Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:17

Mieke schreef:
Wat vinden jullie van Defender Z?

Hebben wij getraind
Kan niks anders dan positief zijn. Wat een top karakter. Wat een kwaliteit. Zowel bij kwpn als bij zangersheide stond mooi rustig in de box. En in de ring wist wat er moest gebeuren.
Tevens zadelmak maken was een makkie.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:09

Revali schreef:
Leuk om te lezen naar ieders ervaring met bepaalde hengsten!

Ik kom net terug van paar dagen Peelbergen en vandaag Dominator/Take a chance on me/solid gold /querido even kunnen bewonderen. Allemaal zonder ijzers. Leuk om ze even te zien. Voor hun een oefenrondje, voor mij eggie (1.30m) := _O-

Stoer van je! Zeker na je eigen letsel!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:13

MizzMontana schreef:
Heeft iemand nog tips waar ik het best met de merrie naar toe kan in het noorden van NL als ik diepvries sperma wil gebruiken?
Wij zijn onlangs verhuisd en terug brengen naar mijn oude merriebegeleider wordt wat ver.

Weet niet hoe ver je in het noorden zit? Maar wij hebben dit jaar super ervaring in Den Ham met Nick Smit

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:15

Revali schreef:
Wij hadden het via Niels M.ulder
Ik heb gelezen dat Sperma niet heel geweldig is. Maar wij hadden in 1x raak(1e keer voor de merrie) was toen bij wichers en die was echt heel precies <3
Wel per rietje idd

Gomir: scherpe impressive? Wij hebben voor de hengstenkeuring nu 1 hele grote. Die van vorig jaar was juist te propperig en werd er daarom in Den Bosch uitgegooid. Maar gruwelijk scherp op de sprong zijn ze +:)+

Wij een jaar geleden ook Quabri door dezelfde Da : ook in 1x bij 22 jarige merrie

Iorrr

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:18

Las ook wat over blote voeten: ik ben ook gelijk voor als het kan. Echter idd je hoeft er niet mee op een keuring te komen, is toch nog wel het algemene beeld.

Wij hebben hier zeker de jonge beesten tm 5 ongeveer ook bloot meestal. Winter sowieso. Wij hebben ze ook gewoon dagelijks buiten met 3 of 4 in de weide dus sowieso veiliger....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:22

Zo weer bij!
Net even bij onze jonge beesten geweest (gelukkig thuis in opfok), kan eindelijk weer genoeg lopen daarvoor. En werd heel blij van mijn Jardonnay. Mooi aan de maat en heel veel uitstraling. Nu duimen dat ze goed is straks :D

Afbeelding

Heb van de week de pony van dochterlief (8) laten scheren. Pony heet Disney ;) Super gelukt, kind dolblij haha

Afbeelding

Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:48

Mooi hoofd die jardonnay en leuk die D op de kont

Ik zal cantona eens even bekijken..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:09

Die Jardonnay is mooi zeg!
En die pony is hartstikke goed gelukt zo :D

We kunnen wel een keer samen Lithya! Hoef ik ook niet zo te zwaaien ;)

Ik heb ze hier ook zo lang het kan op blote voeten, maar als ik ze een keer op de ijzers heb laat ik ze er meestal wel onder. De 5-jarige gaat binnenkort ook op een ijzertje voor de IBOP + stamboekopname.

Defender vind ik wel een hele gave hengst! Zou denk ik wel op Bella of de Up to date passen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:31

Revali schreef:
Leuk om te lezen naar ieders ervaring met bepaalde hengsten!

Ik kom net terug van paar dagen Peelbergen en vandaag Dominator/Take a chance on me/solid gold /querido even kunnen bewonderen. Allemaal zonder ijzers. Leuk om ze even te zien. Voor hun een oefenrondje, voor mij eggie (1.30m) := _O-

Wat vond jij van querido?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:29

Rensju: kwam mij over als een sympathieke hengst. Qua springen heel fijn, lekker, niet overdreven. Vond het wel een rank type en ondanks zijn mooie kleur nog geen type dekhengst qua uitstraling. Maar hij blijft mij positief bij +:)+

Zelfde geld voor Solid Gold, bloedtype, in het Z vond ik hem een beetje slordig in het voorbeen. Beetje in 2 delen springen. Maja in het hogere werk tilt ie de beentjes wel mooi op :D
Laatst bijgewerkt door Revali op 22-11-20 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:31

Knap hoofd heeft de jardonnay.

