Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:15

Seven schreef:
Dat klopt niet helemaal Carola :)

Voorl ster kunnen ze worden als ze bijv thuis gekeurd zijn en voldoende hebben gehaald voor exterieur en de aan hand gangen, met een ibop, keuring kea beweging of sport predicaat word een merrie volledig ster. Naar mijn weten is het geen "echt" predicaat maar word het in de volksmond vooral zo genoemd.

Dat is toch gewoon stamboek exterieur? In de KWPN regelementen is ‘voorlopig ster’ nergens terug te vinden

Seven

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:52

Nee daarom zeg ik dat word in de volksmond vooral ster genoemd :D

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:08

Weet een van jullie of er binnenkort nog thuiskeuring worden aangeboden in regio Gelderland. Staat niks in de regio Gelderland agenda en bij de overige provincies staat het wel gevuld. Of kun je bijvoorbeeld aanhaken bij Overijssel?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:52

Dit is een KWPN-NA merrie en ja voorlopig ster bestaat hier wel. Afstamming is UB40 x Caridor. Ze vonden haar in de beweging nog niet overtuigend genoeg en wilden meer bergopwaarts zien in de galop (ze was als 3 jarige nog wel ietsjes overbouwd maar dus wel voldoende op exterieur) Ze is nu 10 en volledig uitgegroeid

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:44

Van KWPN-NA weet ik niet zoveel af. Staat het niet in hun regelementen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:55

Voorlopig ster bestaat hier niet. Nooit van gehoord. Door een thuis keuring worden ze Max stb- ext. En moeten ze nog naar een “gewone” keuring om ster te worden. Maar het betekend niet dat ze dan altijd ster worden hoor. Dus imo een keuring van niks zo een thuis keuring.
Alleen als je paard al een sport predicaat heeft.
Dan worden ze op een thuiskeuring vaak wel ster.

Maar hoe het op de KWPN-NA gaat durf ik ook niet te zeggen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:43

Voorlopig ster is volgens mij geen officiële ‘titel’, maar worden de merries zo in de volksmond wel genoemd die dus op exterieur sterwaardig zijn beoordeeld, maar dan op beweging nog niet. Met een ibop of sportpredicaat zijn ze dan wel officieel ster. En dan kan je weer verder richting uiteindelijk keur of elite.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:20

Maargoed maakt ook niet zoveel uit hoe het KWPN verschild van KWPN-NA, de vraag was dus meer of het zin heeft om een merrie die sterwaardig is op exterieur, nog eens mee te nemen om de score voor beweging mogelijk te verhogen voor een volwaardig ster predikaat? :)

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:27

Vind je zelf dat haar beweging tov de keer dat je haar hebt aangeboden significant beter geworden is? De jury ziet natuurlijk ook de punten die ze toen gehaald heeft, dat in combi met haar leeftijd zijn ze wellicht extra kritisch.
Verder zei je dat ze gaat kreupelen bij arbeid. Loopt ze nu écht 100% rad? Anders sowieso een No go. Het is voor jullie natuurlijk een hele onderneming zo’n keuring. Is het niet mogelijk om contact te zoeken met de inspecteur? Eventueel met beeld materiaal erbij en dan kijken wat hij/zij er van denkt?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:42

Libera schreef:
Maargoed maakt ook niet zoveel uit hoe het KWPN verschild van KWPN-NA, de vraag was dus meer of het zin heeft om een merrie die sterwaardig is op exterieur, nog eens mee te nemen om de score voor beweging mogelijk te verhogen voor een volwaardig ster predikaat? :)

Als ze niet rad loopt niet. Ze moet namelijk voor het vrij bewegen nog slagen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:11

Libera schreef:

Dan moet ze nu wel echt veel beter bewegen als toen. Als dat het geval is, doen. Anders niet, zonde van je tijd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:35

Uiteraard loopt ze rad, anders zou ik het niet overwegen… maar als ik haar ga trainen gaat ze wel kreupel lopen.
Ze bewoog toen ook al goed, maar was een beetje onder de indruk van alles en liet zichzelf niet heel erg goed zien. Denk dat ze nu met wat meer levenservaring en een paar veulens verder zich een stuk minder laat intimideren door zulke dingen.
Keurmeester vooraf contacten is lastig, weet ook niet wie er komt dit jaar, vorig jaar was Henstra geloof ik

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:08

Lastig want voor een keuring moeten ze wel in keuringsconditie zijn met bijbehorende bespiering. En als je niet kan trainen dan is dat lastig. Ik zou dan toch zeggen: niet doen. Met een ongetrainde merrie voor de keuring verschijnen is eigenlijk kansloos.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:46

Ik zou juist zeggen nee heb je, ja kan je krijgen. Als dit de enige optie is voor de ster. De exterieurpunten blijven staan en die waren al goed. Als ze dus wat meer ontspannen loopt en dan wel ster wordt. Ik zou het zeker proberen, ook al kost het een paar uur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:50

Voor mij zou het er vanaf hangen hoe ze los beweegt, denk je dat dit goed genoeg is zonder training? Als dat een Ja is dan zou ik er voor gaan. Als er een te grote twijfel is dan kun je het natuurlijk alsnog proberen maar als de kans te klein is zou haar niet meenemen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:31

Libera schreef:
Uiteraard loopt ze rad, anders zou ik het niet overwegen… maar als ik haar ga trainen gaat ze wel kreupel lopen.
Ze bewoog toen ook al goed, maar was een beetje onder de indruk van alles en liet zichzelf niet heel erg goed zien. Denk dat ze nu met wat meer levenservaring en een paar veulens verder zich een stuk minder laat intimideren door zulke dingen.
Keurmeester vooraf contacten is lastig, weet ook niet wie er komt dit jaar, vorig jaar was Henstra geloof ik

Blijft een lastige, maar onze oude Doruto was op 24-jarige leeftijd ook nog keur geworden op de keuring. Ze was wel sport. Ik zou het proberen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:52

Hoi, ik heb hier een vraagje aan de ervaringsdeskundigen ivm opfok.

