Haflinger of sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RvdB

Re: Haflinger of sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:34

Alexx schreef:
Arrisje schreef:
Op die vraag kan ik heel simpel en snel antwoorden: Ik hoef geen hete dressuurknol, die als ie 2 dagen stil heeft gestaan alle kanten van de bak op rent, omdat ie energie teveel heeft. Een sportpaard die vierkant in de bescherming (hoogstens 1 uurtje) op de wei kan, omdat ie zichzelf anders open kan halen of iets dergelijks. Tuurlijk zijn die Haflingers van ons ook weleens gek en vraag ik me dan af of het heel gezond is wat voor sprongen ze maken, maar dat hoort erbij. Elk paard is weleens gek. Ben in een half jaar tijd van de L1 in de M1 gekomen met die gekke blondy van mijn moeder en hou het voorlopig nog niet voor gezien. Daarbij vind ik het ook nog eens niet stoer om met de zoveelste KWPN'er aan te komen op wedstrijd. Nee, voor mij een bewuste keuze; Haflingers only Knipoog !

dit is echt klinklare onzin, het is gewoon hoe je zelf met je paard om gaat. Mijn sportpaard staat nu in de vrieskou gewoon naast mijn haflinger buiten, ik rij haar momenteel niet omdat de grond bevroren is. Ze staat iedere dag gewoon buiten en heb geen gedonder met haar. Ze is iets heter als ik haar op stal zet en dan niet rij, maar dat is mijn haflinger net zo. Verder zijn het de mensen die met hun paarden tutten, niet de paarden die het nodig hebben!

Dat kan.. Mijn persoonlijke ervaring met hete dressuurpaarden is niet zo best, heb er heel wat meegemaakt op handelsstallen.. En misschien dat ik ze daarom graag over 1 kam scheer, maar voor mij een duidelijke reden om niet voor een sportpaard te gaan..

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:07

Ik heb destijds voor een haflinger gekozen, omdat ik een veelzijdig paard wilde hebben die sterk en stevig was, waar ik lekker het bos mee in kon. Ik had een tijd een haflinger verzorgd en dat beviel goed.
Uiteindelijk bleek Mazzel veel dressuurtalent te hebben en vind ik dit zo leuk dat ik eigenlijk verder de dressuur in wil met een volgend paard. Dus als ik door omstandigheden een nieuw paard koop, dan geen haflinger meer. Ik heb de leukste die er ook nog echt uit ziet als een haflinger, lekker stevig (echt ouderwets), ook nog kan dressuren en een super karakter heeft. En zo een vind ik nooit meer......

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:07

Ik zou zonder twijfel voor een haflinger gaan. Ze zijn wat compacter en aangezien ik ook niet al te groot ben(1.60) vind ik dat wel prettig. Ik rijd een haflinger die met haar vorige amazone met gemak M2 geworden is. Ze zijn niet verder gekomen omdat Rhe-Sanne niet van haarzelf was, en ze ging met haar eigen de wedstrijdsport in. Ze had geen tijd voor twee en dan gaat je eigen toch voor..
Leuk vind ik ook aan haflingers dat je dr zoveel kanten mee op kunt. Neem Rhe-Sanne als voorbeeld:
- Heeft M2 gelopen
- Springt met gemak 1.30m(hoger kunnen de staanders niet..)
- Loopt in 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 span in de meest absurde vormen.
- Lekker koel in de kop

Geweldig toch! Lachen

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:18

Ik sluit me aan bij LoveRheSanne.

