Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:32

Ahh zie het nu pas, het eerste veulen en nog op valentijn ook! Van harte gefeliciteerd *\o/*

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:34

Ahh gefeliciteerd pandor! Ze heeft een mooie datum gekozen. <3

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:51

Butengewuen kleine ponys mogen vanaf 300 dagen op de lijst, grote ponys en paarden vanaf 320 dagen.

Quir Met -20 mag ze het veulen idd nog even binnenhouden :brr:

Lyona Wij dekken elk jaar. Mits de merrie goed door de bevalling komt, op gewicht is en ze hengstig wordt met veulen aan de voet. Luna bv wordt om het jaar gedekt omdat zijn altijd grote veulens krijgt en ze veel inlevert. Maar bv Daisy krijgt nu veulen nr 4 op rij dit jaar. Kina begint idd rustig aan dr uier. Jona heeft al een behoorlijke buik tegenover vorig jaar :=

Rowindie hopelijk is het snel beter met je knie :(:)

Palousa_boy Ben benieuwd of je eigen hengst al wilt dekken dit jaar. Leuk dat er eentje rijpony wordt voor de kids.

Mer1980 snap idd dat je dan niet terug gaat dekken.

Pandorj nogmaals gefeliciteerd, hoe gaat het inmiddels? Drinkt de kleine al zelf?

Retlaw mss kun je er wat sudocreme tussen smeren als het idd geïrriteerd is. Dat werkt goed voor rauwe, geïrriteerde of open huid.

Hier gaat het nog heeellll rustig aan kwa uier :+

Jackie 311 dagen
Afbeelding

Nina 310 dagen
Afbeelding

Fleur 306 dagen. Die doet nog helemaal niks. Ben ik wel van dr gewend overigens :') zal wel weer gaan overdragen.
Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:25

<3 Yes! We hebben een eerste veulen en nog wel een Valentijn veulen! Wat een ongelofelijk knap kind, nu al! Gefeliciteerd *\o/*

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:35

Gefeliciteerd!

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:48

Pandor, hoe gaaf!! Gefeliciteerd *\o/* en wat fijn dat je nog even ging kijken haha. Stiekemerds. Geen gek advies van de DA hoor. Ze heeft toch even tijd nodig om te wennen, nageboorte te kwijten en veulen was al geaccepteerd en zoekende. Je DA kan er moeilijk gelijk naast gaan zitten wachten tot alles eruit is. Merk met mijn schapen vaak dat als ik ik het even tijd geef vlak na geboorte (en dat is lastig haha) alles makkelijker lijkt te gaan.

Quir, wat vreselijk koud. Hoop dat het nog even wacht idd. Jij ziet denk ik wel regelmatig noorderlicht als je savonds even gaat checken? Leuke bijkomstigheid :)

Lyona, ik heb een gelegenheids veulentje haha. Gewoon eenmalig want ze is mijn rijpaard. Maar was dat niet zo zou ik elk jaar veulentje doen. Is de natuur ook, onze schapen en koe hebben ook alle jaren een kleintje, hobby moet ook bekostigd, en ze willen ook gewoon gedekt worden, breken zelfs uit als het kan om een kerel te zoeken. Hormonaal veel rustiger dus als het drachtig is.

Rowindie: beterschap, he vervelend maar met alle gladheid kan snel mis gaan

Palousa: leuk, pony voor de kids! En benieuwd hoe dat zon eerste x gaat met een hengst :D gebruik je dan een ervaren merrie? Mijn reu zijn eerste x was even zoeken nl :+

Retlaw, fijn dat je merrie het ok vindt.mijne heeft ook vet korstjes enzo, ruikt een beetje weeïg. Ik pull af en toe eentje weg. Misschien kwam huid beetje mee met de korstjes maar geneest weer snel op zon goed doorbloede plaats. Beetje vet idd, uierzalf of sudo, als het maar zacht is. Bij mijne wel eens wat ontsmettends en kennelijk bijtends op een mokwond gedaan en heb een maand niet aan dat been mogen zitten..

Nieky: ah maar bij 2 zit er al schot in :) fleurtje draagt altijd lang over?

Martina welkom! Ah begrijpelijk dat je hem dan lekker inkort :D :) lekker rond zijn ze al

Mer: Jaaa je wilt ze niet voor niets kwijt na al dat werk dat je erin stopt. Leuk de sport in, soms even beetje reclame maken met je fokresultaten.

Sorry, volgens mij nog sommigen vergeten maar krijg niet meer teruggescrolled om per persoon te reageren:o :+
Zag wel heel leuke mooie fotos allemaal langskomen. Heerlijk alles te volgen :j

Velvets buik groeit gestaag verder. Ze wordt echt enorm de laatste dagen. Geen foto genomen want deken om. Het is 2 weken regen, waait, sneeuwt en vriest bijna. Het mag nog even blijven zitten. Uiertje staat even stil. Klieren zijn wel dik in elk geval. Nog 3 dagen tot veilig :j
Beetje wazige foto want donker in de stal.

