Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:19

@Change: Wat een knappert! hou je hem aan?
@Gomir: mooi dat het is gelukt om een locatie te vinden! Met het sinterklaas weekend hebben we waarschijnlijk in Franeker weer een parcours staan. Haha ja heb nu wel weer tijd voor 1 erbij, maar zal nog wel een jaartje duren denk ik. Word volgend jaar pas 3.
@Revali: Ja super leuk! Ook altijd heel geïnteresseerd en zodra de wedstrijden weer met publiek kan komt hij altijd graag even kijken.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:23

Voor noordelijke begeleiding ect gaan wij altijd naar VDL prima geregeld en het spoelen heeft Tineke de Haan toen gedaan. Zou zo weer terug gaan naar haar. Niet alleen omdat het in 1x was gelukt maar top begeleiding en in alle rust.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:48

Blootsvoets na ijzers is ook even wennen en moet je ze ook de tijd voor geven. Anders heeft het weinig nut :+
Ook verschillende per paard en ook op wat voorn bodem de dieren veel lopen. En aan hoe ze bekapt worden natuurlijk.

Hier is hetzelfde paard afgelopen zomer een periode van ijzers afgeweest. Nooit gevoelig. En nu net weer er af en was wel even gevoelig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:54

Even een opmerking: misschien kunnen jullie beter vragen of dit topic naar huiskamer kan worden verplaatst? Het lijkt een groepje vaste mensen te zijn. Dit had ik niet door toen ik een vraag stelde. Excuses daarvoor.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:05

nee, geen huiskamertopic. Er zijn meerdere mensen die hier reageren en vragen stellen. Daar is dit topic ook voor bedoelt.

Ik heb zelf geen ervaring met Investment, waarom heb je voor deze hengst gekozen?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:19

Hier ook geen ervaring met investment en ook nog geen nakomelingen van gezien.
Hoe is jullie Emerald geworden en waarom had je hem gekozen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:29

Oehlala schreef:
nee, geen huiskamertopic. Er zijn meerdere mensen die hier reageren en vragen stellen. Daar is dit topic ook voor bedoelt.

Ik heb zelf geen ervaring met Investment, waarom heb je voor deze hengst gekozen?

Kannan bloed past denk ik goed op onze merrie. Zij komt uit de lijn van I am Codex en is net als hijzelf een beetje een “poppetje” onwijs voorzichtig maar had meer vermogen en hart mogen hebben. Ze heeft zelf 1,40m gesprongen en dat was wel haar Max.

Investment is van een vriendin van ons en heeft een onwijs groot hart, is braaf onder het zadel en in de omgang en ontwikkeld zich heel goed.
MizzMontana schreef:
Hier ook geen ervaring met investment en ook nog geen nakomelingen van gezien.
Hoe is jullie Emerald geworden en waarom had je hem gekozen?

Voor Emerald hebben we gekozen omdat we hier eerder twee heel fijne nakomelingen van op stal hebben gehad. Daarnaast geeft Emerald ze onwijs mooi. Mocht het geen springpaard worden zijn ze alsnog commercieel. We moeten haar weer eens opzoeken in de opfok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de laatste foto’s die ik van haar heb. Een onwijs brutaal merrieveulen met een stoere kap. Mooie gelijke aftekeningen en een leuke koffievos kleur. Wij zijn er blij mee :)

Jammer dat niemand ervaring heeft met Investment. De merrie was in ieder geval in een keer drachtig. Dat was al een fijn begin :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:38

Mooi veulen en hele mooie kleur 996981!
Investment klinkt heel goed zo, heb hem ook wel een keer heel fijn zien springen onder de man. Zit van der Schans daar niet op?

Revali: ik zat voor deze week echt aan de woensdagmiddag vast, Ruinen zat vol in de middag, Exloo hele week vol, Dalerveen woensdagmiddag al vol en toen konden we gelukkig nog in Wapserveen terecht. Dat is ook nog dichterbij dan ik dacht ook :+
Tolbert nu niet geprobeerd, want daar zijn we vorig weekend net geweest.

Marijke: VDL/Tineke is voor jullie natuurlijk ook super dichtbij :P
Zal sinterklaasweekend even onthouden. Maar fysio komt aanstaande vrijdag dus dat hangt er even vanaf hoe lang ze daarna rust moeten ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:42

Hier een emerald van dit jaar uit een grootramige canabismerrie. Heel stoer dier, beetje klassiek misschien. Emerald is idd commercieel en meestal springen ze ook meer dan goed!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:46

gomir schreef:
Mooi veulen en hele mooie kleur 996981!
Investment klinkt heel goed zo, heb hem ook wel een keer heel fijn zien springen onder de man. Zit van der Schans daar niet op?

