Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:09

Ik.
Op een gegeven moment dan wil de merrie rust en heeft extra toezicht en aandacht nodig. Als dat niet zo is dan speen ik een maand voor de uitgerekende datum. In april verwacht ik een veulen van danika, het veulen uit 2022 drinkt nog bij haar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:22

Pff heb het nog nooit zo gedaan en op 1 iemand na in mijn omgeving kijkt iedereen me aan of ik gek ben.......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:43

Mijn veulens liepen er ook altijd lang bij. Beetje op gevoel.
Mijn twenter heeft tot vorig jaar deze tijd er bij gelopen, toen was ze rond de 9 maanden. Merrie liep al weer vol in de sport en had ik af en toe hele dagen mee. Na een wedstrijd mama niet weer thuis gebracht maar een maandje bij een vriendin gehad.
Na die maand dook ze er gewoon weer onder en heb ik het zo gelaten. Dit najaar een pony er hij gekocht, kleuter daarbij gezet en na ruim 2 maanden apart van mama was het drinken wel over. Toen ze 1,5 was dus pas.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:14

EllyC schreef:
Pff heb het nog nooit zo gedaan en op 1 iemand na in mijn omgeving kijkt iedereen me aan of ik gek ben.......

De rest is gek... Als lang drinken bij jou mogelijk is, gewoon lekker doen. Krijg je fijne dieren van.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:24

Inderdaad gewoon doen! Je krijgt er echt zoveel fijnere dieren van, dat verschil is echt zo immens groot.

Vanaf 8 maanden gaan de merries langzaam aan zelf afspenen, inderdaad door weg te lopen (veulen bepaald niet meer wanneer ze drinken, maar de merrie gaat bepalen). Meestal mogen ze met een maand of 10 niet meer drinken. Als ze wel nog door mogen drinken haal ik ze er zelf af op ongeveer 290/300 dagen dracht. Dus ook ongeveer een maand van te voren.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:37

Ik heb (noodgedwongen) Ivy ook nog met 8 maand bij Phoebe lopen. Ik heb geen stal vrij :D . Maar als het goed is komt de schuilstal voor de 2 en 3 jarige dit weekend af. Dan kunnen die daarnaartoe en kan Ivy in de nacht van Phoebe af. Overdag staan ze dan nog samen. Eind april gaat ze dan naar de zomerweide/opfok en dan heeft mama weer rust :+
Ivy drinkt ook nog steeds en soms roept Phoebe haar ook. Echt heel schattig dat hinnikje, veel anders dan wanneer ze anders hinnikt (dat is dan heel hard, heel lang en heel schel, bij voorkeur naast je oor).

Dit is voor mij ook de eerste keer dat een veulen er zo lang bij loopt. Maar het scheelt dat het een merrie is en het gaat inderdaad goed.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:42

Fijn om nog wat meer ervaringen te lezen. Is voor mij eerste veulen en als je dan van deskundigen zo'n reactie krijgt ga je toch weer ff twijfelen.
Merrie heeft er gelukkig weinig onder te leiden, alleen wat meer bijvoeren.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:53

Die van mij had altijd wat extra reserves, om het maar zo te zeggen :+ , dus ze kan het wel hebben. Maar die krijgt nu ook extra luzerne. Ze krijgt geen merriebrok meer.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:57

Komt een ponyleek weer met een vraag: hoeveel voorspellende waarde heeft volgens jullie een veulen keuring? als in: is de kans dat een veulen met een eerste premie als driejarige ster wordt veel groter dan voor een veulen zonder premie? Ik ben meer bekend in de Friezen, en heb het gevoel dat het nwpcs Sneller met eerste premies strooit, maar misschien heb ik het mis

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:17

Bij de shetten is het echt complete willekeur lijkt soms wel.
Mijn pony's hebben als jeugd bijna nooit premies en doen het als volwassenen pony prima.
Mijn palomino ruin kreeg als veulen geen premie met als commentaar dat ik heb beter nooit meer kon laten zien. Heeft als volwassen pony alleen maar 1e premies gehaald, en op de manifestatie (eens in de 5 jaar) was hij grote maatse kleur kampioen. Mijn vos merrie was als veulen ook niets, als 3 jarige een 3e premie en kreeg een paar jaar later een 1e.

