Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:04

Gefeliciteerd hindo!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:07

Gefeli Hindo!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:24

Gefeliciteerd Hindo.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:31

Gefeliciteerd Hindo! Een kroon op je werk!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:57

Gefeliciteerd Hindo

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:15

Gefeliciteerd hindo!

Wat betreft mijn white dream veulen die gaat komen ga ik inderdaad m’n gevoel volgen. (Ook even met Annet contact gehad) en bij het nrps inschrijven.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:42

Hoe ver is iedereen hier met de hengstenkeuze voor dit jaar? Ik heb nog wérkelijk géén idee. Ik heb er twee interessante nieuwe merries bij gekocht, en vooral voor die nieuwe paarden vind ik het erg lastig. En ook nog een 3 jarige die ik voor het eerst wil gaan dekken. Van de merries die je al jaren hebt weet je inmiddels wel een beetje wat er wel of niet bij past.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:20

Ik heb hetzelfde, ook een 4 jarige die gedekt wordt, maar nog weinig benul

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:23

Ik ben er ook nog niet 100% uit.
Ik denk dat obession taongo goed bij mijn merrie past. Jammere is dat hij nog niet veel merries heeft gedekt, dus nog weinig nafok te zien. Verder staat bij zijn sperma kwaliteit: matig. Dus dat laatste is mijn grootste twijfel. Verder heeft hij een groot hoofd, maar mijn merrie heeft een heel luxe, fijn hoofd en dat heeft ze tot nu toe altijd door vererfd.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:40

Ik heb ook echt nog geen idee. Ik moet me wat meer gaan verdiepen. Sowieso een hengst met een goede stap. Als die wat kleiner fokt is niet erg.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:10

carola schreef:
Hoe ver is iedereen hier met de hengstenkeuze voor dit jaar? Ik heb nog wérkelijk géén idee. Ik heb er twee interessante nieuwe merries bij gekocht, en vooral voor die nieuwe paarden vind ik het erg lastig. En ook nog een 3 jarige die ik voor het eerst wil gaan dekken. Van de merries die je al jaren hebt weet je inmiddels wel een beetje wat er wel of niet bij past.

Dat heb ik precies hetzelfde een 4 jarige merrie die voor het eerst gedekt word. Maar ja welke hengst? Ik vind het heel
Lastig

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:31

Hier 1 hengst op mijn lijstje Extreme. Ik denk dat hij heel goed bij mijn merrie past. Maar toch een lichte twijfel omdat ik verwacht dat hij erg veel gebruikt gaat worden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:34

paardje; dat heb ik dus ook. Ik heb Extreme op mijn lijstje voor die 3 jarige Glamourdale.
Die kan wel wat maat gebruiken en een makkelijk karakter vind ik belangrijk. Extreme is gewoon een hengst die zó veel in huis heeft, daardoor past hij ook op heel veel merries en ik snap wel dat hij zo veel gebruikt word. Hij heeft maat, het karakter lijkt goed, beweging, bouw, mooie vrije bloedvoering.... Dat maakt hem echt breed inzetbaar. Maar inderdaad; weinig origineel en hoe commercieel is het dan nog als je een hengstveulen wilt gaan verkopen?

Dit jaar verwacht ik een Extreme x Special D x Jazz.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:07

Mijn Rapunzel Dodona MVN (Ceasar X Trafalgar) gaat onder For Ferrero ;) ik ben erg benieuwd. Bont HV is al besproken, effen waarschijnlijk ook. Bonte MV blijft effen gaat in de verkoop.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 21:20

Wat heerlijk dat je er al helemaal uit bent!

Wat ik me dan altijd af vraag is hoe dat praktisch gaat. Heb je dan ook al een prijs afgesproken en als je dan toch niet wil verkopen, kan he er dan nog onderuit?

