zilvergen of uiting van schimmelgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:15

pemanima schreef:
Ik ben wel benieuwd welke stam dat is.
Vind het wel heel appart staan een donker paard met zilverkleurige manen en staart

Oude bloedlijnen die zilver gen drager is:
Nubert of Olivier of Elegant of Coco.
Valt wel erg op dat de zilver die je tegenkomt allemaal terug op deze hengstenstam gaan

Dit zijn de namen van oude fokkers,1960's-'80, die bekend waren om hun 'apart' gekleurde paarden (lees: zilverbruin):
- Jac. Wierda, Noordwolde (Fr.).
- Jan Bosma, De Hoeve (Fr.).
- J.J. Snip, Allardsoog. (Fr.).
- fokker Iregon: Fok.: H. te Luggenhorst, Lintvelde (Geld.) en
J.J.G. Zomer, Odijk (Utr.).
- j. Elzenga, Finsterwolde
- A.]. de Vries, Oldeholtpade

KWPN die zilverbruin zijn:
- Iregon: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7076
- Baltus: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=8057
- Goya: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=22651
- Bustron: zou ook een zilverbruin veulen hebben en het kan niet! van moeder's kant komen: hij gaat terug op Nubert: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1758
- Havanna: gaat terug op Egert/Nubert en Olivier/Elegant: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=9714
- Sander: weet niet met 100% te zeggen of hij zilver drager is: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=24627
http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2002/ ... ander.html

Tot hier de 'zilver' onderzoek ......

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:17

Oakland1990 schreef:
Afbeelding Deze zou volgens de eigenaar tussen donkere zweetvos en palomino inzitten. Witte staart en lichtgrijze manen.
de vachtkleur is lichtbruin, hier is hij geschoren geloof ik...

Welke afstamming heeft ie?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:24

De rechtse dame is geen palomino(geen creme-gen) maar een vos met twee zilver-genen.
Geen grijs te bekennen...

Afbeelding

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:07

Nog meer 'geen grijs' ziver:

Afbeelding
Black-silver

Afbeelding
Bai-silver

Volgens mij steekt er wat anders achter dan een zilver-gen.(maar weet niet wat )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:13

jodi schreef:
De rechtse dame is geen palomino(geen creme-gen) maar een vos met twee zilver-genen.

Afbeelding

Fijn dat ze hebt laten DNA testen en daarom weet dat zij homozygoot is voor zilver!!!
De meeste fokkers (of eigenaren) doen geen moete om hun paarden op kleur te laten testen als ze weten dat er een kans is dat er een 'aparte' kleurtje tussen zou kunnen zitten.

Zilver toont niet op vos dus in dit geval zijn de witte manen en lichte haren in de staart waarschijnlijk nav een andere gen (sabino misschien?).

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:25

Peterina schreef:
Oakland1990 schreef:
Afbeelding Deze zou volgens de eigenaar tussen donkere zweetvos en palomino inzitten. Witte staart en lichtgrijze manen.
de vachtkleur is lichtbruin, hier is hij geschoren geloof ik...

Welke afstamming heeft ie?

Hij heet Waterhoeks Pietro, ik kan het wel even voor je opzoeken.
Edit: NewForestpony van Floor x Fivelingo's Robijn
Hij is verkocht blijkt nu, ik hoop hem iig op wedstrijden te blijven zien! Wint ook heel erg veel! Prachtige pony is het.

Afbeelding Manen los, ook zilver/wit

http://www.dressagevanorshaegen.be/images/d0598663e61a179ee8c78526fdc6b3bb.jpg Zijn advertentie
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 31-10-08 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:30

Met die afstamming is hij een palomino + sooty! Absoluut geen zilver gen te bespuren!!!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:36

Clown En wat is het verschil Tong uitsteken

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:38

Peterina schreef:
jodi schreef:

Fijn dat ze hebt laten DNA testen en daarom weet dat zij homozygoot is voor zilver!!!
De meeste fokkers (of eigenaren) doen geen moete om hun paarden op kleur te laten testen als ze weten dat er een kans is dat er een 'aparte' kleurtje tussen zou kunnen zitten.

Zilver toont niet op vos dus in dit geval zijn de witte manen en lichte haren in de staart waarschijnlijk nav een andere gen (sabino misschien?).

Hoop dat het geen sabino is,dat is niet toegestaan Clown

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:40

Maar waar komt nu dat oud-grijs vandaan?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:52

Mijn pony staat te boeke als zweet-vos. Ik zelf zit te twijfelen om haar te laten testen op zilver gen.

