Fjord inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Re: Fjord inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:18

Dakota is nu 1,5 jaar en volgend jaar rond deze tijd wil ik gaan beginnen met wennen aan een hoofdstel. Inrijden zou ik met 3,5 jaar willen doen maar het ligt er een beetje aan hou hij uitgroeit hij is namelijk nog al aan de maat voor een jaarling (1.45!)

rebel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:56

Ik hep mijn fjordje niet zelf ingereden was daar nog te jong voor.
en, ze was door een paar meiden ingereden daarna is er 3 jaar niks mee gedaan en toen kwam ik maar het lukte egt niet, ik hep hulp gevraagd en nu gaat het hartstikke goed! Haha!

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:50

Dreeke schreef:
Dakota is nu 1,5 jaar en volgend jaar rond deze tijd wil ik gaan beginnen met wennen aan een hoofdstel. Inrijden zou ik met 3,5 jaar willen doen maar het ligt er een beetje aan hou hij uitgroeit hij is namelijk nog al aan de maat voor een jaarling (1.45!)

Haha las dat jou jaarling ook al zo groot is:) Djarne is ook al 1,43 m en dus ook flink aan de maat. Hij is geboren op 13 mei 2007 Lachen Ook anderhalf dus. Wat grappig Lachen Mooie kerel zeg, Dakota Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:34

Bente is nu 3,5 maar ik heb er 2 keer op gezeten.
Ik ben te vaak alleen en kon de tijd niet goed vinden, maar het is ook nog best een guppie..

Ik wil haar nu echt gaan oppakken.
Ze heeft overigens ook al wel een paar keer voor de kar gestaan.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:04

Ik ga Dani, als het allemaal meezit e.d., ook met 3 jaar inrijden. Wat ik me wel afvroeg nog, wanneer ga je langer rijden dan 2 a 3 keer in de week 15 minuten? Is dat afhankelijk van conditie of staat daar ook weer een leeftijd voor?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:25

afhankelijk van de conditie en hoe ze het oppikken, dat vind ik zoeizo dat dat hét uitgangspunt moet zijn en niet een of andere datum.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:32

Doriine schreef:
Hoe oud waren jullie fjorden toen ze ingereden werden en heb je het zelf gedaan of laten doen
Met colette wil ik gaan wachten tot ze 3,5 is en me zus en ik gaan het samen doen.
Ben benieuwd!

Hebben jullie al eens eerder een paard ingereden vraag ik me af?
Zo niet, doe het dan wel met een goede instructeur erbij.
3,5 is een mooie leeftijd om te beginnen, maar dan wel longeren en vanuit daar verder.Fjorden zijn laatbloeiers, dus neem er je tijd voor, het komt altijd weer naar je toe als je wat later begint.

~_Ellen_~

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:58

grietsjuh schreef:
Kwil mn paardjes beleren als ze drie zijn geweest :)

Echt wel:P en ik ga helpen :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:56

Ik heb nog geen paarden zelf ingereden, maar heb er uiteraard wel hulp bij van iemand die het wel kent. Al is het nu nog het meest laten wennen aan het ruitergewicht, balans e.d. Sturen lukt ook al een beetje en ze reageert prima op de stemhulpen.

__rosalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:14

mijn fjordje was 4 toen ik begon met indrijden. vannaf 3,5 zijn we al begonnen met langelijnen etc.
helaas er bij alkaar maar een stuk of 9 keer op kunnen zitten, aangezien we erachter kwamen dat hij artrose heeft.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:41

mijn spook (nu bijna 5) pakt het erg goed op, pas sinds afgelopen okt begonen met erop en beetje sturen etc, sinds 1 week lopeen we in de binnebak en hij doet t super, we doen het zonder hulp (want de meesten willen niet helpen, ?!) en ben erg trots dat we zo ver zijn gekomen. ga wel beginnen met lessen met hem om de doorrij fase goed aangeleerd te krijgen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:11

Rijanna schreef:
2,5 wennen aan hoofdstel en 3 inrijden..(2x in de week rijden 10 min)

Jammer dat je je dat met je eigen fjordje niet gedaan hebt ;)

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:37

Vippie schreef:
Rijanna schreef:

whaah,, ik dacht dat 1 topic met comentaar wel genoeg was.. controleren ze mij ook nog moet niet raarder!

