Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:27

Nieky gefeliciteerd met je verjaardag.

Kabayo beterschap.

Cioccolato

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:35

Hier hadden ze t binnen ineens koud. Haat dekens. Helemaal bij fokmerries. Masr nu staat er 1 fokmerrie met en deze jonge(!) Merrie..... waardeloos. Maar goed.

Ik hoop dat je nu van je griep af bent. Dan heb je een goeie timing. Je eigen en je merries bevallingen kun je dan fit doen :+

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:46

Heb het effetjes wat druk gehad en zo genoten van dat veulen <3

Het is een hengstje en echt al een deugeniet, dus ga mijn handen er voorlopig zeker even vol aan hebben.

Gister is de DA geweest voor eerste controle van de kleine en zijn tetanusprik.
Vandaag voor het eerst met mama naar buiten. Even 30 minuutjes ontdekken.

Ze zijn hier deze week begonnen met de omheiningen uitbreiden dus ben momenteel even beperkt tot een halve paddock/weide. De kleine heeft de stroomdraad 3x mogen ervaren en is een zeer snelle leerling :') :D

Hij is super nieuwsgierig, zo leuk om te observeren. Ik vind dat mijn merrie het ook super doet. Zo mooi om haar moeder instinct te zien groeien.

Afbeelding
Even een modderig begin maar daarna een droog stuk gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier nog een kleine samenvatting met tijdstip van de Ring camera toen mevrouw ging bevallen:

Afbeelding

Afbeelding

Leuk om te zien dat jullie merries ook al aardig opschieten, ik hoop voor ieder een mooie & vlotte bevalling.

Hopelijk jij & je familie inmiddels ook terug wat fitter Kabayo :(:)

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 22:37

Pandor, wat een plaatje! Ik snap dat je helemaal op kan gaan in zoiets <3
Ah kleine boef gelijk schrikdraad al gevoeld haha
Wat snel zeg die bevalling... Echt 15 minuutjes.. Pffff..kan je zo missen idd

Cioccolato ow haha was het opeens zo koud bij je? Of zijn het de hormonen?
Ik vermijd de deken nu ook. Zie op de camera ook steeds flappen hangen, onhandig haha

Kabayo nog even rustig aan, komt gauw weer. Maar snap dat je wel even de voortgang van je meiden wilt zien. Goddank was je man nog fit. Je bent er bijna met je eerste! Spannend, bijna de camera om.

Nieky: wat een goed teken dat je op de 60 veulens nooit gekke dingen hebt gehad :j
Ja hier in Frankrijk ook CEM. Maar hengsten hier zie ik wel eens achter een enkel draadje staan :+ , vraag me af of het wel altijd goed gaat
Nina en Jacky zijn al lekker onderweg :)

Stal HD, leuk, komt al dichterbij voor je. Hier ook op het mooie weer wachten. Zo klaar met al die regen.

Myrthe, wat sneu zeg van je schaapje :(:) schapen zijn rare beestjes, vaak niks te zien en dan liggen ze opeens..
Zo, Lilly laat er geen gras over groeien :)

Ander vraagje: ik vind Velvets uiers erg hard. Voor de meiden die ooit zelf een baby hebben gehad: of je stuwing hebt.. Haar tepeltjes zijn nog leeg. Is dat bij jullie merries ook? Is ook wat gevoelig als ik eraan kom, maar dat was het ook al voor ze groeiden. Geen idee hoe een paard hoort te voelen nl. Ze kunnen nog veel groter volgens mij :+

Afbeelding

Vandaag was ze even flink geïrriteerd. Stond als een gek naar achteren te trappen op de grond, als ze met een steekmug doet. Ook naar de buik te kijken. Maar was maar paar x, zal wel even last hebben gehad. Eerste x dat ik het zag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 07:52

De eerste met de min 8 toen poos terug.
De ander met iets betere temperaturen maar als ik merk dat ze last hebben van de kou mogen ze zeker n deken op hoor. Maar t is onhandig. De eerste merrie is ouder dus oke.. pas in juni uitgerekend dus 0 nadenken. Hup op. Die is er af met veulen.
De ander is dus nu al 300 dagen... maar kou laten hebbe is sneu..

Heb ook alles zo mooi kort in de vacht. Nadeel er vab......

