[EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: [EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:59

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:07

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 00:10

anneliesdj schreef:
Wat vind je van Now or Never?
http://www.wimcazemier.nl/

Op die standfoto vind ik hem erg mooi, zeker mijn type, hij oogt groot! Die foto in draf vind ik niet zo indrukwekkend, maar dat is ook niet echt te beoordelen vanaf een foto. Draven kan mijn merrie trouwens ook, dus dat is niet echt het probleem. Op de website van het NWPCS zag ik wel dat hij een 8 heeft voor de galop, dat is wat ik moet hebben. Vork Dankjewel, zulke tips heb ik iets aan! Haha!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 00:13

anneliesdj schreef:
http://www.stal-romano.nl/devitohome.htm
Of De Vito, ik kan alleen niet goed zien hoe zijn rug is maar verder lijkt het me een leuke hengst.

De Vito was ik al wel eens tegengekomen, maar ik krijg het er niet meteen warm van. Ik kan m'n vinger er niet precies op leggen wat het is, maar hij spreekt me niet zo aan. Misschien dat hij naar de Hengsten Showdag komt en dat hij me dan nog van mening doet veranderen.

Edit: dit vond ik in zijn afstammelingenrapport: "De rug is goed, een enkele maal werd een wat lange en weke rug geconstateerd." Kan aan de merries gelegen hebben natuurlijk, maar ik denk niet dat ik dit moet hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:17

Nee dat moet je idd niet hebben maar zoals je zegt kan het ook aan de merrie's gelegen hebben.
Ik heb hem nog nooit irl gezien en kan zo geen standfoto van hem vinden dus kan hem je ook niet van harte aanraden, hij lijkt zo op het oog wel leuk.

Maar je vind Now or Never wel intressant? Die is juist van het luxe type en heeft zich al aardig bewezen dus zou imo wel een goede keuze zijn.

Je wilt puur voor de markt fokken of niet? Dan zou ik persoonlijk gaan voor een hengst van 1,48-1,52, heb je de meeste kans dat je bovenin de maat fokt denk ik.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 03:04

Het is ook niet dat ik van één bepaald type houd en aan de rest een hekel heb hoor. Ik vind het erg belangrijk dat een paard goed in verhouding is en dat vind ik bij deze hengst zeker het geval. Ik denk dat hij vooral de rug en de schoft van mijn merrie kan verbeteren. Ik houd hem niet in mijn achterhoofd maar in mijn voorhoofd. Vork Ik wil hem zeker eens gaan bekijken en hopelijk bevalt hij me dan net zo goed.

Ik wil het veulen inderdaad niet zelf houden, dus ik wil graag een type veulen fokken waar vraag naar is. Ik vind het trouwens wel erg leuk om me er mee bezig te houden en straks echt een goede keuze te maken. Grote D, kleine E zou ik ook mooi vinden voor een hengst, maar als de hengst verder super past wil ik niet moeilijk doen over een paar centimeters meer of minder. Zoals ik al schreef is het sowieso een beetje een verrassing wat voor maat er uit rolt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 03:16

Maar voor de markt is het beter om een grote D te hebben, 1,50 is weer onvoordelig.

Maar hoe raar zijn die stokmaten dan? Kun je de eerste 3 generatie's eens op papier zetten?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 03:27

http://www.allbreedpedigree.com/shiva20

Hier staan een aantal vermeld. Wat betreft de eerste 3 generaties is Peleng waarschijnlijk de grootste met ruim 1.60 meter en Minetta de kleinste, dat was een B-pony, dus maximaal 1.37 meter. Daar zitten overigens nog kleinere pony's achter, maar dat is dan al een heel eind weg natuurlijk. Haar moeder fokte wel zeer constant, 3 veulens (van 2 Arabische Volbloeden en één rijpaardhengst) en die bleven allemaal op 1.45 meter steken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 03:29

En je merrie heeft niet eerder een veulen gehad?
Weet je toevallig of Gomel erom bekend staat groot te fokken?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 03:34

Nee, het is haar eerste. En volgens mij heeft Gomel vrij veel D-pony's gegeven, maar ik denk dat hij ook vooral in combinatie met D-pony's gebruikt is. Ik ga nu slapen hoor. Bloos Slaap lekker straks! Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 03:40

Ja ik ga ook naar bed Knipoog

Ik zou een hengst van 145-150 nemen, niet groter eigelijk want als die genen er ineens wel door 'breken' heb je een paardje van 1,50 of 1,51, dan beter 1,45 lijkt me.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:41

