Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:31

shadow33 schreef:
simpie94 schreef:
Prijzen bij de kwpn hengsten veiling vallen ook niet mee zeg..

Nee onder de 10k ben je niet uit de kosten lijkt me..

Dan ben je voor een veulen nog maar net uit de kosten, laat staan een 3jarige die in het goedkeuringstraject zit...

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:29

die onderste hengsten die naar nederland verkocht zijn ,zijn vast allemaal terug verkocht. Bar slechte prijzen. boven de 20.000 kan het uit. Maar ook de derde met 14000 kan eigenlijk al niet meer uit. Het merendeel van deze hengstem heeft vast nog een paar maanden in training gestaan a gem 800-1000 euro per maand. Dit is ook precies de reden waarom wij eigenlijk alle veulens verkopen.
Het is veel mooier om in dit traject de fokker te zijn en niet de eigenaar.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:37

baudyh schreef:
die onderste hengsten die naar nederland verkocht zijn ,zijn vast allemaal terug verkocht. Bar slechte prijzen. boven de 20.000 kan het uit. Maar ook de derde met 14000 kan eigenlijk al niet meer uit. Het merendeel van deze hengstem heeft vast nog een paar maanden in training gestaan a gem <a href="tel:800-1000">800-1000</a> euro per maand. Dit is ook precies de reden waarom wij eigenlijk alle veulens verkopen.
Het is veel mooier om in dit traject de fokker te zijn en niet de eigenaar.

Precies dit. Ik wist dat de prijzen momenteel minder zijn maar vond dit wel heftig.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:37

De keuze van hengsten verloopt hier ook niet zo soepel. Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik ben nog steeds op zoek naar een hengst die veredelt (of in ieder geval niet te zwaar fokt) en veel aanleg heeft voor verzameling. Als iemand ideeën heeft, is dat altijd welkom ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:48

Trafalgar bloed? For Ferrero?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:02

Ze heeft al 2 nakomelingen van For Romance dus liever eens ander bloed. Trafalgar zou zeker kunnen. Heb je een specifieke zoon in gedachte?
Moet ook niet persé een KWPN hengst zijn. Ik sta open voor alle stamboeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:12

Ik zou in eerste instantie aan hemzelf denken maar dat zal wel DV zijn. Voor de rest ligt het een beetje aan wat de merrie nodig heeft. Trademark fokt denk ik meer maat en lengte met Spielberg er achter. Nequeen kan echt de draf en het achterbeen verbeteren maar is wel kort en de stap en galop zijn niet zijn beste gangen. This is Naqueen heeft een super karakter en 3 goede gangen maar is weer wat neerwaarts gebouwd.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:39

Umeo schreef:
De keuze van hengsten verloopt hier ook niet zo soepel. Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik ben nog steeds op zoek naar een hengst die veredelt (of in ieder geval niet te zwaar fokt) en veel aanleg heeft voor verzameling. Als iemand ideeën heeft, is dat altijd welkom ;)

Glamourdale.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:47

Ik heb nog niks op papier. Wel wat ideeën. Als het lukt wat beschikbaarheid en bevruchtend vermogen betreft, ga ik toch wat meer richting bewezen hengsten en veel terughoudender met jonge sterren dekken, zowel KWPNérs als Duits/Deens gekeurde hengsten.
Wat blijft er eigenlijk over van de kwpn toppers al Bloomberg, Jameson en L.F.
Wel probeer ik trouw te blijven aan mijn filosofie, KWPNérs met een hoge fok-of verw.waarde ,zeer goed bewegen en gezond. En vooral een fijn karakter. Zo langzamerhand stammen al mijn merries direct of 2e,3e generatie af van Vivaldi.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:23

Hier maar 1 merrie maar nog geen flauw idee.
Onze Escolar van '23 was heel goed maar we hebben teruggedekt en het sperma was rotslecht dus ik weet niet of ik dat nog een durf.

