Waar zijn de appaloosa welshes naartoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: Waar zijn de appaloosa welshes naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:38

wie weet is het een zuivere welsh. geen idee wie de vader is, maar een appaloosa welsh kan ook bij het NAS geregistreerd zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:39

Wie weet, maar voor hetzelfde geld zit er helemaal geen welsh bloed in. ;)

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:17

Hier een topic waar een "bonte" welsh wordt beschreven, High Flown's Hot Spot, deze leek voor het oog bont, maar mijn idee is het dat beide ouders drager waren van het Sabino gen en hij dus extreem wit heeft gekregen.
Heb hem toen der tijd in het echt gezien, mijn zusje liep er stage, en voor het oog was die idd bont.

[F-AM] High Flown Stud

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:19

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:24

Klopt, alleen als je de kleur van de pony bekijkt is het een blauwe valk. In die periode was er nog niets bekend over de kleurengenetica van appaloosa's, en lijkt dit gewoon een schimmelvalk of misschien bruinschimmel te zijn. Ik zie er geen appaloosakleurtekening bij staan, en gezien de kleuren van de voorouders, waar veel schimmel in zit, was dit waarschijnlijk gewoon een hengst die aan het schimmelen was en daardoor als een appie werd aangezien.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:55

Neonlight schreef:
Klopt, alleen als je de kleur van de pony bekijkt is het een blauwe valk. In die periode was er nog niets bekend over de kleurengenetica van appaloosa's, en lijkt dit gewoon een schimmelvalk of misschien bruinschimmel te zijn. Ik zie er geen appaloosakleurtekening bij staan, en gezien de kleuren van de voorouders, waar veel schimmel in zit, was dit waarschijnlijk gewoon een hengst die aan het schimmelen was en daardoor als een appie werd aangezien.

De ouders zeggen mij verder niets, kon er toen der tijd dat het mij opviel ook niet echt iets over vinden.

Vind het wel jammer dat er in het andere topic van High Flown geen foto meer instaat van Hot spot, las net toen ik het nog eens doorlas dat ze er nog 1 gehad hebben van een andere hengst van hun.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:17

Hier even een foto van Hot Spot (als veulen in Bit, en als 10-jarige op MP):
Afbeelding

patrick76 schreef:
En sinds wanneer is sabino zeer gewenst?

Bij sommige fokkers, neem ik aan dat bedoelt wordt.
In Amerika zijn er een aantal die zo bont mogelijk, en toch 'raszuiver' fokken...

Urielle schreef:
Hoe kun je dat nou zeggen Buster, het NAS is een kleurstamboek dus daar zit van alles tussen; van Shettype tot Arabisch tot rijpaardtype :+ Beetje maf om te zeggen dat een mooi model niet van het NAS af zou kunnen komen ;)

Voor mij is dat plaatje 'gewoon' een gestippelde Welsh :D

En dan ben ook ik nog steeds erg benieuwd of de échte gestippelde Welshjes bestaan/bestaan hebben, en waar dan!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 16:01

Neonlight schreef:
Sabino/splash ligt genetisch gezien ook heel anders dan tobiano/overo of appaloosa. Sabino kan ook verborgen blijven bijvoorbeeld.
En het appaloosa-gen is ook een apart gen, net als schimmel. Snap alleen niet wat je bedoeld met "een variatie".

In de laatste 2 zinnen spreek je jezelf nogal tegen.

nee hoor, ik zeg niet dat schimmel of sabino geen apart gen is, ik zeg dat dit 'appaloosa gen' apart staat van het sabino/splash/schimmel gen. Dus dat het daar niets mee te maken heeft.

Sabino is idd onder een hoop mensen (niet iedereen dus) zeer gewenst, maar dan niet in de extreme (platen bont/few spot uiterlijk) vorm, maar alleen witte benen en met name een brede bles, die brede bles kan namelijk veel uitstraling toevoegen aan het hoofd, zo luidt de mening van veel mensen. Deze aftekeningen zijn vaak sabino in minder heftige uiting.

Maar ik dwaal af. Het gaat me er echt om of deze pure bred appaloosa welshes nog (veel) voorkomen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:14

Ik doelde eigenlijk op dit:

Citaat:
alleen voor appaloosa heb je een echt appaloosa paard nodig om dat erin te fokken, en dat is nooit gebeurd voor zover bekend. Maar iig, pure bred 'appaloosa' welshes bestaan dus

Er is nooit met een echte appaloosa gefokt, maar er zijn wel pure bred appaloosa welshes. Hoe kan dat dan? Er is nooit met appaloosa gefokt, het gen is er niet, en ineens wel? Waar komt dat dan vandaan?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 16:38

Dat weet ik ook niet precies. Daarom vraag ik het..
Ik weet dat ze bestaan, ben nml in contact geweest met een fokker die hierover research gedaan heeft.
Ze had ook foto's maar niet op haar computer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:27

Maar dan moeten er wel echte appaloosa's zijn en mee gefokt zijn. ;)
Appaloosa is ook een kleur he, is niet specifiek een ras. Amerikaanse appaloosa is een ras, maar de appaloosa kleur komt bij meerdere rassen voor. Het feit dat je zei dat er nooit met echte appaloosa's was gefokt was nogal tegenstrijdig. Een paard/pony met een appaloosakleur heeft altijd minimaal 1 ouder met de appaloosa-kleur. "Nep" appaloosa's bestaan niet.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:26

Ik ga helemaal mee in wat Neonlight hierboven zegt! Appaloosa is een ras en een kleur. De amerikaanse appaloosa is het ras. En de rest die dus vanuit een ander ras zijn gefokt is dus de kleur.