Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:20

verstijnen schreef:
Iorrr schreef:
Ik houdt niet van vossen met veel wit, maar ook wij hadden zo’n for pleasure uit een helemaal bruine jus de Pomme :D

Tot ze 1.60 hebben gesprongen en uit een goed lijntje komen. Mag hopen dat je ze dan ook niet laat staan :')

als je er niet van houd moet je ook niet met For pleasure of Emerald dekken lijkt mij

hier ook geen Zirocco ( nafok ) fan om wat hierboven is gezegd .. was ook geen fan van de hengst toen ie in de sport liep ondanks zijn goede resultaten ( en de kwaliteiten van Jur )

en al helemaal geen kapjes fan .. erger mij er dood aan zeker als hulpmiddel in de opleiding , blij dat ze er eindelijk uit gaan :j

caro29

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:24

Hier ook geen zirocco fan. Heb er teveel lastige van gezien. Springen kunnen ze vak wel maar dat karakter.

Ik zou juist blij zijn als ik een schimmel fokt of als er dan een vos uitkomt dan 1 met veel wit en apart getekend.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:25

besita schreef:
als je er niet van houd moet je ook niet met For pleasure of Emerald dekken lijkt mij

hier ook geen Zirocco ( nafok ) fan om wat hierboven is gezegd .. was ook geen fan van de hengst toen ie in de sport liep ondanks zijn goede resultaten ( en de kwaliteiten van Jur )

en al helemaal geen kapjes fan .. erger mij er dood aan zeker als hulpmiddel in de opleiding , blij dat ze er eindelijk uit gaan :j

In de opleiding gebruiken wij ze ook nooit. Als een paard ze voor de 1,30m echt nodig heeft is het sws geen goede. Voor de sportpaarden die op hoger niveau springen willen wij nog wel eens een leren kapje gebruiken.

Ik erger mij meer aan het gebruik van achterbeen beschermers bij amateurs dan professionals. Amateurs komen gerust de b binnengereden met die hoge BR kappen met drie klittenband sluitingen... echt, waarom....

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:33

996981 schreef:
besita schreef:

In de opleiding gebruiken wij ze ook nooit. Als een paard ze voor de 1,30m echt nodig heeft is het sws geen goede. Voor de sportpaarden die op hoger niveau springen willen wij nog wel eens een leren kapje gebruiken.

Ik erger mij meer aan het gebruik van achterbeen beschermers bij amateurs dan professionals. Amateurs komen gerust de b binnengereden met die hoge BR kappen met drie klittenband sluitingen... echt, waarom....

Omdat het bij het setje past :') _O-

Ik ben ook geen Zirocco fan om wat ik hierboven heb gezegd. Maar ik heb wel zelf een 6 jarige Zirocco uit een merrie die 1.60m heeft gelopen. Spring er nu 1.30m mee en ik ben helemaal weg van zijn karakter. Hij is zo grappig, soms irritant en soms super heet. Maar hij doet het altijd voor mij <3 het is mij heel veel waard zo na mijn ongeluk(wat ook gebeurde met een Zirocco 8)7)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:51

996981 schreef:
besita schreef:

ik zie er zelfs 2 of 3 jarigen mee vrijspringen ... denk dan echt waarom in godsnaam ;(
als het nou een keer over een GP gaat met een auto te winnen ofzo

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:07

besita schreef:
ik zie er zelfs 2 of 3 jarigen mee vrijspringen ... denk dan echt waarom in godsnaam ;(
als het nou een keer over een GP gaat met een auto te winnen ofzo

Precies, maar heel veel mensen weten niet meer wat correct scholen is. Ze willen vooral winnen, geld verdienen en in het mooiste setje rondrijden. Eeuwig zonde

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:09

om van de blessures aan je paarden nog maar te zwijgen

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:32

Maar wat zouden die hoge kappen moeten doen dan? worden ze daar voorzichtiger van }:0 ?

Ik ben meer van de eventing dus daar lopen de paarden ook met hogere achterbeschermers (wel ander soort natuurlijk), maar merk daar vrij weinig verschil mee. Behalve als ze ze voor t eerst om hebben, dan zijn ze soms vergeten hoe ze moeten lopen :Y) .

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:41

Als ik kapjes achter om doe bij mijn ultimo dan wordt zij extremer achter. Deed mijn cavalier ook. Ze worden zo voorzichtig achter dat ik ze amper nog kon uit zitten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:22

Ah, ik wist ook niet dat het bewust daarvoor wordt gebruikt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:39

Ik sluit een hengst nooit uit om zijn kleur, kwaliteit is veel belangrijker. Maar daarom zie ik wel liever een bruine of een schimmel dan een vos ;) Neem aan dat de meesten wel een voorkeur hebben toch?

Ik zie de ene persoon ook liever dan de andere maar dat sluit niet uit dat die minder knappe wel een veel beter karakter kan hebben ;)

Zo’n zirocco had ik ook Revalli. Uit onze Baloubet. Brutaal en grappig. Mijn leukste paard ooit! Meeste blauwe plekken ook ;) Maar die heeft niet m’n knie verbrijzeld haha

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:40

Woow jullie kletsen veel. Alles weer even bijgelezen. Het leuke vind ik dat er toch steeds weer n ieuwe hengsten voorbij komen die ik nog niet kende.