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:47

Ik heb de mijne gekocht dat ze bijna 4 was ze had wel eens een zadel op de rug gehad maar daar was dan ook alles mee gezegd.
Toen ze van mij was,heb ik haar zelf ingereden,in het begin heb ik eerst enige tijd gelongeerd en daarna gecombineerd met buiten rijden en na driekwartjaar ben ik wel wekelijks gaan lessen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:26

Rijanna schreef:
Vippie schreef:

Rijanna schreef:
whaah,, ik dacht dat 1 topic met comentaar wel genoeg was.. controleren ze mij ook nog moet niet raarder!

Dat is toch niet zo vreemd :?
Je schrijft nu deze reactie terwijl je zelf met je 2,5 jarige al aan het springen bent :roll:

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:21

ik had genoeg comentaar terug gegeven geloof ik ..ze is 3 maarja dan nog heb gezegd dat ik rustiger ga doen..misgien wel haar weer rust geven en dan nog steeds doorgaan.. ik weet niet meer wat ik zeggen moet hoor..heb het nu wel vaak genoeg gehoord!!!!!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:50

Ze worden pas 3 op de dag dat ze geboren worden ;)

haha..trouwens,zie het nu pas,maar er is wat mis gegaan met m'n quote :Z :D

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:44

akci schreef:

officieel zijn ze p 1 januari van t jaar ouder, ook al zijn ze bv pas in de maand van dat jaar daadwerkelijk geboren

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:47

Carolinef schreef:
akci schreef:

officieel zijn ze p 1 januari van t jaar ouder, ook al zijn ze bv pas in de maand van dat jaar daadwerkelijk geboren

Vind dat altijd echt onzin....wie dat ooit heeft ingevoerd.
Aks is pas in juli geboren en nu dus pas echt 4,5.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:41

Carolinef schreef:
akci schreef:

Dat geldt alleen voor wedstrijden en paarden zonder papier waarvan men de geboortedatum niet weet, niet voor inrijden. Sommige mensen misbruiken deze regel zodat ze eerder aan de slag kunnen omdat ze geen geduld hebben ;)
Een paard wordt net als een mens pas een jaar ouder op de dag dattie geboren is. (een veulen wat op 31/12 geboren is is 1/1 toch ook geen jaarling :? )

Maargoed zoveel mensen zoveel meningen. :D

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:37

akci schreef:
Carolinef schreef:

Vind dat altijd echt onzin....wie dat ooit heeft ingevoerd.
Aks is pas in juli geboren en nu dus pas echt 4,5.

Tja onzin vind ik het niet... Het is gewoon makkelijker om die jaargang ineens te benoemen met de leeftijd die ze dat jaar krijgen. Anders is het ook zo'n gedoe.
Maar ik vind idd ook niet dat ze dat moeten gaan misbruiken om eerder in te rijden oid.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:27

don't blame the messenger he ;) , ik zeg (eigenwijs als ik ben) dat haakon ook nog maar 4,5 is

ladyinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:34

Carlo zijn we nu met z,n 2,7 jaar aan het hoofdstel laten wennen.
We doen af en toe grondwerk met hem ,over balkjes stappen,zigzaggend langs paaltjes lopen etc.
het moet wel leuk blijven voor hem.
we wachten nog even een jaartje met inrijden,maar willen voorjaar wel een zadeltje opleggen.
Merken dat hij groei stuipen krijgt,vandaar.

Wanneer wordt het zomer :=
http://ingeling-s.hyves.nl/

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:05

Hoi allemaal, Ik ben Angela en ik ben 29 jaar oud, mijn vader heeft een fjord gehad die was ongeveer 2,5 of 3 jaar oud en die
heb ik zelf ingereden, dat vond ik helemaal top, en nu is ze verkocht en ik vind het best jammer dat ze verkocht werd, want ik was best ver met haar, maar goed ze was niet van mij anders was ze wel gebleven, en nu heeft mijn vader een andere kocht van ongeveer van 3 jaar oud en die ben ik ook aan het inrijden maar daar ben ik ermee gestopt want zij verwacht ergens in mei, juni of juli
een veulen en ik weet niet hoe lang ik mag door rijden? maar als het veulen er is en ze is wat ouder dan dan pak ik het weer op.
Dit is mijn verhaal van het inrijden, Groetje van Angela

horselove88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:24

mijne was al ingereden ;)