Afbeelding
Glanst van de uierzalf

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 14:27

Dankjulliewel voor de felicitaties, gaat zeer goed met de twee. <3

Nu ook super benieuwd naar wie de volgende gaat zijn :D ik denk Maribor?

Hier nog een kiekje van deze morgen & nu effe dutje doen na dat vele drinken en kleine kakjes hehe

Afbeelding

Afbeelding

Is ook gek op kriebels, net als z’n mama

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 14:52

Gefeliciteerd met de knappe kleine zwarte. :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:13

Pandor, gefeliciteerd! *\o/*

Maribor, eind komt in zicht! Spannend!

Nieky, de eerste van jou gaan zich ook al weer aanbieden. Leuk!

Ik kan op mijn telefoon ook even niet verder teruglezen om te reageren.

Hier vandaag dag 300 voor Lilly *\o/* laatste 3 weken tot veilig gaan in.

Ze is compleet gestoord en mag van mij met 320 er wel naast liggen. Ze is nog nooit zo moeilijk geweest. Al kan dat natuurlijk door de regumate komen. Nog 10 dagen en dan mogen we die ook éindelijk afbouwen.

Dit vindt ze er zelf van:

Afbeelding

Vaart gaat er in:

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:20

Gefeliciteerd Pandorj! Op Valentijnsdag nog wel :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:25

Geveuliciteerd PandorJ! Heerlijk op valentijnsdag (wat ook mijn trouwdag is)....

Ik ga vanavond even bijlezen en uitgebreider reageren, beetje druk in mn hoofd dus merk dat ik alles vertraagd opneem :(

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 19:16

Gefeliciteerd Pandor!

Respect voor al die bijleesposts, ik vind het ook lastig. Volg alles wel.

Hier gaat het z'n gangetje. Nu 295 dagen. Zie nog niks aan het uier, maar dat zou voor haar ook te vroeg zijn. Op z'n vroegst begint ze op dag 310.
Wel voor het eerst het veulen heel bewegelijk gezien.
Altijd fijn een teken van leven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 19:23

Gefeliciteerd Pandor, en mooi dat het kind staat en drinkt!

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 19:24

Een kleine update!

Ondertussen moet Julia nog 29 dagen tot veilig. Mooi rond en nog lekker energiek gelukkig.

Van de zijkanten zie je wel dat er een baby in zit, van de achterkant vind ik het aanzicht wel meevallen :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tietjesupdate:

Afbeelding

Meiske is echt wel dikkig en moet nog 108 dagen tot veilig. Met de kou en kortere winterdagen ontbreekt mij alleen wat motivatie haar aan het werk te zetten maar hoop daar komende weken weer wat discipline voor te vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M'n lieve bollies <3
Afbeelding

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 19:32

Gefeliciteerd pandor! *\o/* <3

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 20:05

Gefeliciteerd Pandora!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 21:20

Gefeliciteerd met je prachtig veulentje. Mooie datum!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 22:15

Gefeliciteerd! Eerste veulen van dit topic volgens mij?

Ik ben niet actief geweest dr laatste tijd. Ik ga mijn best doen om daar weer verandering in te brengen :j

Ik zag een discussie voorbij komen over dekken van oudere merries. Ik heb een oudere merrie drachtig. Ik vindt het belangrijk dat de merrie sterk en fit genoeg is. Niet dat je moet voeren om dik te krijgen en dat er te weinig naar het ongeboren veulen gaat.

Wild Thing is 23 jaar. Wordt echt haar laatste veulentje. Afgelopen jaar één poging geinsemineerd. Zonder poespas, als het niet lukte dan was het zo. Niet gelijk dichtgezet, niks gespoten of gespoeld. Het moest zo zijn denk ik :') het is echt een alpha merrie in de kudde en enorm gelukkig met een veulen aan de voet.

Foto's van afgelopen weekend. Ze dacht dat ze hengst was. Brullen, groot maken, flamen := misschien was de andere merrie hengstig, geen idee
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen is wild Thing 261 dagen drachtig
Sis 280 dagen drachtig.

Foto's van december. Knappe moeder en dochter
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 23:41

Am Horses, wat een mooie fotos! Ze ziet er zeker niet uit als een oudere merrie. Last van haar hormonen? :D Ach, de een is oud met 17 en de ander rijdt nog uren met 25. Leeftijd is een getal, zolang ze zich goed voelen, m.i. :)

Friesfanaat, zeker een lekkere buik. En idd van achter verstopt :D ik herken ontbreken van motivatie.