Voor hieronder misschien Vittorio? Ik heb nu een geweldige brave 3.5 jarige lopen. En mijn merrie was precies het type wat jij hieronder beschrijft.

Julia schreef:
Jullie nog ideeën voor een Campbell VDL x Corland x Voltaire merrie? Loopt zelf 1.30/1.35. Veel bloed en ontzettend heet onder het zadel. Geen amateurpaard. Verder aan de kleine kant. Zoeken een hengst met een wat kalmer karakter/goede rijdbaarheid en het liefst ook eentje die bekend staat dat hij maat kan toevoegen.

Ik zag iemand Defender VDS Z aanhalen. Die heb ik al wat langer op het oog. Lijkt mij echt een ontzettend fijn dier!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:00

996981 schreef:
Precies, maar heel veel mensen weten niet meer wat correct scholen is. Ze willen vooral winnen, geld verdienen en in het mooiste setje rondrijden. Eeuwig zonde

Mooie setjes ben in ook van heb mijn sjabrak van 18 jaar oud weer onder mijn springzadel liggen. :+

Had Willem Greve daar ook niet een keer een opmerking over? Dat mensen soms meer in een duur zadel investeren dan in lessen ofzo.

Karakter is iets waar wij heel erg op proberen te letten, maar ook op niet teveel inteelt. Ben eerlijk gezegd altijd wel blij als ze niet te licht van kleur zijn, of teveel wit hebben. Dat is meer omdat ze hier praktisch het jaar rond zo lang mogelijk het land in gaan en ik niet altijd tijd heb ze te wassen voor trainingen.

Gomir, de kerstballen zijn in Wapserveen al toegevoegd als decoratie, volgende week komt de kerstboom ook nog.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:09

Lithya schreef:
996981 schreef:

Mooie setjes ben in ook van heb mijn sjabrak van 18 jaar oud weer onder mijn springzadel liggen. :+

Had Willem Greve daar ook niet een keer een opmerking over? Dat mensen soms meer in een duur zadel investeren dan in lessen ofzo.

Karakter is iets waar wij heel erg op proberen te letten, maar ook op niet teveel inteelt. Ben eerlijk gezegd altijd wel blij als ze niet te licht van kleur zijn, of teveel wit hebben. Dat is meer omdat ze hier praktisch het jaar rond zo lang mogelijk het land in gaan en ik niet altijd tijd heb ze te wassen voor trainingen.

Gomir, de kerstballen zijn in Wapserveen al toegevoegd als decoratie, volgende week komt de kerstboom ook nog.

Volgens mij is dat van veel ruiters een irritatie punt. Willem ken ik goed en ik hoor hem dat inderdaad zo zeggen! Al hij heeft hij makkelijk praten, weinig mensen met zoveel talent als hij :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:20

Van Zirocco ken ik enkel stakers. En dan nog een strak lijf erbij. Niet mijn paarden.

Mijn Kroonjuweel liep dus met van die kappen om met springen :')
Maar goed dat was dan met een (internationale)cross. Die liep of simpel nul of er 5 af. En dat deed hij op 1,10m, 1,20m of 1,30m. Geen pijl op te trekken. En met die kappen kon dat net het verschil maken.
Maar hoe dik een cross ook was, dan stootte hij dus nooit zn tenen. Kon het dus prima.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:41

Mooie spullen vind ik ook wel fijn, maar helaas ben ik mijn eigen sponsor en dan ben ik zuinig :P spullen moeten gewoon goed zitten en dat het dan toevallig een zwart hoofdstel is en bruin zadel maakt mij echt niets uit! Of zwart hoofdstel en bruine teugels..

Goed paard heeft geen kleur, maar moet ook eerlijk toegeven dat wanneer een hele witte hoofd word geboren ik ook wel even denk ahh nee zo'n wit kop. Gelukkig valt het tot nu toe elke keer mee wanneer ze groter/ouder worden en dan kan ik zo'n grote bles best wel waarderen.

Ach kappen dat zal altijd een ding blijven. Degene die echt weten hoe ze er mee om moeten gaan kunnen een paard er aparter door laten springen.

Welkom Cilla! bekende afstammingen! kun je mooi mee beginnen zulke moederlijnen. Everglade zien en hoor je niet echt meer wat van. 1 op stal gehad en tja die had het gewoon net niet.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:13

Hier ook niet van de dure spullen, je paard springt er niet beter door :D ook gewone getten achteraan, als je het daaraan moet vanaf laten hangen (op niveau tot ZZ) dan laat je het beter gewoon zijn.

