[TI] hengstenkeuze voor 5 jarige vanner merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GCofOz

Re: hengstenkeuze voor 5 jarige vanner merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:16

Vasthi schreef:
De eerste waar ik aan denk is Thunder, lijkt me een mooie match. Weliswaar niet GGK bij het NSvT, maar destijds slechts afgewezen op sperma.

Door omstandigheden heeft Thunder (toen nog genaamd Blazing Thunder of Whishing Colours) nooit naar Utrecht kunnen gaan voor sperma onderzoek. Hij is dus zeer zeker niet afgekeurd op slecht sperma. Knipoog

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:43

Nuage schreef:
Ik vind Glen echt absoluut geen grai Haha! Ben het niet altijd eens met het stamboek Knipoog

Nee, dat ben ik met je eens, er is nog niet echt een lijn in te ontdekken Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
Ik zou Pablo niet kiezen omdat een lange rug juist niet zo'n goed punt is voor een Tinker. En TS wil volgens mij juist een wat kleiner paard fokken als ik het goed heb begrepen

Ik heb zelf een veulen van Pablo gehad en die had geen lange rug, maar ja, dat is er maar eentje en bij zo'n kleintje is het ook nog niet goed te beoordelen. Vindt jij dat Pablo lange ruggen doorgeeft? Ik heb daar nog niet zo op gelet. Met mooi lang in de rug bedoelde ik ook een mooie bovenlijn (duh, zeg dat dan ook Rolleyes) en dat is niet verkeerd, toch? Té lang is niet goed, maar een beetje lengte is niet verkeerd.

Djenges is tot nu toe ook een goede vererver, die kan de merrie ook goed verbeteren. Hij kan zowel de cobkant als de vannerkant op. Dan heb je een iets kortere rug, waarschijnlijk dezelfde kleur als de moeder Clown , maar die veulens zwaren pas later uit. En dat is niet zo'n hele zware. Tja, anders toch misschien het ICS als je voor een maatje kleiner, veel sok en zwaar beenwerk gaat.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:00

Ik heb zelf uit een merrie met een lange rug met Pablo gefokt en dat is dus Maddox geworden. Kan er niks over klagen want ze is Nederlands Kampioen geworden dus slecht is ze niet Knipoog, maar ze heeft absoluut geen korte rug iig Haha!Als je echt zoekt naar een veulen dat iets meer in het vierkantsmodel past zou ik niet voor Pablo gaan nee. Althans, niet met een merrie die ook een lange rug heeft. Verder is het een prima hengst, niks op aan te merken. Maar ik denk dat Thunder dan net even wat meer zwaarte en compactheid kan toevoegen

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 14:31

Wat fijn dat er zoveel mensen meedenken!!
Ik heb thunder op foto's gezien en vind het een erg mooie hengst. Pablo is ook erg mooi maar het dekgeld is wel erg prijzig. Als je wilt verbeteren moet je daar niet altijd op letten, maar het schrikt wel af.
Mijn voorkeur gaat uit naar een veulen die zwaarder beenwerk heeft en meer behang als dat lukt. Naar mijn idee zou Thunder een zeer geschikte kandidaat zijn. Kreeg ook een PB van iemand die Forrest aanbeveelde. Wat is jullie mening daarover. Andere ideeen zijn natuurlijk welkom.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:58

Forrest is ook absoluut een prachtige hengst.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:22

forrest heeft als vader Thunder dus dan heb je ze beide in 1... Haha!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 15:24

Dat is waar, maar verbetert Forrest ook mijn merrie of zal Thunder toch beter bij haar passen?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:31

persoonlijk vind ik Forrest mooier maar dat is mijn mening.
Forrest heeft een mooiere bovenlijn en achterhand

Maar nogmaals dat is mijn mening, thunder zelf is ook absoluut een mooie hengst!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:02

Pling kijk, zo hoor ik ook nog eens precies hoe het zit met Thunder. Hij staat trouwens niet op KI toch?

ITS Bandit is ook een bij het NSvT goedgekeurde nakomeling van Thunder. Qua type (=vanner) zou ik die meer bij deze merrie vinden passen dan Forrest.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:10

Het is maar een gedacht maar waarom ga je niet naar Roméo de Soie die is momenteel enkel nog ICS goed gekeurd maar die zou volgend jaar willen gaan voor een goedkeuring van het NSvT.
Deze is een Vanner hengst.

PS ik heb zelf ook een vannermerrie en ga daar ook naar toe.

En Gilbert van de Bergh geeft inderdaat veel sok heb hier een mannetje van hem staan.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 16:38

Dus bandit is, als ik het goed begrijp, een vanner hengst. Had namelijk wel gezien dat het een nakomeling was van Thunder.
Voor zover ik weet staat Thunder niet op KI.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:39

Thunder dekt alleen natuurlijk idd.
Bandit vind ik niet erg goed bij deze merrie passie eerlijk gezegd.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:04

Helaas is Kieran (al lang) geen hengst meer. In mijn ogen een über-Vanner Tong uitsteken

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:11

Ik heb nog eens even nagedacht en wil mijn paard dit jaar laten dekken :D
Ik ben benieuwd of er inmiddels nieuwe ideeen zijn binnen gekomen om een juiste hengstenkeuze te kunnen maken.
Tot nu kwam thunder het meest aan bod en werd forrest ook al een paar keer genoemd.
Wie heeft er nog een goed idee qua hengst om de verbeterpunten van mijn merrie te verbeteren?
Allemaal alvast bedankt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:20

Wilde je nu kleiner, groter of rond dezelfde maat fokken?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:24

De merrie is zelf 1,57 en ik wil niet groter fokken. Mijn voorkeur is 1,50-1,55m.
In 2007 heeft de merrie een veulen gekregen van Gilbert van de Bergh, een ggk hengst bij ICS.
Wat is jullie mening hierover?
Laatst bijgewerkt door dianalamboo op 12-02-09 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:28

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:42

Sandokan 1.44m en Taffy 1.47m, beide mooie kleine cobs met veel behang en mooie nakomelingen.