Met Marshall kan ik ook een heleboel:
- Ik rij hem dressuurmatig;
- Hij loopt voor het karretje;
- Hij kan springen;
- Ik kan er lekker mee naar buiten, omdat hij zo braaf is.
Ik vind het gewoon een geweldig ras! Haha!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:24

En ik sluit me ook aan bij LoveRheSanne en Djulita Haha!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:33

Ik snap je punt Ja , maar vind absoluut niet dat je met haflingers in het nadeel zit.
Haflingers zijn vrij koel in de kop, makkelijke beestjes qua verzorging, en leren erg snel !
Dat betreft heb je zo'n beestje best wel in je voordeel.
Maar een topruiter die graag zijn record van 1.60 wil verbreken, is deze niet zo ideaal voor Tong uitsteken
De hafjes worden steeds fanatieker in de sport Tong uitsteken das toch een groot pluspunt ! Bloos

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:08

Ik ben met eigen paarden begonnen door veulens te kopen. en toen ik voor mijn eerste veulen ging mocht het alles zijn behalve een haflinger. het logische gevolg is natuurlijk dat ik met een haflinger thuis kwam, haha. ik zag hem staan en was meteen verkocht, iets wat me bij een kwpn veulen nog nooit overkomen is. mijn tweede veulen werd uiteraard ook een haflinger, als je verliefd bent kun je niet meer terug. ze zijn nu ondertussen bijna 5 jaar en beginnen nu mooi regelmatig en betrouwbaar te lopen en we beginnen binnenkort in de B. maar desondanks dat ik zelf haflingers heb denk ik indd dat je een nadeel hebt. haflingers zijn namelijk veeeel koppiger als kwpn's. en is het veel moeilijker om een oefening goed aan te leren. maar dan zeg ik, als je dat dan uiteindelijk gelukt is, stap maar eens van je kwpner af en doe hetmaar eens met een haflinger. ik denk dat wij het met haflingers veel moeilijker hebben, en dus vind ik het knapper als je met een haflinger presteerd dan met een kwpner.

oh en ik wilde hier echt niemand mee voor het hoofd stoten, dit is gewoon mijn mening. Bloos

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:37

Ik wilde zowiezo een pony, ik ben zelf niet groot en vind pony's leuker dan paarden. Toen ik een haflinger zag was ik helemaal verkocht en heb zelf ook een haflingermerrie gekocht.
En ze doet het hartstikke goed, ze leert erg snel en er zit genoeg pit in.
Binnenkort wil ik wel wedstrijden gaan rijden, ze vind het zelf namelijk ook erg leuk. Als we onderlinge rijden doet ze altijd extra haar best.
Misschien dat ik later wel een sportpaard wil, maar Nikita blijft en gaat niet meer weg.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:26

hoi

voor mij is het heel simpel. ik heb nu een haflinger, simpelweg om de reden dat ik die door bepaalde omstandigheden zie profiel in bezit ben gekomen. ooit wil ik starten, en aangezien ik floortje niet wil verkopen en ze voor mij niet onderdoet voor een sportpaard, zal ik als ik start dat gewoon met haar doen. misschien is het voor mij een minder grote stap om met een pony bij de paarden te starten omdat ik alleen nog maar met mn oude pony bij de paarden ben gestart en ik dus niet eens weet hoe het is om met een paard bij de paarden te starten haha.

gr leonie

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:11

casanova schreef:
ik wil veilig kunnen opstappen als ik enkele dagen niet gereden heb en ik hou van gezonde sterke paardenrassen(wat in mijn ogen dressuurpaarden niet bij horen)

Nu ik kan niet veilig op mijn haflingermerrie stappen, al is ze dagelijks gewerkt (bereden/gelongeerd). Dat is de aard van het beestje, ze heeft dat van haar mama, die ik ook mijn bezit heb. Heet beest niet te doen, maar wel een schat now and then...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:32

Zal toch ook aan karakter en afstamming ook liggen (ook bij een haf :)).
Ik ben wel benieuwd naar de mening van de ts nu? :)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:26

plientjedres schreef:
ik vind het echt super leuk om zo'n blondje in de ring te zien,maar het moet wel een beetje tonen.

Inderdaad, ik ook.
Snap eigenlijk niet dat sommigen dúrven te oordelen over een haf (jury bijv.) die net binnenkomt. Dus door te zeggen:'Haflinger, niet goed' oid. Dan denk ik van; Sommige haflingers lopen beter dan dressuurpaarden!
Ik weet het verschil tussen dressuurpaarden en haflingers wel, ben het met een hoop mensen eens. Waarom een dressuurpaard als het ook met een haflinger kan??