Hebben sowieso een hengst nodig die maat en massa geeft maar niet te veel lengte.
Heb uit deze merrie een hele toffe Just Wimphof (5 jaar) maar die is 'maar' 1m65 en ik ben zelf 1m90.
De 4jarige Jameson staat in Zweden ondertussen, de 3jarige Maracana heeft wel duidelijk meer massa.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:03

Lamborghini US of Debutant PS vind ik ook wel tof, wel jong natuurlijk dus nafok is moeilijk in te schatten. Wel bewezen stammetje.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:36

Ik ben er ook nog niet uit. Dit jaar verwacht ik maar 1 veulen, van Extreme US. De andere (spring) merrie wil ik vroeg gaan dekken dus moet wel even vaart maken met de keuze. Ze had afgelopen jaar een prachtige dochter van Expectation (escamillo) maar haar nakomelingen doen het goed in de sport dus toch maar een springhengt. Weet alleen wbt springen echt niet waar ik moet beginnen (merrie was als rijpaard bedoeld maar heeft toch een blijvende blessure, dressuur was een wilde gok).

Daarnaast wil ik de 2 merries ook elders onder gaan brengen waar ze kunnen veulenen en de verdere begeleiding doen. Mocht iemand een betrouwbare plek weten en waar ze degelijk stal beleid (en dan bedoel ik voldoende weidegang/paddock) hebben en genoeg voer krijgen hoor ik het graag.

Moet ook maar eens wat gaan verkopen maar vind de keuze lastig omdat ik zelf een nog een rijpaard wil, de 2 moeders blijven sowieso maar van de veulens gaan er 2 weg.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:25

Iemand ervaring met verkoop veulen naar Amerika? Waar kan ik informatie vinden wat daarbij komt kijken? Én... wie is doorgaans degene die de kosten op zich neemt?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:43

Willemiens schreef:
Ik ben er ook nog niet uit. Dit jaar verwacht ik maar 1 veulen, van Extreme US. De andere (spring) merrie wil ik vroeg gaan dekken dus moet wel even vaart maken met de keuze. Ze had afgelopen jaar een prachtige dochter van Expectation (escamillo) maar haar nakomelingen doen het goed in de sport dus toch maar een springhengt. Weet alleen wbt springen echt niet waar ik moet beginnen (merrie was als rijpaard bedoeld maar heeft toch een blijvende blessure, dressuur was een wilde gok).

Daarnaast wil ik de 2 merries ook elders onder gaan brengen waar ze kunnen veulenen en de verdere begeleiding doen. Mocht iemand een betrouwbare plek weten en waar ze degelijk stal beleid (en dan bedoel ik voldoende weidegang/paddock) hebben en genoeg voer krijgen hoor ik het graag.

Moet ook maar eens wat gaan verkopen maar vind de keuze lastig omdat ik zelf een nog een rijpaard wil, de 2 moeders blijven sowieso maar van de veulens gaan er 2 weg.

Vraag Gea (Vulina hier) die doet aan geboorte begeleiding.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:53

Wij van Dreamer stables in oude Pekela hebben nog plek voor geboorte begeleiding. Ook doen we insemineren

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 08:26

karinna schreef:
Iemand ervaring met verkoop veulen naar Amerika? Waar kan ik informatie vinden wat daarbij komt kijken? Én... wie is doorgaans degene die de kosten op zich neemt?

Wel een paar keer wat verkocht, maar altijd via tussenpersoon. Kosten zijn eigenlijk altijd voor de koper.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:17

Ik doe ook geboortebegeleiding en kan het hele traject daarna ook verzorgen. Maar het ligt een beetje aan de uitgerekende datum of ik nog plaats heb.

Karinna; ik heb ook al een aantal keer naar Amerika verkocht. Zowel via een veiling als zonder veiling. Alle kosten zijn voor de koper in principe, tenzij je anders afspreekt. Vlak voor transport (ik dacht maximaal 48 uur) moet je een NVWA keuring hebben. Ik heb het transport uitbesteed aan Horses2Fly, die hebben alles prima geregeld. Quarantaine kan bij hun, maar is ook wel eens hier gebeurt. Dan moet je wel paar weken van tevoren bloedtappen.
Volgens mij staat op de site van Horses2Fly ook wel het een en ander uitgelegd.