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:04

Hallo iedereen, wij melden ons onverwacht ook terug dit jaar. Onverwachts omdat… Mini blijkbaar terug drachtig is. Nochtans hebben we onze hengst verkocht maar die zal er op het laatste toch nog bij geraakt zijn. (Mijn schoonvader die toen voor de pony’s zorgde aangezien ik in het ziekenhuis lag zei me nu dat hij de hengst inderdaad een paar keer uit de weide van Mini is moeten gaan halen, hij had dit eerder nooit verteld)

Nu is mijn vraag, vorig jaar is ze in de kliniek in Merelbeke bevallen maar met heel veel complicaties… red bag delivery en het veulen lag in dog positie. En ze konden het niet op de goede plaats krijgen, daarom hebben ze een foetotomie moeten uitvoeren om Mini te redden. Zijn er mensen met een merrie die eerder een red bag delivery hadden die daarna wel goed bevallen zijn?

Ik kan jullie vertellen dat het moment dat ik hoorde dat Mini drachtig was ik absoluut niet blij was.. het heeft ons vorig jaar een hoop stress en kosten opgeleverd. Gewoon omdat we de merrie er door wouden krijgen. Daarom ook de hengst onmiddellijk apart gezet en verkocht.

Wat zouden jullie doen? Haar naar de dierenarts brengen om te bevallen, of zou dit gewoon een ongelukkige toeval zijn dat alles vorig jaar zo is misgelopen? Ze heeft hiervoor wel al 1 gezond veulen op de wereld gebracht en die bevalling ging wel goed.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:56

Hier volgens mij 3 gewone geboortes na red bag. Merrie ging altijd wel extreem snel en hielden we nauwlettend in de gaten. Dus fulltime waken.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:37

Mijn 2 dames zitten alweer op dag 259 en dag 229, ze groeien goed door in de breedte. Ze staan tegenwoordig heel veel te kriebelen met elkaar, terwijl ze normaal gezien elkaar niet zo zien staan. Ook hebben we de eerste tietfotos gemaakt. De bovenste is Nylke met 259 dagen en onder is Felicia met 229 dagen.Afbeelding
Afbeelding

imani_abby Zelf heb ik geen ervaring met een red bag bevalling. Maar snap zeker dat je niet blij was toen je het nieuws hoorde.
Pandor Wat een schattig veulen <3
nieky Fijn dat er nooit iets gek gebeurd is.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:38

Ciara, gaat ook lekker bij jou!

Imani, (gelukkig) zelf geen ervaring met red bag, snap je zorgen heel goed! En zou het ook snappen als je haar weg brengt dit jaar, scheelt veel zorgen en mocht het weer mis gaan is de dierenarts er gelijk om direct in te kunnen grijpen. Volgens mij zegt een eerdere zware bevalling of een die is misgegaan niet direct iets over de volgende. Mini's hebben wel meer problemen met bevallingen volgens mij (weet ik niet zeker).

Cioccolato, ja dan zijn korte vachtjes wel vervelend, kou laten hebben is ook niet fijn. Hebben ze onbeperkt hooi? Daar houden paarden zich meestal goed warm mee.

Maribor, uier hoort stevig/hard aan te voelen. Ze kan nog een stukje voller inderdaad maar dat kan ook pas vlak voor of tijdens de bevalling gebeuren. Die irritatie over de buik herken ik erg van mijn dames :o

Pandor, Hij is echt heel leuk <3 Wat een stelten ook! Bevalling is mooi vlot gegaan inderdaad.

Kabayo, gelukkig gaat het wat beter, flink schrikken! Alsnog beterschap gewenst ook voor je kleine meid :(:)

Nieky, fleur neemt haar tijd :+ Jackie is zichtbaar bezig, leuk!

HD, ook bijna veilig, spannend!

Myrthee, Lilly heeft ook zin in het voorjaar :P Ze schiet goed op inderdaad.

Ik ben even wat stiller geweest, druk druk druk :o De dames schieten flink op, zeker Kina.
Vandaag 301 dagen, eindelijk van die 2 af :+ En dus nog maar 19 tot veilig.
Ze maakt haast, flink tietjes al. Het is nog sneeuw en ijsparadijs hier dus van mij mag ze wel wachten tot april, ben benieuwd of ze dat vol gaat houden.