Revali: ik zat voor deze week echt aan de woensdagmiddag vast, Ruinen zat vol in de middag, Exloo hele week vol, Dalerveen woensdagmiddag al vol en toen konden we gelukkig nog in Wapserveen terecht. Dat is ook nog dichterbij dan ik dacht ook :+
Tolbert nu niet geprobeerd, want daar zijn we vorig weekend net geweest.

Marijke: VDL/Tineke is voor jullie natuurlijk ook super dichtbij :P
Zal sinterklaasweekend even onthouden. Maar fysio komt aanstaande vrijdag dus dat hangt er even vanaf hoe lang ze daarna rust moeten ;)

Bedankt! :)
Klopt en hij ontwikkeld zich echt goed! Springt vaak nul en ik denk dat hij ook de dikke proeven gaat springen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:49

Charisma schreef:
Hier een emerald van dit jaar uit een grootramige canabismerrie. Heel stoer dier, beetje klassiek misschien. Emerald is idd commercieel en meestal springen ze ook meer dan goed!

Die van ons is inderdaad ook een beetje klassiek, maar de moeder heeft heel veel bloed. Als ze dat doorgegeven heeft vind ik dat klassieke niet zo erg. Als het maar geen koude is met een klassiek model. Dan krijg je het als ruiter zwaar :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:06

Hier ook een bloederige merrrie, dus ik denk dat deze ook wel goed gaat meevallen. Over een balkje huppelen was alvast heel veelbelovend :D

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:16

Knappe veulens komen er weer voorbij! Dipsaus blijft mooi! Denk dat het echt een ontzettend leuk paard gaat worden!

En hele knappe Emerald! Mooi front en prachtig kleurtje!
Waren de merries die met Emerald geïnsemineerd zijn in één keer drachtig? Hier helaas geen enkele keer gepakt en voor een andere hengst gekozen.

Jullie nog ideeën voor een Campbell VDL x Corland x Voltaire merrie? Loopt zelf 1.30/1.35. Veel bloed en ontzettend heet onder het zadel. Geen amateurpaard. Verder aan de kleine kant. Zoeken een hengst met een wat kalmer karakter/goede rijdbaarheid en het liefst ook eentje die bekend staat dat hij maat kan toevoegen.

Ik zag iemand Defender VDS Z aanhalen. Die heb ik al wat langer op het oog. Lijkt mij echt een ontzettend fijn dier!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:43

Moet emerald ook een merrie hebben met lengte?
We hebben nu een I'm special staan met iets klassieke kont erin.

Gomir: oh wat een drukte. Iedereen wil oefenen :+
Wapse is ook heel mooi *D

Julia: defender is zangersheide gekeurd en gaat als het goed is van het voorjaar voor kwpn
Afbeelding
Ben heel benieuwd. Had denk ik goed op onze merrie gepast. Maar we hebben voor zijn bewezen papa gekozen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:47

Julia schreef:
Knappe veulens komen er weer voorbij! Dipsaus blijft mooi! Denk dat het echt een ontzettend leuk paard gaat worden!

Waren de merries die met Emerald geïnsemineerd zijn in één keer drachtig? Hier helaas geen enkele keer gepakt en voor een andere hengst gekozen.

Jullie nog ideeën voor een Campbell VDL x Corland x Voltaire merrie? Loopt zelf 1.30/1.35. Veel bloed en ontzettend heet onder het zadel. Geen amateurpaard. Verder aan de kleine kant. Zoeken een hengst met een wat kalmer karakter/goede rijdbaarheid en het liefst ook eentje die bekend staat dat hij maat kan toevoegen.

Ik zag iemand Defender VDS Z aanhalen. Die heb ik al wat langer op het oog. Lijkt mij echt een ontzettend fijn dier!

El barone mischien ?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:49

Revali schreef:

Julia: defender is zangersheide gekeurd en gaat als het goed is van het voorjaar voor kwpn
[ [url=m/QS22yh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ben heel benieuwd. Had denk ik goed op onze merrie gepast. Maar we hebben voor zijn bewezen papa gekozen.

