Ik kan mij ook wel voorstellen dat er als hengstenhouder niets te verdienen valt aan de verkoop van sperma. Als ze dan een mooi bedrag krijgen voor hun hengst, begrijp ik dat ze al snel overgaan tot verkoop.
Je moet inderdaad niet altijd ver zoeken naar goede hengsten. Ik zit in België dus als ik hier blijf, is de keuze wel heeeeeeel beperkt
Umeo
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-24 18:57
Mijn nieuwste aanwinst staat ook op stal sinds vandaag
Kunnen we beginnen nadenken over een gepaste hengst
Ze is drachtig van Gold Garant voor mei. Ik heb dus nog wel even. Als iemand tips heeft, altijd welkom
Umeo
Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-24 08:53
Nog een vraagje: merrie is Westfalen geregistreerd. Ik ben echt een leek qua kleuren maar in haar papier staat 'bay dun'. Is dit hetzelfde als valk? Mij lijkt ze namelijk echt een valk te zijn.
Ik was via een kleurencalculator eens aan het kijken welke kleurkansen ik heb in combinatie met Gold Garant en dan is er wel een verschil tussen bay dun en valk. Vandaar de vraag.
Maakt niet uit hoor, was puur uit nieuwsgierigheid
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 10-03-24 08:57
Ahh het is gelukt! Gefeliciteerd!
Bay dun is wildkleur bruin, is niet hetzelfde als valk. Heb je een foto van haar?
Gold garant is perlino dun trouwens. Ook wildkleur.
Umeo
Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-24 09:03
Ik heb deze slechte foto nog genomen bij de vorige eigenaar (snel met de gsm) maar het geeft wel een indicatie voor de kleur. In de zomer is ze echt wel 'geler'.
Quir
Geplaatst: 10-03-24 10:00
Ahh wat een schatje! Zo zou ik inderdaad ook denken aan valk. Heeft ze een duidelijke aalstreep?
In haar afstamming zit wel meerdere die dun zijn. Dus het zou wel kunnen.
Deze is dunskin (wildkleur valk, getest want eigenlijk is hij veel te donker voor dunskin ).
mooney
Geplaatst: 10-03-24 10:08
Vanaf die foto is het niet goed te zeggen. Wildkleur en crème zijn verschillende genen die samen voor kunnen komen.
Wildkleur heeft een aalstreep en ook vaak schoudervlek, zebrastrepen, bovenste driehoekje van de oren donker en een masker of 'spinnenweb' op het hoofd. Bruine basis is wat mij betreft het moeilijkste om verschil te zien tussen creme en wildkleur.
Ik heb wildkleur en creme lopen in vosbasis, even als voorbeeld. De wildkleur is de rechter
Niet zulke charmante foto's, maar het eerste wat ik qua kenmerken kon vinden: Schoudervlek + aalstreep Donkere driehoekjes op oren Schoudervlek + zebrastrepen
De spinnenwebben op haar voorhoofd krijg ik nooit mooi op de foto, maar dat zijn dus donkere lijntjes over het hoofd. Andere wildkleuren hebben weer een vrij donker masker op het hoofd.
Umeo
Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-24 10:23
Ze heeft geen aalstreep op haar rug. Weet niet of dat helpt bij het mysterie?
Quir
Geplaatst: 10-03-24 10:44
Ja, dan is ze geen dun.
Relp is echt zo'n mooi duidelijk voorbeeld red dun.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 10-03-24 10:45
Ik vind haar meer heel erg doorstoken van kleur, rabicano, maar wel gewoon bruin. Alleen snap ik niet waar die kleur vandaan komt als ik de pedigree bekijk.
LDRD
Geplaatst: 10-03-24 11:00
Gefeliciteerd Umeo! Ben benieuwd naar meer foto's .
Ik heb een wildkleur bruine. Zit een beetje tussen valk en bruin in vind ik altijd. Maar idd, hele duidelijke dikke aalstreep, zebrabenen en een vlek op de schoft. Ook is het net alsof een donker masker heeft bij haar gezicht
Lijkt wel een super leuke pony Umeo!
Quir
Geplaatst: 10-03-24 23:17
Dat is ook een super mooie en duidelijke bay dun!
Inderdaad de aalstreep (die de staart in loopt, maar dat is bij zwarte staart niet zo makkelijk te zien), zebra strepen, schoft vlek en donkere oor puntjes zijn echt duidelijke kenmerken van dun.
Mijn NWR hengst gisteren op de nakeuring. Helaas is het bij tweede bezichtiging gebleven, maar deze pony komt er wel.
En dan deze pony, die is echt abnormaal. Pas een paar keer iemand op gezeten en hij loopt zo rond. Hij heeft zo enorm veel balans.
Nou dan de mijne ook maar al is die totaal anders. Weet wel dat er genen zijn die bepaalde kleuren er anders uit kunnen laten zien. Dna is dan de uitkomst naar mijn idee. Veulen Ouder veulen met achter haar een valk Bijna jaarling Jaarling Recent, 4 jaar en dragend, je ziet ook duidelijk 2 kleuren in de staart bij deze, al heeft ze niet veel staart Recent duidelijk 2 kleuren manen.
Dit is een palomino die geen witte manen meer heeft maar grijs/zwart Zijn linker voorbeen is ook heel donker geworden, in de zomer echt donkerbruin en zijn rechter oor. Hij staat hier naast een palomino die heel donker was bij de geboorte en waarvan iedereen dacht dat het ern vos was en een gewone vos pony. Elk jaar lijkt hij in de zomer minder duidelijk op een palomino.
Dit is dus wat ik bedoel met genen die kleureigenschappen maskeren of een kleur anders doen lijken. Maar hoe dan ook je hebt een bijzondere merrie staan!
Janinevv
Geplaatst: 11-03-24 08:12
Mooie merrie !
Ik zie vaker dun staan ipv valk want dan zijn het vaak toch wel echt valk pony’s maar het kan zo maar een echte dun zijn als ze de zebra strepen en aalstreep heeft.