annuleringen verkoop veulens

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

watnou

Re: annuleringen verkoop veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:47

Ik heb ooit vaker een soortgelijke afspraak gemaakt met iemand anders. deze kwam gelukkig altijd de afspraak na. deze aanbieding leek ook te mooi om waar te zijn.
was het dus ook, maar ja nu zit je met de gebakken peren,
Veulen daar/ geen betaling / en het gevoel dus echt genaaid te zijn.
wat zou het toch zijn? kredietcrisis ???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:03

watnou schreef:
wat zou het toch zijn? kredietcrisis ???

Nee een hufterige instelling, kom je wel vaker tegen in de paardenwereld als het om koop en verkoop gaat.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:25

Het is schering en inslag, teveel vertrouwen hebben in je medemens is erg gevaarlijk zie je wel.

Bij rechtsbijstand neerleggen, die zullen gaan vorderen, indien ze niet in het gareel gaan dan wordt het rechtbank. Let er wel op dat, indien de rechtsgang gemaakt moet worden, je een goeie advocaat neemt.

Voor meer info mag je me een PBtje sturen.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:50

Wie heeft de papieren van het veulen, als jij ze nog in je bezit hebt, haal je het veulen op betaald de stalling en klaar.Lijkt mij wel zo logisch dat jij de papieren nog in je bezit hebt.

Diegene waar wij ons veulen hebben gekocht dit jaar wilde helemaal geen geld ook geen aanbetaling, want tot het moment van afleveren was het hun verantwoording.

En gewoon betalen bij alflevering, en anders was hij mee terug gegaan.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:00

Lida3 schreef:
Wie heeft de papieren van het veulen, als jij ze nog in je bezit hebt, haal je het veulen op betaald de stalling en klaar.Lijkt mij wel zo logisch dat jij de papieren nog in je bezit hebt.

Diegene waar wij ons veulen hebben gekocht dit jaar wilde helemaal geen geld ook geen aanbetaling, want tot het moment van afleveren was het hun verantwoording.

En gewoon betalen bij alflevering, en anders was hij mee terug gegaan.

In het bezit zijn van de papieren, geeft geen eigenaarschap aan, Grote denkfout van veel paardeneigenaren!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:01

Cute schreef:
Een contract en aanbetaling geven ook geen 100 procent zekerheid, ik spreek uit ervaring helaas.

Hey, wat is er gebeurd? Ach gut
Er komt vanmiddag een heel aardige meid voor een paard van mij, en als zij het koopt zal ze een aanbetaling doen omdat ze het dier pas een week later op kan halen.

Eerlijk gezegd vind ik dat ze dan 1/3 mag dokken, zodat ik zeker weet dat ze voor hem gat.

Is dit contractueel wettelijk te praktizeren? Ach gut

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:09

Ik ben zelf ook op zoek naar een jong paard. Ik verwacht niet dat verkopers het paard vasthouden. Als ik na een aantal keer bezichtigen nog zo enthousiast ben dan wil ik zelf een contract en aanbetaling doen. Zo maak je duidelijke afspraken en weet je waar je aan toe bent, van beide kanten.

Het gebeurt namelijk ook nog wel eens andersom, dat het paard voor of meer geld of andere reden wordt doorverkocht aan iemand anders. Even off-topic.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:51

detour schreef:
Cute schreef:
Een contract en aanbetaling geven ook geen 100 procent zekerheid, ik spreek uit ervaring helaas.

Er komt vanmiddag een heel aardige meid voor een paard van mij, en als zij het koopt zal ze een aanbetaling doen omdat ze het dier pas een week later op kan halen.

Eerlijk gezegd vind ik dat ze dan 1/3 mag dokken, zodat ik zeker weet dat ze voor hem gat.

Ik had zowel mijn hengstveulen als merrieveulen verkocht en beide gaan last minute niet door! Het hengstje had ik zelfs al in augustus verkocht.
Dus ik baal behoorlijk!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:14

heel vervelend zeg Cute!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:34

Da's zeker vervelend.
Ik heb ook geen idee of voorschot dus handig is, hoop maar dat als ze mijn dier wil kopen, het geen gedoe geeft.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:45

detour schreef:
Cute schreef:

Dat die meid heel aardig is doet niet ter zaken, mensen lijken vaker heel aardig en blijken niet te zijn wat ze lijken.

