Mishandeling of niet ?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mishandeling of niet ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:03

ellepel schreef:
die energie gaat vanzelf weg joh, laat hem anders dagelijks even flink rennen?
niet teveel krachtvoer geven ,een handje is genoeg.

misschien is hij zo druk omdat hij vlak bij de merrie staat?

Hij krijgt dus geen kracht voer.
Alleen 2 appeltjes ofso.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:03

Soms is het verstandiger om er dan idd even zelf op te stappen. Liever niet natuurlijk, maar als het anders gevaarlijk wordt voor hem zelf...

Zo keur in bijv het schoppen van een paard niet goed, maar mijn paard heeft mij 1 keer opzettelijk een trap verkocht. Omdat ik wou voorkomen dat ze weg wou rennen en het touw dus niet los liet. Ze draaide echt haar kont in en trapte mij letterlijk van het touw af. Toen heeft ze er eentje terug gekregen hoor. Niet hard, maar ze schrok er wel van. Daarna is het niet meer voorgekomen. Maar de situatie werd gewoon gevaarlijk...

MarZZJaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:05

ik vind er meteen op wel tevlug. maar ik vind het wel voor 1 x kunnen jou op die pony. wel had ik gedaan toen hij braaf was uitstappen en afzadelen, nu heb je uitgrstapt nadat hij nog gekliert had en zo denkt hij dat als hier kliert hij dan mag stoppen snap je het nog:P?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:06

eilleen333 schreef:
Soms is het verstandiger om er dan idd even zelf op te stappen. Liever niet natuurlijk, maar als het anders gevaarlijk wordt voor hem zelf...

Zo keur in bijv het schoppen van een paard niet goed, maar mijn paard heeft mij 1 keer opzettelijk een trap verkocht. Omdat ik wou voorkomen dat ze weg wou rennen en het touw dus niet los liet. Ze draaide echt haar kont in en trapte mij letterlijk van het touw af. Toen heeft ze er eentje terug gekregen hoor. Niet hard, maar ze schrok er wel van. Daarna is het niet meer voorgekomen. Maar de situatie werd gewoon gevaarlijk...

Ik wau dus ook dat haar niks over kwam.
Maar ze rijdt nu ook maar net 4 maanden..
En rijdt netjes en durft wveel.
Na 2 maand sprong ze al 40 cm
En nu ze 4 maand rijd heeft ze met een D-pony 1,05 gesprongen.
Dus maar het is en blijft een shetland!
En een hengst dus loop liever dat risico niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:07

MarZZJaa schreef:
ik vind er meteen op wel tevlug. maar ik vind het wel voor 1 x kunnen jou op die pony. wel had ik gedaan toen hij braaf was uitstappen en afzadelen, nu heb je uitgrstapt nadat hij nog gekliert had en zo denkt hij dat als hier kliert hij dan mag stoppen snap je het nog:P?

Neej ze moest eerst zelf nog een kleinstukje stappen met hem en draven.
Het rare is als ik er een lonzeer zweep achter hou loopt die gewoon netjes ..
Maar ik ga er niet achter aan renne een half uur lang.
Maar neej ze moet hem nu gewoon zelf aan pakken! Lukt het niet word het lonzeerzweep xD

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:13

4 maand ? Zou haar dan nog niet eens in de buurt laten van een (onbekende) hengst, maarja ..
Laat het ruitertje lessen bij een gediplomeerde instructrice Lachen, die zal er meer raad mee weten. Wij kunnen immers niet door een scherm heen kijken. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:17

Nog meer commetaar ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:18

Macholover, je lokt het zelf wel een beetje uit, alleen de titel van je topic al Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:21

suleilitha schreef:
Macholover, je lokt het zelf wel een beetje uit, alleen de titel van je topic al Lachen

Thja ik wil de waarheid weten.

De meeste vinden dat ik hem moet laten wenne dus dat ga ik doen.
En verder dat ik dr effen opzat om hem voorwaard te rijden?
Nou ik ben ook te lang maar niet voor een keertje.
Wel voor iedere dag Knipoog
Daarom rijdt dat meisje dr ook verder op en IK dus NIET.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:22

3Hearts schreef:
4 maand ? Zou haar dan nog niet eens in de buurt laten van een (onbekende) hengst, maarja ..
Laat het ruitertje lessen bij een gediplomeerde instructrice Lachen, die zal er meer raad mee weten. Wij kunnen immers niet door een scherm heen kijken. Knipoog

Whaha neej indd maar ze gaat nu al ruim 6 weken naar les hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:23

Ik denk niet dat de waarheid op bokt te vinden is, meissie.

xXlouiseXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:25

leuk een shetlander:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:26

suleilitha schreef:
Ik denk niet dat de waarheid op bokt te vinden is, meissie.

