Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:33

Ik heb wel een verzekering voor de veulens. Bij de efo. Begint een maand voor de uitgerekende datum tot 4 maanden oud.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:13

Wij hebben meestal een vruchtverzekering vanaf 3 mnd dracht, 1 week na de geboorte laten we die omzetten naar een "normale" verzekering.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:14

Ik verzeker niet

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:59

Ik verzeker ook niet. Als het niet lukt heb ik pech.
Vandaag mijn Ijslander merrie naar de hengst gebracht. Gaat nog degelijk aan de hand, dat dekken.
De Goodtimes doe ik bij een springhengst, dus geen dressuur veulen volgend jaar. Dus ik lees verder alleen mee.
Wat betreft Spielberg heb ik echt een hele fijne gereden ooit. Echt een heel goed en betrouwbaar paard. Toch heb ik hem niet zelf gebruikt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:22

Ik verzeker wel, is een verzekering vanaf 40 dagen dracht (aangetoond) tot 30 dagen oud en bij geboorte vraag je een gewone verzekering aan voor het veulen die ingaat vanaf de 30 dagen en blijft de rest van het paard zijn leven geldig. Voordeel van dan direct verzekeren is dat verborgen gebreken, zoals ocd, kissing spikes, etc op latere leeftijd er ook onder vallen. Op latere leeftijd verzekeren niet meer.

Bij verwerpen of doodgeboren veulen krijg je dan alle daadwerkelijk gemaakte kosten terug + waarde van het veulen tot 80.000 (ongeveer 8.000 euro), ook wanneer het veulen overlijd de eerste 30 dagen krijg je dat terug. Minus eigen risico van 350 euro dan.
Als de merrie komt te overlijden krijg je een pleegmerrie ter beschikking zonder extra kosten en alle dierenarts kosten tot 120.000 (ongeveer 12.000) krijg je vergoed. De merrie valt er verder wel buiten (tenzij het door dracht komt), maar die valt verder in haar eigen verzekering.

Dierenarts kosten hier in Zweden zijn echt bizar hoog, dus ik verzeker alle paarden. Zonder verzekering krijg je ze ook binnen Zweden heel moeilijk verkocht.

Weet iemand of sperma importeren lastiger gaat zijn komende weken met corona? Export van Nederlandse paarden is in ieder geval al gestopt, maar sperma voor zover ik weet gaat nog gewoon? Begin mei gaan de merries naar de hengsten houder, maar sperma komt dus uit Duitsland...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:31

Wij hebben ook niks verzekerd. Soms wil ik nog wel eens een veulen verzekeren. Als we hem duur verkocht hebben en hij loopt hier dan nog een tijdje. Maar meestal niet

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:19

Wij verzekeren geen enkel paard..

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:14

Quir schreef:
Ik verzeker wel, is een verzekering vanaf 40 dagen dracht (aangetoond) tot 30 dagen oud en bij geboorte vraag je een gewone verzekering aan voor het veulen die ingaat vanaf de 30 dagen en blijft de rest van het paard zijn leven geldig. Voordeel van dan direct verzekeren is dat verborgen gebreken, zoals ocd, kissing spikes, etc op latere leeftijd er ook onder vallen. Op latere leeftijd verzekeren niet meer.

Bij verwerpen of doodgeboren veulen krijg je dan alle daadwerkelijk gemaakte kosten terug + waarde van het veulen tot 80.000 (ongeveer 8.000 euro), ook wanneer het veulen overlijd de eerste 30 dagen krijg je dat terug. Minus eigen risico van 350 euro dan.
Als de merrie komt te overlijden krijg je een pleegmerrie ter beschikking zonder extra kosten en alle dierenarts kosten tot 120.000 (ongeveer 12.000) krijg je vergoed. De merrie valt er verder wel buiten (tenzij het door dracht komt), maar die valt verder in haar eigen verzekering.

Dierenarts kosten hier in Zweden zijn echt bizar hoog, dus ik verzeker alle paarden. Zonder verzekering krijg je ze ook binnen Zweden heel moeilijk verkocht.

