Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:45

Vulina schreef:
Hier veranderd er weer vanalles -O- Filou zijn zaad was vanochtend dood ;(

Jeetje,dat is kl*te :\

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:31

Vulina schreef:
Hier veranderd er weer vanalles -O- Filou zijn zaad was vanochtend dood ;(

Ga je nu switchen van hengst?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:34

Ja zal wel moeten, zaad gaat niet weer tot leven komen :P Daarbij blijkt dit al bekend te zijn, dus hij gaat van mijn lijstje. Baal er enorm van, ben echt wel fan van 'm.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:36

Hartstikke leuk om de hele winter over de hengstenkeuze te filosoferen. Is het eenmaal zo ver dan moet je toch een tweede, derde, vierde keus achter de hand hebben. Een paar dagen geleden heb ik mijn eerste merrie naar het dekstation gebracht. De moeder van de aangew. Total. Ze heeft minimaal 10 cysten. We hadden een afspraak met de faculteit maar dat hebben we vorige week maar afgeblazen. Dus nu is het eerste sel.criterium een zeer vruchtbare hengst, daarna vrijwel vrij van F,J en F/K. Dit jaar begin ik wat eerder dan gebruikelijk want ik weet echt niet wat ons nog te wachten staat.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:38

Vulina. Dat is wel vervelend! Kan je voor vandaag nog sperma regelen van een andere hengst?

Iemand nog input voor een doorslag in mijn hengstekeuze?

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:39

Ik heb vanochtend mijn merrie naar de hengstenhouder gebracht. Voor ons ook wat vroeg maar na 2 jaar geen veulen zou t wel mooi zijn als alles nu goed lukt.
Verder loopt deze merrie standaard 21 dagen over de datum dus ben niet heel bang voor een te vroeg veulen.
Was trouwens echt bizar rustig op de weg.....

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:41

Vulina schreef:
Ja zal wel moeten, zaad gaat niet weer tot leven komen :P Daarbij blijkt dit al bekend te zijn, dus hij gaat van mijn lijstje. Baal er enorm van, ben echt wel fan van 'm.

Balen Vulina! Als dit al langer bekend was had ik t wel zo netjes gevonden van de HH als hij dit even gemeld had of is dat raar gedacht van mij?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:01

carola schreef:
Spielberg? Waarom denk je aan die hengst fokfanaat? Persoonlijk vind ik Spielberg niet zoveel aan, ik snap eigenlijk ook niet waarom Spielberg hier op bokt bij ongeveer elke merrie word geadviseerd als iemand om advies vraagt.

AM-horses; ik ben wel erg gek van Ladignac en Lord Europe. Eén merrie bij ons word dit jaar ook met Lord Europe geinsemineerd. En een andere merrie hier is nu ook drachtig van Taminiau. Met een M-jaargang hengst dekken zou ik zelf nog niet helemaal aandurven.

April-veulens vind ik ideaal. Ik denk dat de meeste mensen dat wel vinden, maar helaas zijn ook in april / mei niet altijd alle merries in 1x drachtig. Daarom snap ik het echt wel dat mensen graag eerder beginnen. Een juni / juli veulen is ook vaak erg onhandig.

Mijn veulen verwacht ik wel over een weekje ofzo, de merrie heeft al wat uier en flink oedeem onder de buik. Dan laat ik haar in de veulenhengstigheid ook meteen weer insemineren, dus als dat raak is dan is het volgend jaar een maart-veulen. Iets vroeg misschien, maar ik vind het prima hoor.

Spielberg fokt heel erg goed. Staat of stond ook bovenin de Horsetelex ranking: https://www.horses.nl/fokkerij/nijhof-h ... x-ranking/

En als je ook ziet hoeveel van zijn kinderen internationaal lopen dat is echt belachelijk veel: https://www.horsetelex.nl/horses/progen ... /spielberg

Ik tel zo al 8 GP paarden en 25 Lichte Tour paarden. Dat is echt wel impressive.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 28-03-20 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:05

Idd hij is misschien niet het opvallendst, maar fokt echt fijn, en groot, gezond, geeft fijne karakters en veel maat. En vrij bloed.

Dat hij veel aangeraden wordt komt denk ik omdat veel mensen zoeken naar vergrotend, vrij bloed en goed karakter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:23

Ik heb 2 x met Spielberg gefokt, fijne werkwillige en gezonde paarden. Oudste uit eerste jaargang loopt lichte Tour. Andere is 3 jaar en lijkt heel goed onder het zadel! Eigenaren zijn er super wijs mee.
Ik fok nu nog met een Charmeur x Spielberg en die is qua karakter zo goed uitgepakt door de moederlijn en de opa want er lopen toch ook een heleboel lastige Charmeurs
Met Spielberg kun je vrij zeker zeggen dat je een mooi bruin paard krijgt met goede rijdbaarheid en maat.

MisterA ik had vorig jaar 1 kans met mijn Flemmingh. Die had een zware bevalling en werd niet hengstig. Toen heb ik een poging gedaan met Ferguson omdat hij zo goed bevrucht en daar is ze drachtig van. Fijn karakter, ander bloed, nakomelingen lopen super onder het zadel.

Dat is ook balen van zo’n Filou
En slordig ook van HH want ze kijken toch ook voor ze verzenden hoe de kwaliteit is neem ik aan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:33

misterA schreef:
Hartstikke leuk om de hele winter over de hengstenkeuze te filosoferen. Is het eenmaal zo ver dan moet je toch een tweede, derde, vierde keus achter de hand hebben. Een paar dagen geleden heb ik mijn eerste merrie naar het dekstation gebracht. De moeder van de aangew. Total. Ze heeft minimaal 10 cysten. We hadden een afspraak met de faculteit maar dat hebben we vorige week maar afgeblazen. Dus nu is het eerste sel.criterium een zeer vruchtbare hengst, daarna vrijwel vrij van F,J en F/K. Dit jaar begin ik wat eerder dan gebruikelijk want ik weet echt niet wat ons nog te wachten staat.