Dit was 5 dagen geleden:
Afbeelding

En vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jona 241 dagen, ook voor haar aftellen dus, mag ook wel met zo'n toeter van een buik :=
Afbeelding
Fenja 266 dagen
Afbeelding

Svala 243 dagen
Afbeelding

Ice 229 dagen
Afbeelding
Allemaal gelukkig nog geen tiet activiteit.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:51

Lyona, leuk van je te horen! En in de sneeuw nog wel en heerlijk rond en happy. Gelukkig moeten ze nog even ;) Er zit idd al gang in met Kina.
Jona moet nog maanden toch? Die heeft echt al een buik :) Snel gaat dat dan opeens he. Bedankt voor je reactie op het uier. Ik merkte dat ik putjes kan drukken, dus ook oedeem, maar goed te weten hoe het hoort te voelen. Ik zat meer aan onze koe te denken 8-) :+

Ciara, leuk! Moet nog even maar schiet al op en ze voelen zich goed zo te horen :)

Vraagje voor de birth alarm gebruikers: ik wil er toch eentje kopen op MP. Maar zie ze met een kastje aan het halster of een op een singel (de Lite versie). Wat vinden jullie prettiger/nauwkeuriger?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 18:08

Nee hier geen onbeperkt ruwvoer. Maar wel goede porties waar de meest koude het meest over heeft na een nacht :+
Nouja, toen aan voorjaar zeggen we dan maar. Eerdere jaren geen last gehad.

Ik heb singel en halster. Singel niet gebruikt eigenlijk omdat de geen singel dragen normaal gesproken. Had er 1 die zoch had vast gerold met veulenen. Dat was wel zo waardeloos.... dus voor haar n singel voor het geval dat, zou ze zich ook niet vast rollen. Maar is niet weer gebeurd gelukkig

Ohja edit: k gebruik dat alarm dus eigenlijk nier meer

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:19

Kabayo Fijn dat je je al wat beter voelt. Hopelijk zijn de vermoeidheid en misselijkheid snel weg. Hoe is het met je eigen zwangerschap?

Stal_hd dankjewel

Cioccolato Dat is balen dat ze het koud hadden. Dekens bij fokmerries zijn altijd een beetje balen idd als ze vroeg uitgerekend zijn.

Pandorj lekker genieten zo <3 je merrie lijkt idd erg trots met dr kind. Leuke samenvatting zo.

Maribor vraag mij idd ook soms af of een hengst achter een laag draadje wel goed gaat. Wij hebben ooit op buitenrit een friese hengst in een weide gehad die ook achter laag draad stond. Merrie van mijn vriendin was ook nog hengstig. Nou ik kneep em toch serieus hoor :+ gelukkig bleef hij uiteindelijk netjes in zijn weide.

Dat de uier hard en stevig aanvoelt is idd normaal. Dr uier kan idd nog voller. De vouw in het midden moet er nog helemaal uit. Dus kan nog wel een stukje voller. De spenen die ploppen normaal op het einde er ook wat meer uit. Tenzij je een maiden hebt dan willen ze die stap nog wel eens overslaan :')

Dit is bv Nina haar uier als ze op punt van bevallen staat ( vorige pagina staat dr uier hoe het nu is)
Afbeelding

Imani_abby ik snap idd dat je schrikt dat ze nu drachtig is. Alleen al voor je eigen gemoedsrust zou ik haar wellicht toch wegbrengen. Denk dat dat je een hoop stress en zorgen scheelt.

Ciara_lady Felicia gaat harder als Nylke kwa uier :D

Lyona ooehh Kina is goed aan de gang kwa uier idd :D ze is ook erg rond. Net zoals Jona :=
Bij Svala zie je ook steeds beter dr buikje groeien. En Ice is al flink rond haha.

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Retlaw - Kyra - 326 dagen
Maribor - Velvet - 322 dagen

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 12:27

Voor degenen die de filium app gebruikten. Het ziet er naar uit dat deze weer online komt!

Afbeelding

Ik zag dat er werd gevraagd naar mijn merrie, lief! <3 Rosa doet het goed, zit vandaag op dag 278. Baby zit nog veilig in de buik. Uier is heel mooi nog verder geslonken. Aankomende week moeten we weer voor scan, ze staat nog steeds op de antibiotica wel :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:25

Paniek vraag.
Blossom net. 284 dagen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uier beide kanten hard.
Temp 37.5.

Is dit grote kans op placentitis of niet?
DA al gevraagd, wacht nog op antwoord.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:36

Geen ervaring met Placentitus, maar dit gaat wel heel snel en nog heel vroeg... Fingers crossed.

