Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:25

Nou fokdoel van kwpn verandert iedere paar jaar als ze er weer eens naast blijken te zitten. Sport vs keuring
Dus ik fok lekker wat ik zelf denk dat presteert en dat is niet een ruggetje zo kort dat er nog geen 17 inch zadel op past of een hals zo kort en verticaal dat je ponyteugeltjes en een ponybit moet kopen

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:45

Je kunt iig van For Ferrero niet zeggen dat hij een een korte hals en rug heeft.
Verder met je eens hoor Janneke.:j

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:18

Als over een hengst gezegd word dat hij 167 of 168 is, kun je daar meestal wel een paar centimeter van aftrekken. Net als paarden van 177 ook maar zelden die stokmaat hebben.

_Lorette_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:23

Ik vind stokmaat weinig zeggen. Lichaamsbouw doet veel meer in hoe een paard toont.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:29

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:49

s0173957 schreef:
Ik vind FF een geweldig sportpaard... maar ik vind het geen hengst. Maar da's puur mijn mening...

Eens,maar wat mij betreft;als hij maar goede veulens geeft.
Vlgs de KWPN database meet hij overigens 1.67m,dat zal toch wel kloppen?!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:59

Ik denk dat FF zeker een heel goed sport paard is. En mijn gevoel zegt dat ik hem moet hebben. Mijn verstand zegt voor livius te gaan. FF vindt ik inderdaad iets popperig toch heeft hij lente zat. Mijn merrie zelf heeft bot zat. Maar ik zou niet graag een pony fokken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:11

Als het zoiets is ga ik bij het fokken dan toch altijd weer meer op gevoel af dan op verstand :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:30

Ik heb soortgelijke dilemma's. Of nou ja... Overwegingen. En als het erop aankomt dat ik van één hengst verwacht dat 'ie heel mooi past, maar ik op gevoel stiekem liever voor een andere hengst ga, dan kies ik voor gevoel. Het blijft toch een gok en ook bij twee keer dezelfde hengst kunnen de veulens behoorlijk verschillen. Als je zelf blijer wordt van FF, ondanks de bedenkingen, kies dan voor FF ipv Livius. Ik vind beide hengsten aansprekend om verschillende redenen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:40

Ik had Livius nog graag in het echt willen bekijken. Dus wacht eerst de filmpjes nog even af. Mijn merrie is nu nog drachtig dus we kunnen er nog even over nadenken. Voor nu lijk ik toch voor FF te gaan :D

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:42

Ik vind For Ferrero ook interessant, mede door zijn nakomelingen. Maar ik ga wat betreft hengstenkeuze rustig nog een jaartje puzzelen en hier ideeën op doen :j

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:45

_Lorette_ schreef:
Ik heb soortgelijke dilemma's. Of nou ja... Overwegingen. En als het erop aankomt dat ik van één hengst verwacht dat 'ie heel mooi past, maar ik op gevoel stiekem liever voor een andere hengst ga, dan kies ik voor gevoel. Het blijft toch een gok en ook bij twee keer dezelfde hengst kunnen de veulens behoorlijk verschillen. Als je zelf blijer wordt van FF, ondanks de bedenkingen, kies dan voor FF ipv Livius. Ik vind beide hengsten aansprekend om verschillende redenen.

Waar zit jij tussen te twijfelen Lorette?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:15

Ooh, nog niet in een ver gevorderd stadium. Ik heb Fürst Dior en Livius op mijn lijstje. Van FD slechts één veulen gezien en van Livius nog niets, dus ik twijfel nog lekker verder. Om commerciëler te fokken zouden wij een moderne hengst moeten gebruiken die ze luxer geeft, maar dan wijk ik af van het type waar wij zelf van houden. Dat wordt dan kiezen tussen wat 'verstandig' is voor de markt en wat we zelf leuk vinden. Kan wel zijn dat ik uiteindelijk iets heel anders kies. We willen pas laat dekken en misschien wordt het dan helemaal niet meer wat. In deze tijd is niets meer zeker.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:22

JeanneV schreef:
Als over een hengst gezegd word dat hij 167 of 168 is, kun je daar meestal wel een paar centimeter van aftrekken. Net als paarden van 177 ook maar zelden die stokmaat hebben.

