Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:52

Hier in principe ook elke jaae veulen. Maar Blossom werd 1 jaar niet drachtig, Chablis 2 jaar achter elkaar en Eli 1x vroeg verworpen. Dus die hadden automatisch een tust jaar (of2) ertussen.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:11

Ha ik kom even onder mn steen vandaan, ik lees alles maar ben soms wat traag dus dan reageer ik niet meer haha. Ik hoop binnenkort weer gezellig mee te praten maar op dit moment even heel druk met andere dingen. Zo te lezen komt t al steeds dichterbij voor sommigen, spannend!!!

Ik wou eerder altijd 2x een veulen en 1x leeg doen maar mij is dit juist afgeraden ivm gevoeligheid voor hoefbevangen worden van de merries. Ik kijk gewoon naar de conditie van de merrie.. Zo heeft May Day afgelopen jaar geen veulen gehad omdat ze t jaar daarvoor een merrieveulen had die er best lang bij gelopen heeft. Bewust leeg gelaten aangezien we dat veulen aan wouden houden en dan kon ze er langer bij lopen. De planning is in principe ieder jaar een veulen tenzij de conditie van de merrie het niet toe laat. Maar goed we hebben er ook 1 lopen wat nog net geen 10 tonner is nu ze drachtig is (en daarvoor ook al :D). Is een wat oudere merrie maar als dat allemaal goed gaat dan blijven we haar ook zeker dekken voor haar eigen welzijn. Die mag wel wat inleveren zeg maar.

Ik heb helaas geen buik foto’s van mijn dames aangezien ik al een tijdje niet ben geweest door een dom ongelukje. Voorlopig zit ik nog even in de lappenmand met mn knie, hoop dat ik tegen de tijd dat ze moeten bevallen toch wel wat beter te been ben!! Anders word t nog knap lastig whahaha

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:09

Zolang de merries er goed uit zien en de dracht en zoog periode goed doorkomen krijgen ze hier ook jaarlijks een veulen.
Betekent dus ook makkelijk op gewicht te houden, makkelijk drachtig te krijgen etc.
Gaat ook puur om fokmerries. Doen voor de rest niks.

En soms eens eenmalig een jonge merrie

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:58

Hier idd ook elk jaar een veulen in principe, zolang ze niet teveel inleveren.
Al hebben we nu 1 merrie leeg want daar mogen de kinderen even op proberen te rijden als het veulen er vanaf is. Dan dit jaar kijken of onze eigen hengst al wil dekken.

De andere 2 heb ik al dekkingen voor gereserveerd :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:42

Omdat ik beide veulens van vorig jaar nog heb en ze niet weg wil geven tegen een schijt prijs dek ik dit jaar na de geboorte niets. 3 merries gaan de sport in. Ik kan er best 6 houden, maar niet nog meer :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 15:59

Ja teveel verzamelen is ook niet goed dan is het moment van afspenen vaak toch het beste moment van verkoop of juist als ze al beleerd zijn want dan zijn ze meteen bruikbaar.
Maar de prijzen zijn niet echt om over naar huis te schrijven nee

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:12

Mer1980 schreef:
Omdat ik beide veulens van vorig jaar nog heb en ze niet weg wil geven tegen een schijt prijs dek ik dit jaar na de geboorte niets. 3 merries gaan de sport in. Ik kan er best 6 houden, maar niet nog meer :=

Heb je t iniedergeval lekker rustig met scannen/dekken dit jaar haha. De reden begrijp ik volkomen!

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 23:56

Nouuu… nog steeds geen babynieuws hier hoor -O- (345 dagen)

Ze was dinsdag nogal hyper omdat ze dacht dat ze ook eens aan het werk mocht maar helaas alleen toekijken naar mijn andere merrie onder het zadel…

Ik heb inmiddels in hun gezamenlijke wei de weide verdeeld met stroom & ze is nu aanzienlijk rustiger. Ieder heeft een eigen stal en uitloop naar de wei (die nu voor ieder verdeeld is)

Vandaag heeft ze met haar billen lekker een wilgenboompje omver geschuurd. :Y) :')

Ben zojuist nog even bij haar op bezoek gegaan en zag zelfs dat haar uier aan het druipen is! Er was ook veel beweging in de buik. Heb haar dan nu toch maar op stal opgesloten en hopelijk dan toch een veulentje dit weekend :PB

Afbeelding

Heb al veel slapeloze nachten maar tevergeefs hehe..