Hier als veulen:
Afbeelding

Jaarling:
Afbeelding

Twenter:
Afbeelding

Vier jaar (zie ook de vlekken op haar rug... die heeft ze elke keer bij verharen)
Afbeelding

In de zomer (bijna chocolade bruin)
Afbeelding

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:55

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:57

Wat een toverbal!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:09

jodi schreef:
Peterina schreef:

Hoop dat het geen sabino is,dat is niet toegestaan Clown

Waarom is sabino niet toegestaan? Sabino bestaat in de meeste rassen, ook bij morgans. In de U.S.A. (hoofdstamboek dus) worden wel morgans ingeschreven en geregistreert met sabino. Een bles of witte sokje kan al een aanwijzing zijn dat het paard sabino draagt. Lijkt mij sterk dat alle paarden met bles, sokje, enz niet toegestaan worden?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:13

jodi schreef:
Maar waar komt nu dat oud-grijs vandaan?

Bedoel je met 'oud-grijs' de grijs-achtig kleur in de manen? Dit zijn niet echte grijs gekleurde haren maar witte (of bijna wit) haren met waarschijnlijk de toevoeging van bijvoorbeeld sooty gen wat alles dan 'vuile' maakt kwa uitzicht.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:17

Oakland1990 schreef:
Clown En wat is het verschil Tong uitsteken

Het verschil ligt aan de basis kleur. Een palomino = vos + creme; een zilverappelbruin = bruin + zilver; een zweetvos = vos + flaxen.

Het sooty gen kan aangezien worden als een gordijn die over de kleur hangt en die 'vuile' maakt.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:24

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:26

Peterina wat denk jij dat mijn pony voor kleur is gezien de bovenstaande foto's?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:36

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:37

AngelsDitch schreef:
Peterina wat denk jij dat mijn pony voor kleur is gezien de bovenstaande foto's?

Echt een toverbal in elk geval!!

Ik zou een zilver test doen ... kost niet duur (+/- 18 euro/$25 bij Animal Genetics) ... en dan weet je het zeker. (zou ook op rood laten testen ... weet je meteen of zij idd vos is)
Een zweetvos is ze echt niet ... ik twijfel zelfs aan de vos ... van de foto's zou ik richting bruin denken met idd zilver.
Bij heterozygoot zilver op bruin hebben de onderbenen een lichtere kleur en de manen en staart vaak 'gepepperd' met witte/zilver-achtig haren.
Als zij wel zilver positive test dan komt het van de vader want de moeder toont gewoon bruin op de foto's?!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:07

Bedankt! Ik heb je een pb gestuurd

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:08

Moeder is overigens inderdaad een gewone bruine (wel vaker wildkleur door gefokt), vader is een (op papier) zweetvos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:37

Oakland1990 schreef:
Hij heet Waterhoeks Pietro, ik kan het wel even voor je opzoeken.
Edit: NewForestpony van Floor x Fivelingo's Robijn
Hij is verkocht blijkt nu, ik hoop hem iig op wedstrijden te blijven zien! Wint ook heel erg veel! Prachtige pony is het.

http://www.koopeenpaard.nl/includes/small/604089959d.jpg Manen los, ook zilver/wit

http://www.dressagevanorshaegen.be/images/d0598663e61a179ee8c78526fdc6b3bb.jpg Zijn advertentie

Waterhoeks Pietro is een palomino. Floor zelf is een donkere palomino, heb haar vaak genoeg gezien op foto's. Ze staat namelijk in de weide samen met haar dochter Waterhoeks Sissi, en dat is een normale palomino, die als vader de bruine Locky Longshot heeft.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:40

Als Nubert of Olivier of Coco of Elegant de veroorzakers zouden zijn voor het zilverappel-gen dan zouden er veel meer zilverappelgekleurde paarden zijn. Deze hengsten zitten bijna in alle afstammingen van de nederlandse paarden. Het zijn echt maar een paar hengsten die zilverappel geven.

Iregon.
Goya.
Baltus.
Uron.
Nelson (1949).
Havanna.

In Bustron zit geen zilverappel dus zal het ook niet geven anders waren er wel meer geweest.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:22

In de tijd dat de genoemde hengsten hun dienst deden was er absoluut geen kennis van kleurengenetica laat staat een duidelijk handleiding voor het beschrijven van 'speciale' kleuren!!!

Verschillende zilver bruins zijn als zweetvos beschrijven, verschillende zilver zwarten als 'blauw schimmels' (toen wisten ze niet dat schimmel alleen in directe lijn geerfde kon worden en als er een schimmel ergens in de lijn zat was dat uitleg genoed voor de afwijkend kleur in de manen en staart).

Alle zilver gekleurd of dragend paarden in de KWPN zijn afkomstig uit een van de genoemde hengsten en terug te voeren op Nubert, Olivier, Elegant of Coco (stamvader); ik heb zelfs een gevonden die uit de voorouder lijn van Coco komt maar niet direct aan coco verbonden is.