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:15

Wij hebben een haflinger veulen gekocht (een klein maandje geleden) een heel bewust.
Omdat ze erg veelzijdig zijn, je kan ermee naar buiten, een leuke sprong maken en dressuur kan ook.
Waarom geen groot sportpaard? Ik zelf ben 1.55, en het paard moet ingereden worden (wouden persee een veulen) en dat gaat mij niet lukken.
Verder vind ik de uitstraling erg mooi, dikke bos manen, mooie kleur.
En Bram zelf was enorm lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:18

Na wat slechte ervaringen ( met zeer sensibele paarden, met bijbehorend ongeluk), terug gegaan naar mijn oude liefde : de haflinger.
En ze zijn zo leuk. Zo grappig , zo slim, zo ondeugend.. De mijne in ieder geval.

Ze is nog niet zo heel lang serieus onder het zadel ( 4,5 jaar) dus we zijn nog niet klaar om te starten. Maar starten zullen we !!
Het profiel van ACSM zegt genoeg.

Natuurlijk voldoet een KWPN er beter aan het beeld van een sportpaard. Maar ik heb zelf meer lol met een Haf dan met een Kwpn-er. Dus ik kom vermoedelijk verder met mijn Haf dan met een KWPN er

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:27

ik heb de mijne als klein meisje gekregen, zelf ingereden en heb een hele hechte band met hem gekregen. Ik ben meer voor de lol begonnen met wedstrijden rijden in de dressuur, ongeveer 3 jaar geleden en we vlogen eigenlijk de B en L door. Nu in de M2 merk ik wel dat hij wat nadelen heeft ten opzichte van een 'sportpaard' maar ik denk dat elk paard wel moeilijke punten heeft, haflinger of sportpaard. Ik ga in ieder geval door met mijn paardje :D

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:41

Arrisje schreef:
Op die vraag kan ik heel simpel en snel antwoorden: Ik hoef geen hete dressuurknol, die als ie 2 dagen stil heeft gestaan alle kanten van de bak op rent, omdat ie energie teveel heeft. Een sportpaard die vierkant in de bescherming (hoogstens 1 uurtje) op de wei kan, omdat ie zichzelf anders open kan halen of iets dergelijks. Tuurlijk zijn die Haflingers van ons ook weleens gek en vraag ik me dan af of het heel gezond is wat voor sprongen ze maken, maar dat hoort erbij. Elk paard is weleens gek. Ben in een half jaar tijd van de L1 in de M1 gekomen met die gekke blondy van mijn moeder en hou het voorlopig nog niet voor gezien. Daarbij vind ik het ook nog eens niet stoer om met de zoveelste KWPN'er aan te komen op wedstrijd. Nee, voor mij een bewuste keuze; Haflingers only ;) !

daar ben ik het niet mee eesn! ik heb voornamelijk koudbloedjes gereden. nu rij ik ook weer op een fries. dit kost helaas wat meer moeite maar is ook weer leuk.. met dit ben ik het echt allemaal met jullie eens. maar mijn warmbloedpaarden die ik heb gehad en die ik nu heb kan ik ook rustig een paar weken stil laten staan en er zo weer oppakken! geen enkel probleem. ook pak ik ze niet vierkant in omdat ik bang ben ze te beschadigen door zichzelf.
Een koudbloedje is misschien iets rustiger in omgang wat ik persoonlijk ook fijner vind. maar ik vind een "sportpaard" toch mooier in de dresuursport dan een fries of haflinger. (op mooie showhengsten na ;) )

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:43

Henrieke schreef:
Ik denk dat veel mensen het ook gewoon doen omdat een haflinger heel erg veelzijdig is en je er veel mee kunt. En later hebben ze zoveel vertrouwen en lijkt het ze toch leuk om eens iets uitdagenders te gaan doen door bijvoorbeeld dressuur te gaan rijden. En iedereen heeft natuurlijk voorkeur voor een bepaald ras dus.