Weet iemand of sperma importeren lastiger gaat zijn komende weken met corona? Export van Nederlandse paarden is in ieder geval al gestopt, maar sperma voor zover ik weet gaat nog gewoon? Begin mei gaan de merries naar de hengsten houder, maar sperma komt dus uit Duitsland...

Hoe moet ik dat zien dan als je paard als 3jr OCD of KS heeft?

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:36

Quir, interessant! Hoeveel kost zo'n verzekering bij jullie?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:08

Teletekst schreef:

Ik antwoord hier even op dit is in NL niet veel anders als je uitgebreid verzekerd tenminste.

Wij hebben jaren geleden een 3jr gehad die uit de opfok kwam met een grindbak id knie. Aangezien dat op een "schadelijke" plek zat, moest ze geopereerd worden. Dit is betaald door de verzekering minus eigen risico.

Een andere 3jr bleek na zadelmak maken een progressieve aangeboren halsafwijking te hebben. We moesten hem in laten slapen en de verzekering heeft de verzekerde waarde aan ons uitgekeerd.

Een ander jong paard had een chip bij de kogel op een gunstige plek. Operatie was in principe niet nodig, tenzij wij dat wilden met oog op verkoop. Wij hebben de chip laten verwijderen op eigen kosten,de verzekering betaald in dit geval niet uit ivm niet noodzakelijke medische ingreep.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:13

Ik verzeker ook niets....
Heel lang geleden wel, totdat mijn papa zei dat je het geld wat je aan premie moet betalen, beter opzij kon zetten en zo een spaarpotje opbouwt.
Dat doe ik nog steeds braaf elke maand dus heb een potje voor onvoorziene dingen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:17

Teletekst schreef:
Quir schreef:

Als het paard vanaf veulen verzekerd is en hij blijkt met 3 jaar ocd of KS te hebben, wordt dit volledig vergoed minus eigen risico (zoals operaties + revalidatie, maar ook als paard bijvoorbeeld niet meer geschikt is voor de sport of zelfs ingeslapen wordt krijg je volledige verzekerde bedrag uitgekeerd (waarde van het paard tot een maximum, dat kies je van te voren (moet wel realistisch zijn, een shetlander verzekeren voor 30.000 euro is dus geen optie :+ ), hogere waarde betaal je ook meer premie per maand en ook is de premie voor dravers/renpaarden, topsport paarden op GP niveau en ggk dekhengsten een stuk duurder, vooral ook vanwege de (veel) hogere waarden en hogere risico's), als je zelf niets aangegeven hebt kijken ze naar gemiddelde waarde van vergelijkbare paarden (leeftijd, niveau, etc)). Natuurlijk krijg je altijd minder dan wanneer je hem als gezond paard zou verkopen, maar gezond is ie immers niet. Afgekeurd voor de sport en eenmaal uitgekeerd, mag het paard dan ook absoluut niet meer uitgebracht worden op wedstrijden en dergelijke of het uitgekeerde bedrag moet terug betaald worden.

Als je paard op een latere leeftijd verzekerd en je wilt daarvoor (OCD/KS) verzekeren moeten er foto's gemaakt worden, heeft ie het, krijg je m daarvoor dus niet meer verzekerd. KS kan ook op latere leeftijd ontstaan en dan valt het er wel weer onder of voor een deel (afhankelijk wat je precies verzekerd hebt), net als "OCD" ontstaan door trauma (al is het dan geen ocd, maar een avulsie fractuur, behandeling is echter vaak vergelijkbaar).

Maar vanaf veulen verzekerd valt dit dus wel eronder, alle aangeboren en erfelijke afwijkingen. Geloof dat dit zo is als je verzekerd tot een leeftijd van 14 maanden, maar dat weet ik even niet zeker (misschien dat er dan wel een simpele klinische keuring, zoals hart en longen, vereist is). Vanaf 36 maanden moeten ze in ieder geval volledig gekeurd worden om te kunnen verzekeren (lage verzekeringswaarde alleen klinisch (geloof tot maximaal 3.000 euro), bij hogere vergoeding voor dierenarts kosten en/of levensverzekering ook röntgen). Als je alleen acute dingen verzekerd tot laagste bedrag zonder levensverzekering hoeft het weer niet, tenzij het een geïmporteerd paard is, dan weer wel. Lekker makkelijk allemaal. :+

Seppe schreef:
Quir, interessant! Hoeveel kost zo'n verzekering bij jullie?