Hier nog rustig. Afgelopen woensdag alarm erin en opengezet. Vandaag even goed schoongemaakt, want was toch wel wat vies geworden.

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:03

Mijn eigen DA zegt dat het placentitis kan zijn, maar ze heeft niet de juiste apparatuur om te controleren. Dus dit wordt weer leuk. |o
DA inseminatiestation nu gevraagd.
Ellendige zooi weer.
En natuurlijk komende 3 dagen sneeuwstorm dus kunnen ook niet naar de kliniek.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:25

Ja ik zou ab opstarten en laten scannen.
Dit is exact zoals Rosa presenteerde. Ze krijgen geen koorts bij placentitis!
Is haar kling schoon of heeft ze slijmverlies?

Edit: als scannen niet lukt vanwege de omstandigheden zou ik aandringen op blind starten ab. Ben ik normaal geen voorstander van, maar heb inmiddels geleerd dat het met placentitis better safe than sorry is -O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 19:29

Ik heb inderdaad antibiotica gegeven :=
Geen regumate in huis, anders had ik dat ook al gegeven.
Heb nu bij 3 mensen vraag uitstaan wie het zou kunnen scannen thuis.

Vond haar kling schoon.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:46

Wat vervelend.. ik zou ook denken aan placentitus als je dit niet herkend bij de merrie.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:00

Ik heb de merrie nu 3 jaar. 1e jaar veulen, 2e jaar niet drachtig, nu dus 3e jaar.
Ik kan mij dit niet herrinneren van 1e jaar, maar toen kon ik ook nog niet goed bij haar in de buurt komen. Ze is wat angstig voor mensen.
Maar zo'n uier op 284 dagen maakt mij angstig. Maar ik heb nog nooit merrie met placentitis gehad dus kan ook zijn dat ik spoken zie.
Merrie die op 298 dagen zit heeft nog 0.0 uier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:08

Ik had een merrie en die kreeg ook al noemenswaardig uier achterin de 280. Die veulende tussen 320 en 325, maar dus normaal voor haar. Daarom vroeg ik her..
Je kan beter checken, of nu in dit geval handelen, dan t maar af wachten.. wel spannend

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:10

Ik heb nu nog geen DA te pakken gekregen, hopelijk morgen. Altijd fijn zoiets met het weekend. :roll:
Maar ja ze heeft nu toch al antibiotica gehad en veel meer kunnen ze toch niet doen? Maar hopelijk morgen dus wel iemand te pakken.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:56

Mirjam, he vervelend dat zo opeens.
Ik weet dat Velvet ook al vroeg klein uiertje kreeg, toen dacht ik nog: naja is ook week of 6 voor haar datum en stagneerde na 2 dagen. Genoeg gewone DA zullen vaak wat opstarten, want tenzij ze dit vaker meemaken weten ze ook niet wat te zien op een echo, of idd juiste apparatuur nodig. Better safe than sorry idd. Weet je wel welke AB je moet hebben? Sterkte voor nu met Blossom, hopelijk valt het mee en snel een DA te pakken.

Retlaw, jullie zijn er klaar voor :)

Lonniejj, goed te horen dat Rosa het zo goed doet :) ik heb de app ook geïnstalleerd, leuk. Heb al de myfoal app. Deze lijkt wat uitgebreider.

Nieky, ja dan knijp je hem echt, langs zo een hengst.. vriendin van me was met haar ezeltje aan het lopen, in Frankrijk. Toen sprong er dus wel een ezelhengst zijn wei uit...zij kon zich net met haar ezelinnetje op het kerkhof verschansen _O- Bedankt voor de uiertip :) ik zie het verschil nu idd met Nina.

Cioccolato, wat vervelend dat ze zich had vastgerold. Had dat met de Singel te maken? Ik lees wel dat veel merries dat niet fijn vinden.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:10

Ik lees morgen even bij. Voor nu het lijstje van vandaag

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Retlaw - Kyra - 327 dagen
Redd - star - 326 dagen
Maribor - Velvet - 323 dagen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:15

Nee toen had ze geen singel om. Daarom heb ik hem gekocht, dat ze niet weer zou gaan rollen. Maar heb de singel niet gebruikt en de merrie heeft der niet vast gerold. Dus eind goed al goed _O-
Was wel dom. En natuurlijk moe van de bevalling dus 0 moeite om los te komen...