behaald!

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:15

Ik ken uit die merrielijn alleen de moeder van Patoya persoonlijk. Voor de rest moet ik het ook doen met de informatie die ik kan vinden op bijvoorbeeld paardenfokken.nl. Helaas kun je hier ook niet veel mee, want vele mensen werken dit niet bij. Niet iedereen is er, jammer genoeg, zo fanatiek mee bezig als dat jullie dit zijn!
Van bijvoorbeeld de MMMM zijn maar 3 veulens bekend. Misschien heeft ze er niet meer gehad of zijn ze die uit het oog verloren. Van de MMM zijn ook maar een 6 nakomelingen bekend (of ze heeft een paar jaar overgeslagen, of ook deze nakomelingen zijn kwijt), waarvan er een aantal op Z-niveau loopt of heeft gelopen en uit deze merrie komen een paar derde bezichtigingshengsten. Van de MM is maar 1 nakomeling bekend en dat is mijn merrie. Na MMMM volgen nog een paar keur preferente merries.
Daarom stelde ik laatst ook de vraag hoe jullie aan gegevens van merrielijnen komen. Ook paardenfokken.nl is daarin niet 100% betrouwbaar.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:21

Dianne78 schreef:
Daarom stelde ik laatst ook de vraag hoe jullie aan gegevens van merrielijnen komen. Ook paardenfokken.nl is daarin niet 100% betrouwbaar.

Het verrichtingsverslag maakt melding welke sportpaarden er in de directe moederlijn zijn te vinden. Geloof me, als er een nationaal paard tussen had gezeten dan had dat er wel in gestaan.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:28

@Jokano, je pakt het verkeerd op. Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen hun meningen geven over paarden (hengsten, merries, het maakt niet uit). Veel mensen lopen daarin mee. Ik doel niet op keuringscommissies of dergelijke, maar een of ander die meent veel verstand van zaken te hebben. En als ze dan ook nog eens even heel hard schreeuwen of iets dergelijks, meent iedereen dat ze gelijk hebben. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Tuurlijk mag er over geschreven worden, natuurlijk mogen jullie kijken naar eventuele erfelijke gebreken, geen probleem. Maar praat er pas negatief over als het werkelijk ook zo is.

Ik ben absoluut niet beledigd... oh nee.... gelukkig niet... ik slaap er geen minuutje minder om. Ik weet wat ik op stal heb staan!

En toen ik las dat er mensen zijn die veel negativiteit rondstrooien over een paard (in dit geval mijn merrie), dan mag ik daar op reageren. Ik had van te voren absoluut niet gedacht dat er mensen zijn die de hele dag niks anders te doen hebben dan achter hun pc zitten om complete merrielijnen en dergelijke tot de grond toe uit te zoeken en berichtjes te schrijven op 101 sites.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:29

@sprakeloos, welk verrichtingsverslag bedoel je, ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar.