Shetlander scheren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

92smartie92

Re: Shetlander scheren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:53

Ok! Weet ik dat ook weer. Lachen Ik ga even kijken wat voor haar het beste is dan, want ze kan absoluut niet lekker lopen voor de kar zo, vooral als ik wedstrijden met dr wil gaan rijden. Lachen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:29

mammaslamma schreef:
Nassie schreef:
http://img75.imageshack.us/img75/2773/dscf0008oe1.jpg

Haar hals hadden we ook helemaal geschoren. Het is wel beter als je het iets lager scheert, ik heb het best wel hoog laten scheren.

Dat is wel erg bloot,en dan zonder deken, denk dat je pony niet blij is met jou!
En buiten of binnen, binnen is het ook rond 0 graden, veels te koud voor zo'n bloterik.

Ik denk niet dat het topic hiervoor geopend is, maargoed. Te koud was het absoluut niet, als ik het nu zou doen is het inderdaad te koud. Toen in 2006 begin van de winter heb ik haar laten scheren, omdat ze vreselijk stond te zweten op stal.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:48

Buckje schreef:
Nu heb je het tegen mij ? mijn mini heeft huid problemen en staat dag en nacht buiten hij is 3 weken geleden nog geschoren en met -20 stond hij te rillen. Hij moet kaal blijven zijn haar mag niet langer dan een cm aan groeien dan word hij weer down, en word hij ''ziek''.

Buikvlap is klinkklare onzin. Lachen

Je kan een model scheren, maar je kan ook helemaal scheren dat is puur wat jij zelf wilt en wat het handigste is tegen over jou pony.

Ik zou de benen + half / heel hoofd behaart laten en de rest allemaal scheren, zo heb ik Buck ook geschoren dit jaar. Werkt super en de zweetplekken (onder de buik/flank & halS) zijn kaal dus ze kunnen goed de warmte kwijt. Lachen

Mijn andere (Gezonde) geschoren shetlander heb ik in oktober geschoren die staat nu onder 300 grams.

Had het idd tegen jou Haha!
je uitleg verklaart een hoop!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:34

Nassie het lijkt mijn ook erg koud hoor zonder deken. Alleen als je een heel heel smal streepje scheert kan je pony zonder deken. (imo)
Mijn pony is ook deels geschoren, van de kaak tot de flank, buik ook kaal. Pony staat nu onder Bucas All In One. Dikke deken maar met de temperaturen van bijna -10 's nachts (ja hij blijft buiten) mag dat wel. Hij heeft het niet snel te warm.
Verder natuurlijk voldoende ruwvoer (sowieso maar als ze buiten staan helemaal)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:54

Mijn Shet scheer ik ook elk jaar een aantal keer. Hij wordt helemaal kaal, alleen z'n sokjes blijven sinds dit jaar zitten en de bovenkant+oren van z'n hoofd niet. Hij is eind september gedaan. Hij is toen op stal gegaan met een waterdichte 300 grams. Toen het wat kouder werd heb ik er een fleecdekentje ondergedaan. 2 Weken geleden heb ik hem weer opnieuw geschoren en hij staat nu met een onderdeken van ik gok ook 300 gram met die andere 300 gram eroverheen. En no way dat hij het te heet heeft Knipoog

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:48

Onze shetten zijn helemaal kaal, tot in de oren, we hadden eerst de benen nog zo gelaten om, te kijken of het wat was,maar dat ziet er niet uit, pony;s met Uggs.......
Bij ons staan ze 24/'7 buiten, kunnen wel naar binnen, maar doen ze zelden of nooit,ze voelen met de Bucas goed aan eronder.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:49

Sappos schreef:
Nassie het lijkt mijn ook erg koud hoor zonder deken. Alleen als je een heel heel smal streepje scheert kan je pony zonder deken. (imo)

Nu zou ik dat idd anders hebben gedaan. Maar ik kan je verzekeren, als de pony het toen koud heeft gehad. Had ze van mij echt een heerlijke deken opgehad, zou mijn dier nooit kou laten lijden ect.

Maar ik snap jullie reacties hierop wel Lachen

Maxiime123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:33

Hoi,
ik scheer mijn shetlander niet.
Als hij erg heeft gezweet doe ik hem een fleace-deken op
en laat ik hem opdrogen (of ga nog even een stukje met hem lopen)
en dan haal ik hem er weer af ;)

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 13:57

Dat doe ik ook, maar na een uur ongv. is ze nog nat, en lopen helpt ook niet echt, mijn pony heeft zo'n giga dikke vacht, dat droogt niet zo 1-2-3 op.. En op een gegeven moment is de fleecedeken ook nat, en neemt de vacht weer het vocht op uit de fleecedeken, dat helpt ook niet echt dus. ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:31

lidy schreef:
Buckje schreef:
je ziet wel duidelijk verschilt tussen zijn benen die flink behaart zijn en zijn lijf.

inderdaad, hij heeft die dikke vacht niet voor niets! en het is ook niet raar dat zijn vacht zo snel weer aan groeit als hij het koud heeft.
Ik heb 2 van mijn pony's ook op deze manier geschoren, maar die staan toch onder een deken hoor!
dat is, zeker met dit weer, geen overbodige luxe.

