Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:28

Antonius schreef:
@Marijke (of anderen): wat moest Etoulon toevoegen/verbeteren aan je merrie?
Ik ben eigenlijk geen fan van Toulon, geeft ze zeer wisselend imo, maar Etoulon zelf spreekt me wel aan.

Hebben hem gebruikt vanwege zijn type/ model en springtechniek. Resultaat was een nakomeling met een stoere uitstraling, mooiere croupe dan de moeder en niet een rib te lang. Ook minder strak in het middenstuk. Met een enorm hart voor instelling en vermogen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:36

Hier ook 2x toulon gebruikt, een hele grote van (+1m75), kwam ook uit een grote merrie. De andere is "normaler" van maat, die kwam ook uit een "normalere" merrie :+ Wel qua kwaliteit allebei top, veel erin, fijn te rijden en voorzichtig.
Ook een aantal x Diamant gebruikt, goeie paarden, wel allemaal rillig vond ik.

Revali

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:20

Ik heb een keer een etoulon gereden. Heel groot. Mooi paard. Te weinig bloed
En we hebben nu een etoulon staan, niet al te groot, weke rug, extreem vrijspringen :+

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:24

besita schreef:
maat komt niet alleen van de hengst en merrie weg toch .. als je 3 volle zussen hebt zullen die toch ook verschillende stokmaten hebben ?
tussen beide zou ik dan toch voor Toulon kiezen ...komen toch echt goede fijne paarden van , dat hij wisselend fokt in grootte en type ben ik met je eens hoor :j

Wij hebben 3 volle zussen v. Vleut
De oudste is nu 2,5. Heel bloederig, heel groot en heel veel lengte
De 1,5 jarige qua type misschien nog wel bloederiger, iets bovengemiddeld qua maat en normale lengte
Veulen was net Vleut zelf, heel stoer, veel power, heel compact en maar normale maat

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:26

Iemand nog tips voor een Latano x voltaire merrie?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:57

Eva heb je iets meer informatie misschien?

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:01

MizzMontana schreef:
Eva heb je iets meer informatie misschien?

We hebben de merrie nog niet zo lang, we hebben eerst een veulentje gekocht (haar veulen) en later stond ze ook te koop dus hebben we haar erbij genomen. Ze geeft grote mooie veulens maar veel meer kan ik niet zeggen aangezien ons veulen nu nog maar een jaarling is en de merrie zelf niet zadelmak is. Dus ik kan niet zeggen of ze heel vooruit is of juist rustig enzovoort, een beetje gokken dus en voortgaan op de afstamming?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:19

Exterieur?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:23

Gaat het om de merrie Bieke-S?
Want dan zou ik puur obv afstamming en een veilingvideo eens naar Hardrock kijken, uit een Carthago halfzus van die merrie loopt een goedgekeurde heartbreaker zoon 1.60 en een andere heartbreaker 1.50. Toulon lijkt het ook wel aardig te doen op dit stam, maar daar heb je die jaarling dan wsl al van?

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:45

gomir schreef:
Want dan zou ik puur obv afstamming en een veilingvideo eens naar Hardrock kijken, uit een Carthago halfzus van die merrie loopt een goedgekeurde heartbreaker zoon 1.60 en een andere heartbreaker 1.50. Toulon lijkt het ook wel aardig te doen op dit stam, maar daar heb je die jaarling dan wsl al van?

Ja! Dat is ze inderdaad, en de jaarling die we hebben is van Toulon, dus hopelijk was dat een goeie combinatie! Bedankt voor de tip, ziet er een toffe hengst uit. Ik zal nog eens wat filmpjes kijken.
Ik ben zelf nog maar 22 jaar en heb nog geen ervaring met fokken. Tot nu toe was ik gewoon wat naar hengsten aan het kijken en schreef ik op welke mij aanstonden, als jullie nog tips hebben over hoe je de beste hengst voor je merrie kan kiezen zijn die altijd gewaardeerd! :)

Evakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:48

gomir schreef:

Ik zie dus dat u kijkt naar de merrielijn en dan welke nakomelingen van de zussen of moeder het goed doen en daarop voortgaan. Lijkt me alleszinds al slim en is ook nieuw voor mij! Ik wist niet dat ze een halfzus had met zulke goede nakomelingen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:54

Ik kijk altijd vooral naar wat ik aan mijn merrie wil behouden en verbeteren en wat verbeterpunten van de eventuele nakomelingen zijn. Maar o.b.v. de beperkte informatie die jij geeft kijk ik idd vooral naar de moederlijn en opvallende nakomelingen daarin, i.c.m. de video van het paard waarin ze qua exterieur vrij correct lijkt.

https://www.horsetelex.nl/horses/family/748259/bieke-s
(even opletten dat je de eerste rij nakomelingen in beeld hebt gezet, dit kan in de groene balk bovenin)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:12

Landino vdl spreekt mij wel aan. Kent iemand deze hengst en het karakter? Gomir misschien?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:16

Hij moet een heel fijn werkbaar karakter hebben, maar door corona heb ik de jonge hengsten nog niet in het echt gezien. Volgens mij staat hij bij Stal Agterhuis in training dus dat is ook iets uit de richting voor mij.
Heb hem wel hoog op het lijstje voor de Arezzo volgend jaar, maar die is net terug uit de zomerwei en heb ik nog niet zien springen (behalve dan door de paddock zonder hindernissen en dat lijkt heel vlug en lenig ;) )

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:48

Van die hengst was laatst een filmpje op fb en Instagram, of niet? zag er wel heel goed uit!
Heb hem misschien wel eens gezien toen hij nog jonger was, maar is mij niet echt bijgebleven.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:14

Ja Christal had een filmpje op Facebook staan. Zag er goed uit. Maar ken de hengst verder ook niet

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:47

Ja ik zag ook een filmpje van een parcours, werd er wel blij van! Terwijl het hengstenfilmpje van vdl me niet zoveel deed..

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:55

Vandaag is de eerste bezichtiging van de spring hengsten begonnen :)
Dinsdag zijn er 3 van Freeman VDL, daar ben ik heel benieuwd naar, ik heb zelf een 1,5jarige van hem :D

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:47

Maandag komt een door ons gefokte diamant in de baan... heel benieuwd!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:14

Diertjec schreef:
Vandaag is de eerste bezichtiging van de spring hengsten begonnen :)
Dinsdag zijn er 3 van Freeman VDL, daar ben ik heel benieuwd naar, ik heb zelf een 1,5jarige van hem :D

Altijd leuk om dan nakomelingen te zien als je er zelf ook eentje hebt :+

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:17

Iorrr schreef:
Maandag komt een door ons gefokte diamant in de baan... heel benieuwd!

Hij staat er top voor *\o/* als je hem niet ziet dan hoor je hem wel... Hij knort enorm :D

Morgen hebben we de eerste 3 hengsten er voor. Hopelijk gedragen ze zich :))

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:11

Spannend Revali! Succes alvast.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:13

Dankje

Tangelo's vielen mij nog niet mee. Hele verschillende types zaten er tussen. En 2 kregen een bemerking op het voorbeen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:42

succes allemaal die paarden in de bezichtiging hebben!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:29

Succes! Spannend hoor, ben heel benieuwd :D