Bij ons heeft ie op beide geen lengte bijgegeven maar dat was ook niet de bedoeling
Maar ben op en top fan van Emerald ..als je bewezen zoekt en van kwaliteit houd dan Emerald overwegen -behalve dat ie nu wel een stuk duurder is geworden

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:55

Ik durf hem niet op de warrant te gebruiken. Beide niet veel lengte.
Op onze Zapatero kan het wel, maar ben ik weer bang voor klassiek model

Ik hoor dat emerald(en zonen als El Barone) niet zulke gezonde nakomelingen geeft?
El Barone ben ik wel heel gek van!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:24

El Barone vind ik ook heel gaaf! Ik verwacht in 2021 een I'm special de muze uit Bella, maar die zou Emerald zelf ook wel kunnen hebben qua type en bloed. Die vind ik alleen zo ontzettend duur en ik hou niet van prijs per rietje :+
Gezondheid vind ik altijd wel heel lastig om achter te komen bij die buitenlandse hengsten. Niet meer zo'n zorg als een reeel percentage van de nakomelingen Z of hoger loopt, maar bij de jongere hengsten vind ik dat toch wel belangrijk om iets meer over te weten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:49

Julia om die reden wil ik Emerald niet gebruiken. Best aan de prijs per rietje en als je dan niet drachtig krijgt is het weggegooid geld.
Zie dat er ook best wel wat diepvries hengsten met betere voorwaarden zijn. Kwam uit de moederlijn van Emerald terecht bij Jilbert van t Ruytershof, daar is het dekgeld met 3 inseminaties en een jaar later kosteloos terug dekken als het niet gepakt heeft. Zo blijft het voor de hobbyfokker ook nog leuk.

Ik ben ook heel benieuwd hoe snel er weer volop wedstrijden zijn en welke hengsten er eventueel begin van het dekseizoen vers beschikbaar zijn.

Geeft i’m special wat korte voorbenen door of heb ik toevallig net een paar nakomelingen gezien die dat van de merrie mee hebben gekregen?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:22

I'm special geeft wel vaak zijn eigen type door
Emerald is wel heel vruchtbaar ,bij mij 2 x in 1 keer raak de eerste met vers ,de tweede met diepvries maar bij De brabander is het gewoon betalen bij dracht ( werkt in 2 richtingen je betaald meer in verhouding als ze na 1 keer drachtig zijn )
Als je een grootramige merrie hebt en je houd van Emerald gemixd met een fantastische moederlijn dan zou ik ook Escape z overwegen ..denk dat daar de condities ook goed zijn

El barone is dan weer het tegenovergestelde voor een Emerald zoon die nakomelingen zijn veel chiquer dan de hengst zelf ( zal dan van Libero h wegkomen ) want een beauty is hijzelf niet ..doet erg ouderwets aan

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:24

Revali schreef:
Wapse is ook heel mooi *D.

2 weken geleden stond er een heel mooi parcours. Zal morgen kijken wat er staat (en ondervinden)

Ben momenteel met de 4-jarige Good Fellow bezig. Bb dressuur gaat hem zeker worden april 2021

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:39

Julia schreef:

Dankjewel! Wij hebben zelf ook een Campbell x Zuidhorn merrie. Onwijs veel bloed, teveel eigenlijk... thuis kon je er niet mee springen. Heeft wel 1,40m gesprongen op concours. Deze was net als de bloederige Silverstone merrie dragend van Investment, maar heeft vandaag helaas het veulen verworpen...

Met een bloed merrie kun je echt heel veel kanten op. Ik zou vooral zoeken naar een hengst die bekend staat goede, karakters te geven. Is Diamant niet wat? Daar hebben wij nog over getwijfeld. Alle paarden die wij hebben gehad van Diamant waren super bewerkbaar

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:46

Besita hoger dekgeld van zo’n top hengst vind ik niet erg als je wel goede voorwaarden hebt.

Och jeetje wat zonde dat ze heeft verworpen 996

Julia is Tangelo iets voor de Campbell?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:47

besita schreef:
Revali schreef:

[ [url=m/QS22yh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij ons heeft ie op beide geen lengte bijgegeven maar dat was ook niet de bedoeling
Maar ben op en top fan van Emerald ..als je bewezen zoekt en van kwaliteit houd dan Emerald overwegen -behalve dat ie nu wel een stuk duurder is geworden

Hier ook fan van Emerald :o onze Heartbreaker X Camus merrie is er ook drachtig van. We hopen op veel wit! De merrie heeft 4x hoog wit en een buikvlek dus kan bijna niet misgaan :D

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:40

Dat moet bijna eentje met veel wit worden 99 :+:

Voor mij geen diamant %) wat een akelige dieren vind ik dat. Dwarskoppen!!! En die we hebben gehad allemaal te kort in het lijf (op 1 na) Neemt niet weg dat ze later misschien wel kwaliteit laten zien. Maar ik heb er helemaal niks mee