Leg vooral zoveel mogelijk vast in een contract, aardig of niet, getuigen erbij maakt het ook wel een stuk makkelijker, dit alles voor het geval dat er plots Alzheimer-achtige kwalen de kop opsteken bij de aspirantkoopster.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:47

Thanks, da's een goeie zakelijke insteek. Ik wilde sowieso een contractje maken en manlief is dan ook thuis dus dan heb ik een getuige.

En je hebt gelijk, je kunt je enorm vergissen in mensen, helaas...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:50

Handig als je een buitenstaander erbij laat zijn, je man is eigen en heeft zelf dus ook belang.
Laatst bijgewerkt door krackertje op 31-10-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:51

Thanks!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:56

Daarom heb ik mijn veulen pas toen hij afgespeend kon worden te koop aangeboden.
Nou heb ik ook het geluk dat ik de ruimte heb , en dus geen druk achter de verkoop zat.
Gewoon omdat vaak mensen afhaken als er te lang tussenzit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:05

Hier vraag ik een aanbetaling van 25-30% ongeveer. Bij ophalen de rest afrekenen, zoniet komt het veulen de plaats niet af.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:00

Bij niet afgespeende veulens is het verstandig een zogenaamde "cp-levering" (meer info via pb want veel te juridisch voor hier) af te spreken. De eigendom en het risico gaan dan bij het ondertekenen van de overeenkomst over op de koper. De verkoper (dus eerst eigenaar) wordt vanaf dat moment houder (houder en eigenaar zijn verschillende juridische hoedanigheden) en de koper wordt eigenaar van het veulen. Op die manier kan de volledige koopprijs worden voldaan en kan geen van de partijen nog terugkrabbelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:04

Bij jou ook al??
Mij lieten ze ook met veulen zitten op het laatste moment. Tja meer dan een aanbetaling kan je toch niet doen. Gewoon de aanbetaling houden uiteraard en een nieuwe koper zoeken. Ik was hem gelukkig binnen een week alweer kwijt.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:11

Hopelijk ben ik ze ook weer snel kwijt.
Ze kunnen nu in ieder geval direct gespeend worden dus kunnen ze meteen het hele bedrag betalen en het veulen meenemen!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 22:13

blijkbaar helpen een contract en aanbetaling dus niet.... verkopen tegen de tijd dat ze gespeend kunnen is in mijn ogen ook maar voor enkele een optie omdat je dat kans loopt ermee te blijven zitten in de opfok.

wordt een aanbetaling van 50% geaccepteerd door kopers?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:32

Ik denk door sommige wel maar ik vrees dat je er ook wel serieuze klanten mee wegjaagt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:44

Katja schreef:
Ik denk door sommige wel maar ik vrees dat je er ook wel serieuze klanten mee wegjaagt.

Precies en dat is waarschijnlijk ook het probleem, men is zo blij dat men een koper heeft.
Oplossing niet fokken als het in eerste instantie niet voor jezelf is.
Fokken voor verkoop levert zelden wat op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:06

sarabande schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens maar ik snap wat je bedoelt.

Qua aanbetaling is het meestal 1000 euro aanbetalen dus ja, echt vetpot is dat ook niet. Maar 50% is niet doorsnee in ieder geval.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 16:01

sarabande schreef:
Precies en dat is waarschijnlijk ook het probleem, men is zo blij dat men een koper heeft.

Met het met beide stellingen niet eens.

Er is altijd minder dan 50% kans dat het in eerste instantie voor mezelf is. Hengsten gaan altijd weg en merries blijven alleen als ze me zelf genoeg aanstaan. Wil niet eindigen als verzamelaar.

Maar het topic is geopend om een discussie te openen hoe om te gaan met kopers die zich niet aan afspraken houden dus bovenstaand is niet relevant...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:44

Dat is in zoverre relevant dat wanneer men wat meer nadenkt bij het fokken, bijvoorbeeld niet alleen over de hengstenkeuze, maar ook over de toekomst van het te geboren veulen, dit soort ellende voorkomen kan worden.
De reden dat zoveel kopers zich terug trekken is dat de kredietkrisis het overschot aan veulens scherp op de kaart gezet heeft, dat kon niet uitblijven er wordt gewoon veel te veel gefokt.
Als je fokt moet je je altijd afvragen wil ik het hebben, zo ja prima, zo nee waarom zou iemand anders er dan wel mee opgezadeld willen worden?????