Shadow: schiet al op :j fijn dat je wat gevoeld hebt. Geeft toch weer een zeker gevoel.

Myrthe: mijlpaal!! En duimen dan dat het veulen vroeg komt, als ze aan het draken is :D hopelijk wordt het straks snel beter. Geweldige foto met dat uier, gespierde billen 8-)

Pandor: ben benieuwd wanneer Velvet gaat. Kabayo is ook heel close.
Wat een leuke foto en een pracht veulen, ziet er wijs uit. Hij doet me beetje denken aan de eenhoorn uit Dungeons and Dragons van vroeger <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

Hier is Blossom de oudste met haar 20 jaartjes jong :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

En ik bestempel mijne al als oud, zij wordt nu 18.
Wat een jong bloempje nog

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

gefeliciteerd met het eerste veulen!

Hier is mijn oudste fokmerrie dit jaar 16, ze wordt dit jaar niet gedekt, volgend jaar wel dus dan is ze 18 als het veulen er is.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Maribor Fleur heeft vorig jaar 4 dagen over gedragen en het jaar ervoor 13 dagen. Maar ze begint meestal pas na 320 dagen wat te vullen en heeft ook niet zo een super grote uier.
Velvet dr uier groeit gestaag wat verder.

PandorJ wat heerlijk dat je al kunt veulen knuffelen <3 fijn dat alles goed gaat.

Myrthee hopelijk wordt Lilly terug wat gemoedelijker als ze van de regumate af is. Dr uier begint al goed wat te vullen.

Shadow33 dat is fijn idd als je beweging voelt en dus teken van leven.

Friesfanaat Fijn dat ze nog zo levendig is. Dr uier groeit idd al wat. Snap met het koude weer dat de motivatie wat ontbreekt, heb daar op het moment ook wat last van :+

Am_horses je dames zien er goed uit. Wild is weer aardig rond :D

Hier is de oudste merrie, Kira, 17j en is nog fit zat. Als ze goed door de bevalling komt en ze hengstig wordt, word ze weer gedekt.

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Retlaw - Kyra - 322 dagen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Over de oude merries; onze Cherie is 19 en krijgt dit jaar haar 8e veulen.
Als jong paard vooral gereden en daarna wat om en om. Laatste jaren vooral veulens.
Ik merk dit jaar voor het eerst dat ze het zwaar heeft. Zit wel goed in het haar en is actief genoeg, maar ik vind dat ze wat chagrijnig is en ze heeft een lichtelijk vermoeide blik in haar ogen af en toe. Het is een grote merrie van 1.78, misschien heeft het daar ook mee te maken?
Dus ik vraag me af of ik haar nog weer laat dekken. Andere kant is dat het een geweldig moeder is die enorm geniet van haar veulens.
Eerst maar eens kijken hoe het deze dracht gaat, ze moet nog tot half mei.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Gefeliciteerd pandor!! Wat een mooie datum en wat een knapperd!! Is ‘veulen’ een hengst of merrie? En hoe heet ‘ie’?

Ik ben knullig geweest, dit topic ontstipt en loop nu bijna 3 pagina’s achter. Ik heb enorme griep gehad waardoor ik donderdag zelfs in het ziekenhuis lag wegens gevaarlijk hoge hartslag voor mijzelf maar vooral voor mijn ongeboren jongetje waardoor ik zelfs al wee-achtige klachten had. Beetje vroeg met 35 weken. Terwijl ik heel rustig aan aan het herstellen ben begon vrijdag avond m’n 1,5 jarige dochter over te geven en had 2 dagen 40 graden koorts. Gelukkig is bij ons beide de koorts weg maar we zijn er nog niet.
Dus voor 1x blijft het bij een keertje bij een ‘ego’ post, ik wil hierna weer gewoon mee praten zoals jullie van mij gewend zijn. Maar het lukt mij nu niet 3 pagina’s terug te reageren, en ben eerlijk dat ik gelijk op de laatste pagina heb geklikt. Ik zal straks even rustig lezen als ik energie heb

Ik plaats even 4 plaatjes van de dames, want die lopen al tegen hun eind aan. Ben 4 dagen niet bij ze geweest, toch vanmiddag even in het zonnetje buiten geweest. M’n vader had hooi gegeven en normaal zit er een extra touw om het hek, maar die was per ongeluk vergeten. Dus de dames namen het er van en gingen in galop in de wei _O- Dat was best wel lachwekkend haha gekkies. Nahja ze hadden een dag geluk, ze mochten wel even blijven staan
Uier update Minthe. Blijft hele week al zo. Nu dag 310
Afbeelding
Afbeelding
En Zilver. Later dan normaal maar maakt blijkbaar niks uit. Ontwikkeld goed door. Dag 292
Afbeelding
Afbeelding