Bij wie ging het al eens mis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eclaiire

Re: Bij wie ging het al eens mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:27

Het kan altijd fout gaan. Maar het kan ook fout gaan tijdens het rijden, transport, wandelen etc. Maargoed, wanneer je merrie door de onderzoeken goed doorheen komt, en er geen problemen zijn. Dan is de kans toch groter dat het goed gaat dan dat het fout gaat. Als je echt twijfeld zou ik toch kiezen voor niet dekken, want dan zit jij al die maanden in spanning hopend dat het nog goed gaat met je paardje.

Ik ken ook een paar merrie's bij wie het fout gingen. Maar dat bespaar ik je Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:39

Ondanks dat ik een waarschuwing kreeg dat hier ruim 2 weken niet meer was op gereageerd, doe ik dat toch.

Zoals de rest ook al aangeeft, er kan van alles mis gaan. Maar het gaat meestal vaker goed dan fout. En als alles goed mag gaan zijn het de risico's waard.

Ook wij hebben veel pech gehad.
- Een 8 maanden oud hengstveulen verongelukt in de opfok.
- Dood geboren veulen. Zgn redbag delivery. Merrie had hier heel veel verdriet van, maar doordat ze de tijd om afscheid te nemen van het veulen, heeft ze het goed verwerkt.
- Een veulen moeten laten euthaniseren omdat ze met een open buikje te wereld kwam. Later kwamen er ook andere afwijkingen (hart) aan het licht.

Maar we hebben ook mooie dingen meegemaakt.
- 3x een 1e premie veulen
- 2x een uitnodiging voor de NVK
- 1x een veulenkampioen van Overijssel
- het zien opgroeien van een veulen bij de merrie. Dat is toch wel het meest fantastische!

Nu hebben we een moederloos (flessen)veulen van een vriendin van ons op stal. Zij is met de keizersnede gehaald toen haar moeder een gebroken been had. De merrie droeg al over, dus dit was het proberen waard. Na een moeilijke start en eenzame opgroei, wordt het nu een echt een paard. Ook dat zijn mooie dingen!

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:34

1 keer meegemaakt dat het mis ging de bevalling was redelijk zwaar toen het veulen erwas kon het bij zijn moeder drinken maar en alles leek goed te gaan uiteindelijk ging het niet goed met de moeder en is de moeder overleden Huilen

wil er voor de rest niet al teveel over kwijt i.v.m. dat het vaak gelukkig wel goed gaat Knipoog

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:52

2 jaar geleden is ons veulentje doodgeboren, ik denk da het te vroeg was , ben niet meer zeker, maar met een al geboren hengsteveulen is er wat gebeurd. we hadden hem op het gras, en hij steigerde, viel achterover en zijn spier was afgeknapt, we hebben maanden gewacht en uiteindelijk laten inslapen. Zo zie je hoe snel het kan aflopen zeker met veulens hoe moeilijk het is dat ze niets overkomt!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:17

Loezz, helemaal met je eens. Het is een hele kunst om ze gezond 3 jaar te krijgen.
De uitval onder de jonge paarden is groot.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:30

Eén ding kan ik je wel vertellen het veulen word nooit hetzelfde als je merrie, ik dacht eerst ook zo maar ze verschillen altijd van zowel uiterlijk als karakter, dus daar moet je je absoluut niet op vastbijten.
Hier 1 een dood veulen lag verkeerd bij geboorte.
En 1 keer een miskraam 2 maanden te vroeg.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:53

Meavey; wie denk dat de merrie en nakomeling dusdag op elkaar lijken dan? Om dat te denken of zelfs van uit te gaan vind ik niet erg snugger.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:05

Omdat de TS hoopt op een veulen die op de moeder lijkt. ;)
Citaat:
Ik vind mijn merrie zo'n aardig en lief beestje dat ik echt wel graag een veulentje met ongeveer haar karakter wil...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:28

Ik vind het maar makkelijk hoor die antwoorden hier...
Niet teveel bij nadenken!
Ik denk juist dat het voor de ts mag spreken dat zij wel degelijk nadenkt over het risico wat het voor zowel merrie als veulen met zich meebrengt en dat zomaar leuk een veulentje fokken lang niet altijd een leuke afloop heeft...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:49

Ja natuurlijk mag je best stil staan bij de risico's, maar als je helemaal nooit risico's neemt in het leven loop je het risico hele mooie dingen mis te lopen ;-)

In het Engels heet het zo mooi een calculated risk. Een dracht bij een paard is al niet anders dan een zwangerschap bij een mens. Meestal gaat het goed, maar idd niet in 100% van de gevallen.