Als veulens jong zijn kunnen ze met 6 tegelijk in een vervoersbox in het vliegtuig, dat is qua transport goedkoper dan grotere paarden die maar met 3 in zo'n box kunnen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:10

Yvonne en Carola bedankt voor jullie reactie. Ik ga me er verder in verdiepen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:12

Ik lees eigenlijk vooral mee maar heb nu toch een vraagje…

Ik heb een merrie die als 3jarige voorlopig ster is geworden. Plan was om daarna IBOP of sport predicaat te halen en het on te zetten in definitief ster, helaas werd de merrie kreupel. Het is nu dus niet meer mogelijk om haar te rijden/trainen.

Nu is ze dit jaar niet drachtig, en moet haar 3 jarige dochter naar de keuring. Zat er aan te denken om haar dan ook gewoon mee te nemen en het toch nog een keer te proberen voor ster.

Mijn vraag is dus of dat zin heeft? Ze is nu wel een stuk meer uitgegroeid dan als 3 jarige en ziet er gewoon goed uit, maar ik kan haar dus niet in training zetten of iets want dan word ze weer kreupel.

Als het geen zin heeft laat ik haar liever thuis want het is 3 uur rijden naar de keuring en we moeten er dan ook overnachten.

Wat zouden jullie doen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:17

Wat is haar blessure?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:28

Benzz schreef:
Wat is haar blessure?

Osteoarthritis in het hoefbeen

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:08

Libera, betekend voorlopig ster dat ze voldoende had op exterieur maar niet voldoende op beweging?

Ben niet precies op de hoogte hoe dat zit bij kwpn NA.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:34

Hindo2 schreef:
Libera, betekend voorlopig ster dat ze voldoende had op exterieur maar niet voldoende op beweging?

Ben niet precies op de hoogte hoe dat zit bij kwpn NA.

Ja, volgens mij had ze 75 op exterieur maar voor de exacte scores zou ik even moeten zoeken

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:46

Libera; voorlopig ster bestaat niet. Ik kan niet helemaal achterhalen wat je nou precies bedoelt. Als je de link hebt naar de afstamming van je paard kan ik je misschien beter helpen.

Het kan het volgende zijn wat je bedoelt:
- stb-ext: stamboek exterieur. Dan krijgen ze wel punten voor hun exterieur, maar zijn ze op beweging niet goed te beoordelen. Bijvoorbeeld omdat de accomodatie er niet naar is (thuiskeuring) of omdat ze kreupel zijn. Als dit het geval is, dan kan het zeker zinvol zijn om naar een keuring te gaan. Maar dan moeten ze wel zuiver lopen (niet kreupel) en eigenlijk toch ook wel in goede trainingsconditie zijn.

- ster, voorlopig keur: dan zijn ze ster maar met wel écht goede punten. Dus dit is net iets beter dan 'gewoon' ster. Ze hebben dan net wat hogere punten gekregen. Door het doen van een aanlegtest (ibop / eptm) of sportprestatie kunnen ze dan 'keur' worden. Als ze dan óók nog op gezondheid scoren (dmv d-oc of prok), dan zijn ze elite.
Als jou merrie ster, voorlopig keur is, dan heeft het geen zin om nogmaals naar een keuring toe te gaan. Dan kan je alleen de graad verhogen naar keur dmv een aanlegtest of sport.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:25

Dat klopt niet helemaal Carola :)

Voorl ster kunnen ze worden als ze bijv thuis gekeurd zijn en voldoende hebben gehaald voor exterieur en de aan hand gangen, met een ibop, keuring kea beweging of sport predicaat word een merrie volledig ster. Naar mijn weten is het geen "echt" predicaat maar word het in de volksmond vooral zo genoemd.

Voorl. keur staat los van de behaalde punten bij ster, als ze ster zijn en ze krijgen een uitnodiging voor de centrale keuring ( of zoals de laatste jaren naar bijv een ibop gelijk ster en voorl. keur worden beoordeeld) kunnen ze aangeboden worden voor voorlopig keur. Daar worden ze dan opnieuw beoordeeld op beweging aan de hand, stap en draf.