ho ho. dit heeft niet allen te maken met kou. daglengte speelt ook een grote rol. bij warmbloedige paarden is de vachtgroei beter in toom te houden dan bij een shet.
die van mij is ook eind september geschoren en heeft onder 500 grams gestaan. ze heeft nu weer bijna een volledige wintervacht. vandaag heb ik de 280 grams ingeruild voor 0 grams.
de pony's eind oktober zijn geschoren zitten wat korter in het haar en staan sinds vandaag onder 280.
de hele winter door voelde ze heerlijk warm aan onder de dekens.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:38

Buckje schreef:
Buikvlap is klinkklare onzin. :)

waarom? je dekt de buik/rug aan de bovenkant af met een deken om hem te beschermen tegen weersinvloeden ed. maar als hij op de koude grond gaat liggen met zn blote buik en als de koude wind er onder komt, maakt het niet uit?

ik heb echt een hekel aan dekens die niet mooi om de buik vallen. op het moment ben ik bezig met het maken van buikvlappen voor aan mn bucas all in one.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:56

ik heb mijn ijslander deels geschoren (doet me altijd denken aan shetlandervacht zo dik dus ik dacht ik mag wel reageren)
Hij hoeft geen deken op maar zweet bijna niet. Ik ben er erg tevreden over, jammer genoeg ziet het er niet mooi uit maarja jammer dan.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 14:32

En dat bedoel ik wat Elien zegt, is dat niet ''koud'' voor zo'n shetlander zonder buikflap? Vooral als die daar ook geschoren is, en zoals Elien zei, als die gaat liggen.. Komt die toch half bloot te liggen? Maar gelukkig heb ik een aardig goede deken die goed om dr buik ligt. ;)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:05

Als een shet helemaal geschoren is, ga je dan ook een deken om de hals en benen doen omdat dat ''kaal'' is ?

Ze gaan echt niet dood als je geen buikvlap om doet.
mijne staan 24,7 buiten.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:56

in de buik liggen belangrijke organen. darmen en dergelijken reageren vrij snel op kou.

dood wil ik ze zeker niet hebben, maar ziek ook niet. ik maak het het liefst zo aangenaam mogelijk voor ze. zelf kunnen ze er niks aan doen als ze het te warm of te koud hebben of zich niet lekker voelen. daar zijn wij dan verantwoordelijk voor.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 18:10

Benen en hoofd worden niet geschoren. Pony's zijn afhankelijk van ons.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:13

ik scheer gijsje volgende week ook weer,hij staat iedere dag zeik nat op stal.scheer hem dan helemaal,deed ik andere jaren ook.komt ook nog eens heel slecht uit zijn vacht.
paar dekens op en hij red zich wel hoor.een groot paard dat geschoren word heeft dan toch ook niks aan de onderkant van de buik,dus waarom zou een shet er anders op reageren.
hij word alleen sneller ziek als ik hem zo laat staan.
ik ben er iedere keer weer tevreden van.

omegoofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:46

die van ons hebben we ook geschoren omdat ze hele erge jeuk had

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:48

Vriendin heeft d'r shet geschoren.
Heeft geloof ik een zweetdeken en een 220 grams.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:20

hoi, heb mijn shet begin november helemaal geschoren.
hij staat nu onder een BR 4ever staldeken met een ongevoerde regendeken erover, staat overdag buiten en 's nachts op stal.
toen het kouder was lag er een gevoerde regendeken (150gr?) op

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:52

Onze shetten zijn nu weer voor de 3e keer geschoren deze winter, het groeit echt hard weer terug , hierna komen ze ook weer mooi in de zomervacht.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:21

Nassie schreef:
Sappos schreef:

Nu zou ik dat idd anders hebben gedaan. Maar ik kan je verzekeren, als de pony het toen koud heeft gehad. Had ze van mij echt een heerlijke deken opgehad, zou mijn dier nooit kou laten lijden ect.

Maar ik snap jullie reacties hierop wel :)

En met voldoende ruwvoer kom je vast al een heel end.

Ach dit jaar wordt het vroeg scheren en dan maar afwachten hoe dik zn haar wordt. Niet scheren werkt niet heeft ie laten zien en helemaal kaal gedurende de hele winter durf ik niet. Zo'n streep met wintervacht onder dikke deken is ook niks...ARGH

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:21

ik heb dit jaar bij mijn minipaardje ook een streep geschoren maar dat vond ik niets. Zonder deken was te koud, met te warm :roll: . Ik heb hem later in de winter toch maar helemaal geschoren, dat bevalt me een stuk beter.

mamvan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:51

Tot wanneer/welke temp.doen jullie een deken op bij de geschoren shets?
\
Ik wil mijn shet ook scheren omdat ze wat schilfers krijgt en jeuk ( heeft nooit eerder iets van exceem gehad ofzo)
maar vraag me af tot wanneer een deken nodig is,anders wacht ik mss nog ff

Sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:22

Mijn shetlander is vorig jaar ook geschoren :j
Dit jaar heb ik het niet gedaan omdat ik nu niet meer met hem op concours ga en hij erdoor toch wel erg fris werd.
Achteraf gezien had ik hem nu toch wel graag geschoren gezien dit jaar omdat ik nu veel meer over hem te vertellen heb en vorig jaar was ik nog wat bang.

Ik had bij hem eerst een 200 grams op en daarna een 350 grams geloof ik :j