Vanaf wanneer shetland hengst geslachtsrijp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:39

timna85 schreef:
ik heb zelf een hengstje van 10 maanden en die ga ik echt niet castereren.
hij weet dat hij hengst is, hij is al een x op een merrie gesprongen, gelukkig had ik hem vast en kon ik hem eraf trekken. :+

het liefst wil ik hem z'n hele leven hengst laten, waarom onnodig in gezond vlees snijden?
nou is het wel zo dat mij shet niet tussen de merries staat :D

Lekker bekrompen.
Waarom onnodig een leven lang gefrustreerd bij merries weghouden als hij er ook gewoon gecastreerd tussen kan lopen?
En hij is nu 10 maanden, over een jaar piep je wel anders.

fanny14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:22

tjha ik denk op hun 2 jarige leeftijd .. dan beginnen hun hormonen te werken xD .. maar 100 % weet ik ook niet ;)

fanny14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:26

[***] schreef:
timna85 schreef:
hij weet dat hij hengst is, hij is al een x op een merrie gesprongen, gelukkig had ik hem vast en kon ik hem eraf trekken. :+

het liefst wil ik hem z'n hele leven hengst laten, waarom onnodig in gezond vlees snijden?
nou is het wel zo dat mij shet niet tussen de merries staat :D

Lekker bekrompen.
Waarom onnodig een leven lang gefrustreerd bij merries weghouden als hij er ook gewoon gecastreerd tussen kan lopen?
En hij is nu 10 maanden, over een jaar piep je wel anders.

idd ik vind het ook ;) ik heb zelf ook een hengstje een schetlander! ik heb hem ook castereren hij ging stijgeren tegen je op en beiten :S ik heb hem castereren op 1,5 jaarige leeftijd nu i s die 2 en een stuk liever ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:42

timna85 schreef:

het liefst wil ik hem z'n hele leven hengst laten, waarom onnodig in gezond vlees snijden?nou is het wel zo dat mij shet niet tussen de merries staat :D

omdat hier in ieder geval het welzijn van het dier voorop staat. een paard is een kuddedier en hoort bij zn soortgenoten te staan. sociale contacten zijn zeer belangrijk voor onder andere hun geestelijke welbevinden.
ons eerste premie hengstje is ook om deze reden gecastreerd. ik had de keus: hem apart zetten in zn eentje (toen der tijd had ik verder enkel merries), of hem castreren en hem lekker bij zn soortgenoten in de wei laten opgroeien. eerlijk gezgd heb ik hier niet eens over na hoeven denken. het was vrij logisch.

daarnaast vind ik het pure pesterij om een hengst, waarvan de hormonen volop actief zijn, in de buurt van (hengsttige) merries te laten. dat ik het zelfde om hem een lekker bak brokken voor te zetten, en hem verbied om er van te eten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:35

Nou hier staan de hengst en de merrie nog steeds zonder problemen samen :j
We voelen regelmatig om te controleren of de boel ingedaald is maar tot nu toe heeft hij er nog maar 1, kan ook wel kwaad uiteraard maar de merrie is nog niet hengstig geweest en het hengstje heeft nog geen enkele neiging gehad tot 'dekken'. Krijgt hij ook de kans niet toe want onze merrie is erg 'merrie' :+ om het zo even te noemen. En ons hengstje is gewoon nog heel erg veulen. Dus het gaat nog prima, vind het ook sneu om er 1 apart te moeten zetten... Het is nu eenmaal toevallig zo uitgevallen dat ik een hengstje en een merrie heb lopen. Maar tot nu toe heb ik nog geen problemen, komen die er wel dan wordt meneer gecastreerd, dit kan ook wel als het nog niet ingedaald is maar dan is het nogal een behoorlijke operatie...

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 02:28

tja jullie zeggen wel, ach zielig , later piep je we anders....
maar zolang ik hem hengst kan houden doe ik dat!
ik ben niet zo bang dat ik hem niet meer aan kan en er zij bij zo goed als geen merrie's in de buurt.
mocht het echt nodig zijn, laat ik hem tuurlijk helpen.
er zij genoeg hengsten die niet gecastereed zijn en een gelukkig leven lijden.
ik kijk gewoon naar mijn pony en zie wel wat nodig is!
jullie hadden wel wat aardiger kunnen reageren want ik heb alles over voor mijn pony!!!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 02:30

oja, mijn pony staat op onze eigen grond en daar komt nooit een merrie te staan, allen 1 hengst en ruin!!

anneliesdj

Re: Vanaf wanneer shetland hengst geslachtsrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 03:07

Er is toch ook niets mis mee om hem hengst te laten? Zolang jij hem goed de baas kunt en hij niet vreselijk gefrustreerd is en een vriendje heeft is het prima toch?

Wat ze bedoelen met later piep je wel anders is dat de meeste hengsten heel erg gaan uitproberen als ze 2 of 3 zijn en daar moet je goed mee om kunnen gaan. Je zegt dat hij al op merrie's springt? Dan is hij er wel vroeg bij hoor als hij pas 10 maanden is, wss zeggen ze daarom 'wacht maar', hij kan nog best vervelend gaan worden.
Maar zolang jij hem een paardwaardig bestaan kunt geven én hengst kunt laten én nog goed met hem om kunt gaan dan vind ik daar niets mis mee hoor.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:39

dank je wel anneliesdj!
hij probeerd me nu zeker uit! maar ik ben totaal niet onder de indruk! en hij meestal wel van mij :D
al loopt hij heel de weg op z'n achterbenen, ik hou van paardjes met karakter, en als een paard ''vals'' wordt ligt dat altijd aan de eigenaar. zelfs de meest woeste hengst is te temmen.
ik kan wel zeggen, o jee hij bijt en hem laten casteren of ik pak het bijt probleem aan.
tja iedereen zijn manier!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 02:32

Het is geen schande je eigen onmacht toe te moeten geven en over te gaan tot castratie of verkoop als je je hengst niet meer baas kunt... Veel erger is het hoogmoedig te zijn en te denken dat je alles aankunt om op een dag hardhandig geconfronteerd te worden met het tegendeel.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 04:00

timna85 schreef:
er zij genoeg hengsten die niet gecastereed zijn en een gelukkig leven lijden.

Toepasselijke spelfout. ;) Natuurlijk zijn er hengsten die een goed leven hebben, maar vele staan hun hele leven alleen en als dat alleen maar is omdat hun baasjes het zo stoer vinden om een hengst te hebben durf ik te spreken van onnodig lijden. :(:)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:31

suseq, dat is zeker waar, maar in een eerdere reactie heb ik al geschreven dat als het beter voor hem is, ik hem wel laat casteren. maar hoogmoedig ben ik zeker niet, ik loop gewoon niet weg voor een probleem en tja ruinen kunnen ook schoppen, bijten en stijgeren. een goede opvoeding is al het halve werk!

goeroe, ik ben het met je eens, het beesje mag zeker niet lijden!
maar de ene hengst is de andere nog niet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:25

Nou mijn Hengst Binqy is geen echte Binqy, zijn balletjes zijn niet ingedaald, dus dit wordt nog vreemder :+

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:19

ons 9 maanden oude hengstje heeft ook 2 ingedaalde balletjes. deze zitten er al best een tijdje, maar hij loopt nog gerust bij zn moeder, oma en tante in de wei. no problemo