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:07

Ik lees al even mee, en heb nu een vraag.
Hopelijk kunnen jullie daar antwoord op geven!
Mijn merrie hebben we vorig jaar niet drachtig gekregen, swab nemen zit nog in de planning.
Raden jullie het aan op voor komend seizoen een andere hengst te kiezen dan vorig jaar?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:32

Prijzen bij de kwpn hengsten veiling vallen ook niet mee zeg..

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 01:25

Carola dat is inderdaad ook mijn gedachte. Ik heb zelf nog een Extreme veulen van vorig jaar waar ik echt heel blij mee ben. Nu wilde ik hem graag op mijn andere merrie gebruiken daar lijkt hij heel goed bij te passen plus ik vindt het echt een hele goede hengst. Maar je bent ook 1 van de zoveel om het zo te zeggen. Alleen Verder dan Extreme kom ik ook niet :')

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 06:45

Het maakt toch ook niet uit hoeveel mensen met een hengst dekken? Je wilt toch een hengst die hopelijk iets kan verbeteren bij jouw merrie waardoor je een fijn veulen krijgt. Of die hengst nou 2 of 200 merries denkt lijkt mij niet perse relevant. Vooral niet als de hengst bekend staat om de goede kwaliteit sperma. Een goede hengst is een goede hengst en daar fokken veel fokkers mee en dat is dan toch ook niet voor niets. Qua verkoop, een goed veulen verkoopt altijd toch?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:12

Marlies ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat het kwa verkoop wel verschil maakt of er nou 20 te koop staan of 2. Dan kan het een goed veulen zijn maar dat maakt de verkoop vindt ik wel lastiger.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:29

Iedereen bedankt voor de felicitaties!
Over een kleine 3 maanden verwachten we z’n eerste nakomeling, zijn héél benieuwd!

@sh4e hoe vaak is ze vorig jaar gedekt? Veearts een idee waarom het niet lukte? Swap lijkt me zowiezo goed om mee te beginnen.

@simpie zat net even te kijken, prijzen vallen idd niet mee, zeker als je bedenkt dat deze allemaal klaar gemaakt zijn voor de HK wat best een hoop kosten met zich mee brengt..

Ben ook nog helemaal niet uit voor m’n hengstenkeuze voor dit jaar.. de nieuwe merrie krijgt dit jaar haar eerste veulen, even kijken hoe dat uitpakt. Wellicht wil ik haar verkopen, dan krijg je t dilemma.. verkoop ik haar leeg na afspenen, of laat ik haar dekken en verkoop drachtig. Merrie is nog jong en zou best nog even de sport in kunnen. Bij dekken; moet ik dan gaan voor n hele commerciële hengst zodat ik makkelijk verkoop of toch m’n eigen gevoel volgen en kiezen voor n hengst die wellicht niet zo bekend is …

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:34

simpie94 schreef:

Ligt misschien ook aan de rontgenfoto's die er bij zaten..de Lantanas was volgens mij de enige zonder bemerkingen.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:58

Hindo2 schreef:
@sh4e hoe vaak is ze vorig jaar gedekt? Veearts een idee waarom het niet lukte? Swap lijkt me zowiezo goed om mee te beginnen.

4 keer. Ze was elke keer mooi op tijd in de cyclus, en de dierenarts zag geen problemen verder. Maar omdat ze elke keer niet oppakte,willen we toch eerst een swab doen.
Het is ook een keer niet blijven zitten, was keurig elke 18 dagen hengstig, en toen we voor een swab op de kliniek stonden was ze dus niet hengstig.
Na inseminatie ( de laatste keer) is ze wel gespoeld met breed spectrum antibiotica.
Wou het dit seizoen nog een keer proberen. Maar ik weet nu ook niet zo goed qua hengsten keuze wat ik moet doen..

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:10

simpie94 schreef:

afgelopen weekend was ergens een duitse keuring plus veiling en daar waren de prijzen algemeen ook laag. Voor geloof 17000 ging een gekeurde hengst. Dld was toch altijd wel beter.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:17

simpie94 schreef:

Nee onder de 10k ben je niet uit de kosten lijkt me..