Ampere(Rousseau x Flemmingh)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:35

DinaxUllie schreef:
als het zooo erg was was hij echt niet goedgekeurd! ik heb hem ook altijd los zien lopen en dan zag je er niets van.. En de eigenaren.. Nou die kopen geen paard als het niet goed loopt en was hij nu ook niet verkocht aan een amerikaan voor een heeeel mooi bedrag :P

Ben ik ook met je eens :j

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 11:37

Suzanne F. schreef:
parouscha schreef:
Is het zo erg??

Ik ben benieuwd als ik hem in het echt zie hoe het dan opvalt :j

Echt heel apart dat het kwpn zo'n hengst dan doorlaat!!!
Ik bedoel zulke paarden wil je toch niet doorfokken op de wereld met dit benenwerk, dit wil je toch alleen maar verbeteren lijkt mij.

De perfecte hengst krijg je gewoon niet. Er zijn hengsten met een geweldig fundament die niet deze kwaliteiten hebben. Moet je die dan wel maar goedkeuren?
Ampere heeft gewoon zoveel kwaliteiten te over dat het zonde is zo'n hengst niet te keuren of in ieder geval een kans te geven. Fokken is soms ook concessies doen.
Als blijkt dat Ampere echt een onvoldoende kwalitatief fundament geeft op basis van veulenrapportages, dan grijpen ze heus wel in.
Aan de fokkers de keus of ze hem/en op wat voor merries ze hem gebruiken.

Ja daar kan ik me helemaal in vinden natuurlijk !

We gaan gewoon afwachten naar de 1ste veulens van hem :j

tamoreliefje

Re: Ampere(Rousseau x Flemmingh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:10

Wees eerlijk en kijk om je geen hoeveel 100% correcte hengsten bestaan er, volgens mij geen enkel. Dus waarom deze jonge hengst direct bespringen en afbreken. Ik vind hem allesinds geweldig en nog velen denk ik. En zoals gezegt we zien binnen kort zijn eerste jaargang dus dan kunnen we al iets weten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:34

misterA schreef:
CGJ12, ik nuanceer mijn enthousiasme enigzins. zijn achterbeengebruik is van opzij gezien
wel krachtig en goed ondertredend, maar van achteren gezien doet hij me erg veel aan Jazz denken.
Inderdaad erg hakkig.

Je wringt je nu wel een beetje in een vreemde bocht.... :=

De Jazzen lopen "nauw" in het beenwerk (voor en achter). Dat demonstreert Johnson bijvoorbeeld heel duidelijk. Die spoort voor en achter binnen 15 centimeter. Maar de Jazzen doen dat wel op een correcte wijze.

Van achteren gezien beweegt Ampere in het achterbeen veel meer als Sandro Hit. Hij "schaatst" weliswaar niet zoals SH, maar zet zijn achterbenen wel neer in die specifieke houding. Daar waar SH het achterbeen op het laatste moment van het zweefmoment duidelijk buiten de massa plaatst doet Ampere dat duidelijk correcter. Die plaatst het achterbeen veel beter onder de massa en niet er naast, maar de stand van knie-hak-kogel is van achteren gezien gewoon niet goed. Zo hakkig als wat. Ik herhaal het maar even.

Ik wil de hengst verder niet afkatten. Ik heb hem zelf even bekeken met een eigen fokdoel maar schrok behoorlijk van dat achterbeen. De hengst heet verder best een mooie bloedvoering, maar dit avontuur ga ik even niet aan... :n

***focust zich nu op Uphill als kandidaat***
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 13-01-09 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:52

Soms verkrijg je zelfs via bokt nog andere inzichten.... :)
Ik buig me er ook nog maar eens opnieuw over.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:20

CGJ12 schreef:
misterA schreef:
CGJ12, ik nuanceer mijn enthousiasme enigzins. zijn achterbeengebruik is van opzij gezien
wel krachtig en goed ondertredend, maar van achteren gezien doet hij me erg veel aan Jazz denken.
Inderdaad erg hakkig.

Je wringt je nu wel een beetje in een vreemde bocht.... :=

De Jazzen lopen "nauw" in het beenwerk (voor en achter). Dat demonstreert Johnson bijvoorbeeld heel duidelijk. Die spoort voor en achter binnen 15 centimeter. Maar de Jazzen doen dat wel op een correcte wijze.