Als er dit weekend nog niks is dan maar even DA erbij halen…?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 02:17

Nou als ik dat uier zie zou ik zeggen binnen 24 uur een veulentje! <3

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 03:27

Besefte mij dat ik die druppels beter kon opvangen dus ik mij klaar aan het maken om naar stal te gaan: BABY ON THE WAY *\o/*

Veulen is er, en nu bezig met proberen te staan. Heb DA al gebeld en ze zegt dat we een uurtje moeten gaan slapen en ze laten doen.

Maar heb ook op aanraden de mama ff gemolken en in veulenfles gedaan en beetje geschonken.

Veulen is inmiddels op eigen kracht 1x recht gekomen maar met stapje te willen zetten omgevallen…

Och, toch zo bijzonder <3

Een Valentijn Veulen!

(maar nu nog effe de 1-2-3 regel afwachten)

ondertussen foto spam:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 03:40

Jaaa daar is de eerste! <3

Gefeliciteerd!!

Een uurtje gaan slapen??? Dat lijkt me niet heul verstandig eigenlijk… sowieso wachten tot ze gepoept, geplast en gedronken hebben hoor!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 03:46

Oooh, het eerste veulen!!! <3

Gefeliciteerd!!! *\o/*

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 03:54

Jaaa gefeliciteerd *\o/* *\o/* <3

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 04:09

Veulen staat en wandelt en probeert nu weg naar de melkbar van mama te vinden… ahhhhhh

M’n (maiden) merrie is nog een beetje flabbergasted maar merk dat ze steeds meer haar best doet en mama wordt :D

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 06:48

Woohoo het eerste veulen, en dat op Valentijn!

Gefeliciteerd

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:15

Gefeliciteerd, hopelijk drinkt het goed en springt de kleine lekker door de stal

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:22

Gefeliciteerd! *\o/*

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:32

Joehoeee!!! Gefeliciteerd!!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:48

Libera schreef:
Jaaa daar is de eerste! <3

Gefeliciteerd!!

Een uurtje gaan slapen??? Dat lijkt me niet heul verstandig eigenlijk… sowieso wachten tot ze gepoept, geplast en gedronken hebben hoor!

Ah ja dat uurtje mogen ze ook wel gebruiken om te gaan staan en drinken. Het hoeft niet zo panisch. Wij zitten ook wel eens een uurtje binnen.

Gefeliciteerd. Mooie datum. Beter dan vrijdag de 13e {:}

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:15

Gefeliciteerd Pandor! Wat leuk een veulen op valentijnsdag!

Hier de fokmerries elk jaar terugdekken mits conditie het toelaat. Ik weet nog niet of Kyra fokmerrie wordt. Als alles goed gaat dek ik haar dit jaar wel terug. Natuurlijk ook afwachten hoe ze fokt. Maar als ze lekker in de sport loopt, kan ik haar ook bewust gaan overslaan later. Maar dan is mijn 2-jarige aan de beurt. Een Hildwin x Wytze.

Ik heb trouwens nog een bijna 4-jarige hengst uit de zus van Kyra. Een Jehannes x Uldrik. Ook voor de sport. Al gebeurt er weinig momenteel...

Vraag: ik kwam erachter dat Kyra haar uier tussen beide spenen heul erg vies was. Dus schoongemaakt met billendoekjes. Ze was verrassend braaf, want de uier ontwikkelt al wel. Wat er tussen zat stonk behoorlijk... Huid is daar nu ook geïrriteerd. Ik heb er flink wat baby olie tussen gesmeerd zodat het soepel en zacht zou blijven/worden. Instinctief. Maar misschien wel niet het verstandigste. Wat zouden jullie gebruiken?

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:28

Wat een mooi veulen <3 Gefeliciteerd.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:47

Gefeliciteerd PandorJ! *\o/* <3

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 09:25

Gefeliciteerd Pandorj *\o/* mooi valentijnsveulen <3

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 09:41

Kabayo schreef:
Rowindie heb je de dekdatum wel juist :P Geen hengst van de buren? _O- Nee geintje. Wat is ze bol joh! Is ze maiden? Wil je de andere nog scannen? Of wacht je gewoon af?

