Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:26

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:42

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:45

Hoe gaat het eigenlijk met de Red Viper veulens? Ik vind het een indrukwekkende hengst en ik lees net dat hij terug naar Nederland komt.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:54

Earth schreef:
Hoe gaat het eigenlijk met de Red Viper veulens? Ik vind het een indrukwekkende hengst en ik lees net dat hij terug naar Nederland komt.

Het is me niet gelukt de mijne te verkopen. Terwijl het een gaaf veulen is. We hebben hem maar in de opfok gedaan. Al had ik het graag anders gezien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is alweer 3 maanden geleden, nog thuis. Wil binnenkort weer even bij hem gaan kijken

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:59

Wat was de reden denk je. Vroeg je te veel?
Prijzen daalde flink aan het eind van het seizoen.
Of was er gewoon geen animo voor

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:09

Wat is veel? Heb uiteindelijk 4500 gevraagd en aan een kennis zelfs 3. Kwam eigelijk niks op af. Ben begonnen bij 7. Ook niet heel raar leek mij

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:27

Ik denk dat het een combinatie van dingen is. Moederlijn is ook niet erg predikaat en sportrijk. Flynn kennen veel mensen ook niet. En het is vos met wit een een wit oog. Daar moet je ook maar net een liefhebber voor treffen. En een hengstje. Voor de opfok is hij voor de grote namen niet interessant dus dan kom je op een particulier uit. Die kopen minder graag een hengstveulen natuurlijk. Je moet ook beetje mazzel hebben natuurlijk.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:37

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 9/oberlina

Zo raar is het papier van moeder toch ook niet.
Moeder word nu 5 en gaat na komend veulen zelf ook wel de sport in. Het is zelf ook echt een gaaf paard. Maar mischien zie ik het zelf allemaal wel niet goed genoeg. En kijk ik teveel door een roze bril.
Grappig wat je zegt over de grote namen, Eugene wou de merrie graag hebben. Is ook wel geweest voor het veulen, vanwege het papier. Voor hem was het alleen niet genoeg spektakel. Word wel gaaf sport paard waren zijn woorden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:42

Ik zeg niet dat het papier raar is, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen het niet interessant genoeg vinden. Ik vind er zelf te weinig sport inzitten en te weinig predikaten. Dat doet natuurlijk niks af dat het geen goed sportpaard kan worden he? Tuurlijk kan het een goed sportpaard worden. Maar dat is van zoveel factoren afhankelijk.
Ik geef alleen mijn kijk erop. Een sjieke zwarte met 3 x elite erachter uit een lijn met een goedgekeurde hengst verkoopt gewoon makkelijker.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:56

Oké. Dan zit er voor sommigen niet genoeg bewezen sport/predicaten achter. Maar dan nog is 4500 toch echt niet veel geld… en komen kijken en het beestje zien bewegen geeft toch ook een verwachting. Dat dat al niet gebeurd verbaasd me wel een beetje. In de advertentie stonden wel filmpjes.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:52

Plus opfokken is ook behoorlijk kostenplaatje voor particulier met de nodige risico’s
Wel eens met Suzanne, weinig sport in de moederlijn, kleur en wit oog helpen niet mee. Er zijn er veel aangeboden voor vergelijkbare prijs of lager en met meer sport
Hij kan wel fijn lopen, waarschijnlijk gaat hij als 2,5-3 jarige vlot weg

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:56

De algehele verkoop van veulens viel tegen vorig jaar. Ik denk dat je het niet te persoonlijk moet maken. Deze verkoopt vast prima als 3 jarige ruin, beleerd ohz voor de sport.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:06

gewoonmarie schreef:
Wat is veel? Heb uiteindelijk 4500 gevraagd en aan een kennis zelfs 3. Kwam eigelijk niks op af. Ben begonnen bij 7. Ook niet heel raar leek mij

Nee dat klopt. Ik vraag het omdat ik ook mensen hoorde die het veulen niet verkocht kregen maar niet wilde zakken met een vp van 10K
Tja denk ik dan.
Mijn ervaring is wel dat vos gewoon minder verkoopt. Ze zeggen wel goed paard heeft geen kleur maar dat geldt echt alleen voor toppers imo

Nu naar het papier kijkend denk ik inderdaad dat dat ook echt mee speelt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:28