Ik ben het ook wel met je eens maar vind dat haflingers net zo goed paarden zijn die goed dressuur kunnen lopen en hoog in te top kunnen komen mits ze o.a. een goede basis hebben en een goede ruiter.

ik vind dit ook, je paard moet er natuurlijk wel een beetje aanleg voor hebben
zo heb je haflingers die wat grover zijn gebouwd en wat smaller
mijn eigen haflinger is ook smaller gebouwd en rijd zowel voor de kar en met zadel dressuur en springen
voorheen ging ik dan vooral naar de dressuur en vond ik springen vrij eng
nu ik een aantal kleine balken heb gehad, word het steeds leuker en spring hij inmiddels al rond de 1m
het jammere vind ik wel aan hem dat hij zomereceem heeft
waardoor hij zijn manen kort krabt iemand een oplossing?

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:55

Voordat ik met men haflinger reed ( toen nog men verzorgpaardje), had ik een warmbloed als verzorgpaard. Zij had een heel goede afstammeling, maar ze was te hevig voor mij. Het paard en ik waren allebei nog een beetje groen. Toen ze in de winter op de manege stond lukte het wel om met haar te rijden. Maar op het moment dat ze terug naar huis ging, liep het allemaal mis. Ik kon er niet veel meer mee aanvangen, viel er elkens keer er bijna vanaf en ging ze met mij altijd op de loop. Toen dacht ik nooit meer !!

Toen ben ik op de haflinger beginnen te rijden, want die stond alleen maar in de wei en was alleen maar beleerd voor de koets. Nu bijna 3 jaar later, is hij van mij en doen wij regelmatig voor de fun aan jumpings mee. En heel slecht doen we het niet tussen al die warmbloed paarden !! Dus ik blijf liever bij mijn koudbloedje die ik altijd kan vertrouwen dan nog zo'n hevige warmbloed !!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:58

Citaat:
Waarom geen groot sportpaard? Ik zelf ben 1.55, en het paard moet ingereden worden (wouden persee een veulen) en dat gaat mij niet lukken.

Kun je een groot sportpaard niet inrijden vanwegen het sportpaard zijn of vanwege je lengte?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:04

Ik heb Nick omdat hij Nick is ;)
Altijd al weg geweest van de haflingers (mooi, robuust, niet te groot, lekker veelzijdig). Zag Nick op de hengstenkeuring van 2007 en helaas (gelukkig voor ons! :D ) werd hij afgekeurd als dekhengst.

Nu bijna 2 jaar later, heb ik hem zelf ingereden, verblikt of verbloost hij nergens van! (Vindt dat maar eens terug in een hete KWPN"er!) Mijn dochter van 9 rijdt er los een buitenrit mee en galoppeert dan ook.

Toeval wil dat ik graag western rij en t ook leuk vind om af en toe een wedstrijdje te rijden.
Mei 2008 zijn we onze eerste wedstrijd gestart en gister te horen gekregen dat we Clubkampioen zijn van 2008!!!

Nick heeft in 4 wedstrijden 37 punten bij elkaar gereden. We mogen een level hoger.

Mijn ultieme doel is reining en natuurlijk is de kans van slagen in de reining met een paint of quarter vele malen groter. Maar :n Nick gaat er niet om weg, die loopt super lekker zijn rondjes mee in de western!

Lol met je knol staat bij mij toch ver boven aan mn lijstje! :D

a_n_giee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:54

mijn haf is 18, heeft geen papieren en doet t onwijs goed..
zowel springen-wat hij helemaal geweldig vind- of lekker naar buiten, zwemmen in de zomer, en dressuren... Ging eigenlijk een startkaart met hem aanvragen omdat he tmij leuk leek om zo is af en toe een wedstrijd te rijden... niet voor de punten maar voor de leukheid... de 1e keer zal ik nooit meer vergeten hihi denk je dat al die mooi kwpners veel meer punten halen als jou met bv middendraf enz,. nu hebben we al een paar keer de 1e plek gehaald met 4 winstpunten! hij doet zo ze best en vind t ook egt leuk :)
ook is hij erg veelzijdig, hij kan onwijs heet zijn met rijden, dan bokt die en steigeren kan die ook flink.. maar zodra je er dan een klein kind opzet of een gehandicapte dan is die zo lief en zo braaf dan zet hij geen stap verkeerd... ook is het een echte tut pony..