Ik wilde ook graag blote voeten maar helaas wilt paard dat niet. Die gaat echt als een krant lopen dus die staat altijd op een voorijzer. Normaal had ik de paarden die dat konden in de winter van de ijzers op de crosspaarden na. Dan kon ik altijd eens een training pakken bij goed weer.

Die springfoto :9. Springt wel erg machtig

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:34

Knappe jardonnay Lorrr!!!
En de pony ook <3

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:51

Iemand hier ervaring met Investment I.B.? Wij hebben onze Silverstone x Calvaro merrie (uit dezelfde lijn als Cliff 67 en I am Codex) er drachtig van. Ben erg benieuwd! Vorig jaar met Emerald gedekt, dat is ons goed bevallen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 00:46

MizzMontana schreef:
Lante, zo van het filmpje een aansprekende hengst, knappe veulens ook. Kreeg ook hele goede cijfers op de test.
Maar wat is de reden dat ze niet verder met hem gaan als springpaard? Heeft Isabel hem gezien en vond ze hem zo goed bewegen dat ze hem meteen kocht? Of ontbreekt het misschien aan instelling in de ring? Aanname van mijn kant hè, maar ik zou hem zeker niet klakkeloos gebruiken en eerst proberen om navraag te doen bij mensen die dat paard beter kennen.

Ik heb geen idee waarom hij naar Wertheim gaat. Is inderdaad een goeie om uit te zoeken dan, mocht iemand hem willen gebruiken.

Mijn Goodtimes merrie heeft vandaag voor het eerst een paar keer een parcours gesprongen op vreemd terrein met hekjes en boompjes en reclame. Keek nergens naar en sprong twee keer foutloos rond. Super paard en blij met de springamazone die ik vond via een tip van Gomir.

Mooi dat de Impresive nazaten positief lijken. Voor mij ook fijn dat wat ‘meer paard’ zijn ten opzichte van de merrie. Mijn merrie is namelijk wel wat een damespaard, dus ik hoop van Impresive ook echt op iets meer massa, maat en/of bot. De scherpte zit ik niet zo over in; zelden zo’n betrouwbaar paard gezien deze merrie.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 07:36

Iorrr, wat een mooi oog heet de Jardonnay!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:05

Wat een scheet die pony Iorr!! Dat viel mij ook meteen op het mooie oog van de Jardonnay!

Grappig zeg dat blootvoets nu een trend lijkt te zijn. Beide rijpaarden 4jr en 5jr blootvoets. 5jr heeft nog nooit op ijzers gestaan echt top hoeven! en de 4jr alleen voor de keuring maar die trapte ze steeds eraf en eigenlijk had ze ook wel zonder ijzers naar de keuring gekund. Heeft wel een tijdje geduurd voordat ze weer gewend was aan blootvoets. Deels door tip trainer ook voor gekozen om voor blootvoets te gaan en ach toen lag ik afgelopen zomer toch in de kreukels kon ze mooi een tijdje wennen :P
Bij een ander paard ook nog geprobeerd blootvoets maar die liep echt op eieren.

Op de keuring zie je maar zelden 1 zonder ijzers. Gelukkig toch wel een paar keer gezien dat ze dan blootvoets werden voorgesteld en toch hele beste punten kregen. Gelukkig maar! want een jury moet ook verder kijken dan alleen het plaatje, toch ;)

@Revali: Goed bezig geweest in de Peelbergen!! leuk om dan ook van die stoere hengsten tegen te komen. Defender Z lijkt mij een fijne bok! plaatje ook om te zien.

