KWPN: Aan huis keuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Re: KWPN: Aan huis keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:59

sarabande schreef:
Nou dan moet MisterA maar uitsluitsel geven

Er is nog helemaal niets besloten.
Het is inmiddels in de meeste regio's besproken, enkele rgio's zijn met een concreet voorstel
gekomen over het aan huis keuren.
Deze voorstellen worden nu verder uitgewerkt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:40

THUISKEUREN 20-11-2008

WORDT HET THUISKEUREN JA OF NEE.

De deelname aan de stamboekkeuringen neemt de laatste jaren af. Het KWPN ziet dan ook graag dat er aan deze daling een eind komt en beschouwd het invoeren van thuiskeuringen als een mogelijke oplossing.
De fokkerijraad heeft zich eind september gebogen over de vorm waarin thuiskeuringen kan worden gegoten.

Hoe het thuiskeuren in zijn werk gaat kunt u lezen in IdS nr. 22 van 30 oktober j.l. Bij het thuiskeuren volgen de merries het volledige procedure van een stamboekopname, dus inclusief vrij bewegen en voor de springmerries vrijspringen. Bij het thuiskeuren zullen geen predikaten worden verstrekt. Bij het thuiskeuren zullen de kosten per paard hoger uitvallen, tussen de €100 en €125,

Het bestuur van regio Zeeland wil graag van u als fokker uw mening weten, zodat het fokkerijraadslid dhr. Poppelaars dit in de volgende fokkerijraadsvergadering naar voren kan brengen.

Wij weten dat het erg kort dag is, maar wij vragen u z.s.m. te reageren. (graag voor 25 november a.s.) U kunt uw reactie mailen naar het secretariaat: lpreijnierse@hotmail.com
Of naar het fokkerijraadslid: hpoppelaars@hotmail.com

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:48

Dat is dus de info die ik ook hadt gelezen dus vandaar mijn reactie.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:04

Nogmaals, dit is een deel van een voorstel wat aan de regio's is voorgelegd, zo ook in Zeeland.
Daar werd de leden gevraagd via een e-mail te reageren.
De fokkerijraad heeft de reacties vanuit de regio's besproken en komt nu met een herzien voorstel.
Dit houdt o.m. ook in dat elke regio zelf kan beslissen over het wel of niet thuis keuren.
Het voorstel moet nog verder uitgewerkt worden door de fokkerijraad die het als advies voorlegt
aan het algemeen bestuur.

Dit is allemaal besproken met ondersteuning van sheets op de regiovergaderingen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:51

misterA schreef:
fokfanaat schreef:
ik vind het grote nadeel dat het alleen om stamboekopname gaat en niet om ster.

Bij thuis keuren kan een merrie zelfs GEEN stamboek worden als niet aan de standaardvoorwaarden is voldaan, nl. incl. vrij bewegen en vrij springen.
Daar moet de accomodatie zonder meer aan voldoen.
Er wordt nog nagedacht over de status van de merrie waarvan alleen een lineaire score en een
stap en draf op het straatje is getoond.
Het thuiskeuren lijkt heel simpel maar het is nog helemaal niet in kannen en kruiken.

Nou, een bak en 12 balken met 8 staanders en je hebt alles waar je aan moet voldoen. Harde ondergrond doe je gewoon op straat.
Dus ik denk dat dit wel meevalt.
Maar dat het alleen om stamboekopname gaat vind ik gewoon wel erg summier.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:32

Dat was bij de tuigpaarden ook altijd al zo!
Je merrie kon wel in het stamboek opgenomen worden maar geen predikaat krijgen.
De comissie die komt keuren geeft je dan wel een advies om naar de reguliere keuring te komen om een predikaat te behalen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:02

weule schreef:
niet aan beginnen. Geen goede zaak.

-Geen vergelijkingsmateriaal
-Hoge kosten/veel tijd
-Niet haalbaar en weinig animo
-Ongelijke omstandigheden
-Slechts stamboekopname

Nee, wat mij betreft dan liever 1 of 2 extra locaties in de regio ipv. thuiskeuren.