Dan mijn verhaal .... na de doffe ellende van een red bag delivery van mijn merrie op 11 maanden dracht (het was eigenlijk een hele late verwerping) zwoor ik ook dat ik nooit meer zou gaan fokken, of anders iig niet met deze merrie, die toen toch ook al 19 was. Het veulen dat we zijn verloren had haar laatste moeten worden en we hadden speciaal daarom sperma laten overkomen van een heel goede hengst in Amerika. In overleg met de dierenarts zijn we er toch nog een keer voor gegaan en een jaar later kregen we Abby (zie avatar en profiel). Mijn merrie heeft genoten van de dracht en het moeder-zijn en wij genieten nu met volle teugen van onze merrie EN haar geweldige dochter!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:00

vorig jaar hadden ze bij ons op stal 2 dode veulens door de ziekte rhino,maar in totaal zijn er ook 7 gezonde veulens geboren!
fokken is altijd een risico,je paard kan dan nog zo gezond zijn er kan altijd wat mis gaan,niks kan je een garantie geven dat je een mooi gezond veulen krijgt,je paard kan zich morgen ook verstappen en een been breken(beetje zwart wit)dus als je merrie gezond is,dan heb je net zoveel kans als iedereen die fokt.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:58

Ik las hier ergens keizersnede bij paarden... Ik dacht dat paarden in shock geraken bij keizersnede?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:54

Loezz schreef:
Ik las hier ergens keizersnede bij paarden... Ik dacht dat paarden in shock geraken bij keizersnede?

Ik heb een verhaal geschreven over een veulen dat middels de keizersnede ter wereld is gekomen. Lees mijn post nog even.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:33

Kijk eens op http://www.avsweb.nl/ En klik dan het kopje fokkerij aan en klik dan op bevalling complicaties. Hier staat beschreven wat er allemaal mis kan gaan en wat je er zelf aan kan doen of wat je kan doen in afwachting van de veearts, als je dit goed doorneemt denk ik dat je wel veilig er kan gaan beginnen zonder dat je je merrie kwijtraakt en je kan natuurlijk ook gewoon meteen de veearts bellen als je t zelf niet aan durft.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:45

Ik heb een keer een veulen verloren in de 10de maand van de dracht. De merrie gaf al wel melk en heeft toen via de veulencentrale een pleegveulen gekregen.
Ook heb ik een merrie gehad die pas begon te bevallen met 13 maanden dracht en zij heeft ontzettend veel hulp nodig gehad, want het veulen was ontzettend groot en het duurde daarna 2 dagen voor de merrie het veulen volledig accepteerde. Ook een keer een pasgeboren veulen wat een trap kreeg....

Ik zorg altijd dat er iemand aanwezig is als de merries moeten bevallen en het gaat vaker goed dan fout !

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:54

Wij hebben ook een aantal fokervaringen met een trieste afloop van de dracht gehad.

- Bij mijn favomerrie is het veulen onverwachts geboren en gestikt in het vlies.
- We hebben een merrie gekregen die volledig uitgescheurd was bij de geboorte, veulen was dood en de merrie had een zogenaamde cloaca overgehouden. Ze is hiervoor bij ons 2x geopereerd en bij de huidige eigenaresse is ze nu weer hoogdrachtig!
- Een van onze merries is overleden op 9 maanden dracht (waarschijnlijk bloedprop of hersenbloeding), we moesten haar in laten slapen omdat ze verlamd raakte in de achterhand.
- Een van onze merries heeft haar veulen op 9 maanden dracht verloren door een verdraaide navelstreng.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:15

wij hadden vorig jaar 3 merries drachtig.. twee daarvan hebben een hele goed bevalling gehad en daar hebben wij twee prachtige gezonde veulens van.. de ander verwierp helaas met 8 maanden dracht..

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:44

Wij hebben met de merrie's nog niet veel pech gehad. Wel met de veulens.. waar mijn pony staat fokken ze Belgische trekpaarden en shetlanders ook met het trekpaard op mijn avatar(kelly), zij heeft al 1 x een resusveulen gehad.. wat we dus niet wisten en die dronk goed en alles leek goed te zijn en toen ging t inneens mis en is het overleden, ze heeft ook al een veulen gehad wat niet groot genoeg was, dat was heel raar want ze was gewoon op tijd bevallen maar het veulen was net zo groot als een shetlander veulen dus die heeft het ook neit overleeft we hebben dr nog warm gewreven toen ze geboren werdt en DA erbij maar t mocht niet baten , ze hadden nog een fokmerrie ook een trekpaard(Frieda), maar zij was vrij klein en dan kreeg ze veulens die vrij groot waren en die mochten dan niet drinken omdat dat zeer deed bij de uier of iets dergelijks zeiden ze, dus ze sloeg de veulens echt weg als ze wouden drinken, dus hebben ze dr proberen te melken maar dat ging ook neit dus toen maar aan de fles en daar hebben 2 veulens t mee gered van de 3 want de laaste krege wel een fles maar kreeg de 1e dag al een hevige longontsteking, hoe dat heb kunnen komen is een raadsel maar ze werd al met een snotneus geboren de DA de hele tijd erbij en allerlei prikken gehad .. een prachtige gitzwarte merrie maar heeft t helaas niet overleeft. overgens is t bij de shetlanders altijd nog goed gegaan tot nu toe :D en Kelly, het paard op mijn avatar heeft dr laatste veulen helemaal alleen gezond op de wereld gezet :D