Waarom laat je de cysten niet weghalen MisterA? Karin Hendriks kan dat heel goed en het is ook relatief eenvoudig want ik heb er een keer bijgestaan toen ze het deed. Ik denk dat ze er 10 minuten over doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:38

Ja maar dat moet vast op kliniek denk ik?
Ik snap momenteel de terughoudendheid wel
Zoveel mogelijk thuisblijven

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:51

[***] schreef:
Ja maar dat moet vast op kliniek denk ik?
Ik snap momenteel de terughoudendheid wel
Zoveel mogelijk thuisblijven

De datum was al gepland. Het moet tussen 2 hengstigheden in gedaan worden maar idd wat Janne zegt, zo veel mogelijk thuisblijven.

Ik heb ook 2 afstammelingen van Ferguson gefokt. Fijne paarden. De jongste is nu 3 jaar. Die waren gedekt nog voordat de pleuris uitbrak daar in het zuiden des lands.
Dit jaar staat hij zeker weer op de lijst. Nu via een goed station beschikbaar.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:07

Hh zegt het te hebben gecheckt. En dat er ook al drachtig van zouden zijn. Ik heb een filmpje van de test, ik denk dat er ongeveer 1 zaadje daadwerkelijk zwemt. De rest bibbert wat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:13

Kan het me niet voorstellen dat het bij HH dan prima was

Hoeft dan niet altijd slecht te zijn, mss is hij ziek of teveel gedekt of weet ik wat maar zou netjes zijn als ze het gewoon hadden gezegd

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:16

Vulina schreef:
Hh zegt het te hebben gecheckt. En dat er ook al drachtig van zouden zijn. Ik heb een filmpje van de test, ik denk dat er ongeveer 1 zaadje daadwerkelijk zwemt. De rest bibbert wat..
Ik ken iig iemand die er dit jaar 2 veulens van verwacht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:31

AM_Horses schreef:
Gefeliciteerd janderegelaa!

Ik heb vorig jaar ook een vroeg veulen gehad en zie er wel voordeel in. Als ze zometeen 3 jaar zijn lopen ze een heel stuk voor de latere veulens.

Bij mij op stal is een Jehrominus veulen. Mooi veulen, ik mis net dat beetje uitstraling maar dat is meer smaak

Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar voor een hengst dit jaar. Iemand suggesties?
Ik heb nu op mijn lijstje
Lowlands
Mister Diamond
Furst Dior
Lord europe (houd me tegen ivm verzenden en niet elke dag beschikbaar)
Ladignac (ver in de bloedlijn al wel Jazz)
Voor dit jaar is ze drachtig van Taminiau

Zelf is ze van Jazz x Juventus x Sultan
Ze heeft een voorlopig keur dochter van Gribaldi. Verder 2 nakomelingen van Formidable. Tussendoor een jaar gust gebleven en verworpen met 60 dagen. Daarom wil ik wel een gust regeling. Ze doet wat pony achtig aan daarom vind ik het wel belangrijk dat de hengst maat heeft
[ [url=m/Bwerrq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van je lijstje zou ik dan gaan voor Lowlands vanwege het Gribaldi bloed waar ze dus al eerder een goede combinatie mee bleek te zijn. (vrlp keur dochter)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:36

[***] schreef:
Kan het me niet voorstellen dat het bij HH dan prima was

Hoeft dan niet altijd slecht te zijn, mss is hij ziek of teveel gedekt of weet ik wat maar zou netjes zijn als ze het gewoon hadden gezegd

Jeetje wat balen Vulina, denk je het allemaal uitgedacht & gepland te hebben, gebeurt zoiets.
Daar wil je toch wel rekening mee kunnen houden als je merrie moeilijker is of je laat in het seizoen zit.

Edit: ik moest trouwens wel hardop lachen om je verwoording...zit hier in een ruimte vol met mannen, moet er niet aan denken als 1 gevraagd had wat er zo grappig was _O-
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 28-03-20 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:38

KahluaB schreef:
Vulina schreef:
Ik ken iig iemand die er dit jaar 2 veulens van verwacht.

Dit jaar? Hij was vorig jaar niet beschikbaar.. Heb zelfs heel hard geprobeerd hem toen te krijgen, maar hij mocht nog niet dekken..?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:39

Hij staat in Duitsland toch? Daar hoor je toch wel meer verhalen over dat ze niet het beste opsturen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:47

Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met Duits zaad. Nou ja, jammer maar helaas. Misschien later dit jaar nogmaals proberen na check onder microscoop.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:55

Citaat:
Dit jaar? Hij was vorig jaar niet beschikbaar.. Heb zelfs heel hard geprobeerd hem toen te krijgen, maar hij mocht nog niet dekken..?
Voor 1 persoon iig wel... zie PB

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:08

Heeft die geluk gehad, of ik en de anderen bij wie het sperma slecht was pech...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:23

Jeetje dat is balen vulina. En gewoon slecht.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:16

Hé wat stom dat ze je zo goed als dood zaad hebben gestuurd!!
Hier is vorig jaar op stal een (spring)hengst gebruikt die ook in Duitsland stond. Dat ging ook goed :j

Als stille meelezer vroeg ik mij af of jullie de merrie en/of het veulen ook verzekeren?
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit.. Er zijn ook best wat verschillen in wat ze aanbieden. Hebben jullie hier ervaring mee?

Mijn merrie is morgen 300 dagen drachtig. Het is allemaal nog nieuwe en spannend voor mij :))