Ben ik met je eens!
Daarbij komt dat ik persoonlijk vind dat zo'n keuringsdag ook een stukje opvoeding is ondanks de risico"s!!
Ook het vergelijkingsmateriaal mist en het contact met de medefokkers.
De keuring is voor mij elk jaar weer iets waar ik naar uit kijk en de rompslomp er omheen voor lief neem en wat ik trouwens ook geen probleem vind.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:20

Inhoudelijk vind ik het voorstel nogal zwak, maar voor mij persoonlijk is er één bijkomend zeer groot nadeel aan het voorstel:

Het KWPN laat aan de regio's over of ze het overnemen of niet.
Dat houdt dan gelijk in dat Drenthe niet meedoet. Drenthe doet nooit mee.........
De splitsing dressuur-springen duurde hier ook al 3 jaar langer.
Gelukkig gaan we de goede kant op: de grote fokkers dekken sinds kort springpaarden bij Gribaldi en Jazz-bloed....... Opportunisme troef Haha!

Persoonlijk maakt het me trouwens niet veel uit. Ik ben in principe altijd voor vrijheid en blijheid. Dus een extra optie juich ik van harte toe.
En dan niet zeuren dat er niemand meer met zijn paard naar de opnamedag gaat, en dat dat niet goed is voor het publiek.
Daar komt namelijk toch nooit een hond HOND kijken.........
Misschien triest om te vermelden, maar wel een feit.... Verdrietig

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:21

Citaat:
Drenthe doet nooit mee.........
De splitsing dressuur-springen duurde hier ook al 3 jaar langer.
Gelukkig gaan we de goede kant op: de grote fokkers dekken sinds kort springpaarden bij Gribaldi en Jazz-bloed....... Opportunisme troef

Wat vreselijk voor je!!! Ach gut
Die Drenthen zijn wel trendsetter hoor met die Gribaldi's en Jazzen op springpaarden!!
Kun je trots op wezen!!! Knipoog
Wij eilanders doen daar zeker langer over!! Clown

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:19

Inmiddels zijn we een half jaartje en wat ervaringen verder.

Ik neem aan dat de meesten weten hoe de thuiskeuring is geregeld.
Kort samengevat, thuiskeuring is het opmaken van een lineaire score en een beoordeling van de beweging, nl. stap en draf aan de hand.
Als de merrie in het stamboek wordt opgenomen krijgt ze als predicaat stb.ext.

Inmiddels hebben er een aantal thuiskeuringen plaatsgevonden en lijkt het in een behoefte te voorzien.
Er is een behoorlijke deelname en de eigenaren zijn erg te spreken over deze vorm van keuren.
Vaak is er ruimte voor een gesprek en het geven van een advies, bijv. voor een evt. hengstenkeuze. Ook kan men advies krijgen om met de merrie alsnog naar de lokale stamboekopname te gaan omdat ze sterwaardig is.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:54

Als het goed is en Max heeft op tijd opgegeven gaan wij met de merrie ook naar de thui9skeuring.
Ze is nu alleen veulenboek en dan iig met een beetje geluk stamboek.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:41

Avelienvd schreef:
Als het goed is en Max heeft op tijd opgegeven gaan wij met de merrie ook naar de thui9skeuring.
Ze is nu alleen veulenboek en dan iig met een beetje geluk stamboek.

:? Hoe doe je dat, naar de thuiskeuring gaan? :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:14

Grappenmaker.
Het kon thuis maar ook bij een hengstenhouder.
wij gaan dus naar die hengstenhouder.
Maar dat heet nog steeds thuiskeuring

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:35

Het aan huis keuren in de context van dit topic ben ik ni meteen vertrouwd mee.

Maar vind het wel helemaal top, dat het KWPN dit jaar (2 jaar via eigen DA moeten doen, daarvoor niet)terug aan huis komt in België om veulens te schetsen en te chippen.

Het is wel een stamboek dat moeite doet, kan je niets van zeggen +:)+