Retlaw wat ziet ze er super uit. Mijne heeft rond dezelfde tijd in haar dracht toen IBOP gelopen. Dat was de laatste van het jaar in december. Ook alweer 3 jaar geleden gaat snel!
[ Afbeelding ]
Jammer van de punten. Hopelijk krijgt ze op een later moment een betere beoordeling
Wat een enorm gave hengst zeg <3 Wat is het voor een?

Redd welkom! Wat leuk dat je het seizoen opent en sluit. Ook wel weer lastig lijkt mij, zoveel tijd er tussen. Ben heel benieuwd! Goh 3 jaar lang al geen veulen meer gehad, in mijn hoofd was je er vorig jaar nog bij

Butengeweun leuk ze weer eens te zien. In het 2022 topic valt ook weinig te melden als ze drachtig zijn haha! Cookie ziet er wel prachtig uit! Heb je odessa daar in de lange lijnen? Lekker bezig :j

Ania ze draagt echt naar beneden hè, hele buikje is weg van achter. Grappig om te zien. Wat ziet ze er mooi uit. Ik vind deze donkere bruine kleur echt mooi!
Och wat sneu van Wybrun. Gelukkig nog wel een ruin, hopelijk zie ik je weer snel met Friezen :D

Martina Welkom! Lekkere bolletjes wol. Hoe komt de staart zo kort? Of eentje die eraan heeft gekauwd?

Myrthe mijlpaal *\o/* heerlijke foto’s. Kan daar zo van genieten dat ze gewoon staan te kroelen :j

CiaraLady haha ik zag de eerste foto, denk dat valt nog mee. Maar die slaapfoto _O- Nu al een aangespoelde walvis haha! Felicia ziet er inderdaad top uit!

Paintlover wat een prachtige foto’s zeg, maak je die zelf? Met een camera? Ze ziet er echt fantastisch uit! Een buik is mij nog niet opgevallen bij haar :P alhoewel, die foto’s in de stal zie ik wel een buikje. Heerlijk een solarium, staat op m’n wensenlijstje

Nowylover ze ziet er goed uit! Fijn dat de bovenlijn er weer wat bij komt. Lekkere ronde billen heeft ze

Mirjamalvaro foei toch, hoe kun je ze nou zo vies op internet gooien >;) Haha geintje! Ze zijn allemaal al goed bol! Behalve Roos inderdaad. Zal nog wel komen :j

Quir zit er wel wat in? :+ Die is echt bescheiden! Maiden?

Nieky1993 oh ja begrijpelijk! Ik vind ze bij jou zo vaak schoon dus ik denk misschien was je vaker. Zou wel een karwei zijn met zoveel paarden. Lief dat je het vraagt! Het gaat goed hier. Het wordt allemaal wel wat zwaarder maar het is nog prima te doen. Ik mest ook nog elke dag uit.
Saartje is een mooie skippybal :+ Sophie ook al aardig rond voor een maiden, dat zie vaak wel later dat ze zo rond worden. Ze zien er allemaal goed uit! Blijven ze het jaarrond op het land? Of elke nacht op stal?

Hier gaat het goed! Minthe is morgen 8 maanden drachtig. Zilver alweer 7,5 maanden ver. Nog 77 en 95 dagen te gaan *\o/*
Gister even opgezadeld. Laatste keer gereden is denk ik eind september, maar ze was super braaf. En dat voor een 3 jarige
Vriendin reed even op Zilver :j
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Oh heb al lang niet meer geschreven.

Maar in antwoord op je vraag, ik heb de staart zelf drastisch ingekort, deed effe zeer en het is geen gezicht maar de pony was blij.
Haar staart is zo enorm dat ze te zwaar is, ze slaat ook als ik ze uitkam. Dit gebeurd niet als de staart veel korter is.
Bij de laatste keer wel iets te kort uitgevallen. Maar hij groeit al weer goed door net als de buikjes

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 09:42

PandorJ schreef:
Veulen staat en wandelt en probeert nu weg naar de melkbar van mama te vinden… ahhhhhh

M’n (maiden) merrie is nog een beetje flabbergasted maar merk dat ze steeds meer haar best doet en mama wordt :D

Yo, een vroegeling zo in februari.
Van harte gefeliciteerd