Heb niet alles doorgelezen, maar je kunt 'ns kijken of Lobeke nog dekt, zal ondertussen geen jonkie meer zijn maar heeft heel wat gepresteerd! E-pony, heeft volop bij de paarden meegedaan in de hoogste klassen springen en SGW. Schimmelhengst, volbloed arabier, sporttype, oersterke alleskunner, in mijn ogen zwaar ondergewaardeerd.

http://www.zenitharabians.nl/

Of nakomelingen van Kniasj (of Kniazj, wil ik vanaf wezen Knipoog, allemaal spijkerharde alleskunners, vooral heel goede endurancepaarden. Kniazj zelf is, als hij nog leeft tenminste, dik in de dertig, maar hij heeft leuke goedgekeurde nakomelingen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:21

Zo ik ben er weer even en heb even meer tijd genomen om alles rustig te bekijken.
Ik zou persoonlijk geen e pony fokken...
De handel daarin is stukken kleiner en er is en er blijft altijd veel meer vraag naar d pony's. In de handel is het nog liever een kleine d als een kleine e...
V.w.b. jou merrie zou ik mijn keus niet laten vallen op een hengst met een paardenvader er achter. Zou eerder voor een hengst kiezen met een vrij stabiele lijn er achter.

King kadanz vind ik kwa type denk ik het best bij jou merrie passen. hij zou haar rug en haar achterbenen kunnen verbeteren. Verder vind ik dat ze kwa body goed in het nrps plaatje past (als ze wat beter is afgetraint dan)
Nicolai zou op zich ook een stukje kunnen verbeteren, maar daar zou ik dus niet mee dekken. Hij fokt doorgaans klein.

Dat sommige hengsten soms een lange en/of weke rug fokken hoeft helemaal niet te betekenen dat ze dat altijd doen in combi met een wat minder sterke merrie. En waar het bij andere hengsten niet bij staat bewijst niet dat ze nooit een weke en/of lange rug fokken...
Voor mij telt het bijv wel een beetje mee, maar ik zal een "ideale" hengst op 1 klein puntje niet laten lopen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:13

Bedankt voor jullie berichtjes! Ik ga het noodgedwongen allemaal heel even laten bezinken, want ik heb donderdag een tentamen en dit is de perfecte aanleiding om te SOG'en, wat ik nu even niet moet doen want dan wordt het helemaal niets. Bloos Ik krijg nu wel steeds beter een idee van wat ik wil en wat niet, maar ik ga proberen om er tot donderdag niet meer aan te denken. ROFL Tot dan! Haha!

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:27

goeroe schreef:
Wat een mooie pony had je. Lachen Mag ik vragen wat er gebeurd is?

Wat betreft de rug kreeg ik, afgaande op de afstammelingenrapporten, juist een iets ander beeld:

Idzard: "Zowel rug, lendenen als croupe zijn meestal goed van lengte en bespiering."
Isarco: "De rug is overwegend goed van lengte en bespiering. Een enkele maal is de rug wat lang en arm bespierd."
Ismar: "De rug en lendenpartij is goed met een mooie bespiering."
Kanshebber: "De rug is soms wat lang maar wel goed bespierd."
King Kadanz: "De rug, lendenen en croupe zijn mooi aangesloten en sterk bespierd."

King Kadanz lijkt in dit opzicht dus wel een goede keus te zijn. Kasanova heb ik nog nooit gezien, maar ik had hem juist nog niet serieus overwogen omdat hij zo klein is (1.42 meter volgens de website van het NRPS). Boy is volgens deze website met zijn 1.46 meter dus nog een stukje groter. Clown Ik ben echter wel erg nieuwsgierig naar Kasanova, dus ik hoop dat hij naar de Hengsten Showdag komt. Als een hengst mij echt weet te overtuigen maken een paar centimeters niet meer uit. Lachen

Wie trouwens foto's heeft van NRPS-ponyhengsten en/of nakomelingen kan mij daar erg blij mee maken! Ik zal ze uiteraard alleen gebruiken voor mijzelf om te kunnen vergelijken, dus niet om ze verder te verspreiden of iets dergelijks.

Edit: die tip van het stamboekbureau bellen vind ik een hele goede, dat ga ik ook zeker nog doen als ik het ga doorzetten!