Van achteren gezien beweegt Ampere in het achterbeen veel meer als Sandro Hit. Hij "schaatst" weliswaar niet zoals SH, maar zet zijn achterbenen wel neer in die specifieke houding. Daar waar SH het achterbeen op het laatste moment van het zweefmoment duidelijk buiten de massa plaatst doet Ampere dat duidelijk correcter. Die plaatst het achterbeen veel beter onder de massa en niet er naast, maar de stand van hak-knie-kogel is van achteren gezien gewoon niet goed. Zo hakkig als wat. Ik herhaal het maar even.

Ik wil de hengst verder niet afkatten. Ik heb hem zelf even bekeken met een eigen fokdoel maar schrok behoorlijk van dat achterbeen. De hengst heet verder best een mooie bloedvoering, maar dit avontuur ga ik even niet aan... :n

***focust zich nu op Uphill als kandidaat***

M.a.w. Jazz is correct koehakkig :?
Bovendien heeft hij voor een franse stand hetwelk hij ook nog eens sterk vereft en vererft hij een iets
hol voorbeen. Het achterbeengebruik van de door jou genoemde Johnson gruw ik van.
Achter de massa, met name in de draf, hetgeen hij ook doorgeeft aan zijn kinderen zoals we zeer duidelijk in de 1-bez. konden zien. Hoezo doen de Jazzen het correct.

Mijn uitgangspunt is eveneens om hengsten niet af te katten.
Maar laten we wel duidelijk zijn, in de fokkerij is het een zoeken naar de juiste combinaties.
Er is geen merrie en geen hengst foutloos. Maar ik zie de sterke punten van Ampere zelf, en ik hoop dat hij ze ook doorgeeft.
Dat zijn m.i. zijn supergalop en zijn goed ondertredende, snelle achterbeen gebruik.
Daar kunnen we wat mee.
Neem de matige galop van de Jazz-nafok en het trage en niet goed ondertredende achterbeen van een groot deel van de dressuurpaarden, m.n. de duitse dress.lijnen, dan kan Ampere, ondanks zijn
door jou erg uitvergrote tekortkomingen en het toedekken van de zwakke punten van Jazz, zeker
bij een goed gebruik, verbeterend gaan werken.

En of een hengst wel of niet bij je merrie past, daar kan je zelf uiteraard het beste over oordelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:43

tamoreliefje schreef:
Wees eerlijk en kijk om je geen hoeveel 100% correcte hengsten bestaan er, volgens mij geen enkel. Dus waarom deze jonge hengst direct bespringen en afbreken. Ik vind hem allesinds geweldig en nog velen denk ik. En zoals gezegt we zien binnen kort zijn eerste jaargang dus dan kunnen we al iets weten.

Daar een hengst snel veel nakomelingen kan produceren lijkt het mij van belang dat een hengst wel zo correct mogelijk moet zijn. Hengsten worden daar tot nu toe altijd op geselecteerd, laat het dan ook zo correct mogelijk gebeuren. Bij de merries is die controle nl. veel minder.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:07

misterA schreef:
M.a.w. Jazz is correct koehakkig :?
Bovendien heeft hij voor een franse stand hetwelk hij ook nog eens sterk vereft en vererft hij een iets
hol voorbeen. Het achterbeengebruik van de door jou genoemde Johnson gruw ik van.
Achter de massa, met name in de draf, hetgeen hij ook doorgeeft aan zijn kinderen zoals we zeer duidelijk in de 1-bez. konden zien. Hoezo doen de Jazzen het correct.

Bij het "correcte" van de jazzen doel ik alléén gezien van de ACHTERZIJDE. Daar ging het toch ook over?
Dat de Johnsons ver achter de massa lopen is een heel ander verhaal. Dat is een feit.
Dat Jazzen sterk frans zijn is óók een feit.
Mijn constatering was gewoon dat de Jazz-nafok, -van voren en van achteren gezien- correct draaft. En dat is juist wat me in negatieve zin opviel bij Ampere. Niet meer en niet minder. Mag ie van mij galopperen voor een 10, en aantreden voor een 9. Koehakkig blijft ie, en da Jazz nafok is niet koehakkig. Nauw is echt iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:05

Jazzen draaien vaak wel in de spronggewrichten maar op een hele andere manier dan Ampere doet.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:07

Ja sorry hoor maar dan kan ik concluderen dat we geen hengsten meer mogen gebruiken, want iedere hengst heeft wel dingen die totaal niet correct zijn.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:15

_/-\o_

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 02:43

Het bewegingsmechanisme van Ampere kan mij toch ook echt niet bekoren, ik geloof hier niet in, wat gaat deze hengst toevoegen en niet te vergeten afbreken?

