Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:06

Ojee dat is nooit leuk. Ben benieuwd of er wat uit het Mestonderzoek komt. Testen ze dan ook op zand? Daar kunnen ze ook niet lekker van zijn.

Goed dat je even op stal zet.. indien mogelijk misschien paar keer per dag zodat het geen vreten maar eten wordt..

Sterkte ermee!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 12:25

DGM bah dat is zeker niet leuk, sterkte! Schrokken zou zeker een negatieve invloed kunnen hebben. Hopelijk zijn jullie er heel gauw vanaf.

Ik ben even wat minder actief, er gebeurt niet heel veel met Syl, ik ben druk met van alles en zit er lichamelijk flink doorheen momenteel.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 13:24

Wat vervelend zeg Muronia.. dat is heel pittig dan.. weet er alles van.. Hier gebeurt ook niet veel omdat mijn lichaam niet meewerkt.
Kun je niet met verwarmde kleren werken voor je spieren?

Schrokken van brok kun je beetje tegenhouden door stenen in de voerbak te leggen. Heb ik bij mijn shet gedaan nadat ze 2x in een maand tijd een slokdarmverstopping had.
Met hooi zou ik alleen weten om 2 netten over elkaar heen te doen of kleinere maas gebruiken.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 13:45

DGM schreef:
[ Afbeelding ]
Puppypaard was weer koliekerig gisteravond.

Omdat de arts het maar op de wormen blijft gooien, breng ik maandag mest heen. Als hij wormvrij is dan breng ik hem dinsdag en haal hem pas op als ze een diagnose hebben. Ga hier helemaal kapot aan, al die stress telkens.

Wat krijgt hij te eten? De mijne kreeg koliek door ontzettend slecht voer. Ze had geen enkele worm toen. Zoutsteen in de voerbak om shrokken te voorkomen. Eenmaal voernijd, alrijd voernijd... hier gaat het al beter. Maar dat heeft een jaar geduurd en soms is het nog moeilijk. Hooi gaat, brok al redelijk

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 14:58

Hij krijgt onbeperkt Duits kruidenhooi. Hij heeft buiten altijd een bak staan, en binnen dus, wordt meerdere keren per dag gevuld.

Probeer nu even met ‘s middags binnen en buiten een bak geweekte fibrenuggets erbij. Anders kan een net nog uitkomst bieden inderdaad.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:15

DGM ooh bah wat vervelend! Helemaal niet leuk... ben benieuwd naar de wormuitslag. En misschien inderdaad met in de middag ook meer eten dat het ook al verbeterd.

Kiko leuk met die muts!

Muronia zo stom! Sterkte.. gelukkig vinden de paarden het normaal niet zo erg als ze maar de hele dag kunnen eten.. :=

Ik merk aan Fiore dat ze steeds minder aan haar moeder hangt. Ze blijft meer bij mij net zoals gisteravond gingen mijn zusjes rijden in de bak ik had haar los erbij gelaten, even rond gerend als een gek maar daarna zo los toch wat leuke oefeningen kunnen doen. Ze reageert ook echt goed op lichaamstaal en stem, zo leuk een meewerkend karakter. Ze ging ook rollen en heb ik geprobeerd meteen een commando aan toe te voegen, mijn IJslander die kon zoveel vrijheidsdressuur oefeningen maar het liggen heb ik hem nooit kunnen leren. Ben benieuwd! Verder heb ik haar nog niks geleerd omdat ik niet wil dat ze een zakken bijter wordt opzoek naar snoepjes _O- eerst even goed mijn eigen ruimte aanleren, maar dat gaat al heel goed eigenlijk.
Afbeelding

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 16:22

Hij schrokt zijn brok niet gelukkig.
Ze komen tegen 17.00 binnen en krijgen rond 22.00 brok. Het is echt hooi wat hij opslurpt, terwijl hij buiten dua ook onbeperkt hooi heeft.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 16:30

DGM schreef:
[ Afbeelding ]

Omdat de arts het maar op de wormen blijft gooien, breng ik maandag mest heen. Als hij wormvrij is dan breng ik hem dinsdag en haal hem pas op als ze een diagnose hebben. Ga hier helemaal kapot aan, al die stress telkens.