Verzekering voor dracht vanaf 40 dagen tot veulen 30 dagen betaal je in totaal ongeveer 70 euro premie met eigen risico van 350 euro. Eigen risico kan ook nog wat omlaag, maar premie wordt dan hoger en dat verschil is dan niet zo groot meer. Maar goed, één keer verzendkosten van een buisje sperma binnen Zweden is al duurder met 80 euro per keer.

Daarna betaal je voor verzekering vanaf 30 dagen tot ze overlijden ongeveer 4/5 euro per maand met eigen risico van 350 euro (bij eigen risico van 180 euro betaal je wat meer, maar heb zelf alles op 350 staan dus weet niet precies hoeveel). Dan zit daar ook een levensverzekering tot 250.000kr (ongeveer 25.000 euro) en per jaar ziekte kosten vergoeding tot 12.000 euro voor acute dingen (koliek, wonden, breuken, etc) en tot 8.000 voor niet acute dingen, zoals OCD, KS, incl eventuele revalidatie, etc.

Dierenarts kosten zijn hier echter wel bizar hoog (paard van kennis, plots stok kreupel door blijkbaar een hoefzweer, dierenarts komt op vrijdag middag (dus niet eens dienst tijd) is nog geen 20 minuten bezig geweest, zweer opengesneden en pijnstillers voor 10 dagen + poeder voor 14 dagen om in te weken, 900 euro.... Dat is heel veel jaar premie :+ )

Dus dan is zo'n verzekering er wel weer snel uit. En meer paarden krijg je korting, als bedrijf ook iets goedkoper dan als particulier (al is dat wellicht gewoon de BTW die je dan niet hoeft te betalen, geen idee eigenlijk haha :+ _O- ).

Verzekeren op oudere leeftijd wordt de premie wel steeds hoger.

Maar goed, verzeker dus alles en dan ook meest uitgebreide. Bij verkoop kunnen nieuwe eigenaren dit dan gemakkelijk overnemen en zelf beslissen of ze voor minder laten verzekeren (stuk makkelijker dan wanneer je voor meer wilt laten verzekeren) of de verzekering stoppen of naar een andere maatschappij overstappen.
Misschien iets duurder zolang het niet nodig is (maar wel nodig heb je het er relatief snel uit), maar het is ook deels een zekerheid voor jezelf (en koper), in feite zijn verborgen gebreken dan dus ook verzekerd en minder problemen als paard als 3 jarige ineens vol ocd blijkt te zitten of een andere aangeboren afwijking/aandoening heeft. Ook al zou een koper na 2/3 jaar daarvoor eigenlijk niet terug kunnen komen, zijn er genoeg die dat wel degelijk doen/proberen. Gewoon ingecalculeerd in de kosten van het fokken dus. Fokken is al duur zat met genoeg risico's, denk dat die paar euro per maand het verschil niet moet kunnen uitmaken dan.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:14

Ik ben een beetje een stille meelezer in dit topic maar nu heb ik toch een vraag.
Zit er aan te denken om dit jaar For Ferrero te gaan gebruiken voor mijn merrie. Die hengst heeft echt alles wat ik zoek. Punt van aandacht vindt ik toch zijn stokmaat mijn merrie is niet zo groot. Dus op dit punt twijfel ik toch wel een beetje iemand die daar een beetje informatie over kan geven ?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:26

paardje2013 schreef:
Ik ben een beetje een stille meelezer in dit topic maar nu heb ik toch een vraag.
Zit er aan te denken om dit jaar For Ferrero te gaan gebruiken voor mijn merrie. Die hengst heeft echt alles wat ik zoek. Punt van aandacht vindt ik toch zijn stokmaat mijn merrie is niet zo groot. Dus op dit punt twijfel ik toch wel een beetje iemand die daar een beetje informatie over kan geven ?

Waarom? Hij is 1.68 en zijn hele moederlijn is groot.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:36

janderegelaa schreef:
paardje2013 schreef:

Waarom? Hij is 1.68 en zijn hele moederlijn is groot.

