met welke merrie ga je naar welke hengst??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:34

Ik heb een stermerrie van Faram en die krijgt een veulen van Odermus, waar de al 2 heel mooie hengstveulens van heeft gehad en hopelijk nu een merrie. De hengstjes zijn beide voor de sport verkocht. Ze gaat dit jaar bij Sam R. Van haar heb ik nog een driejarige merrie van Mermus, daar zoek ik nog een springgerichte hengst voor, langgelijnd met maat, daar ben ik nog niet uit. Ze is zelf 1.62m., kan goed bewegen en goed springen, zou iets langer gelijnd mogen zijn.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:51

rinnie1982 schreef:
Ik zou Nicole heel graag laten dekken, maar mijn vader vindt het dit jaar denk ik nog niet goed. Jammer, maar helaas.
Voor haar zoek een ik dressuurhengst met een goed front, die goed bergopwaarts loopt en een goed achterbeen heeft. Hij moet ook een fijn meewerkend karakter hebben. Mijn merrie is een Hofnar x Chronos. Pittige merrie als je haar niet iedere dag op de wei zet, maar wel heel lief. Af en toe een beetje lui. Ik vind haar zelf verschrikkelijk mooi om te zien, net zoals veel andere mensen die ik ken Lachen
Ik zat te denken aan Scandic of Special D. Misschien hebben jullie nog suggesties?

euhhhh, misschien is magic ronaldo wat?? Ook wel een drure hengst, maar heeft zelf een heel goed achterbeen gebruik.
Van zijn nakomelingen weet ik weinig.

Anders is er ook nog een skydance,r die behalve goed dressuur loopt, ook nog een aardig sprongetje kan maken.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:54

Koortje"]
[quote="sarabande"][quote="Koortje schreef:
[
Ik snap niet precies wat je daar mee bedoelt! Mijn leefomstandigheden en kwaliteit van Kore?? Hoe analyseer ik zoiets? Onze leefomstandigheden zijn prima, en Kore is ook een goed paard. Wat bedoel je precies???!!
[/quote]

Al eerder in alle vorige vragen van je is gevraagd wat voor papier heeft de merrie, hoe groot is ze heeft ze predicaten. Is het mogelijk om daar waar ze staat een merriebox te hebben en iedere dag de hele dag weidegang voor merrie met veulen

Sorry hoor, maar dat heb je nog niet aan MIJ gevraagd... maar goed, hier de antwoorden:
-papier is BWP, Feinschnitt I vd Richter X Furioso Z
- Kore is ongeveer 1.65, ze is alleen als veulen gemeten voor haar papier
- Ja het is mogelijk daar een merriebox te hebben
- Ja, de paarden komen er iedere dag op de wei

Kan je me nu dan misschien verder helpen????
[/quote]

Hmm, blijkbaar niet?

Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar.
Volgens mij is het Feinschnitt door sommige belgen erg geliefd en je komt het bloed geregeld eens tegen.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:56

Desiree schreef:
Royality, een monte cristo (van el corona x clavecimbel) x zeppelin x apple king xx.

je wilde toch een mak sportpaard? Montecristo`s zijn echt geen gemakkelijk paarden, van hemzelf hoor je niets meer waarom zou dat zijn? Montecristo is een lastpak x flegmatiek, Royality vind ik persoonlijk niet apart maar als je een brave merrie heb moet het kunnen toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:09

EmEm schreef:
Voor mijn merrie (keur preferent van Variant x Eros x Galopin) kies ik voor Krack C.
De merrie heeft een hengst met souplesse nodig. Verder geeft ze veulens van wisselende grootte, dus een hengst die wat groot fokt geeft me meer zekerheid. Ze heeft een super karakter dus dat is geen enkel probleem.
Wanneer het een merrieveulen wordt is het de bedoeling dat ze blijft. Een hengstveulen wordt verkocht.

Wil je niet demotiveren maar ik heb een Krackje van 1,52 m. Ik ken maar heel weinig grote Krack´s...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 20:10

Koortje in een ander topic van jou hebben zowel pipo als ik deze dingen al gevraagd maar geen antwoord gekregen. Maar wat jouw merrie betreft, in welk stamboek wil je het veulen inschrijven, het lijkt mij het beste dat je in dat stamboek verder kijkt. Zoals je weet heeft inschrijving in het KWPN stamboek nogal wat hindernissen zoals PROK en prestatietest. Verder ben ik niet op de hoogte van de Belgische fokkerij, dus waarschijnlijk kunnen anderen jou beter verder helpen, Chantal bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:12

Suzanne F. schreef:
Wil je niet demotiveren maar ik heb een Krackje van 1,52 m. Ik ken maar heel weinig grote Krack´s...