Als ik bij Nijhof op de site kijk. Is Fontaine 1,75m Maar er word in het filmpje waar Bart hem in Veenbroek(?) aan het publiek liet zijn verteld dat hij wel rond de 1,83m zit! Ik vind de exact grote wel lastig inschatten zo.

Toen ik met hem dekte werd er gezegt dat hij zo'n 1,74m was. Mijn merrie is 1.76m komt zelf uit een kleine, 1.65m, merrie lijn. En wilde voor mijzelf wel graag wat maat behouden. Hoopte dat met deze combi het veulen mooi rond de 1.75 zou blijven. Toen ik hoorde dat hij nu over de 1.80 was, moest ik wel ff slikken :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:46

Ze worden ingemeten als ze 3 jaar zijn, bij de keuring, dat komt op papier. De meesten groeien nog best even door..

Verder, iedereen heeft zijn eigen fokdoel en eigen smaak. De 1 fokt voor zichzelf, de ander voor de verkoop, de 1 ziet graag een compacter paard met veel body en de ander bv een luxer paard met veel lengte. Dat is ook smaak.. En beide zijn wat mij betreft prima, je moet fokken wat jezelf graag ziet of als fokdoel hebt. En niet wat een andere bokker vindt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:39

Aaghhh, zie net weer een filmpje voorbij komen van Gotcha-Utopia. Als die vorig jaar beschikbaar was geweest had ik er nu een veulen van lopen |o
Niet dat ik niet content ben met mijne van vorig jaar. Hopelijk is hij over een aantal jaar geschikt voor haar!

Wat betreft het mee laten wegen van je gevoel, als het om kleine twijfelpunten gaat, zou ik altijd voor je gevoel gaan. Maar dan moet het wel gaan om een weloverwogen optie. Ik ken er ook die alleen naar hun gevoel luisteren en niet kijken naar wat de merrie nodig heeft, niet helemaal de bedoeling van fokken m.i.

Sorry voor de onderbreking. Kruipt weer onder meeleessteen

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:45

denisesilver schreef:
Aaghhh, zie net weer een filmpje voorbij komen van Gotcha-Utopia. Als die vorig jaar beschikbaar was geweest had ik er nu een veulen van lopen |o
Niet dat ik niet content ben met mijne van vorig jaar. Hopelijk is hij over een aantal jaar geschikt voor haar!

Wat betreft het mee laten wegen van je gevoel, als het om kleine twijfelpunten gaat, zou ik altijd voor je gevoel gaan. Maar dan moet het wel gaan om een weloverwogen optie. Ik ken er ook die alleen naar hun gevoel luisteren en niet kijken naar wat de merrie nodig heeft, niet helemaal de bedoeling van fokken m.i.

Als je hem nu gebruikt heb je er volgend jaar een veulen van lopen......

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:43

baudyh schreef:
denisesilver schreef:

Als je hem nu gebruikt heb je er volgend jaar een veulen van lopen......

Heb maar een merrie staan en die is nu 1 ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 01:50

Net geboren! Paris Dodona MVN, For Ferrero x Elite Prok Sport v. Johnson
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 02:05

Gefeliciteerd!!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 06:13

Ahh gefeliciteerd!!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 06:28

Gefeliciteerd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 07:47

Gefeliciteerd! Ziet er al goed uit!

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:04

Gefeliciteerd Mark !

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:28

Proficiat!
Zet er nog maar eens wat foto's van als die uit de kreukels is ;)
Buiten een commercieel kleurtje valt er zo nog weinig van te zeggen. Wie weet moet ik dan m'n mening over FF bijstellen :P