Maar dit is een prima veulen voor een particulier en hij zou inderdaad gewoon verkocht moeten kunnen worden voor dat bedrag. De particulier moet nog wakker worden en zien dat paarden van 4-5 jaar niet te betalen zijn en ze beter in een veulen kunnen investeren. Zo heb ik vorig jaar mijn 2 hengst veulens verkocht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:40

Ik heb vorig jaar ook voor weinig een heel goed veulen kunnen kopen met ook heel goed papier. De markt was echt moeilijk.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:53

Ik kreeg mijn gewone kwpn merrie veulen ook niet verkocht. Niet eens kijkers voor niet veel geld. Ik had me erbij neergelegd. Schijnbaar had ik nog wel een advertentie, oeps. Daar nu een reactie op gehad, mensen komen dit weekend kijken. Ergens vindt ik het jammer voor dat geld, maar aan de andere kant scheelt maandelijks stalling en de zorgen die nog komen gaan.
De kleurtjes had ik zo verkocht, helaas met het merrietje pech dat ze geopereerd moest aan een ontsteking. Die hebben we terug moeten nemen.
Afbeelding

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:56

ik vond het vorig jaar ook moeilijk verkopen. Merriespringveulen was ik zo kwijt voor een leuke normale prijs (5500). Het hengstveulen (v. Nacho) met een veel beter papier als de merrie en ook nog eens zwart raakte ik niet kwijt. Zelfs niet voor 5500. Voor minder wilde ik hem niet weg doen. Dus nu toch maar in de opfok en hopen dat ik het er met 3 jaar uithaal.
Dit is het papier van de moeder https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... highness-b
Nu maar hopen dat ze komend jaar een merrie krijgt! In dat laatste geval wil ik de merrie weer in de sport doen, zou mooi zijn als ze nog Z2 wordt, dan is zij ook Elite en sport.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:10

baudyh schreef:
Maar dit is een prima veulen voor een particulier en hij zou inderdaad gewoon verkocht moeten kunnen worden voor dat bedrag. De particulier moet nog wakker worden en zien dat paarden van 4-5 jaar niet te betalen zijn en ze beter in een veulen kunnen investeren. Zo heb ik vorig jaar mijn 2 hengst veulens verkocht.

Niet iedere particulier is in staat om te gaan met een veulen/groen paard en niet iedereen wil het risico nemen van drie jaar opfok en dan maar hopen dat de klik onder het zadel er is. Ik snap ergens wel dat je dan voor een paard gaat wat al het een en ander kent. Al zal het mijn keuze niet meer zijn met de prijzen van tegenwoordig (buiten dat ik een bloedhekel heb aan het uitproberen van andermans paarden). Ik vraag me soms af of er nog paarden voor particuliere prijzen worden verkocht.

Wanneer jullie een veulen verkopen, hoe gaat dat in zijn werk qua bezichtiging? Laten jullie kopers meermaals komen? Ik heb die van mij als veulen regelmatig in de hand gehad, maar die komt van vrienden af. Het maakte wel dat ik precies wist wat voor karakter erin zat, toen ik haar kocht.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:33

Nee dat klopt. Maar je gaat het wel steeds meer zien. Ik snap wel dat je niet in ene 15-20K op tafel
Kan gooien voor een paard. Dan past een veulen beter en de opfok is vaak een maand bedrag wat ze wel kunnen betalen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:48

De gehele verkoop is sinds vorig jaar gewoon rotslecht.

Mijn Just Wimphof ruin is misschien wel de beste (ondertussen) 5jarige die ik al gehad heb, alleen voor mij met m'n 1m90 te klein. Hij is 1m65 dus niet echt klein, maar het is wel een meisjestypetje.
Komt uit een top Duitse lijn, is super chique (zwart met voldoende wit), kan echt lopen, is braaf en helemaal goed op de foto.
Ik heb die vorig jaar op sporthorses gezet voor geld waarvoor die een jaar of 4 geleden bij wijze van spreken nog geen week voor te koop zou hebben gestaan en ik heb daar 0(!!) reactie op gehad.
Geen enkele mail, geen enkele telefoon, niks, nada, noppes... ik snap er nog altijd de ballen van.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:58

Gewoonmarie; ik denk dat je met 7000 euro wel echt te hoog hebt ingezet met je veulen. Een voshengst is al niet populair en hij komt uit een AES moeder zonder predicaten en maar een stamboek oma zonder predicaten. Veel sport of bijzonders zit er ook niet in het lijntje. Om eerlijk te zijn denk ik wel dat je een beetje met een roze bril hebt gekeken. Het is een prima veulen, maar ook geen heel bijzonder goede beweger.
En een hengstenhouder geeft áltijd complimenten over je veulen / merrie. Die zijn altijd positief en zullen je veulen / merrie echt nooit gaan afkraken. Dus ik hecht nooit al teveel waarde aan de mening van de hengstenhouder. Het is immers in zijn belang dat je misschien nog wel een keer gaat dekken en dat je positief bent over je veulen en de vader daarvan.