Ik vind dat Kasanova erg leuke nakomelingen brengt ,
Panache @ bokt heeft een nakomeling van hem , erg leuk ding kan lekker lopen en zit geweldig karakter en koppie op Ja

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:38

licorne schreef:
Heb niet alles doorgelezen, maar je kunt 'ns kijken of Lobeke nog dekt, zal ondertussen geen jonkie meer zijn maar heeft heel wat gepresteerd! E-pony, heeft volop bij de paarden meegedaan in de hoogste klassen springen en SGW. Schimmelhengst, volbloed arabier, sporttype, oersterke alleskunner, in mijn ogen zwaar ondergewaardeerd.

http://www.zenitharabians.nl/

Lobeke dekt idd nog en was ook mijn eerste gedachte maar niet genoemd omdat TS zegt geen vol arabier te willen. Afgezien daarvan wil ik hem je alsnog aanraden, hij is een van de best presterende arabieren in NL (zo niet van de wereld) en kan je merrie ook verbeteren in de rug. Ik heb het genoegen gehad hem irl te mogen zien en ik moet zeggen dat het een zalig dier is, rustig maar wel wakker, cool, vriendelijk en hij kan echt machtig lopen.
Mocht je twijfelen neem dan eens contact op met Jan Calis, hij is erg vriendelijk en zal je zeker graag zijn hengsten laten zien.

Rianneke schreef:
Dat sommige hengsten soms een lange en/of weke rug fokken hoeft helemaal niet te betekenen dat ze dat altijd doen in combi met een wat minder sterke merrie. En waar het bij andere hengsten niet bij staat bewijst niet dat ze nooit een weke en/of lange rug fokken...
Voor mij telt het bijv wel een beetje mee, maar ik zal een "ideale" hengst op 1 klein puntje niet laten lopen.

Wel als dat kleine puntje de rug is en je merrie ook al geen super rug heeft. Vergeet niet dat de rug wel een van de belangrijkste dingen is voor een rijpaard/pony. Als je een merrie hebt die zelf een erg goede, sterke rug is zou je het kunnen wagen maar in dit geval zou ik het zeker niet doen. Er zijn hengsten zat, dus keus genoeg, er is echt wel een hengst te vinden die ook goed past en een goede rug heeft.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:39

anneliesdj schreef:
Er zijn hengsten zat, dus keus genoeg, er is echt wel een hengst te vinden die ook goed past en een goede rug heeft.

Veel nrps hengsten fokken kwa rug niet altijd ideaal. (waar het bekend van is dan). En je moet ook verder kijken als alleen een rug. Ik vind bijv benen ook erg belangrijk en daar valt bij deze merrie ook wat te verbeteren. Het is en blijft keuzes maken Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:42

Tuurlijk kijk je verder en een rug is niet het enige. Qua benen en rug zou ik iig geen consessie's doen, dan liever een hengst met een wat kortere hals of lelijk hoofd dan een die kans geeft op een slechte rug of bv toontredendheid.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:18

Rianneke schreef:
Veel nrps hengsten fokken kwa rug niet altijd ideaal. (waar het bekend van is dan). En je moet ook verder kijken als alleen een rug. Ik vind bijv benen ook erg belangrijk en daar valt bij deze merrie ook wat te verbeteren. Het is en blijft keuzes maken Knipoog

*kan het niet laten* Bloos

Wat vind je niet goed aan haar benen? Ik heb er zelf misschien niet zoveel kijk op, maar ze heeft in elk geval altijd superdroge benen en heeft ook nog nooit problemen aan haar benen gehad. Zelf zie ik er eigenlijk niets vreemds of verkeerds aan, dus ik ben benieuwd wat jij precies bedoelt.

*gaat weer verder met studeren* *LOL*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:20

Ik denk dat ze doelt op het achterbeen van je merrie, dat is een tikje steil en op de eerste foto's lijken de koten wat week.
Daarbij zeg je zelf dat ze flink wijd gaat van achter. (komt overigens veel voor bij arabieren)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:43

Ok, dankjewel. Het was me nog niet eerder opgevallen dat het achterbeen iets steil is, maar nu je het zegt kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ik heb niet het idee dat het haar belemmert in haar bewegingen gelukkig. (Nu ik er iets langer over heb nagedacht denk ik dat het misschien toch wel wat invloed kan hebben, maar dan vooral in de galop, draven doet ze er wel om). Volgens mij komt dit trouwens ook vaker voor bij Arabieren, net als het wijd gaan. De koten had ik al als aandachtspuntje genoemd, maar vooral vanwege haar moeder, die had dat in veel ergere mate. Het wijd gaan lijkt mij meer een kwestie van bewegingsvorm dan van de benen zelf. (?) Het is namelijk niet echt iets vaststaands, ze doet het vooral bij grote opwinding en is het in de loop der jaren ook steeds minder overdreven gaan doen.