Vele meninge samen worden voor mij een feit en een feit is iets dat echt waar is.
Dus .. iedereen zegt dat ik te groot ben ben ik ook ..
Maar zekers niet voor 1 keertje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:26

xXlouiseXx schreef:
leuk een shetlander:D

Dankje xD

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:28

Ik vind het erg overdreven dat sommigen advieseren om de pony 1 a 2 weken te laten wennen.Hoe doen diegene het dan die op wedstrijd gaan? Die laten het paard toch ook niet eerst 1 week wennen aan een andere omgeving. Verward Je kan gerust gelijk rijden ,hoor.Alleen kan je er beter zelf niet meer opstappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:29

ESSIE70 schreef:
Ik vind het erg overdreven dat sommigen advieseren om de pony 1 a 2 weken te laten wennen.Hoe doen diegene het dan die op wedstrijd gaan? Die laten het paard toch ook niet eerst 1 week wennen aan een andere omgeving. Verward Je kan gerust gelijk rijden ,hoor.Alleen kan je er beter zelf niet meer opstappen

Neej zei ik ook al tegen iemand.
En tja hij was ontiegelijk aan het kloten
Dus ik heb hem alleen voorwaars gereden en toen dr af gegaan meer niet.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:43

dit stukje vond ik op een website:

Nu zijn er nog altijd mensen die denken dat grote paarden sterker zijn, en dus beter bestand tegen het gewicht van een ruiter. Dit is echter een misverstand; niet de stokmaat, maar de bouw is bepalend. Shetlanders, de bekende schattige kinderpony's uit de Schotse Hooglanden met een maximale stokmaat van 1.10, zijn van oorsprong pakpony's. Ze droegen met gemak gewichten van 70 tot 80 kg door het woeste Schotse landschap, dus desnoods ook een volwassen man! Dit ziet er misschien niet uit, maar aan hun kracht zal het niet liggen. Door hun brede, korte rug en korte benen zijn ze even sterk als een warmbloed van meer dan een halve meter groter.

Persoonlijk vind ik het geen mishandeling hoor.
Vroeger (was net zo groot als jij daar en net zo zwaar) reed ik ook weleens op een shetje. Gewoon langs de weg heel rustig.
Toen we eens met een groepje weggingen gingen de meiden een rengalopje maken en zeiden van: " nou wachten jullie maar hier want dat trekt die shet toch niet"
Dus die meiden spurtten ervandoor en wat denk je? Shet nam ineens de benen en galoppeerde ze zo voorbij.
We lachen allemaal zo in een deuk dat ik van de lach van de pony ben gerold.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:48

huppelz schreef:
dit stukje vond ik op een website:

Nu zijn er nog altijd mensen die denken dat grote paarden sterker zijn, en dus beter bestand tegen het gewicht van een ruiter. Dit is echter een misverstand; niet de stokmaat, maar de bouw is bepalend. Shetlanders, de bekende schattige kinderpony's uit de Schotse Hooglanden met een maximale stokmaat van 1.10, zijn van oorsprong pakpony's. Ze droegen met gemak gewichten van 70 tot 80 kg door het woeste Schotse landschap, dus desnoods ook een volwassen man! Dit ziet er misschien niet uit, maar aan hun kracht zal het niet liggen. Door hun brede, korte rug en korte benen zijn ze even sterk als een warmbloed van meer dan een halve meter groter.

Persoonlijk vind ik het geen mishandeling hoor.
Vroeger (was net zo groot als jij daar en net zo zwaar) reed ik ook weleens op een shetje. Gewoon langs de weg heel rustig.
Toen we eens met een groepje weggingen gingen de meiden een rengalopje maken en zeiden van: " nou wachten jullie maar hier want dat trekt die shet toch niet"
Dus die meiden spurtten ervandoor en wat denk je? Shet nam ineens de benen en galoppeerde ze zo voorbij.
We lachen allemaal zo in een deuk dat ik van de lach van de pony ben gerold.

Whaha debakt Knipoog
Heb je ene link voor mij??
En dit was maar 1 maalig Knipoog
Als ik een rij pony wauw dan kocht ik wel een d-pony hoor Knipoog
Maar hij is dus voor haar.
Hopelijk gaat ze hem ook uitbrengen enso.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:53

Ook al zou ze niet te zwaar zijn, een te lang persoon is ook schadelijk voor een shetlander. Ook met je lengte kun je een pony in de weg zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:54

Calanddra schreef:
Ook al zou ze niet te zwaar zijn, een te lang persoon is ook schadelijk voor een shetlander. Ook met je lengte kun je een pony in de weg zitten.

Ach ja 1 keer is nog altijd iets anders dan altijd 7 dagen in de week ...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:54

ESSIE70 schreef:

Ik neem aan dat je een paard dat op wedstrijd gaat ook laat wennen. Dat je niet bij de eerste keer verwacht dat je eerste wordt. Tenminste, ik zou dat niet doen.
Niet elk paard is ook geschikt om te verhuizen. Mijn paard zou nu op wedstrijd helemaal gek worden. Daar is ze nog niet klaar voor. Elk paard is anders, en ik kan niet door een scherm kijken, maar ik deel graag mijn ervaringen, misschien heeft TS er wat aan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:55

macholoverr schreef:
Calanddra schreef:

Zelfs al doe je het maar één keer, dat is geen reden om iets wat fout is goed te keuren Knipoog .

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:55

macholoverr schreef:
Calanddra schreef:

Zolang het maar bij 1 keer blijft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:57

Fout is het zlekers niet!
Als een manege pony zit te klieren en gooit iemand er 3 keer af.
Dan word er 9 van de 10 keer een te groot iemand opgezet!
Net zo als Wodan zat te klieren!
En ik wil gene ongelukken Knipoog
En waarom zou ik er vaker op gaan als ik weet dak te groot ben??

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:59

Dat ze dat op een manege doet betekent niet dat het goed is.

Als Wodan zo vervelend is zou ik erover nadenken om hem te castreren. Grote kans dat hij rustiger wordt. Ook krijg je dan geen problemen meer als hij in de buurt is van een merrie