Mijn twenter heeft als veulen en enter geen premie gehad, ben benieuwd wat komend jaar gaat brengen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 08:44

Ik denk dat dat idd niets uitmaakt. 1e premie als veulen is interessant voor de vader en moeder en verkoop.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:58

Ik denk dat bewezen foklijnen meer garantie voor de toekomst geeft dan bijvoorbeeld veulen zelf een 1e premie maar verder geen bewezen lijn

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:02

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:52

Ligt bij andere de stream er ook uit?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:44

Ik heb helaas niet verder gezien dan nummer 8 van de pbr's (welke ik overigens heel knap vond) ivm beroerde verbinding :Y)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:31

Ik ga kijken of ik terug kan kijken

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:19

Waren er hier nog meer naar de CHK van het Welsh geweest?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:34

Ikke. :P

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:38

Ik ook :)
Ik vond het wel weer een feestje. Mijn verslagje van de vrijdag: weinig echt goede partbreds (maar ze waren er zeker!), veel goede NWR's. Vrijwel geen palomino's en valkjes, maar des te meer zwarte pony's. Mooie rastypische hengsten met goede bewegingen gezien, maar ook hengsten waarvan ik me dan oprecht afvraag waarom die in vredesnaam voor de keuring verschijnen, omdat ze gewoonweg echt niet correct gebouwd zijn of in fundament echt niet goed zijn. Het is niet bepaald goedkoop om een hengst op de CHK te brengen, dan kun je thuis toch bedenken dat een niet-correcte hengst niet door de 1e bezichtiging komt? Of heb ik nu een te hoge pet op van de jury en de eigenaren?
Zaterdag heb ik deels gevolgd via de livestream. De hengst waar mijn merrie drachtig van is, deed het ook weer goed :) reservekampioen van de partbreds, super dus <3

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:04

Ik ook geweest alleen heb ik door alle drukte en verplichtingen weinig kunnen socialicen.

Maar zaterdag goede resultaten gehaald met mijn favoriete keuringskandidaat die wij hebben klaar gemaakt voor zijn eigenaar. Hij is reserve sectie kampioen geworden sectie B. Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:08

LaDonna75 schreef:
Ik ook :)
Ik vond het wel weer een feestje. Mijn verslagje van de vrijdag: weinig echt goede partbreds (maar ze waren er zeker!), veel goede NWR's. Vrijwel geen palomino's en valkjes, maar des te meer zwarte pony's. Mooie rastypische hengsten met goede bewegingen gezien, maar ook hengsten waarvan ik me dan oprecht afvraag waarom die in vredesnaam voor de keuring verschijnen, omdat ze gewoonweg echt niet correct gebouwd zijn of in fundament echt niet goed zijn. Het is niet bepaald goedkoop om een hengst op de CHK te brengen, dan kun je thuis toch bedenken dat een niet-correcte hengst niet door de 1e bezichtiging komt? Of heb ik nu een te hoge pet op van de jury en de eigenaren?
Zaterdag heb ik deels gevolgd via de livestream. De hengst waar mijn merrie drachtig van is, deed het ook weer goed :) reservekampioen van de partbreds, super dus <3

Ahh ik heb je denk ik gemist vrijdag? Maar was best een hectische dag. :=

In welke categorie vond je die van mij? :))

Gave pony Marjolein!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:32

Het waren drukke dagen! Een aantal van jullie heb ik wel gezien, veel anderen niet en veel pony’s ook niet :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:06

Ik was er zaterdag, ben ook niet echt toe gekomen aan socializen (en dat is toch altijd lastig vind ik :') ) dus verder dan Marjolein succes wensen toen ze met het Btje liep ben ik niet gekomen.
Volgens mij heb ik Annash gezien op de tribune, maar aangezien het best vol was overal stonden we een beetje vast op onze plek.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:12

Quir schreef:
Ahh ik heb je denk ik gemist vrijdag? Maar was best een hectische dag. :=

In welke categorie vond je die van mij? :))

Gave pony Marjolein!

Ah jammer ja, ik had je best even willen spreken. Maar inderdaad een drukke dag voor je.
Die van jou is mooi en correct gebouwd. Als hij er toch uit gaat, is dat denk ik vanwege te weinig Welsh-opdruk.

Annash heb ik wel even gesproken.

Mooie B Marjolein! Hoe is het met DJ? Hij viel naar zag ik.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:58

mooney schreef:
Volgens mij heb ik Annash gezien op de tribune, maar aangezien het best vol was overal stonden we een beetje vast op onze plek.

Oh wat jammer! Had je graag even gesproken.

Ik was met Quir, Nicole en... Nu vergeet ik een voornaam... :') Marjolein even gesproken, LaDonna even gesproken, en... Oh mensen, ik weet jullie Boktnamen niet meer, haha. Maar de meesten maar kort behalve het clubje waar ik mee was.

Zondag ga ik naar Wickrath en dan de donderdag erop naar het NRPS.