Afgelopen weekend visite op stal. Een man waar ik vroeger paarden voor heb gereden. Echt super leuk dat het contact gewoon is blijven bestaan. Hij heeft nog 1 paard en wie weet komt die ooit wel weer mijn kant op. Hij had hele fijne paarden! wel met een vonkje maar waren niet slecht in het werk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:37

Wat een leuke pony! Netjes geschoren!

Als je paard goede voeten heeft en je rijdt niet op gras zie ik niet waarom ze op ijzers zouden moeten staan. En het is nog goedkoper ook zonder. Das altijd goed!

Mijn Dourkhan Hero Z veulen is nu 4 maanden oud!
Afbeelding
Afbeelding

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:46

De Jardonnay is echt schaapmak. Kids zijn er ook heel gek mee. Ze is alleen wel heel scherp :) Ben benieuwd hoe dat uitgroeit!

Pony van dochterlief is lot uit de loterij. Is nu een jaar onder het zadel. Toen wij haar kochten was ze drie maanden zadelmak, maar een gouden hart. Zo een wil iedereen voor Z’n kind! Pony gaat voor haar door het vuur maar is wel scherp zat.

Eerste officiële parcours voor zowel kind als pony :) Hopelijk mogen ze snel weer!
Afbeelding

Wat een gave change!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:00

Die is mooi geworden change!

Je kunt er nu best 1 bij rijden Marijke ;)

Was dat in nieuwleusen iorrr?
Daar was ik voor het eerst, maar dat vond ik echt een fijne locatie!
Nu maar hopen dat we snel weer op pad kunnen! Wij gaan woensdag even oefenen in het parcours, maar kon pas bij de 4de locatie terecht. Alles zat vol :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:06

blootvoets moeten -zeker de oudere paarden die hun leven lang al beslag hebben - ze zeker wennen :j
hij sprak in het artikel dat de oudere paarden dan een paar maanden niet gewerkt worden en enkel de wei in gaan om aan het blootvoets te wennen maar dat he slechts een enkeling is waar het niet gaat en toch verder beslag nodig heeft

knappe pony Iorr
ken niet zoveel van de noordelijke nederlandse inseminatie stations .. zie alleen Esther de Melker veel goede resultaten hebben ( vooral ET denk ik al moet de begeleiding daarvoor ook goed zijn anders valt er niks te spoelen )

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:10

Mijn ervaring is is dat dat echt per paard verschilt. Een van mijn merries heeft sinds vorig jaar op ijzers gestaan, heeft er zeker een jaar of 6 op gestaan en heeft helemaal niet gevoelig gelopen toen ze eraf gingen. En een ander reageert wel gevoelig.. Is zo verschillend.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:12

Ik heb bij een merrie de ijzers eraf genomen en ze reageert zeer gevoelig op straat of verharde paden. En dat blijft wel zo. In de zandpiste geen last van. (zonder ijzers)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:53

gomir schreef:
Die is mooi geworden change!

Je kunt er nu best 1 bij rijden Marijke ;)

Was dat in nieuwleusen iorrr?
Daar was ik voor het eerst, maar dat vond ik echt een fijne locatie!
Nu maar hopen dat we snel weer op pad kunnen! Wij gaan woensdag even oefenen in het parcours, maar kon pas bij de 4de locatie terecht. Alles zat vol :+

Klopt :) Daar is dochterlief lid en zit ik in de concours commissie :D dus goed om te horen!

Edit: deze pony loopt ook op eieren zonder ijzers. Heb ze er 6 weken afgehad en ze er van de week weer onder laten maken...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:23

Nog bedankt trouwens! Ik ben uiteraard erg blij met ‘m! :D

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:04

Ja Nieuwleusen is altijd weer super om te rijden. Mooi ook voor de jonge paarden <3

Gomir: wie bel je dan allemaal? Ik ga eigenlijk altijd naar Ruinen.

Marijke:leuk zeg!! Als mensen tevreden zijn komen ze altijd weer bij je terug hoelang het dan ook duurt +:)+

Change: gave dourkhan :+: wat voor merrie past bij dourkhan?