Wij hebben een krackje gefokt van 1.62m, wel heel goed bewegen, maar echt wat klein, en qua exterieur een beetje tegenvallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:15

Klopt!! Exterieurmatig is ie ook niet om naar huis te schrijven. Ben sowieso niet weg van de Krack nafok, uitzonderingen daargelaten..(Tommie-ven Haha! )

Vind Krack daar in igg niet op verbeteren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 20:17

Suzanne F. schreef:
Klopt!! Exterieurmatig is ie ook niet om naar huis te schrijven. Ben sowieso niet weg van de Krack nafok, uitzonderingen daargelaten..(Tommie-ven Haha! )

Krack zelf vind ik een fantastisch paard, en ik heb gehoord dat zijn nakomelingen hebben weten te overtuigen tijdens de hengstenkeuring, maar ik heb er ook veel gezien waar ik niet enthousiast over ben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 20:40

Pipo"]
[quote="Suzanne F. schreef:

Krack zelf vind ik een fantastisch paard, en ik heb gehoord dat zijn nakomelingen hebben weten te overtuigen tijdens de hengstenkeuring, maar ik heb er ook veel gezien waar ik niet enthousiast over ben.
[/quote]

Het gaat zoals bij iedere hengst om de combinatie. Als je in ogenschouw neemt hoe Krack gefokt is, kan je daar rekening mee houden. Hij is in ieder geval niet het antwoord op een kleine merrie. De hengsten op de hk waren allemaal super los in de kooi. Wellicht valt er iets te leren uit hun afstamming???

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:15

sarabande"]
[quote="EmEm schreef:
Voor mijn merrie (keur preferent van Variant x Eros x Galopin) kies ik voor Krack C.
De merrie heeft een hengst met souplesse nodig. Verder geeft ze veulens van wisselende grootte, dus een hengst die wat groot fokt geeft me meer zekerheid. Ze heeft een super karakter dus dat is geen enkel probleem.
Wanneer het een merrieveulen wordt is het de bedoeling dat ze blijft. Een hengstveulen wordt verkocht.

Bij dat bloed zou ik denken dat je elastiek genoeg hebt. Krack geeft heel goede bewegingen, maar staat niet garant voor maat ik zou daar even op letten voor ik zoveel geld uit zou geven, hij is erg duur.
[/quote]

Nou, helaas heeft mijn merrie zelf niet genoeg elastiek. Ik heb de nakomelingen van Krack op de de hengstenkeuring gezien en die hadden allemaal veel elasticiteit. Dus dat moet ik hebben. Qua maat betreft: volgens de hoogtemaatgegevens van het KWPN van Krack zit hij toch op 2,91, dan kun je toch wel zeggen dat hij vergrotend fokt! Natuurlijk komen er ook kleinere van, maar over het algemeen dan toch niet. Dat een aantal van de mensen die geantwoord hebben dan een kleine Krack hebben of gezien hebben: dat zijn dan eerder de uitzonderingen. De merrie is zelf 1,68 dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat met Krack wel goed komt. Ik weet dat hij erg duur is, maar ik ga toch graag voor een hengst die zich al wat bewezen heeft en waarvan al wat bekend is.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:21

Machie, Magic Ronaldo past niet bij Nicole, ik vind hem ook niet mooi. Dus houdt het snel op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:27

Je moet gewoon met Krack kijken naar de gehele lijn van de merrie, zit er ergens iets kleins tussen heb je kans dat je er een kleintje uitfokt.

Die van ons was ook een kleintje met superveel beweging, veel lossigheid. Maar wij zijn ook niet echt gek van grote paarden, zo tussen de 1.62 en 1.68 vind ik altijd een prima maat. En tuurlijk kun je leren van de bloedlijnen die je op de hengstenkeuring ziet. Maar gezien wat we hebben staan, geloof ik dat de fokker genoeg kennis van zaken heeft om te weten waar hij mee dekt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:28

en skydancer dan???
Dat vind ik persoonlijk een hele goeie hengst. Misschien nog wel wat jong.....

Maar verder weet ik niet hou jou merrie eruit ziet Haha!

(ennu8h, anders mag je mijn hengst wel hoor Haha!) Hij is heeel mooi, top karkte...... enz. enz.)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:33

Haha, tja hij's niet KWPN goedgekeurd hè Haha!
In mijn profiel staan foto's van Nicole.
Skydancer vind ik wel een leuke hengst, maar wil ik wel eerst nakomelingen van zien.
Net als wat Sarabande zie in het andere topic waar ik advies in vraag: Obelisk. Fok ik terug op het trakehner, en Obelisk geeft goede keuringspaarden. Nu nog zien hoe ze het in de sport doen natuurlijk, maar zo'n goede resultaten bij de keuringen heeft bijna geen enkele jonge hengst.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 21:40

nee nrps.....
Ja, dat hoor ik veel, 1st nakomelingen van skydancer. Ik ben ook wel heel benieuwd naar nakomelingen van hem. Ik heb skydancer al in de ring mogen bewonderen. En na die tijd ff met de groom van hem staan praten! Maar wat een lief paard is dat. Heel nieusgierig. Ik zou later wel een nakomeling van skydancer willen!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 00:46

Ik heb hier al een paar hengsten "voorbij zien komen " Knipoog , die wel interessant klinken!
Weet iemand een paar links waar ik deze heren zou kunnen zien en/of meer informatie over ze kan lezen ??