Nu ik toch bezig ben... Huilen van het lachen Lobeke is een fantastisch paard, maar als het om Arabieren gaat heb ik meer met Russen en Polen. Bloos Jan Calis ken ik trouwens wel, hij weet zijn paarden altijd met erg veel spektakel te presenteren. Knipoog Maar goed, ik ben er dus vrij zeker van dat ik geen Arabische Volbloedhengst zal kiezen. Er zijn een aantal NRPS-hengsten die mijn interesse nog hebben en dan dus Now Or Never. Als ik binnenkort wat meer tijd heb zal ik sowieso nog wat verder rondneuzen op de website van het NWPCS. Als mijn ideale hengst (dus met goede rug en benen, maar toch ook een mooi hoofd *LOL* (en dat is heus niet te veel gevraagd Bloos )) daar rond loopt doe ik dat gewoon. Vork King Kadanz is natuurlijk ook nog steeds een goede optie, maar wat wel een beetje in mijn hoofd spookt is de gedachte dat er daar al zoveel van rondlopen. Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:34

Citaat:
Het wijd gaan lijkt mij meer een kwestie van bewegingsvorm dan van de benen zelf. (?) Het is namelijk niet echt iets vaststaands, ze doet het vooral bij grote opwinding

Heel typerend ja Ja Veel arabieren doen dat en komt voornamelijk omdat ze naar verhouding een wat korte rug hebben en lange benen, daarbij draven ze vaak erg ruim en dan komen ze in de knoop met d'r benen (ze schoppen tegen de pees/koot/kogel/verzenen van het voorbeen) en daarom gaan ze wijd lopen. Is bv ook standaard voor dravers (en daar juist gewenst).

Waarom wil je perse geen AV als hengst?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 00:43

Omdat ik graag een goede sportpony wil fokken waar over een aantal jaar ook jonge meiden zonder al teveel problemen mee weg kunnen rijden. Ik zeg niet dat dat met een AV niet kan, maar ik denk dat veel mensen, potentiële kopers, toch huiverig zijn voor zoveel bloed (het veulen zou dus rond de 90% uitkomen). Mensen die van Arabieren houden en er mee om kunnen gaan kopen denk ik eerder een volbloed. Zou ik wel doen. Bloos Bovendien zie ik niet wat de voordelen van nog meer bloed zouden zijn. De grootste verbeterpunten van mijn merrie zijn juist dingen die je bij veel volbloeden ook ziet. Daarom denk ik dat het veel gemakkelijker is om een passende ponyhengst te vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:48

Maar, jouw veulen heeft een NRPS papier, dat scheelt al een stuk en dan kijken mensen nauwelijks hoeveel volbloed erin zit, eerder of ie er leuk uit ziet.
Daarbij weten de kenners het wel te waarderen dus denk niet dat je problemen krijgt met de verkoop.

Daarbij vind ik arabieren over het algemeen ongecompliceerder dan de 'normale' sportpony's, die willen nog weleens streken hebben en als een arabier je vertrouwd kun je er alles mee.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 01:15

Arabieren minder gecompliceerd ok, maar ze zijn niet voor iedereen geschikt. Dat geldt natuurlijk ook voor pony's met een 'ponykarakter', maar ik denk dat die minder gemakkelijk van hun stuk te brengen zijn en sneller hun weg vinden naar een baasje waar het wel mee klikt. Ik ben bang dat een pony met veel arabisch bloed bij de verkeerde eigenaar sneller het stempel 'gevaarlijk' zal krijgen, puur vanwege alle vooroordelen. Ik vrees ook dat een pony met meer arabisch bloed zwaarder te lijden heeft als het in het handelscircuit belandt. Het nadeel van een veulen fokken voor de verkoop is dat je na de verkoop geen controle meer hebt over de levensweg van het dier. Daarom vind ik het ook zo belangrijk om er bij de keuze voor de hengst al goed over na te denken welke optie het veulen de beste kansen geeft. Naast het karakter zijn sport- en fokkwaliteiten (het laatste vooral bij een merrie) van belang. Met een geschikte ponyhengst denk ik op al die 3 punten toch beter te scoren. Ik denk dat er best wel ponyhengsten te vinden zijn met een goed karakter, maar het is inderdaad wel iets om op te letten.

Vind jij dat er behalve het karakter nog meer redenen zijn waarom ik voor een AV zou moeten kiezen?