Ik hou wel van veel wit, maar ik ben blij met een goed paard, kleur is bijzaak. Liever een bruine met een lelijke kop die kan springen dan een mooi dier wat geen plank raakt :+

Zirocco ook enkel stakers en moeilijke beesten van gezien, ik vond hem zelf ook maar niks, echt een nukkig dier...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:28

_Caithlynn schreef:
Woow jullie kletsen veel. Alles weer even bijgelezen. Het leuke vind ik dat er toch steeds weer n ieuwe hengsten voorbij komen die ik nog niet kende.

Voor hieronder misschien Vittorio? Ik heb nu een geweldige brave 3.5 jarige lopen. En mijn merrie was precies het type wat jij hieronder beschrijft.

Julia schreef:
Jullie nog ideeën voor een Campbell VDL x Corland x Voltaire merrie? Loopt zelf 1.30/1.35. Veel bloed en ontzettend heet onder het zadel. Geen amateurpaard. Verder aan de kleine kant. Zoeken een hengst met een wat kalmer karakter/goede rijdbaarheid en het liefst ook eentje die bekend staat dat hij maat kan toevoegen.

Ik zag iemand Defender VDS Z aanhalen. Die heb ik al wat langer op het oog. Lijkt mij echt een ontzettend fijn dier!

Fijne hengst inderdaad. Alleen wel veel wat “kleinere” paarden in dat lijntje. Zijn wat meer op zoek naar lijntje wat erom bekend staat om maat te geven.

Grappig om zoveel reacties over Zirocco te lezen. Die zou ik zelf namelijk zo gebruiken. Alle Zirocco’s die ik heb gekend, waren qua karakter echt topbraaf en gingen altijd af. Nooit met tegenzin mee gewerkt (moet er wel bij zeggen dat ik niet rijd en eigenlijk alleen vanaf de grond met de paarden werk).
Wat betreft de rug en ruggebruik vind ik wel herkenbaar.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:55

Citaat:
Nette punten!:D Wat voor merrie heb je erbij gehad?

Citaat:
Grandorado x Up to Date, merrie kon achter nog wel wat extra kracht gebruiken..

Leuke merrie heb je! Ben benieuwd naar het veulen :)

Grappig al die verhalen over de Zirocco's. Wij hebben er nu drie en die lijken tot nu toe juist hele fijne karakters te hebben. Al zijn ze nog niet onder het zadel. Dus ik duim nog wel even door dat het zo blijft :') De twee Zirocco's die we uit de Everglade gefokt hebben, waren als veulen wel draakjes trouwens. Die hebben wel wat tijd nodig gehad, maar later was het wel prima

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:03

@Julia: Etoulon misschien een idee. Ken voldoende met maat. Wij hebben hem 1x gebruikt alleen moet ik wel zeggen onze lijn geeft wel maat. Maar deze heeft echt een geweldig karakter! Zet haar voor een hindernis en ze gaat gewoon. Afgelopen zomer deed ze mee aan de blom cup met de nieuwe eigenaar en elke dag sprong ze goed. In de finale 1 af. Misschien niet hun best dag, maar ze sprong braaf door zowel uit draf als bijna uit stilstand :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:32

Ik zie er ook graag netjes uit als ik ergens naartoe ga. Heb CWD zadels op mijn paarden liggen, dat betekent niet dat er niet geïnvesteerd wordt in goede lessen ofzo, of omdat ik dat aanschaf omdat het een duurder merk is. _O- Ik schaf spullen aan omdat ik ze fijn en duurzaam vindt en op veel paarden te gebruiken zijn/op veel paarden passen. :j

Achterpeesjes gebruik ik eigenlijk nooit, alleen als ze zich aantikken.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:43

Marijkeeee schreef:
@Julia: Etoulon misschien een idee. Ken voldoende met maat. Wij hebben hem 1x gebruikt alleen moet ik wel zeggen onze lijn geeft wel maat. Maar deze heeft echt een geweldig karakter! Zet haar voor een hindernis en ze gaat gewoon. Afgelopen zomer deed ze mee aan de blom cup met de nieuwe eigenaar en elke dag sprong ze goed. In de finale 1 af. Misschien niet hun best dag, maar ze sprong braaf door zowel uit draf als bijna uit stilstand :+

Bij ons heeft Etoulon 7 cm verkleind... kon de merrie hebben gelukkig. Maar met Dallas, zavall en Numero uno verkleinde deze niet...

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:49

@Iorrr: dat is dan wel weer een leuk weetje dat hij bij jullie heeft verkleind! Bij ons verkleinde zavall juist wel (oké 166 is niet klein, maar voor de rest bijna alles rond de 175). Zo zie je maar weer is geen peil op te trekken ;)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:44

@Marijke (of anderen): wat moest Etoulon toevoegen/verbeteren aan je merrie?
Ik ben eigenlijk geen fan van Toulon, geeft ze zeer wisselend imo, maar Etoulon zelf spreekt me wel aan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:07

maat komt niet alleen van de hengst en merrie weg toch .. als je 3 volle zussen hebt zullen die toch ook verschillende stokmaten hebben ?
tussen beide zou ik dan toch voor Toulon kiezen ...komen toch echt goede fijne paarden van , dat hij wisselend fokt in grootte en type ben ik met je eens hoor :j