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:38

Ik weet niet welke hengst je bedoeld Sterre, maar hier iig een pagina over Skydancer http://www.idlstud.co.za/skydancer.html
Iets over de hengsten van Stal Roelofs (bijvoorbeeld Odermus R) kun je vinden op http://www.stalroelofs.com
Over Ronaldo info op http://www.magicstables.nl/
Op http://www.bvhh.nl kun je de gecertificeerde hengstenhouders vinden. Als je dan bij dekstations kijkt, zie je ze staan. Sommigen hebben ook een website. Door op de link te klikken kom je daar Lachen Misshcien kom je daar nog wat interessante hengsten tegen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 11:46

Aahh.. Bedankt! Dan kan er tenminste weer verder "geneusd worden" Knipoog !!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 10:49

Wouter24"]
[quote="Desiree schreef:
Royality, een monte cristo (van el corona x clavecimbel) x zeppelin x apple king xx.

je wilde toch een mak sportpaard? Montecristo`s zijn echt geen gemakkelijk paarden, van hemzelf hoor je niets meer waarom zou dat zijn? Montecristo is een lastpak x flegmatiek, Royality vind ik persoonlijk niet apart maar als je een brave merrie heb moet het kunnen toch?
[/quote]

Dan lijkt royality dus niet op zijn vader! hij heeft namelijk een voorbeeldig karakter, en ik denk zelfs dat de meeste dressuurruiters nog liever wat meer pit hadden willen zien.

Suzanne, ik ken 1 krack en dat is nu net een heel groot paard, iets van 1.72m.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 11:48

Het probleem met groot fokkende hengsten is vaak dat er geen adequate gegevens zijn. Strooiers staan vaak te boek als groot fokkend, eenvoudigweg omdat hun kleine producten niet ingeschreven worden. Iedereen zal wel grote en kleintjes kennen van zulke hengsten. In het verleden was Joost een bekend voorbeeld hiervan. Hij fokte enorme massale grote paarden, en beeldschone bijna arabisch aandoende kleintjes. Recenter zijn Contango en ook Beaujolais voorbeelden van deze vorm van strooien. De stam waaruit Beaujolais kwam fokte geweldige sportpaarden, maar het was schipperen met de maat. Neef/oom Bergerac die gelijk werd goedgekeurd fokte bijna uitsluitend kleintjes. Ook Flemming wil nog al eens onder de maat fokken. Op de afstammelingen keuring indertijd van Krack hadden de fokkers en de eigenaar van Krack dat best begrepen en er liepen dus bijna uitsluitend grote langgelijnde merries. Wat ik hiermee zeggen wil is dat je bij een hengst waarvan je in de afstamming kan zien dat hij de mogelijkheid geeft tot strooien, je heel zwaar gaat gokken als je die kruist met een merriestam die hetzelfde doet. Als je die gok toch welbewust neemt ga je wel een spannende tijd tegemoet Knipoog

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:08

Desiree schreef:
Dan lijkt royality dus niet op zijn vader! hij heeft namelijk een voorbeeldig karakter, en ik denk zelfs dat de meeste dressuurruiters nog liever wat meer pit hadden willen zien.

zoals ik al zei, flegmatiek, hij is pas vijf wacht maar tot ie echt aan het werk moet...

Hij kan een uitzondering zijn, maar waarom is ie niet wpn gekeurd?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:07

Wouter24 schreef:

zoals ik al zei, flegmatiek, hij is pas vijf wacht maar tot ie echt aan het werk moet...

Hij kan een uitzondering zijn, maar waarom is ie niet wpn gekeurd?

Mijn merrie is al een hete donder, daar moet ik niet een hete hengst bij hebben.

Hij staat rechtsvoor iets of wat frans (zelf zie ik het niet hoor) en daarom is hij afgekeurd. Maar het AES vindt hem wel goed.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:24

afgekeurd? ster. tweede/derde bez. aangewezen hengst. het woord afgekeurd zegt me niet zoveel, Sir Sinclair heeft voor en achter kromme poten maar kan wel gaan als de brandweer daarom is ie ggk, daarom zou ik graag willen weten wat het wpn niet goed genoeg vond, jij niet?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:24

Oei, erg geheime informatie.. Daar kunnen we nog niet aan beginnen. We hebben al wat ideeën, maar de veulens moeten het nog uitwijzen wat de uiteindelijke beslissing nou eigenlijk wordt.