Krijgt hij brokken? Wij hebben een pony die gasvorming en dus koliek krijgt van brokken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:06

DGM schreef:
Hij schrokt zijn brok niet gelukkig.
Ze komen tegen 17.00 binnen en krijgen rond 22.00 brok. Het is echt hooi wat hij opslurpt, terwijl hij buiten dua ook onbeperkt hooi heeft.

Staat hij buiten met anderen en mag hij wel aan het hooi komen van hun?

Zou toch zoeken ook naar de oorzaak van het buiten weinig willen eten.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:43

DGM schreef:
[ Afbeelding ]

Horzellarven komt niet zozeer uit een mestonderzoek. Kunnen ze wel dit soort klachten van krijgen.
Hier kwam het eruit toendertijd met een scopie.
Goed ontwormd als veulen en al en zat toch helemaal onder die krengen die lekker zich hadden genesteld in maagwand enz.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:06

Toushie, hoe is dat toen behandeld?
Hij heeft een paar weken terug een Pramox gehad.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

DGM schreef:
Toushie, hoe is dat toen behandeld?
Hij heeft een paar weken terug een Pramox gehad.

Het is al paar jaar geleden. Maar hij heeft meer dan 1 wormenkuur gehad over periodes en om die maagwand te helpen ook nog een pot van dat dure spul voor maagzweren. Elke dag poeder mengen met appelsap in een spuit geven. En nog iets. Mja eerst een scopie gehad dus om zeker te zijn wat het was. Maar perse wormen uitsluiten of horzellarven zou ik dus niet doen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Oke duidelijk.
Arts hier houdt het op wormen. Vandaar dat ik morgen weer mest breng. Indien nog wormen kan ik weer behandelen, geen wormen dan verder onderzoek.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Hopelijk heb je snel duidelijkheid DGM.

Hier nog eens foto's gemaakt uit een filmpje. Cielo zag een hond lopen:+

Afbeelding

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:02

Wat vervelend DGM, hopelijk heb je snel duidelijkheid.
Niet alle wormen zijn zichtbaar in mestonderzoek idd.

Cielo houdt niet van honden? :+

Hier had ik gisteren de trailer aangekoppeld voor een bosritje met de merrie.
Altijd leuk om het veulen er ook even op te trainen.

Dat werd eerder een mooie rek en strek oefening :') .

Afbeelding

Ze ging er uiteindelijk wel op maar niet van harte, ze is er al vlotter op gelopen.
Volgende keer beter.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:56

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid DGM!!

Knappe Cielo!!

Ah goede oefening Thioro!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:17

Ik hoop ook dat je snel duidelijkheid, of nog beter een oplossing, hebt adGM.

Wat is Cielo mooi fors op die foto's! Ik hou daarvan <3

Thioro hele goede oefening. Rek en strek haha, iets lekkers te halen daar voor?

Wormen kunnen zeker heel vervelend zijn. Sluipmoordernaars.. Veroon heeft als jaarling veel last van spoelwormen gehad en ook ooit eens een veulen gehad met bloedwormen. Krengen!

Kvikur wat grappig, hier viel mij hetzelfde op. In september maakte ik nog een foto van een melk-drinkende Syl en eigenlijk sindsdien heb ik dat ook niet meer gezien. Ze wordt echt zelfstandiger. Dat mag ook wel, ik zie het jaarling-model wel steeds meer verdwijnen. Nog een paar maandjes, dan is ze alweer 2.