Dat is wel fijn om te horen. Vindt zijn veulens allemaal een zeer mooie uitstraling hebben. En denk dat hij zeker kan verbeteren op mijn merrie.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:48

Super bedankt voor alle reacties over het verzekeren!! Ik ben weer wat wijzer geworden :D

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:02

paardje2013 schreef:

Zijn fokwaarde voor hoogtemaat is 100, dat betekent niet vergrotend, maar ook niet verkleinend.
Hij is zelf 1.67 en zijn moeder 1.68 en van de rest van zijn moederlijn is op de site van het KWPN en op Horsetelex niks te vinden. Als je een hengst zoekt, die echt vergrotend fokt, dan zou ik verder zoeken.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:20

amukela schreef:
paardje2013 schreef:

Zijn fokwaarde voor hoogtemaat is 100, dat betekent niet vergrotend, maar ook niet verkleinend.
Hij is zelf 1.67 en zijn moeder 1.68 en van de rest van zijn moederlijn is op de site van het KWPN en op Horsetelex niks te vinden. Als je een hengst zoekt, die echt vergrotend fokt, dan zou ik verder zoeken.

Tja echt vergroten is een groot woord voor mij is 165 prima. Maar goed mijn merrie is zelf 161. Mijn keuze is gevallen op Livius of For Ferrero. Mijn merrie is een Zuidhorn waar Livius heel mooi bij zou passen. Mijn gevoel zegt voor For Ferrero te kiezen die hengst spreek mij persoonlijk heel erg aan alleen is het niet de bedoeling om krap in de 160 te blijven hangen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:21

Hoe groot is de moederlijn/familie van je merrie paardje?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:34

KahluaB schreef:
Hoe groot is de moederlijn/familie van je merrie paardje?

Niet heel groot zitten allemaal rond de 161/ 162.

Mijn merrie haar vorige veulen is nu 165 op 5 jarige leeftijd maar wel met een hengst van +170.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:56

amukela schreef:
paardje2013 schreef:

Zijn volle zus is 1.72

Maar een moederlijn is veel meer verankerd qua formaat. Ik heb een moederlijn die niet heel groot is en of ik een grote hengst gebruik maakt eigenlijk bijna nooit uit.

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:45

heehoi!
Als leek in het fokken meld ik mij ook maar eens.. Ik heb een merrie Flemmingh/Cabochon/Oscar staan die we dit jaar willen gaan dekken! Heb een hengst nodig met een goede achterhand, mooi front en een zacht werkwillend karakter. Mister Diamond staat hoog op het lijstje. Hebben jullie nog tips voor het uitzoeken voor de perfecte papa in spe?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:25

gertjan1234 schreef:
heehoi!
Als leek in het fokken meld ik mij ook maar eens.. Ik heb een merrie Flemmingh/Cabochon/Oscar staan die we dit jaar willen gaan dekken! Heb een hengst nodig met een goede achterhand, mooi front en een zacht werkwillend karakter. Mister Diamond staat hoog op het lijstje. Hebben jullie nog tips voor het uitzoeken voor de perfecte papa in spe?

Ik vind dat je hier gewoon een topic voor moet openen. Die zijn daar speciaal voor. Standfoto erbij en de afstamming. Dan kun je (misschien) een goed advies krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:36

Ik vind For Forrero ook een beetje popperig
De veulens ook. Een paard van 1.68 kan dus best een merrie met formaat nodig hebben

Ik verzeker niks
Fok met een gezonde lijn dus als ik eens een keer een pechgeval zou hebben is het goedkoper om dat zelf te betalen ipv vermogen aan premie te betalen
Vind het sowieso een schimmige wereld die verzekering als het op behandelen of uitkeren aankomt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:48

[***] schreef:
Ik vind For Forrero ook een beetje popperig
De veulens ook. Een paard van 1.68 kan dus best een merrie met formaat nodig hebben

Ik vind ze niet popperig, ik vind ze heel luxe in hoofd/hals. En het lijkt er toch op dat ze dat willen zien gelet op het aantal veulenkampioenen dat hij heeft.