Mijn twenter staat in een groep van 5 hengstjes, ik had hem graag nu laten castreren (nu 21 maand ).
De anderen vd groep echter zullen pas gecastreerd worden in het najaar 2024.
Beter wachten dan? Riskeer ik anders dat de mijne wat onderdrukt zal worden door de afnemende hormonen?
Momenteel is hij de jongste en kleinste, maar niet laagste in rang.

Alvast dank!

PS Hindo: nog gefeliciteerd met jouw knappe fokproduct!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:59

Veel opfokkers zullen je ruin niet terugplaatsen in de hengstengroep hij moet toch een tijdje apart en dat is niet gewenst. Zelf zou ik wachten tot ze allemaal gaan. Is er een reden dat je het eerder wil doen dan de rest?

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:22

Mer1980 schreef:
Veel opfokkers zullen je ruin niet terugplaatsen in de hengstengroep hij moet toch een tijdje apart en dat is niet gewenst. Zelf zou ik wachten tot ze allemaal gaan. Is er een reden dat je het eerder wil doen dan de rest?

Blijkbaar doen ze dit vaker zo, en zetten ze de geruinde een weekje in een stal ernaast en erna gewoon terug in de groep. Maar ik heb daar dus mijn twijfels over en niet onterecht zo blijkt...dan zal ik maar wachten tot de rest vd groep gedaan wordt.
We wilden hem nu al ruinen voor die strohalm hoop dat hij nog wat beter zou groeien, maar verder gelukkig geen andere redenen ervoo.
Bedankt voor de respons!

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:47

Waar ik mijn paarden in de opfok heb staan kan dat wel, mijne is toen ook in t voorjaar gecastreerd, heeft een weekje apart in n box gestaan en is toen geplaatst in een groep met wat hengsten die in hun eigen groep wat onder in de rangorde stonden, met deze groep heeft hij ook nog t weideseizoen gestaan en toen in t najaar opgehaald. Stonden meer ruinen toen in die gecombineerde groep.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:21

janna schreef:
Ik zou juist zeggen nee heb je, ja kan je krijgen. Als dit de enige optie is voor de ster. De exterieurpunten blijven staan en die waren al goed. Als ze dus wat meer ontspannen loopt en dan wel ster wordt. Ik zou het zeker proberen, ook al kost het een paar uur.

Ja zoiets had ik dus ook… slechter word het er nu niet meer van.

Heb ze nu ook thuis staan dus kan veel beter voeren dan vorige keer, ze ziet er in eigen beheer gewoon veel beter uit. Niet dat ze daar dan nog op beoordeeld zal worden maar vorige keer vond ik haar zelf ook wat te schraal. Kreeg ook als commentaar dat ze er wat ‘jeugdig’ uit zag.

Ik denk dat ik gewoon even kijk hoe ze er tegen die tijd bij staat en als alles goed lijkt neem ik d’r gewoon mee. Trailer gaat er toch heen dan is 1 extra meenemen niet zo heel veel extra werk en ze is nu zonder veulen aan de voet…

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 01:56

Hindo2 schreef:
Waar ik mijn paarden in de opfok heb staan kan dat wel, mijne is toen ook in t voorjaar gecastreerd, heeft een weekje apart in n box gestaan en is toen geplaatst in een groep met wat hengsten die in hun eigen groep wat onder in de rangorde stonden, met deze groep heeft hij ook nog t weideseizoen gestaan en toen in t najaar opgehaald. Stonden meer ruinen toen in die gecombineerde groep.

Wij castreren ze en zetten ze vrijwel meteen terug in de groep, nooit geen problemen mee gehad.

En ja, wij doen ook merrie begeleiding, maar zitten wel al zo goed als vol..

Gstar261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:53

karinna schreef:
Iemand ervaring met verkoop veulen naar Amerika? Waar kan ik informatie vinden wat daarbij komt kijken? Én... wie is doorgaans degene die de kosten op zich neemt?

Zorg er in ieder geval voor dat het betreffende paard geen gebreken en of verzwegen dingen heeft en 100 procent gezond is

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:28

Gstar261 schreef:
karinna schreef:
Iemand ervaring met verkoop veulen naar Amerika? Waar kan ik informatie vinden wat daarbij komt kijken? Én... wie is doorgaans degene die de kosten op zich neemt?

Zorg er in ieder geval voor dat het betreffende paard geen gebreken en of verzwegen dingen heeft en 100 procent gezond is

Zelfs als je dat hebt , heb je nog geen garantie dat hij het land in mag. Kennissen hadden alles ok voor het veulen weg ging. Daar in quarantaine bleek hij positief te testen op droes. Geen verschijnselen verder. Uiteindelijk de keuze of afspuiten of terug.
Na een half jaar weer in Nederland te hebben gestaan is hij daarna rechtstreeks naar Canada gegaan( waar hij dus heen moest) en niks aan de hand.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:57

Ben ik nu zo vreselijk scheel aan het kijken, of staan er op de startlijsten van Den Bosch geen tijdsindicaties? We gaan zoals gewoonlijk op de vrijdag. Normaal stond er naar mijn weet altijd een tijd van aanvang per twee groepen o.i.d.
We gaan later, dus ik wilde kijken of er qua afstamming interessante dieren tussen lopen in de groepen die we gaan zien.