ik vind niet dat haflingers in hun nadeel zijn met de sport.. juist omdat iedereen weet dat haflingers eigenwijs en ondeugend zijn en niet altijd zo makkelijk te rijden is het tog juist leuk om te laten zien wat ze allemaal kunnen? ze zijn hartstikke leergierig en willen ook voor je werken,.. tenminste.. die van mij wel..
nou heb ik ook een kwpner en vind ik mijn haffie tog fijner rijden als dramt hij wel meer door.. het zit lekkerder(die kwpner geeft mega hoog op) en veel koeler in ze hoofd..

zo dat was mijn verhaal haha

al met al macho blijft bij me totdat hij ten overlijden komt, hij is egt mijn alles en zou hem voor niets en niemand in willen ruilen;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 02:28

Citaat:
k vind niet dat haflingers in hun nadeel zijn met de sport.. juist omdat iedereen weet dat haflingers eigenwijs en ondeugend zijn en niet altijd zo makkelijk te rijden is het tog juist leuk om te laten zien wat ze allemaal kunnen?

Volgens mij spreek je jezelf hier tegen. Los van of het leuk is te laten zien wat ze kunnen, lijkt eigenwijsheid ed me zeker een nadeel voor de sport... :Y)

Ik zou ook best willen starten als ik verder ben met mijn haflinger, het is dat ik geen eigen vervoer heb. Maar ga zeker nog wel een keer onderling dressuur starten. Leuk!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 03:27

Toch bizar dat mensen sportpaarden omschrijven als 'hete dressuurknollen' en 'eenheidsworst'.. En dat dressuurpaarden niet in de categorie gezonde sterke paardenrassen vallen vind ik ook een beetje overdreven.
Haflingers kunnen toch net zo goed heet zijn, of om de haverklap kreupel? Daar hoef je geen type sportpaard voor te zijn :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:37

patsur schreef:
Toch bizar dat mensen sportpaarden omschrijven als 'hete dressuurknollen' en 'eenheidsworst'.. En dat dressuurpaarden niet in de categorie gezonde sterke paardenrassen vallen vind ik ook een beetje overdreven.
Haflingers kunnen toch net zo goed heet zijn, of om de haverklap kreupel? Daar hoef je geen type sportpaard voor te zijn :n

Daar heb je uiteraard gelijk in, maar de gemiddelde haflinger is minder sensibel dan het gemiddelde sportpaard.
Een Haflinger is ook geen echt sportpaard natuurlijk.

Maar je kan er prima dressuur mee rijden in de basis ( dus tot en met Z)

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:47

tos schreef:
Henrieke schreef:
Ik denk dat veel mensen het ook gewoon doen omdat een haflinger heel erg veelzijdig is en je er veel mee kunt. En later hebben ze zoveel vertrouwen en lijkt het ze toch leuk om eens iets uitdagenders te gaan doen door bijvoorbeeld dressuur te gaan rijden. En iedereen heeft natuurlijk voorkeur voor een bepaald ras dus.

Ik ben het ook wel met je eens maar vind dat haflingers net zo goed paarden zijn die goed dressuur kunnen lopen en hoog in te top kunnen komen mits ze o.a. een goede basis hebben en een goede ruiter.

ik vind dit ook, je paard moet er natuurlijk wel een beetje aanleg voor hebben
zo heb je haflingers die wat grover zijn gebouwd en wat smaller
mijn eigen haflinger is ook smaller gebouwd en rijd zowel voor de kar en met zadel dressuur en springen
voorheen ging ik dan vooral naar de dressuur en vond ik springen vrij eng
nu ik een aantal kleine balken heb gehad, word het steeds leuker en spring hij inmiddels al rond de 1m
het jammere vind ik wel aan hem dat hij zomereceem heeft
waardoor hij zijn manen kort krabt iemand een oplossing?

hier zie je mij
springen gaat in ieder geval
Afbeelding