Ik denk dat je vorig jaar in juni / juli nog wel 4500 had kunnen vragen, maar naarmate het seizoen vorderde werden de prijzen alleen maar slechter. Zeker in oktober / november moesten veel mensen er echt vanaf en stortte de markt echt in. Veulens uit elite / sport / preferente / prestatie merries verkochten nog wel, maar uit simpele lijntjes viel het niet mee om er vanaf te komen.
Op marktplaats / sporthorses zie je ook elk jaar enorm veel veulens te koop staan voor flink geld, maar ik vaak staan die er maanden later nog op. Als je de prijzen van een jaar een beetje wilt volgen dan kan je beter de veilingen volgen dan marktplaats bijvoorbeeld. En je dan uiteraard goed verdiepen in de moederlijnen. Veulens uit echt bijzondere moederlijntjes én die ook zelf beter kunnen bewegen dan gemiddeld, verkopen altijd nog wel. Voor gewonere veulens is het een erg moeilijk jaar geweest.

Ik vind het zelf ook altijd erg lastig wat ik moet vragen voor een veulen en ik heb er ook wel eens moeite mee om echt geld te vragen en commercieel te zijn. Daarom vind ik ook als verkoper veilingen altijd heel fijn.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:32

Ja dat is wel gebleken, ik had het verkeerd ingeschat. Wat niet op horsetelex staat. Moeder is wel ster bij het kwpn. Maar dat terzijde. Hij staat nu in de opfok, en kijken wat het over 2,5 jaar dan doet. Merrie is nu drachtig weer en na dit veulen gaan we sporten. Hopen dat dat vlot en soepel verloopt en ze weer meer predicaten kan verdienen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:46

Ja het is heel zuur. Hopelijk kan je die van volgend jaar wel verkopen, maar ik zou je echt adviseren om niet te gek in te zetten want dan haken veel mensen af. Of je moet het niet erg vinden om die ook aan te gaan houden.
En 'alleen maar' ster bij het KWPN is voor de meeste mensen niet genoeg.
Kan je het bij Horsetelex niet aanpassen naar KWPN ipv AES en dan sterpredicaat toevoegen? AES is ook niet echt een populair stamboek, is er een reden waarom je haar daar (ook?) hebt geregistreerd?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:54

denisesilver schreef:
baudyh schreef:

Niet iedere particulier is in staat om te gaan met een veulen/groen paard en niet iedereen wil het risico nemen van drie jaar opfok en dan maar hopen dat de klik onder het zadel er is. Ik snap ergens wel dat je dan voor een paard gaat wat al het een en ander kent. Al zal het mijn keuze niet meer zijn met de prijzen van tegenwoordig (buiten dat ik een bloedhekel heb aan het uitproberen van andermans paarden). Ik vraag me soms af of er nog paarden voor particuliere prijzen worden verkocht.

Wanneer jullie een veulen verkopen, hoe gaat dat in zijn werk qua bezichtiging? Laten jullie kopers meermaals komen? Ik heb die van mij als veulen regelmatig in de hand gehad, maar die komt van vrienden af. Het maakte wel dat ik precies wist wat voor karakter erin zat, toen ik haar kocht.

Dat is het. Als ik zie hoe sommigen klooien met een 3-jarige
op de club. Die waren onderhand goedkoper uitgeweest en hadden al veel meer plezier gehad als ze een doorgereden van > 20k hadden gekocht. Vriendin en ik doen het samen en zijn handig + wij willen graag iets echt aparts qua beweging dus dan moet je wel iets kopen als veulen/jaarling. Maar voordat je lekker aan het rondtuffen bent dan ben je echt wel wat tijd en energie verder. Ben blij dat er nu dit jaar weer twee 6 zijn, zeg maar.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:07

Ik zal niet zeggen dat ik zelf ook niet met regelmaat loop te klooien :+
Uiteindelijk is het een keuze of je wilt investeren in jezelf (tijd/kunde) of in een paard, denk ik.

Niks fijners dan wanneer ze eindelijk gaan zoals moet :D