Volgens mij is het juist de bedoeling dat er kritische zaken gebracht worden m.b.t. een hengst, alleen maar halleluja...dat brengt de HH al wel, lijkt mij dat we hier nu juist op zoek zijn, met ons allen naar het juiste fokprodukt en ja dan moeten ook juist de kritische zaken gebracht worden omtrend een hengst.

Graag voortaan aangeven wanneer er alleen positieve geluiden mogen komen, dan zal ik braaf mijn handen van het toetsenbord afhouden!!!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:15

Aan alleen maar positieve geluiden hebben we niets. Krijg je dat gevoel krackertje? Er bestaat natuurlijk wel een verschil tussen "afbreken" en "kritisch kijken". Vooral dat laatste moet geen probleem zijn.

Even over Ampere: op de HK vorig jaar vond ik 'm geweldig en viel vooral op z'n uitstraling. Z'n beweging heb ik na de kritische blik hier weer eens bekeken en ben nu wel benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Het is inderdaad hier en daar wel wat typisch. Maar eerlijk gezegd heb ik er niet alle verstand van.

Ben wel ontzettend benieuwd naar de eerste veulens.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:22

zoals het nu lijkt gebruiken wij ampere voor onze keur merrie wat een dier zeg.
Het is een gokje aangezien er nog geen nakomelingen zijn maar die gok durf ik wel te nemen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:44

jenneke1029 schreef:
zoals het nu lijkt gebruiken wij ampere voor onze keur merrie wat een dier zeg.
Het is een gokje aangezien er nog geen nakomelingen zijn maar die gok durf ik wel te nemen.

Ach ja en voor dat geld kun je eens een gokje wagen _/-\o_

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:21

Ach ja en voor dat geld kun je eens een gokje wagen _/-\o_[/quote]

vind het dekgeld wel vrij hoog voor zo,n jonge hengst maar we zijn helemaal gek van hem.
In Februari naar Cazemier om hem in het echt te bewonderen.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:41

staat hij daar?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:47

Van Ampere was al tijdens de hengstenkeuringen e.v. bekend dat hij niet onberispelijk in het fundament is. Men heeft 'm echter toch wel genomen omdat hij zo geweldig kon bewegen. Een hengst die dat liet zien, konden ze niet laten gaan (aldus de keuringscommissie). Wel grappig om nu op Bokt te lezen dat men niet zo enthousiast is over deze hengst, dat was verleden jaar op Bokt namelijk wel anders....

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:47

nu is het natuurlijk ook de vraag wat deze hengst precies gaat doorgeven aan zn veulens,ik ben nog aan het twijfelen over deze hengst..als ik natuurlijk een veulen krijg die de bewegingen niet mee krijgt van de hengst en wel koehakkig zou staan,ben ik ook niet zo blij mee. wie weet wanneer de eerste veulens geboren worden dit jaar?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:56

Ben ik ook benieuwd naar :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:42

Hier iig 1tje in mei ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:05

En dan? Wil je gelijk aan de hand van die paar veulens een oordeel vellen? Een echt goed oordeel kun je pas op veel latere leeftijd doen, niet op een paar (jonge) veulens. Die veranderen nog zo.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:58

Volledig met Sammie eens, ik vind dat je pas op leeftijd kunt oordelen als hengsten hun eerste nakommelingen zich in de sport gaan bewijzen. Maar dit geld voor alle hengsten.
En wat Ampére gaat doen weet niemand. Ik hoop allesinds die ie zijn beweging en model doorerft, hun het hem want het is gewoon prachtbeest.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:19

De hengst spreekt mij erg aan, maar vind het dekgeld wel hoog voor een niet bewezen hengst. Ik ben benieuwd naar de veulens. :)

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:08

Is er misschien iemand die Ampere in den Bosch heeft gezien? In het blokje van de presentatie jaargang 2008 op zaterdag? Ik was erg benieuwd hoe hij zich hier heeft laten zien.