Weten jullie wat dit kan zijn of waar het van kan komen? Syl heeft in de zomermaanden last van jeuk en schuurt dan veel. Op dit moment eigenlijk niet, maar toch zie ik veel huidschilfers in haar manenkam. Lijkt wel een hele droge huid ofzo? Ik smeer regelmatig met baby-olie omdat de dierenarts vorig jaar al zei dat het droog was. Maar echt oplossen doet het niet en ik kan me wel voorstellen dat dit ook jeuk veroorzaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:21

Yep Cielo en honden dat gaat niet samen. Cielo wordt echt boos als er een hond in de wei is. Ik kan mijn hond dus niet meer meenemen.

Nu was het de buurman met zijn hond buiten de weide, hij doet dat toerke elke dag, en kwam er ineens een loslopende hond achter mijn buurman aan, die loslopende hond maakte Cielo nerveus, rennen door de wei met staart hoog en snuiven alsof hij een arabier was.

Leuke oefening dat trailerladen.

Geen idee Muronia, misschien overtollig huidvet? Ik heb bij Cielo nog niet echt in de manen gekeken. Levis heeft ook schilfers maar schuurt niet.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:24

Thioro altijd goed dat oefenen. De eerste keer hier durfde cover amper een voet op de klep te zetten en de keer erop ging hij er al vrij snel in.. ze moeten er even aan wennen..
ik heb het al een tijd niet gedaan dus misschien ook maar weer eens doen. En eventueel met de 2-paards oefenen. Doe nu elke keer met de 1,5 maar er staat van een kennis hier een 2-paards die ik mag gebruiken inruil voor de stalling.

Art_Ificious balen dat Cielo niet van honden houdt. Buiten willen de jongens er nog wel eens achteraan gaan maar op stal kan onze hond gewoon de box in. Ze eet dan de brokjes die ze knoeien dus dat ziet er wel komisch uit een etend paard en daaronder de hond.

Muronia het lijkt inderdaad een beetje op overtollig huidvet. De moeder van Cover die heeft het ook wel eens en schuurde dan ook. Sinds ik haar Vitalbix geef schuurt ze minder en zie ik ook minder schilfers dus ik had het idee dat het van het voer kwam maar kan ook toeval zijn geweest.

DGM hopelijk krijg je snel duidelijkheid. En een negatief worm onderzoek zegt niet altijd dat ze geen wormen hebben.
Ik heb de Pramox opgehaald dus wacht weer even tot er weer vorst komt en dan krijgen ze.

Wegen jullie wel eens jullie paarden? Ik zit erover te denken om in het voorjaar weer even te laten doen. Ik heb Cover laten wegen toen die een half jaar oud was en toen woog hij al 300kg dus ben benieuwd wat hij nu weegt ook ivm het geven van een wormenkuur.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:47

Leuke foto’s allemaal!

Je zou eens dr manen met propolis shampoo kunnen wassen Muronia?

Cielo de wannabe-arabier!

Gister was luci weer eens een blij ei. Bokken en gek doen! Lang geleden!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Ik laat cielo elk half jaar wegen. :j

Ik heb hem laatste keer met ontworming gewoon een volledige tube gegeven. Mij is altijd gezegd vanaf 1,5 jaar mogen ze een volledige tube.
Er waren een paar bloedwormen af gekomen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:02

De da zei ook al dat ie voor 500-600kg mocht hebben. Dan geef ik hem gewoon een hele spuit.

Vorig jaar was de eerste keer dat ik mijn paarden heb laten wegen maar misschien wel een goed idee om met regelmaat te doen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

Die van mij staan maandelijks op de weegschaal. Goede vriendin van me, tevens onze “achterbuurvrouw” heeft een weegschaal en laat haar pensionklanten maandelijks wegen, wij sluiten dan altijd aan :j

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:21

Oh ideaal zeg.. ik heb voorrijkosten en daarnaast komt er dan nog een bedrag per paard bij dus 1x per jaar vind ik dan voldoende.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:47

Ik heb die van mij nog nooit op de weegschaal gezet :')